Köra bredvid/mellan köer

wINBLAD

nu ska vi bomba uta ba helVETE här asså!
Gick med
27 Jul 2006
Ort
västerås
Hoj
TTR, NSR
SÅ man får köra om om det är enfiligt och en bil inte kan köra om?
 

Drysen

Sporthoj® Gold™ account holder
Gick med
4 Dec 2006
Ort
Internationella Rymdstationen, ISS
Hoj
FoxP2
Ja, alltså, för mig får ni gärna köra där bäst ni vill. Brukar ha örnkoll på vad som sker kring mig men både ni och jag vet ju att Sverige är befolkat av idioter så varför utmana ödet liksom.

För att ta till ett bra citat: 90% av befolkningen tror att de är smartare än 90% av befolkningen

Jag är fan smartare än 100% av befolkningen. Jag är fan smartare än alla på jorden. Hela universum. Och oändligheten med. Alla är fan idioter. Utom jag. För jag är så jävla smart.
 

Biturbo

Min går i etthundra!
Gick med
29 Aug 2003
Ort
08 en stund till
Hoj
KTM LC4
SÅ man får köra om om det är enfiligt och en bil inte kan köra om?


Om det kan göras säkert och att du inte bryter några trafikregler, ja.

Jag är fan smartare än 100% av befolkningen. Jag är fan smartare än alla på jorden. Hela universum. Och oändligheten med. Alla är fan idioter. Utom jag. För jag är så jävla smart.

Jag är 10000 ggr smartare! Stjärnstopp, kasta nyckeln i sjön!
 
Last edited:

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Det beror väl ändå på elller?
Att köra om någon i 90km/h som kör 80km/h så är det ju bara 10km/h i skillnad, alltså hinner du bromsa ner till 79km/h och undvika dem om någon plötsligt byter fil bra mycket snabbare än om du kör om någon i 50km/h som kör 5km/h.

.


Det kan väl hända att den jämförelsen stämmer, orkar inte räkna, men du utelämnar hur långt du färdas vid 90 km/h om denne "någon" gör en oväntad manöver. Helt säker på att det du påstår stämmer är jag dock inte, man hinner inte göra så förtvivlat överraskande manövrar i 5 km/h och du hinner agera väldigt mycket mer i 50 knyck än i 90, så mkt är klart. Sträckan du behöver för att reagera ökar dramatiskt med hastigheten även om inte tiden gör det. Ett gammalt skolboksexempel, lite flummigt formulerat och med reservation för mindre felaktigheter;

Säg att du vid 70 km/h hade hunnit stanna för ett plötsligt uppdykande hinder. Håller du istället 80km/h kommer du att börja bromsa i samma ögonblick som du träffar hindret, för sent mao.

Tycker den sortens beteende vittnar om ett överdrivet förtroende för övriga trafikanter. Det är dessutom attt ställa på tok för höga krav på sin omgivning. Hur psalmerna kommer att gå på Sporthoj efter en sån olycka råder det dock inga som helst tvivel om.
 

ToTFoF

Ny medlem
Gick med
15 May 2008
Ort
Krigsberget
Hoj
Ingen. Än...
Då hoppas jag att du får en god-natts-sömn:tummenupp
Ps binde-strecket är till för dem som hatar särskrivning DS
Yes, sir! Språknazist, sir! :bow
Drysen skrev:
Jag är fan smartare än 100% av befolkningen. Jag är fan smartare än alla på jorden. Hela universum. Och oändligheten med. Alla är fan idioter. Utom jag. För jag är så jävla smart.
Jojo, men eftersom min farsa är starkare än din farsa så... you get my drift...
 

Macaper

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2006
Ort
Göteborg
Hoj
kastrerad
Det kan väl hända att den jämförelsen stämmer, orkar inte räkna, men du utelämnar hur långt du färdas vid 90 km/h om denne "någon" gör en oväntad manöver. Helt säker på att det du påstår stämmer är jag dock inte, man hinner inte göra så förtvivlat överraskande manövrar i 5 km/h och du hinner agera väldigt mycket mer i 50 knyck än i 90, så mkt är klart. Sträckan du behöver för att reagera ökar dramatiskt med hastigheten även om inte tiden gör det. Ett gammalt skolboksexempel, lite flummigt formulerat och med reservation för mindre felaktigheter;

Säg att du vid 70 km/h hade hunnit stanna för ett plötsligt uppdykande hinder. Håller du istället 80km/h kommer du att börja bromsa i samma ögonblick som du träffar hindret, för sent mao.

Tycker den sortens beteende vittnar om ett överdrivet förtroende för övriga trafikanter. Det är dessutom attt ställa på tok för höga krav på sin omgivning. Hur psalmerna kommer att gå på Sporthoj efter en sån olycka råder det dock inga som helst tvivel om.

Jo, självfallet och visste att jag la upp för den smashen när jag skrev mitt inlägg, men inte mycket att göra åt nu. :rolleyes:

Säger bara att det är lätt att bara titta på farten och så kör någon "bara" 50km/h när övrig trafik "flyter" i 5km/h. Går rätt snabbt att skita sig där också.
Fast visst, jag ramlar hellre i 50knyck än 90 oavsett vad den relativa skillnaden är mot den jag brakar in i, men vad det handlar om är ju att ha uppmärksamhet och en aktsamhet, men det, naivt, gäller ju även dem som kör i kö som bilist.

Är det kö, så tänker jag inte köa, oavsett om det är dumt eller inte, kör hoj, inte permobil och därmed basta :rolleyes:
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Jo, självfallet och visste att jag la upp för den smashen när jag skrev mitt inlägg, men inte mycket att göra åt nu. :rolleyes:

Säger bara att det är lätt att bara titta på farten och så kör någon "bara" 50km/h när övrig trafik "flyter" i 5km/h. Går rätt snabbt att skita sig där också.
Fast visst, jag ramlar hellre i 50knyck än 90 oavsett vad den relativa skillnaden är mot den jag brakar in i, men vad det handlar om är ju att ha uppmärksamhet och en aktsamhet, men det, naivt, gäller ju även dem som kör i kö som bilist.

Är det kö, så tänker jag inte köa, oavsett om det är dumt eller inte, kör hoj, inte permobil och därmed basta :rolleyes:

Definitivt inte min avsikt att känga till dig! Menar bara att man kan inte vara nog försiktig och att det är lätt att tro övriga trafikanter om för mycket. Hur tillräknelig är man själv som bilist efter nån timmes krypkörande i köer och med tid att passa?

Vet hur lätt det är att tappa begreppen och bara cruisa på vid köbildning på motorväg, vare sig man sitter i bilen eller på hojen. Faktiskt minskar proppen om mindre fordon kan snirkla sig förbi, man har dessutom ju som oskyddad trafikant en rätt utsatt position inne i en kö och värmen är ju också ett problem på hojen till skillnad från de flesta moderna bilar.

Ofta kan man läsa på detta forum att folk håller bilister för att vara kompletta idioter, alternativt illvilliga eller både och, båda kategorierna finns jämte en hel rad andra. Det som förvånar mig är att så många motorcyklister förväntar sig så mycket av en kategori trafikanter som har så begränsade möjligheter och intresse av att upptäcka och förutse vad en mc kan tänkas hitta på, ännu märkligare blir detta förtroende om uppfattningen om bilister är enligt ovan.
 

Zlide

R.I.P OLLE. Bulten 26/5
Gick med
18 Apr 2004
Ort
Kungligt
Hoj
Xt-09 - budhoj snömoddad
Jag har krockat med en bil i den situationen. Låg mellan köande bilar på Tranebergsbron o körde lite väl fort mellan filerna med budhojen. Plötsligt var det en bil som inte sett mig som påbörjade filbyte. Hade inte en chans att bromsa ner tillräckligt eller väja. Men jag hade tur - slapp personskador.

Efter den olyckan och ett gäng andra incidenter inser jag att risken att jag skadar mig ökar ganska dramatiskt om jag kör mer "inspirerat" än vad jag behöver eftersom ingen ser mig i trafiken...
 

Dafe

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Feb 2007
Ort
Kungsängen
Hoj
KTM 690 Duke -10
Hur tror ni polisen reagerar om man kör på väggrenen? Kör ofta Rotebro-stäket leden här i STHLM den har bara en fil men är avgränsad med betongblock till motgående körfält. Till vänster finns det inget utrymme alls men till höger med väggrenen finns det hur mycket som helst. Nån som blivit stoppad där eller vi en liknande situation?

//Dafe
 

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
svar till trådskaparen: har å göra med att man vänjer sig. ett tu tre så går de 40+

Hur tror ni polisen reagerar om man kör på väggrenen? Kör ofta Rotebro-stäket leden här i STHLM den har bara en fil men är avgränsad med betongblock till motgående körfält. Till vänster finns det inget utrymme alls men till höger med väggrenen finns det hur mycket som helst. Nån som blivit stoppad där eller vi en liknande situation?

//Dafe

inte stoppad men de är inte rätt att köra där.. "man kan men de är inte rätt"
 
Last edited:

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Ort
az
Hoj
Nej
Jag brukar alltid köra om i köer. Ser det som rent livsfarligt att ställa mig i kö. Bilar rullar lättare frammåt eller bakåt än åt sidan :rolleyes:

Fast rullar det på över 50 km/h så låter jag bli att köra om. Bättre då att skapa lite avstånd så att man får marginaler.

Kan själv tycka att vissa körom i lite väl höga hastigheter ibland. Fast det är ju deras val. Värsta man kan göra är att köra om i hög hastighet om kön rullar i över 50km/h. En bil kan flytta sig riktigt snabbt i sidled i de farterna.
 

robert77

Ny medlem
Gick med
12 May 2005
Ort
Östberga
Hoj
KTM 990 Adventure R
Att vara på alerten och ha två fingrar på bromsen känns rätt naturligt.
/A

Jag kör med fingrarna på bromsen, en tumme på signalhornet, kör med helljus
vana efter att ha bott i egypten
LTzaf03_traffic.jpg


jag försöker köra lagligt.
Om det är 70 i söderledstunneln försöker ja köra i 70km/h, inte mitt fel att bilarna ligger o mes kör i 20km/h:tummenupp

sen om bilarna ligger tätt så är det svårare för bilarna att byta fil så då kan man köra på :D
 
Gick med
17 May 2005
Ort
Örebro
Hoj
Triumph Speed Triple 995i ´02
Har haft en "situation" dessa dagar där jag glidit förbi 6 bilar och kom fram nästan till rödljuset, en av bilen såg mig komma och vinklade sin fron ut mot mitten/mot den bilen som stodd vänster om honom så jag inte kunde komma förbi och komenterade något trevligt, jag stängde av hojen och gick fram och knackade på hans bilfönster då han stängt det till att vara 5cm öppet i övre kanten.. Vi hade en lite "diskussion" kring det hela tills det han bli rött ljus 2gånger.. Det hela var lite otrevligt och tackar mig själv att jag var för trött att bli riktigt arg.. Men vill säga, det finns så många "Jante" som tycker att man skall stå i kö och ej bryta följaJhon stilen.. Folk vill skada en bara för att "Du skall fan inte vara bättre, snabbare eller ha det lättare än mig".
Samma sak kan man se när det är vägarbete och skyllten vissar att det blir enkel linje om 700 m.. har ni uppmärksamat att nästan ALLA följer efter varandra 1 km innan och om du skulle köra om den 500m långa kön då man rullar fram så är det sällan någon som släpper in dig utan stirrar rakt fram och inte "ser" dig eller så kör dom "stirra som en idiot" stilen.. Så varsamt fram mina vänner och hoppas ni blir lite argare än mig och tar av er hjälmen och slår sönder rutan på bilägaren som gör samma sak mot er.. jag ber ångerfullt om ursäkt till Er alla att jag själv inte hade orken till det.
 
Last edited:

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Brukar puttra förbi när det finns gott om utrymme. Sparar massor med tid, och man får ett bra flyt.
 

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
Brukar puttra förbi när det finns gott om utrymme. Sparar massor med tid, och man får ett bra flyt.

finns de köer på åland? :) har aldrig vart med om det när jag var vart över på sommaren å hälsat på mina polare där :)
 

frostah

Gatukändis!
Gick med
19 Mar 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Ingen för tillfället, jävla bajs :(
1. man får köra om i höger körfält om det inte är på en motorväg.
2. enligt min trevliga körskolärare får 2 fordon inte dela på en fil (alltså stå brevid varandra) men polisen brukar se mellanfingrarna.
3. är det fler än 2 bilar kör jag emellan, vilket jag gör med 2 fingrar på bromsen.

folk som stänger igen "körfält" med flit är puckon som borde bli av med körkortet. Det är samma idioter som ligger 2 cm bakom och trycker när de vill om. *grov generalisering*
 

Asdum

Ny medlem
Gick med
25 Mar 2008
Ort
Sthlm
Hoj
en MC
Självklart kryssar man förbi alla "idioter" som väljer bilen framför en mc ;) Det är ju lika självklart att använda hjärnan och vara förberedd på eventuella överasskningar.

Vad jag inte förstår är alla de motorcyklister som INTE kör förbi köerna...

1

folk som stänger igen "körfält" med flit är puckon som borde bli av med körkortet. Det är samma idioter som ligger 2 cm bakom och trycker när de vill om. *grov generalisering*

...det är banne mig bittra loosers som håller på sådär. Händer varje dag t & r jobbet :mad:

Numera är jag så luttrad att jag bara skrattar åt dessa bittra stackars satar...
 
Last edited:

njelger

Guest
Samma sak kan man se när det är vägarbete och skyllten vissar att det blir enkel linje om 700 m.. har ni uppmärksamat att nästan ALLA följer efter varandra 1 km innan

Varför gör folk så? Varför kör man inte fram i dubbla led till vägbygget i blixtlåsar där? Det har jag aldrig fattat.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
finns de köer på åland? :) har aldrig vart med om det när jag var vart över på sommaren å hälsat på mina polare där :)

Jorå, 10 bilar som står helt stilla påväg in i rondellerna i nån timme mellan 16:30 och 18:00. I stockholm är det väl några miljoner bilar, men det går tamesatan fortare för det...
 

Macaper

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2006
Ort
Göteborg
Hoj
kastrerad
Har faktiskt varit med om nästan exakt samma sak som du beskriver, fast han hade försökt stänga mig några gånger tidigare och sista gången just vid rödljuset så var han nära att träffa mig.

Hade kanske hunnit bli argare redan då det är ren idioti och rent livsfarligt, så jag fälde ner stödet och fotade in hela höger framskärm på hans bil.
Självklart flög han ut som en gnu och började yla om att han skulle polisanmäla etc etc, så jag tog bara lugnt upp telefonen och frågade om jag skulle slå numret, för det skulle bli trevligt att höra hur han skulle förklara att han brutit heldraget strax innan korsning och därmed nästan prejat mig, som i självbevarelse drift fick "sätta ut" foten för att inte bli klämd.

Han blev lila för att sedan faktiskt slokörat gå och och sätta sig igen. Var dock beredd på att få fyskiskt framhäva min sak ett tag, men det hade det varit värt. Tror inte han försöker preja fler MC folk i första taget.

Däremot så förundras man, i alla fall jag, just över den idiotiska inställningen somliga har som kör bil över att just inte släppa fram eller till och med preja och tror tyvärr att du har rätt. Det är den svenska jante som styr, för kan ju knappast vara tidsförlusten, eftersom man med MC är 4 kvarter iväg innan volvo-janne har fått bort foten från bromsen vid rödljuset där man dök upp parallellt.

Kanske något fundamentalt jag har missat i varför det inte ska vara ok, men är nog hellre lyckligt ovetandes om det här då...

Har haft en "situation" dessa dagar där jag glidit förbi 6 bilar och kom fram nästan till rödljuset, en av bilen såg mig komma och vinklade sin fron ut mot mitten/mot den bilen som stodd vänster om honom så jag inte kunde komma förbi och komenterade något trevligt, jag stängde av hojen och gick fram och knackade på hans bilfönster då han stängt det till att vara 5cm öppet i övre kanten.. Vi hade en lite "diskussion" kring det hela tills det han bli rött ljus 2gånger.. Det hela var lite otrevligt och tackar mig själv att jag var för trött att bli riktigt arg.. Men vill säga, det finns så många "Jante" som tycker att man skall stå i kö och ej bryta följaJhon stilen.. Folk vill skada en bara för att "Du skall fan inte vara bättre, snabbare eller ha det lättare än mig".
Samma sak kan man se när det är vägarbete och skyllten vissar att det blir enkel linje om 700 m.. har ni uppmärksamat att nästan ALLA följer efter varandra 1 km innan och om du skulle köra om den 500m långa kön då man rullar fram så är det sällan någon som släpper in dig utan stirrar rakt fram och inte "ser" dig eller så kör dom "stirra som en idiot" stilen.. Så varsamt fram mina vänner och hoppas ni blir lite argare än mig och tar av er hjälmen och slår sönder rutan på bilägaren som gör samma sak mot er.. jag ber ångerfullt om ursäkt till Er alla att jag själv inte hade orken till det.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top