Köra bredvid/mellan köer

b0bl00i

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2006
Ort
Ja
Hoj
KTM Alpentwin
Folk har väl stor motor och feta bromsar, bara att brassa och tvärnita ;-)

:popcorn
 

Intheflow

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2007
Ort
Lantligt
Hoj
Yamaha TDM 03
Varför gör folk så? Varför kör man inte fram i dubbla led till vägbygget i blixtlåsar där? Det har jag aldrig fattat.

, det har jag heller aldrig förstått! Ingen vinner väl något på att göra en "flaskhals" som som egentligen kanske bara är 50 meter lång till 1050 m?

Jag förmodar ett de förare som för säkerhets skull lägger sig i den enda öppna filen hundratals meter innan de två filerna går ihop någon gång har råkat ut för att bli trängda när de vågat sig på att köra hela vägen fram till den plats där blixtlåset bör ske = precis innan filerna går ihop.

Om alla förstår och respekterar blixtlåsprincipen flyter trafiken bäst..

Både de som försöker stänga luckan till framförvarande och vägrar släppa in någon framför sig, men även de som ängsligt släpper förbi 7 bilar på raken i andra filen sliter sönder trafikflödet i onödan. Alla bakomvarande är förlorare eftersom rytmen störs och det blir förvirring och häftiga inbromsningar.

Körskolorna eller de som utformar förarutbildningarna här i landet får väl ta på sig en stor del av skulden för att det är så här?

De som fick körkort i cornflakespaket för hundra år sen och saknar sunt förnuft är väl inte så mycket att göra åt. Deras antal minskar ju av naturliga skäl. Det är väl desto viktigare att nya trafikanter lär sig inse vad som funkar bäst för alla, och handla därefter. Trafiken ökar ju!
 

Gothmog

Ny medlem
Gick med
4 Feb 2004
Ort
Uddevalla
Hoj
Bandit 1200S 2004
Är det LAG på vävning nu för tiden?
Läste något om det för ett par år sen men vet inte om det gick igenom till fullo "officiellt"?

Tycker det verkar funka lite bättre nu är förr i alla fall.
 

Rille24

Ny medlem
Gick med
27 Apr 2008
Ort
Karlskrona
Hoj
Yamaha R1 01-
Ja skulle man märka att nån bilist försöker prejja en så ska dom snabbt få smaka på min mc känga i sida!!:D
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Varför gör folk så? Varför kör man inte fram i dubbla led till vägbygget i blixtlåsar där? Det har jag aldrig fattat.

I Västerås där folk generellt inte kan köra bil fungerar det inte, så fort det kommer bilar i ytterfilen mot vallbybrobygget, så skapas det en bromsvåg...som bara blir värre och värre, ingen, inte en enda kan skapa en lucka, och de som kommer i ytterfilen kan inte tajma och ta sig in heller, utan alla stannar mer eller mindre.

Det flyter betydligt bättre när alla ligger i en fil, tyvärr...

/J - tar alternativa vägar, jag står inte ut med västeråsbilisterna
 

njelger

Guest
I Västerås där folk generellt inte kan köra bil fungerar det inte, så fort det kommer bilar i ytterfilen mot vallbybrobygget, så skapas det en bromsvåg...som bara blir värre och värre, ingen, inte en enda kan skapa en lucka, och de som kommer i ytterfilen kan inte tajma och ta sig in heller, utan alla stannar mer eller mindre.

Det flyter betydligt bättre när alla ligger i en fil, tyvärr...

/J - tar alternativa vägar, jag står inte ut med västeråsbilisterna

jävla korkade västeråsidioter!!!








ps född på djäkneberget :) ds
 

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Ort
az
Hoj
Nej
Har haft en "situation" dessa dagar där jag glidit förbi 6 bilar och kom fram nästan till rödljuset, en av bilen såg mig komma och vinklade sin fron ut mot mitten/mot den bilen som stodd vänster om honom så jag inte kunde komma förbi och komenterade något trevligt, jag stängde av hojen och gick fram och knackade på hans bilfönster då han stängt det till att vara 5cm öppet i övre kanten.. Vi hade en lite "diskussion" kring det hela tills det han bli rött ljus 2gånger.. .

Finns bara en sak att säga till en sådan gubbe.

Vill du att jag skall börja köra bil jag med så att det blir ytterligare en bil i kön som gör den ännu längre och resulterar i att det tar annu mer tid innan DU kommer fram :rolleyes:

Har kört den några gånger. Ca hälften utav alla har fattat poängen medans hälften inte fattar någonting. Så intelligensen på dessa individer kan nog vara lite sisådär :rolleyes:
 

Schyffert

-´-`-´-`-´-`-
Gick med
9 Mar 2008
Ort
Bålsta
Hoj
BMW F800S
Är det någon som har blivit stoppa när ni kört brevid/mellan köerna?
Då menar jag inte när ni blåst förbi i 200km/h utan laglig hastighet.
Vad är det för böter att åka på väggrenen?
Körde E4:an igår in mot stan vid 16:30 efter att ha läst den här tråden. Blev nyfiken på vad jag skulle ha fått för straff om farbror blå velat stoppa mig. ;)
 

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
1973 Suzuki GT550.
Hur ofta öppnar någon dörren i en kö?
Sällan, men det händer, det hände mig. Jag skrev om det i den här tråden:

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=83241

Alla ni som har övertro till er förmåga att bromsa och väja får gärna behålla den för er själva så att ni inte lurar andra till att tro att man kan kompensera ett offensivt körsätt med bromberedskap och skärpt uppmärksamhet. Det enda sättet att minska risken är att köra defensivt.
 

Sladjan R1

vevaxlar till salu!
Gick med
2 Apr 2008
Ort
Syd
Hoj
R1 07'
Det är klart man öppnar dörren i kön, pga att det blir tråkigt i kön så gör man burnouts när kön börjar röra sig....cockpiten blir ju full med rök och då gäller det att ventilera....öppnar dörren och vevar som fan!
 

njelger

Guest
Sällan, men det händer, det hände mig. Jag skrev om det i den här tråden:

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=83241

Alla ni som har övertro till er förmåga att bromsa och väja får gärna behålla den för er själva så att ni inte lurar andra till att tro att man kan kompensera ett offensivt körsätt med bromberedskap och skärpt uppmärksamhet. Det enda sättet att minska risken är att köra defensivt.

Man skulle kunna säga:
Alla ni som bara för att det hänt er överskattar den sannolikheten och underskattar saker som är 1000 gånger vanligare håll det för er själva för det gör att man prioriterar fel.

Har du definitionerna på Offensivt vs Defensivt?
 

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Ort
az
Hoj
Nej
Är nog ren fakta. Kör man alltför egressivt så kommer man förr eller senare att sitta i sidan resp dörren eller liknande på en bil, tyvärr!

Men lite "på" måste man vara annars så blir man överkörd :va
 

JidDY

Ny medlem
Gick med
29 May 2008
Ort
Enköping
Hoj
-98, Honda CBR 900RR
, det har jag heller aldrig förstått! Ingen vinner väl något på att göra en "flaskhals" som som egentligen kanske bara är 50 meter lång till 1050 m?

Jag förmodar ett de förare som för säkerhets skull lägger sig i den enda öppna filen hundratals meter innan de två filerna går ihop någon gång har råkat ut för att bli trängda när de vågat sig på att köra hela vägen fram till den plats där blixtlåset bör ske = precis innan filerna går ihop.

Om alla förstår och respekterar blixtlåsprincipen flyter trafiken bäst..

Nu tycker jag att du inte ska tala så högt och berätta detta för alla.:) Att 90% av bilisterna gör så, är ju ett ypperligt tillfälle för mig att tjäna tid. Att jag nu även åker på två hjul gör det ännu bättre (Pendlat i 10 år mellan Enköping och Stockholm) :tummenupp
 

Dark_Messenger

Guest
Jag köar aldrig med hoj, varför skulle jag? Men det är stor skillnad att tokköra förbi bilar i en kö, då ber man om att något ska hända, mot att "smyga förbi" i kanske 30km/h.

I de hastigheterna har man koll på kön.

Sen finns det givetvis en risk att nått pucko gör något oberäkneligt i alla fall, men som redan sagts i tråden så finns den risken alltid, även utanför kö-situationer.
 

Intheflow

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2007
Ort
Lantligt
Hoj
Yamaha TDM 03
Nu tycker jag att du inte ska tala så högt och berätta detta för alla.:) Att 90% av bilisterna gör så, är ju ett ypperligt tillfälle för mig att tjäna tid. Att jag nu även åker på två hjul gör det ännu bättre (Pendlat i 10 år mellan Enköping och Stockholm) :tummenupp

Jomenvisst... När jag har turen att sitta på en MC slinker jag också igenom fram till den plats där det egentliga hindret börjar.:)

Tyvärr sitter jag allt för ofta bakom ratten i en biljävel när folk framför mig i vänsterfilen mer eller mindre tvärnitar 300 meter innan filerna går ihop för att de får kalla fötter och känner att det är läge att inordna sig i kön i den vid det här laget redan stillastående högerfilen.

50 meter senare samma sak, etc...

Visst kan jag gasa på i små etapper, men när jag till sist nått ända fram till det egentliga hindret och vänligt men bestämt vill få min plats i den enda öppna filen, ja då får jag minsann arga blickar eller blir blir trängd av de präktiga bilister som själva valt att stå i kö i nästan en kilometer i onödan och tycker att de uppför sig förebildligt.:huvet

Jag misstänker att det här är samma förare som när det inte är kö lägger 30 % av sin uppmärksamhet på trafiksituationen omkring sig och resterande 70% på att fixera hastighetsmätarnålen så att den ligger preciiis på eller strax under den "byrokrat-stadgade" hastighet som gäller för tillfället.:tungan

Allt skulle verkligen flyta bättre om alla lär sig att väva/göra blixtlås!:tummenupp
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top