Köra i t-shirt

Kör du i t-shirt?

• Antal röstningar
    0

Fuzaneko

馬鹿は死なな&#
Gick med
25 Nov 2009
Hoj
Italiensk läckerhet... ja, hon läcker, därav namnet...
Remmarna på skyddet är till för att hålla skyddet på plats. De behöver skinnställets nötningsskydd för att klara det. Ramlar du i gatan med bara ryggskyddet kan det glida undan, remmar/spännen kan nötas eller slås sönder.

Vilka garantier finns för krockvåld EN gång i en olycka?
Jaha, du menade så. Nej det är klart, man kan sopa in i något med ryggen efter att ha kanat runt lite. Men du har fortfarande fullt skydd mot att du skulle dra i backen med ryggen först, så helt meningslöst är nog att ta lite
.

V-Kamikaze

My Lifestyle Determines My Deathstyle
Gick med
25 Apr 2007
Hoj
Snabbaste 1000cc i Uppsala
Klart man kört nån gång i t-shirt, ibland måste man använda hojjen som ett fordon också och kan inte bylta på sig hela utrustningen. Sen kör man ju oftast på ett annat sätt då med.

Sledden

Ny medlem
Gick med
9 Aug 2010
Hoj
Kawa
Jo, men med din argumentation är det ganska korkat att köra motorcykel över huvud taget, då det är ett ganska stort kliv upp på riskstegen från t.ex. bil där man sitter bra mycket mer skyddad. Hur brukar du reagera när folk har moralpanik över din dödsmaskin och kallar dig för korkad för att du inte delar deras logik?

Hur tänkte du nu, ryggskyddet är väl ändå till för att absorbera krockvåldet mot ryggraden i första hand, och inte förhindra nötning som ett skinnställ gör?

Men jag har aldrig sagt att att körning inte är riskfritt, och jag har aldrig sagt att man hellre ska köra bil.

Det jag har sagt är att man redan är så fruktansvärt utsatt, och med det i bakhuvudet så tycker jag det är idiotiskt att göra det ännu värre genom att ta bort de enda skydden du har tillgängliga bara för det är varmt..

Det är bara att kolla statistiken på vurpor, och se chansen att överleva om man har fullgott säkerhetsställ eller ej..

Väljer men nu mot förmodan att skita i att ta till sig all fakta, alla undersökningar och statistik, bara för att det fläktar gott i t-shirt så är det upp till var och en.

Jaha, du menade så. Nej det är klart, man kan sopa in i något med ryggen efter att ha kanat runt lite. Men du har fortfarande fullt skydd mot att du skulle dra i backen med ryggen först, så helt meningslöst är nog att ta lite
.

Hur många olyckor har du sett där en förare går i med ryggen först och fortsätter glida? haha.. Lite sköldpadda av det.. Går du i backen så landar du på bröst/huvud/drar i med händer/ glider och rullar.. Har du då ryggplatta under t-shirten så är det nog ganska meningslöst...

Last edited:

eha

en svart till ska vägkittas, och betalas
Gick med
7 Jun 2010
Hoj
fler än jag ids - färre än jag önskar
Det blir mer falsk säkerhet, än ett (normalt) fungerande skydd. Jag kör mycket fegare om jag inte har skydd på mig (verkstadsåka). Sitter jag med ett fastspänt ryggskydd känner jag mig säkrare och (som vanligt) även med verkstadsoverallen.. Säkrare än vad man faktiskt är.

Så meningslös i kontexten: "jag offrar lite frihetskänsla och mycket svalka för högre säkerhet". Tanken var ju att skippa strulet med skydden före, efter färd och att köra lugnt och ha skön bris på hojen. En tanke jag kan förstå och acceptera i vissa specifika sammanhang. (Jag är en sån som har cykelhjälm bara om jag cyklar på landsväg. Det handlar även här om olika sätt att köra.)

Vill man ha någorlunda pålitlig säkerhet får man ta skyddsjacka typ cross. Inte ett löst ryggskydd. En parantes i diskussionen egentligen. Man kan inte ha kakan och äta den. Gör som behagas! :tummenupp Falsk trygghet är kanske bättre än ingen alls?!

Last edited:

Fuzaneko

馬鹿は死なな&#
Gick med
25 Nov 2009
Hoj
Italiensk läckerhet... ja, hon läcker, därav namnet...
Men jag har aldrig sagt att att körning inte är riskfritt, och jag har aldrig sagt att man hellre ska köra bil.

Det jag har sagt är att man redan är så fruktansvärt utsatt, och med det i bakhuvudet så tycker jag det är idiotiskt att göra det ännu värre genom att ta bort de enda skydden du har tillgängliga bara för det är varmt..
Och det är det här jag gång på gång försöker få dig att förstå, Du tycker att man är väldigt utsatt utan skydd, annat folk tycker man är utsatt redan i bil. Gör det dig till en idiot som kör MC och således tar "onödiga" risker?

Det är bara att kolla statistiken på vurpor, och se chansen att överleva om man har fullgott säkerhetsställ eller ej..

Väljer men nu mot förmodan att skita i att ta till sig all fakta, alla undersökningar och statistik, bara för att det fläktar gott i t-shirt så är det upp till var och en.
Visa mig denna statistik och jag skall ta del av den... Hitills är det bara en massa tomt snack...

Hur många olyckor har du sett där en förare går i med ryggen först och fortsätter glida? haha.. Lite sköldpadda av det.. Går du i backen så landar du på bröst/huvud/drar i med händer/ glider och rullar.. Har du då ryggplatta under t-shirten så är det nog ganska meningslöst...
Spelar väl ingen roll om föraren fortsätter glida på skyddet eller inte? Men jag har sett en del olyckor där folk landar på rygg, men när jag tänker efter är det mest stuntande idioter och allt som ofta har dom haft t-shirt på sig :rolleyes:

Last edited:

Sledden

Ny medlem
Gick med
9 Aug 2010
Hoj
Kawa
Och det är det här jag gång på gång försöker få dig att förstå, Du tycker att man är väldigt utsatt utan skydd, annat folk tycker man är utsatt redan i bil. Gör det dig till en idiot som kör MC och således tar "onödiga" risker?

Visa mig denna statistik och jag skall ta del av den... Hitills är det bara en massa tomt snack...

Spelar väl ingen roll om föraren fortsätter glida på skyddet eller inte? Men jag har sett en del olyckor där folk landar på rygg, men när jag tänker efter är det mest stuntande idioter och allt som ofta har dom haft t-shirt på sig :rolleyes:

Ta kontakt med din lokala trafikskola och sitt med på deras tortyrliknande säkerhetskurs, eller riskutbildning tror jag det heter.

Hört det ska vara väldigt givande *Host* med andra ord så får du höra i 3 timmar om hur jävla korkat det är att köra full och för fort, samt att de lägger ungefär 1 timme på massa statistik, haha.

Man är lite av en idiot att köra hoj på vissa vägar i Sverige, ja! Det kan man inte komma ifrån, men det hänger mer på att andra trafikanter inte riktigt har koll på oss hojförare. Och sen så om igen behöver man inte göra en utsatt situation värre genom att prioritera bort nödvändig säkerhetsutrustning.. :rolleyes::näsblod

:kulspruta

Ekollon

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2010
Hoj
-14, Triumph, Thruxton 900
Kör ibland utan full skyddsutrusting fast jag vet att det är dumt och farligt, Men det är skönt och härligt...

Dricker ibland Öl,Vin, Wiskey fast det är direkt skadligt, men det är gott och trevligt.

Så kör i vad ni vill och gör vad ni vill. MEN JÄVLAR OM NI KROCKAR MED MIG ;)

• Gilla
Reaktioner: eha

The Wolff

Sporthojsnörd
Gick med
3 Jul 2009
Hoj
2020 Triumph Street Triple RS
Nej, min MC får inte plats i en T-shirt tyvärr! Kör vanligtvis i städer eller på landsväg.

Sordid

professionell sjörövare
Gick med
29 Dec 2007
Hoj
KTM 690 SMC -10

Ge upp han kommer aldrig förstå vad du menar du kan lika väl gå ut o prata med ett träd ;)

Ziarro

Highway To Hell
Gick med
15 May 2009
Hoj
Kawasaki zx6r
Givetvis gör jag det! Kanske inte så ofta och endast under posörturer nere på stan i låga hastigheter. Det är galet skönt! :tummenupp

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Hoj
Dnepr
Det där uttrycket påminner om ”Det får stå för dig” eller ”Det får stå för honom” och jag undrar:

Vad är det man vill ha sagt med det?

Vill man tala om för någon att ”Ditt beslut är ditt beslut” alternativt ”Var och en få göra som de vill”?

Behöver någon bli påmind om det? Är inte det som att berätta för någon var ratten sitter i en bil eller om vattnets betydelse för sjöfarten?

Vad gäller själva innehållet i ditt inlägg: information och förnuftsargument har inte i den här tråden att göra. Ingen behöver bli informerad om att en tshirt är ett sämre skydd än ett skinnställ. Det är inte kunskapsbrist som gör att människor ibland kör i tshirt, har sex utan kondom eller beställer en öl fast de redan är fulla.

Last edited:

softis83

Fighterbyggare
Gick med
6 Jan 2008
Hoj
CBR600F fighter stunt
=)

Frihet före säkerhet har väll hänt några gånger, eller ärligt en jävla massa gånger och jag kan inte hjälpa hur dumt det än är så är kännsla obeskrivligt mycket mer frihet än i ett svettigt skinställ en varm sommardag.

Men jag har fått betala för det med några gånger med, dock har jag aldrig gnällt över det utan tagit det som en man :D

Bifogat

• Stillbild 1.JPG
    Stillbild 1.JPG
    35.5 KB · Visningar: 47
  • Stillbild 1ny.JPG
    Stillbild 1ny.JPG
    17.9 KB · Visningar: 48
  • Stillbild 2.JPG
    Stillbild 2.JPG
    35.1 KB · Visningar: 42

Sledden

Ny medlem
Gick med
9 Aug 2010
Hoj
Kawa
Det där uttrycket påminner om ”Det får stå för dig” eller ”Det får stå för honom” och jag undrar:

Vad är det man vill ha sagt med det?

Vill man tala om för någon att ”Ditt beslut är ditt beslut” alternativt ”Var och en få göra som de vill”?

Behöver någon bli påmind om det? Är inte det som att berätta för någon var ratten sitter i en bil eller om vattnets betydelse för sjöfarten?

Vad gäller själva innehållet i ditt inlägg: information och förnuftsargument har inte i den här tråden att göra. Ingen behöver bli informerad om att en tshirt är ett sämre skydd än ett skinnställ. Det är inte kunskapsbrist som gör att människor ibland kör i tshirt, har sex utan kondom eller beställer en öl fast de redan är fulla.

Inte direkt så att jag började argumentera säkerheten kring att köra otillräckliga skydd i denna tråden direkt. Utan det hela utvecklades till detta som du kan se om du läser igenom den från början.

Och nä, ingen behöver en moralfarbror egentligen. Men eftersom en del här inne verkar ha ett trafikbeteende och en säkerhetssyn som en 15 årig pojke så kan man inte låta bli att skrigva just för att det gör en aning nervös, speciellt när man hör vissa personer resonera.
Detta rör sig kanske om 1-2 personer som skrivit i denna tråd, så ALLA behöver inte ta åt sig. Jag bara tycker det är aningen tragiskt hur lite vissa personer värderar sin egen säkerthet..

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA