Köra i t-shirt

Kör du i t-shirt?

• Antal röstningar
    0

Couraga

Optimistisk pessimist
Gick med
25 Jul 2008
Hoj
Honda CBR 600 -97
Kan helt ärligt säga att jag under mina två första säsonger som hojåkare aldrig åkt i t-shirt. Minsta har varit hjälm, jacka och ryggskydd men det kändes lite som att palla äpplen i tonåren; man borde inte göra det egentligen och det kan komma surt tillbaka.

Och som många påpekat. Olyckor händer lika lätt i 50 som i 250 och skrapa asfalt i 50 blås enbart iförd t-shirt och ett par jeans är inget jag vill uppleva. Räcker med att jag flugit av moppen på grusväg i 70 iförd shorts och t-shirt. :huvet

Hur jag resonerar kring detta om 5 år låter jag dock vara osagt :rolleyes:

Cowbell

Glad Sommar!
Gick med
24 May 2009
Hoj
2010 BMW F800r
Jag för min del vet inte vad jag ska tycka förrän Pizzabagarn kommit med ett yttrande i frågan.

Sledden

Ny medlem
Gick med
9 Aug 2010
Hoj
Kawa
Jag tror bara inte här finns en enda seriös racingförare här inne som kommer säga något annat än vad 80% av alla som skrivit här innan. På med skydden, är det varmt.. Plocka ut fodret. Går inte det, dumpa kroppsstrumpan mot något som kan påverka friktionen lite. Men kör för ffs inte i t-shirt :)

Pawel

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 May 2007
Hoj
Speed Triple 1050 -05
Jag tror bara inte här finns en enda seriös racingförare här inne som kommer säga något annat än vad 80% av alla som skrivit här innan. På med skydden, är det varmt.. Plocka ut fodret. Går inte det, dumpa kroppsstrumpan mot något som kan påverka friktionen lite. Men kör för ffs inte i t-shirt :)

Men det är inte seriösa racingförare som bestämmer hur man ska klä sig på gatan.

Själv kör jag med full mundering på banan (bil) och tycker att ni allihop är dumma i huvudet som inte åtminstone alltid tar på en hjälm när ni kör era bilar. Borde vara lag på minst hjälm, men helst overall handskar och dojjor tycker jag. Ändå mina skattepengar som betalar era skador sen ju :näsblod

Sen kan man ju resonera lite idiotiskt om man vill med: Över 90% av alla dödade/kraftigt skadade i MC-olyckor körde med full skyddsutrustning. Kanske folk hade kört lugnare utan skydd? :glömdet

EDIT: Nu menar jag absolut inte att jag tycker att man ska köra utan skydd. 99.5% kör jag med alla skydd, men någon gång tar jag en glidarrunda i jeans och t.o.m. tröja eller t-shirt.

Last edited:

Sledden

Ny medlem
Gick med
9 Aug 2010
Hoj
Kawa
Men det är inte seriösa racingförare som bestämmer hur man ska klä sig på gatan.

Själv kör jag med full mundering på banan (bil) och tycker att ni allihop är dumma i huvudet som inte åtminstone alltid tar på en hjälm när ni kör era bilar. Borde vara lag på minst hjälm, men helst overall handskar och dojjor tycker jag. Ändå mina skattepengar som betalar era skador sen ju :näsblod

Sen kan man ju resonera lite idiotiskt om man vill med: Över 90% av alla dödade/kraftigt skadade i MC-olyckor körde med full skyddsutrustning. Kanske folk hade kört lugnare utan skydd? :glömdet

Det jag syftar till med racingförare, är att där finns ungefär lika mycket seriösa racingförare som vet va de snackar om, och ungefär lika många som tro sig veta va de snackar som... Som egentligen har samma trafikbeteende som en arg 15 åring på en Yamaha-DT

Fuzaneko

馬鹿は死なな&#
Gick med
25 Nov 2009
Hoj
Italiensk läckerhet... ja, hon läcker, därav namnet...
Det jag syftar till med racingförare, är att där finns ungefär lika mycket seriösa racingförare som vet va de snackar om, och ungefär lika många som tro sig veta va de snackar som... Som egentligen har samma trafikbeteende som en arg 15 åring på en Yamaha-DT

Och vad fan har raciangförare eller inte att göra med trafikbeteende egentligen?
Nej vet du vad, ta din elitism och gräv ned dig under någon sten...

:yopartyUrsäkta alla er som kör hoj i t-shirt. Men i mina ögon är det direkt idioti. Då är man inte rädd som sig själv över huvudtaget. Bör i princip vara böter på att köra utan täckande plagg. Sorgligaste är att ni drar omkull i t-shirt. Och det är mina jävla skattepengar som går till sjukvården för att sy ihop er bara för att ni tycker det är skönt och tufft att glida runt i t-shirt.. :yoparty :kulspruta
Nu blir jag lite fundersam här, skulle täckande kläder göra saken bättre? Jag har väldigt svårt att se hur en nylontröja är bättre än en t-shirt. Men inbrännda fibrer i armarna kanske är bättre än bara asfalt?
Sen har jag svårt att se logiken i ditt argument om skattepengar också. Är det verkligen vanligare med olyckor som involverar hudtransplantation på någon som kört i tisha än olyckor som involverar någon idiot i skinställ som tror att han är gåstrajder eller rossi i full mundering?

Sen tycker jag att det ser jäkligt b ut att köra runt i jeans och t-shirt, det signalerar "jag kör hoj för att det ser tufft ut, inte för för att jag har ett genuint intresse"

Förlåt, jag insåg inte att man måste ha ett trendigt skinställ på sig och prada skor för att få använda MC som transportmedel. Jag ska genast bättra på mig genom att köpa en handväska. Du som har koll kanske kan hjälpa mig, jag har lite svårt att bestämma mig. DC, Gucci eller Louis Vuitton. Vilket är hetast vid din korvmoj?

Kottsson

Får jag vara här?
Gick med
15 Apr 2010
Hoj
KTM 1090 Adventure R
Om man ändå bara har 1 hoj så är det väll lika bra att ha ont i kroppen likaväl som hojen är på verkstaden. Då har man ju tid att skaffa ny eller reparera den :D

Man kanske blir desperat om man har en kraschad hoj men KAN köra hoj.

Last edited:

Sledden

Ny medlem
Gick med
9 Aug 2010
Hoj
Kawa
Och vad fan har raciangförare eller inte att göra med trafikbeteende egentligen?

Nu blir jag lite fundersam här, skulle täckande kläder göra saken bättre? Jag har väldigt svårt att se hur en nylontröja är bättre än en t-shirt. Men inbrännda fibrer i armarna kanske är bättre än bara asfalt?
Sen har jag svårt att se logiken i ditt argument om skattepengar också. Är det verkligen vanligare med olyckor som involverar hudtransplantation på någon som kört i tisha än olyckor som involverar någon idiot i skinställ som tror att han är gåstrajder eller rossi i full mundering?

Förlåt, jag insåg inte att man måste ha ett trendigt skinställ på sig och prada skor för att få använda MC som transportmedel. Jag ska genast bättra på mig genom att köpa en handväska. Du som har koll kanske kan hjälpa mig, jag har lite svårt att bestämma mig. DC, Gucci eller Louis Vuitton. Vilket är hetast vid din korvmoj?

Men fy fan vad någon har vaknat upp på fel sida idag!

Till och börja med, jag nämner racingförare och icke racingförare för att detta forumet inkluderar båda delarna. Likaså förare med dåligt omdäme, och bra. Handlar inget om elitism att göra.

Sätter du dig och kör hoj i nylontröja? Jag skrev "som ger lite mer friktion" och syftade då naturligtvis på läder. Jag är inte den som anser att polotröja är något att föredra för hojkörning.

Handlar inte om skattepengar. Det handlar om ett sunt och säkert perspektiv på sin körning. Det handlar om att vara säkerhets medveten och veta vad som händer om man drar i backen. Ryggskena, hjälm och läder.. inte så svårt..

Trendigt skinnställ och prada dojor? hahaha.. yeey.. Där finns hur många affärer som helst som säljer riktigt bra grejer till väldigt fina priser. Att argumentera att man inte har råd att klä sig säkert för olika väderlekar är bara ren idioti. Och det vet du likaväl som jag är sant.

Kontentan är: Kör med utrustning, det tjänar alla på. Är det varmt? Plocka ut fodret, eller dra på en annan läderjacka. Har du inte det? Spara nån tusing och skaffa dig gubba-goretex.
Du om någon verkar ju veta hur utsatt man är på en hoj? Varför då försämra oddsen ännu mer genom att köra i t-shirt? Har du någon gång krockat med en fågel i 90 km/h? Hade varit kul och se dig sitta kvar på hojen om den hade smällt dig i bara t-shirt...

Med andra ord, man kan inte gardera sig för allt. Använd huvudet!

Fuzaneko

馬鹿は死なな&#
Gick med
25 Nov 2009
Hoj
Men fy fan vad någon har vaknat upp på fel sida idag!

Till och börja med, jag nämner racingförare och icke racingförare för att detta forumet inkluderar båda delarna. Likaså förare med dåligt omdäme, och bra. Handlar inget om elitism att göra.

Sätter du dig och kör hoj i nylontröja? Jag skrev "som ger lite mer friktion" och syftade då naturligtvis på läder. Jag är inte den som anser att polotröja är något att föredra för hojkörning.

Handlar inte om skattepengar. Det handlar om ett sunt och säkert perspektiv på sin körning. Det handlar om att vara säkerhets medveten och veta vad som händer om man drar i backen. Ryggskena, hjälm och läder.. inte så svårt..

Trendigt skinnställ och prada dojor? hahaha.. yeey.. Där finns hur många affärer som helst som säljer riktigt bra grejer till väldigt fina priser. Att argumentera att man inte har råd att klä sig säkert för olika väderlekar är bara ren idioti. Och det vet du likaväl som jag är sant.

Kontentan är: Kör med utrustning, det tjänar alla på. Är det varmt? Plocka ut fodret, eller dra på en annan läderjacka. Har du inte det? Spara nån tusing och skaffa dig gubba-goretex.
Du om någon verkar ju veta hur utsatt man är på en hoj? Varför då försämra oddsen ännu mer genom att köra i t-shirt? Har du någon gång krockat med en fågel i 90 km/h? Hade varit kul och se dig sitta kvar på hojen om den hade smällt dig i bara t-shirt...

Med andra ord, man kan inte gardera sig för allt. Använd huvudet!

Bor man i Tumba vaknar man alltid på fel sida :tungan

Bra eller dåligt omdöme har absolut ingenting med huruvida man kör rejsing eller inte att göra. Fullkomligt onödig kommentar således.

Folk i största utsträckning verkar tycka att allt är bra mycket mer frid och fröjd så länge man inte ser någon hud på hojföraren, skev verklighetsuppfattning. Men även med skydsmundering är man löjligt utsatt i trafiken, säkrast är väl att stanna hemma, men lite måste man våga leva också. Den gassande solen och fläktande vinden mot huden är en oslagbar upplevelse av frihet. Väl värd risken om du frågar mig! För låt oss vara ärliga nu, hur ofta händer det att man är inblandad i en trafikolycka (även om man daligen blir utsatt för närapå mordförsök i Tjockholmstrafiken)?

Om det nu inte handlade om skattepengar, vad var det argumentet handlade om? Jag skulle vilja påstå att de flesta som väljer att köra i tisha inte är så dumma att de inte vet att de får skrap- och brännmärken om de drar i backen. Och finns det folk där ute som kör i tisha för att de tror att de är stålmannen, ja då gör nog lite asfalt i huden nytta i form av en verklighetscheck.

Ur Devilschild's inlägg kan vi juh klart och tydligt läsa att man måste klä sig på ett särskillt sätt för att få klassa sig själv som någon med genuint intresse för MC. Då är det väl inte konstigt att dra slutsatsen att han förmodligen har koll på lite väsktillverkare och gillar att gränsla vibrerande saker :arsele

Jag är inte den som direkt bryr mig i vad folk tycker om min klädsel på hojen, jag klär mig inte för att tillfredstella andras estetiska fantasier kring transportmedlet MC. Klär jag på mig ett skinställ så är det för min egna säkerhetsskull, inte för att rossi har ett i samma design. Faktum är att jag har förmodligen den mest schletna och fula djävla allvädersytstyrseln här i tjockhult någon någonsin skådat, så ser ni någon riktigt ful djävel på en röd XTX i Tjockholm så kan ni vinka (eller visa fingret) :tungan

Som en sidnotis fick jag någon form av småfågel i axeln förra sommarn när jag bara hade tisha på mig, gick i behagliga 50-60 ung. Herredjävlar vad glad jag är att det inte var näbben först... Men men, vågar man inte leva hinner man inte njuta innan man dör :yoparty

Hellpig

Ny medlem
Gick med
4 May 2010
Hoj
Såld!
Bryr inte vad andra har på sig men jag kör alltid med ställ & handskar. Gjort det sedan en polare till mig körde in i en älg (tjo!) - han hade tvådelat ställ men dagen till ära skippat byxorna... jackan kasade upp o han åkte kana på ryggen 25 meter eller så, att se hans rygg som en enda stor sårskorpa o det faktum att han inte kunde ha något annat än en tunn linnetunika på sig i 2-3 månader avskräckte mig. <- Inte menat som en pekpinne :)

Anndreeaas

otursfågeln
Gick med
3 Mar 2010
Hoj
Cagiva mito f 00
Nä, men där finns ju skyddskläder som funkar även när det är varmt.. Ingen som säger att man måste dra på sig värsta kroppsstrumpan till mc-ställ, eller hur?

För att förtydliga det hela.. Folk får köra nakna om de så vill. Men jag anser att köra i t-shirt, när det finns grejer man kan dra på sig för att undvika att bli skinnflådd om man drar omkull är att föredra.
Sen om folk tycker man är korkad för man promotar skyddskläder när det är 35 grader varmt är en sak, men de fyller faktiskt en funktion.. ;)

MEN FÖRATSIKEN! :huvet

Har jag sagt du e korkad för du har orken att ta dra på dig alla grejer? neee

Men du har sagt att man e korkad om man kör utan, och det är ju idiot att tycka så,

Eas94

Sporthojsnörd
Gick med
10 Nov 2009
Hoj
Honda Hornet 600 -04
MEN FÖRATSIKEN! :huvet

Har jag sagt du e korkad för du har orken att ta dra på dig alla grejer? neee

Men du har sagt att man e korkad om man kör utan, och det är ju idiot att tycka så,

Det är det ju inte alls, det är idiotiskt att köra MC i bara t-shirt. Men det finns ju ingen person som aldrig tar några risker (= inte alltid skydd), du behöver ju inte ta åt dig eftersom du förstår poängen med skyddskläder...

henk6867

Medlem
Gick med
26 May 2008
Hoj
-98 Suzuki GSX-R 750
krasch utan mc-ställ = 0%
krasch med mc-ställ = 100%

Kör aldrig med ställ numera...

Skön tråd f.ö. :p

Fuzaneko

&#39340;&#40575;&#12399;&#27515;&#12394;&#12394;&#
Gick med
25 Nov 2009
Hoj
Det är det ju inte alls, det är idiotiskt att köra MC i bara t-shirt. Men det finns ju ingen person som aldrig tar några risker (= inte alltid skydd), du behöver ju inte ta åt dig eftersom du förstår poängen med skyddskläder...

Det är skillnad på vad du uppfattar som idiotiskt och vad som faktiskt ÄR idiotiskt.

Du tycker säkert att din 125'a är snabb och fräck, men det ÄR den INTE...
Seså, tillbaka till moppedelen av forumet med dig ;)

Aleks86

Ny medlem
Gick med
14 Oct 2010
Hoj
Kawasaki ZX-10R 2004

Hahah klockrena svar, skål pårej

Eas94

Sporthojsnörd
Gick med
10 Nov 2009
Hoj
Honda Hornet 600 -04
Det är skillnad på vad du uppfattar som idiotiskt och vad som faktiskt ÄR idiotiskt.

Du tycker säkert att din 125'a är snabb och fräck, men det ÄR den INTE...
Seså, tillbaka till moppedelen av forumet med dig ;)

Jewklar vad populärt det verkar vara att hoppa på inlägg som kan uppfattas som pk-snack. Tror att du missuppfattat mig... Säger inte att man trillar om man kör i t-shirt!

Sledden

Ny medlem
Gick med
9 Aug 2010
Hoj
Kawa
Alltså, vad är det som inte går fram?

Du kan köra hur jävla bar du vill. Naken om så behövs. Men där finns oförutsedda hinder som gör att man kraschar.

Kraschar du i t-shirt, så kommer det se ut som de dragit en tomat mot ett rivjärn..

Kraschar du i ställ, så kommer du förmodligen ha blåmärken..

Man är dum i huvudet om man ger sig ut på en hoj i t-shirt och jeans.. Slår man sig gör man sig illa..

Det gör ont att krascha...

Det kommer kanske en dag då du kommer att krascha, och gör du det så kommer du förmodligen inte att komma ihåg detta. Men jag kan säga att sårskorpor kliar. Så kör du i t-shirt i sommar, om du "inte har råd" att skaffa en skinnpaj eller något annat. Genom att argumentera på detta viset som du gör så sätter du ju verkligen ribban för t.ex. Eas94 som precis börjar köra, när det kommer till moget trafikbeteende och säkerhet.
:död

engström1

Autosolemio
Gick med
16 Sep 2010
Hoj
Zündapp Bella R154-58,R205-62,CB500-71,CB500-72,XL650V-87/05,El-Minimoto. Sålda RS125, 2*XC125, 2*XL125S, SCV100, CB400N, RD350LC, XV535, TT600, XJ600S, 2*XL600V, VL1700, CBR600,RG125F-92,SS City Hopper 70cc
Det vore ett intressant experiment att förbjuda all användning av
skyddsutrustning under ett år och se hur utfallet blir kontra ett normalår.

Missförstå mig rätt nu. :rolleyes:

Visst är det bra med skydd, å ena sidan.
Å andra sidan invaggas man ju i en gossig,
och till stor del falsk, trygghet.

Med ryggskydd, helställ, kängor, handskar och
knäpptyst hjälm är det ju nästan som att åka bil.

Fast Skydden hjälper ju i stort sett bara vid kas och skrap á lá banavåkning.

I verkligheten finns det massor av stolpar och andra objekt precis vid vägen.
träffar man en sådan i över 70 går man generalsönder oavsett skydd.
Skydden blir vid ökande hastighet snabbt till marginell hjälp.

I och för sig lite trevligare för ambulanspersonalen att bara hiva upp
en påse grytbitar i bilen i stället för att gå och småplocka. :död

Själv har jag cyklat rakt i en parkerad bil på Skeppsbron i 50+.
Gick bra både för mig, cykel och t-shirt(efter att jag tvättat av blodet.)
Bilen hamnade dock på verkstad! :va

/e

edit=>For the record, slutade med jethjälm, kortbrallor
och jesussandaler för länge sedan,
kör numera alltid MC i full mundering.
Men positionerna flyttas ju fram hela tiden.
Hoppas att dagen jag börjar med varselväst
vid hämtning av morgontidningen i brevlådan
ligger långt borta. :rolleyes:

Last edited:
Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs VM-kva...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO