Köra i t-shirt

Kör du i t-shirt?

• Antal röstningar
    0

Marsupilami

Tvåtaktstaliban
Gick med
15 Jun 2010
Hoj
2xRD500 1xRS250 1xRSV Mille 1xSZR660
Får väl förklara vad jag menar med det då,

Om jag skulle sätta mig på en 600-1000 kubikare nu så finns där ingen chans i helvete att jag skulle ha något mindre än full mundering,

Sorry, förstår fortfarande inte din tankegång.

Personligen är krashrisken högre för mig när jag kör 125:a jämfört med större cyklar.
Man vill inte släppa gasen på samma vis då det tar tid att komma upp i fart igen.
Detta kombinerat med den höga kurvhastigheten man kan hålla på en sportig 125:a gör att åtminstonde jag skulle hamna i diket oftare på en långsam cykel.

Men jag är kanske inte som alla andra barn.. :)

Anndreeaas

otursfågeln
Gick med
3 Mar 2010
Hoj
Cagiva mito f 00
Du tog hojkort för det säkra transportmedlets skull?
Är ju direkt idioti att sitta på en explosionsmotor utan suspensoar!

+1

Flesta människor köper en hoj för o kunna uppleva acceleration och fart i mängder till ett lägre pris än en sportbil,

Även för o uppleva friheten och leva livet på en tråd,

jag vill uppleva frihet och livskänsla, inte att man måste ha skydd för annars dömmer alla andra en,
Sorry, förstår fortfarande inte din tankegång.

Personligen är krashrisken högre för mig när jag kör 125:a jämfört med större cyklar.
Man vill inte släppa gasen på samma vis då det tar tid att komma upp i fart igen.
Detta kombinerat med den höga kurvhastigheten man kan hålla på en sportig 125:a gör att åtminstonde jag skulle hamna i diket oftare på en långsam cykel.

Men jag är kanske inte som alla andra barn.. :)

En 4-taktare tycker jag e harmlöst, händer ju inget

Men när du pratar om en 2-tkatare med över 30 hästar förstår ja dig,

men e fortfarande mer skrajsen för en tung hoj

Sledden

Ny medlem
Gick med
9 Aug 2010
Hoj
Kawa
Tycker synd om alla som kör mc, sätta sej på ett fordon som går 200 kmh + utan abs, antispinn, säkerhetsbälte och deformationszoner.

IDIOTI!

Hehe mjo. Men man behöver ju inte göra ett redan utsatt läge ännu värre genom att vara direkt korkad?

Lardi

Medlem
Gick med
5 Jun 2009
Hoj
Såld =(
Säga att ja aldrig kör i t-shirt vore till att ljuga både för mig själv å andra..
Men inte så jättesugen på dra på mig full mundering vid 25+ för att åka en sväng till ica/coop.

:yopartyUrsäkta alla er som kör hoj i t-shirt. Men i mina ögon är det direkt idioti. Då är man inte rädd som sig själv över huvudtaget. Bör i princip vara böter på att köra utan täckande plagg. Sorgligaste är att ni drar omkull i t-shirt. Och det är mina jävla skattepengar som går till sjukvården för att sy ihop er bara för att ni tycker det är skönt och tufft att glida runt i t-shirt.. :yoparty :kulspruta

Så härligt med folk med sköna argument!

Men bara för att ska ja ta å dra en sväng i t-shirt redan nu =)

Och föresten, hoppas du inte kör mc! Hört att de är farligt..

Last edited:

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Säga att ja aldrig kör i t-shirt vore till att ljuga både för mig själv å andra..
Men inte så jättesugen på dra på mig full mundering vid 25+ för att åka en sväng till ica/coop.

Skulle nog våga påstå att hans argument inte är sämre än någon annans.

tellmike

TIOLI
Gick med
24 Jun 2009
Hoj
2008 Suzuki SV650SA
Om man vill köra lättklädd är det väl upp till en själv att bedömma om det är värt risken - oavsett anledning. Jag körde säkert runt 80 mil med hjälm som enda skydd förra sommaren, bara av den anledningen att det var så förbannat skönt och smidigt! Älskade varenda meter av körningen och frihetskänslan det gav.
Anser f.ö. att man som förare kan minska riskerna med MC körning markant bara man kör med HUVUDET! Är fullt medveten att det finns mycket man inte kan rå på (väglag, vilt, fordonshaveri, andra trafikanter som gör de mest underliga sakerna etc), fast kör man defensivt med fantasi och "worst case" scenarion i varje situation klara man sig hyggligt bra!

Så låt folk köra som de vill. Finns så mycket annat skit som både kostar samhället mer och är farligare (t.ex. rökning). Fn, våga leva lite.

Over and out!

Sledden

Ny medlem
Gick med
9 Aug 2010
Hoj
Kawa
Att bedöma någon intilligens för han inte vill ha full mundering på en solig sommardag är idioti,

Nä, men där finns ju skyddskläder som funkar även när det är varmt.. Ingen som säger att man måste dra på sig värsta kroppsstrumpan till mc-ställ, eller hur?

För att förtydliga det hela.. Folk får köra nakna om de så vill. Men jag anser att köra i t-shirt, när det finns grejer man kan dra på sig för att undvika att bli skinnflådd om man drar omkull är att föredra.
Sen om folk tycker man är korkad för man promotar skyddskläder när det är 35 grader varmt är en sak, men de fyller faktiskt en funktion.. ;)

Last edited:

Sledden

Ny medlem
Gick med
9 Aug 2010
Hoj
Kawa
För att förtydliga det hela.. Folk får köra nakna om de så vill. Men jag anser att köra i t-shirt, när det finns grejer man kan dra på sig för att undvika att bli skinnflådd om man drar omkull är att föredra.
Sen om folk tycker man är korkad för man promotar skyddskläder när det är 35 grader varmt är en sak, men de fyller faktiskt en funktion.. ;)

Methx

Medelhavet <3
Gick med
17 Jan 2011
Hoj
YZF600R Dunderkatt -97 (Såld)
Nä, men där finns ju skyddskläder som funkar även när det är varmt.. Ingen som säger att man måste dra på sig värsta kroppsstrumpan till mc-ställ, eller hur?

Även smarta personer kanske inte har råd med flera uppsättningar
MC kläder, för alla typer av väder.. :gnissla

Sledden

Ny medlem
Gick med
9 Aug 2010
Hoj
Kawa
Även smarta personer kanske inte har råd med flera uppsättningar
MC kläder, för alla typer av väder.. :gnissla

Bouuh, inte så jag mena.. Är det varmt. Dra ut fodert ur stället och kör med skalet. Det dämpar ju asfalten lite mer än röven om man skulle åka i backen =)

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
848
Dessutom så inträffade min enda trafikolycka en av de ytterst få gånger jag inte körde med helt skinnställ. Skulle köra en resa på 5-10 min till ett kundmöte.

Jag körde med skinnjacka, hjälm, ryggskydd, men jeans och gympadojor när det small. Klarade mig på ren tur helt oskadd från det. Ett litet skrapsår på ett ben.

Minns fortf. känslan av luftfärden + kullerbyttan på marken när överkroppen kändes helt perfekt skyddad, skydden tog alla smällar, allt satt där det skulle..
Sen dess kör jag alltid med full utrustning.

Råkade ut för exakt samma sak, skulle bara en liten sträcka och skippade brallor och stövlar.
2 minuter senare satt hojen i sidan på en bil och jag fick smaka asfalt och trottoarkant.
Blev inte värre än att hoppa på kryckor i 2 veckor, men nog fan tänker man sig för nu...

Sledden

Ny medlem
Gick med
9 Aug 2010
Hoj
Kawa

Som jag sa tidigare, hojar är mer utsatta än bilar. Många gånger om. Därför hävdar jag bara att man ska inte försämra oddsen för sig själv, som redan är väldigt låga. Mer än 30% av alla olyckor med hojar beror inte på föraren utan pga andra faktorer, så som bilar, underlag, djur etc. Och då kvittar det hur snabb du är på bromsen om en kärring kapar din körbana på en 70 väg.
Skulle du då ha tillräckliga skydd så klarar du dig fan så mycket mer lindrigt än om du glider runt i en t-shirt.. Börjar du koppla mina "skäna argument" nu?

Last edited:

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Mer än 30% av alla olyckor med hojar beror inte på föraren utan pga andra faktorer, så som bilar, underlag, djur etc. Och då kvittar det hur snabb du är på bromsen om en kärring kapar din körbana på en 70 väg.

Mer än 30% lagtekniskt ja, men en väldigt stor del kan undvikas med försiktighet.

Sledden

Ny medlem
Gick med
9 Aug 2010
Hoj
Kawa
Mer än 30% lagtekniskt ja, men en väldigt stor del kan undvikas med försiktighet.

Mjo absolut. Det kommer man inte ifrån. Men som en kille hävdade här, att "man inte orkar dra på sig mundering när det är 25C varmt" tycker jag är ganska korkat att ens yttra.
Har man körkort, och kör hoj så vet man hur andra trafikanter beter sig i trafiken. Och av ren lathet skita i att förbättra sina odds för att överleva en eventuell olycka är ganska tragiskt.
Sätter mitt huvud på att det är ingen här som sätter sig på hojen och tänker "jaha, bäst att ta på sig ryggplattan. För idag kommer jag att krocka"
Det lär ju hända när man minst anar det, va det än kan bero på. Sen om man väljer att hyvla asfalt i t-shirt eller ställ. Det är upp till en själv. Men det är bara ett sånt otroligt korkat argument.

Fagher

Ny medlem
Gick med
7 May 2007
Hoj
Suzuki GSXR 1000 KTM 380sm
Om jag någon gång kommer skada mej allvarligt på mc så är det med största sannolikhet när jag har skinnstället på mej.
Utan ställ så kör jag oftast som normala människor.
Skinnstället ger en sådan falsk trygghet, hjälper föga när man ligger lindad runt en lyktstolpe.

Tror på riktigt att dödsolyckorna hade minskat om man förbjöd skinnställ.

55% av SH borde läsa denna boken.

Bifogat

• eberhard_15872655.jpg
    eberhard_15872655.jpg
    22.7 KB · Visningar: 33

Stone Cold

Been there destroyed that
Gick med
2 Feb 2009
Hoj
Honda X11 Screaming Death edition Kawasaki GPZ-900 -86, Suzuki SV650 -01 Honda CBR1000RR -04 Repsol Dark Edition
Eftersom jag kör moppe i t-shirt (oh mc med för den delen) i Thailand
vore jag en hycklare om jag inte kunde erkänna att jag kommer köra
till jobbet i t-shirt (oh ryggskydd), när det handlar om runt 50km/h.

Undrar om de som predikar om komplett utrustning, oavsett
turens omfattning, hade full mundering när de körde sina trimmade
moppar i 50 knyck, med usla bromsar etc..

Man var 13-15år när man tog dom besluten.:tummenupp
Har man tagit Mc-kort måste man väl fatta att man ska ha full
utrustning.
Men visst, det ser helt underbart ut att glida runt i bara t-shirt och shorts...
Men hade jag tyckt om det mer än att gazza o leta knäskrap hade jag nog köpt en Cabb istället:tungan:krama

Om jag någon gång kommer skada mej allvarligt på mc så är det med största sannolikhet när jag har skinnstället på mej.
Utan ställ så kör jag oftast som normala människor.
Skinnstället ger en sådan falsk trygghet, hjälper föga när man ligger lindad runt en lyktstolpe.

Tror på riktigt att dödsolyckorna hade minskat om man förbjöd skinnställ.

55% av SH borde läsa denna boken.

Hahahahaha minskat....
Finns det verkligen folk som tror att dom kan vinna en närkamp med sin hoj inkl ett skinställ/hjälm mot ett träd i 2-300bloss?????

Spelar nog ingen roll om du sitter i en bil eller lastbil.

Jag använder skinställ för att jag vet att det skyddar mig när/om jag måste ta beslutet att lägga hojen för att undvika tex trädet:tummenupp
Eller i mitt senaste fall, 1,5m högt stenrös.
Var extra nöjd med att jag köpt ett smidigt ryggskydd så jag inte skada min ryggrad då jag gled på rygg en bit över några otäcka stenar.
Hjälmen gjorde också sitt.
Men inget hade hjälpt om jag träffat rakt på:tummenupp

Last edited:
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...