Köra i t-shirt

Kör du i t-shirt?

• Antal röstningar
    0

istvan84

Ny medlem
Gick med
11 Mar 2011
Hoj
Fighter GSX-R 1000 K5
Hmm, alltså jag är inte ens klar med mitt mc-körkort. Precis börjat övningsköra som privatist för jag har ansett att jag nog varit för omogen för MC innan, och jag har spenderat mkt pengar på bilar / bankörning m.m.

Så har sett rätt mkt olyckor både med bilar och MC. Och att folk skriver men det är lugnt, jag kör ju med vett nu, m.m. Skrämmer mig lite om jag ska vara ärlig.

Visst vill man köra naken så är det upp till en själv, men att ha som argument att "då kör jag lugnt" håller inte riktigt för mig. För vet om 2 personer som råkat ut för rejäla olyckor när bilar kört ut framför MC:n och motorcykeln klippt bilen rakt in i sidan (ena blev förlamad i benen), så man kan vara hur duktig förare som helst och köra jätte lugnt. Men ingen kan stoppa någon annan från att göra något trögt eller ett misstag.

Ett annat exempel, jag var med på en bandag på A-torp, en bil skjuter sitt oljetråg med en stake, precis före en kurva, mitt i idealspåret precis vid bromspunkten, där är det nu fullt med olja på vägen. Bilen direkt efter åker bara rakt ut rakt fram in i däckvallen, den 3:e bilen får sladd på röven, åker ut mot gräset sidleds, däcken grepper tag i gräset och bilen kultar över, slår flera varv och under perioden som den slår runt så rycks en bränsleslang av hela bilen tar eld, båda i bilen hinner precis ta sig ur bilen när den landat med lättare brännskador. Men hela bilen brinner helt upp.

Jag har själv arrangerat många banträffar m.m. och har sett flera fall där en oskyldig får lida..

Somsagt, kör i vad ni vill, det bryr jag mig inte om. Men tänk på att bara för man kraschar så behöver det inte vara man själv som begått misstaget.

MVH
István

Last edited:

Pawel

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 May 2007
Hoj
Speed Triple 1050 -05
Bryr mig inte ett dugg vad folk tycker. Finns inget skönare än att mitt i sommaren glida ner i T-tröja till bolaget (40-50km/h) genom stan och shoppa ett par Corona till ryggan. Sen hem över gågator, torg och smågator, sätta sig i solen och njuta av de kollandes över hojen!

Jag tog mc-kort pga frihetskänslan. Ingen som ska beröva mig den.

istvan84

Ny medlem
Gick med
11 Mar 2011
Hoj
Fighter GSX-R 1000 K5
Somsagt, jag säger inte till någon hur de ska vara klädda, vill bara upplysa kanske ungdommar och andra att bara för man är med i en olycka så behöver det inte bero på att man själv orsakat den. Tyvärr.

Sen kan även jag förstå att det kan vara en skön känsla när det är 30 grader ute och man glider längst med kusten :)

MVH
István

pg_ice

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2004
Hoj
Yamaha YZF R1-05
ouch! :)
båda två gör fel i kurvan så det är väl bara tur att den första inte går omkull.

ser ni felet dom gör så kör ni troligen sporthoj med några års erfarenhet.
ser ni inte felet så kör ni garanterat EU Moppe ;)

självklart kan man köra i t-shirt men då blir det luugn körning.
30 grader varmt så finns det inget bättre att blåsa av sig med än med hoj och t-shirt :)

Last edited:

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
Händer väl att det blir typ 2 korta turer i t-shirt o shorts (med hjälm, ryggskydd o hanskar) när det är 25 grader+ och det är omöjligt att köra i skinställ på dagtid.
Blir inga kurvvägar, utan mest ner till glasskiosken eller badet för att svalka sig, nån mil typ.
Jag kör på statistik, kör man typ 2k-mil om året utan en enda vurpa borde man klara sig ett par utan stället också.

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Hoj
Suzuki GSXR750 1993 & Yamaha XT600E 1998
Jag har kört i t-shirt ett par hundra gånger.
Fast när jag skriver här på sporthoj är jag riktigt ångerfull och lovar bättring, kan försöka få ner det till 99 gånger detta år, bara för er :tungan

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Visst vill man köra naken så är det upp till en själv, men att ha som argument att "då kör jag lugnt" håller inte riktigt för mig.

Grejjen är den, att skraptiden mot asfalt och hastigheten kroppen skrapas mot asfalten kan du styra själv, sen kan man ändå dö av våld mot kroppen (bil) men där skyddar inte skinnställ heller.

:)

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Varför? :va

Pendlar 6 km till skolan/gym nästan varje dag med 50-60 i stan och 80 på landsväg om de hyffsat vindstilla, på sommaren är det t-shirt möjligen tjocktröja som gäller och inget annat,

varför ska de då va annorlunda på en motorcykel med bättre väghållning och bromsar?

Fast den väger ju en hel del mer, men med min 125a ser ja inet problem med det :)

ni som inte håller med mig är förmodligen inte dumma och unga längre :tummenupp

Haha, då är jag varesig ung eller dum längre. :D

Däremot är min högersida på överkroppen fortfarande lite skrovlig. Det har den varit sedan jag var 17 och vurpade på min 125:a...
Det var 1998, så kan du räkna ut hur jävla gammal jag är ;).

Som jag har sagt innan. Det är inte ett problem att köra i t-shirt, problem blir det dock ofta när man bestämmer sig för att vurpa i den.

Men det är ett fritt land. (Iaf i teorin).

gurkanG

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2011
Hoj
:(
Jag ser på det lite såhär, att det är ju viktigast att ha skydden när man "vardagskör".
Kör du i 200+ så spelar det ingen roll om du går omkull, skydd eller inte det kommer inte gå bra :/

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Bryr mig inte ett dugg vad folk tycker. Finns inget skönare än att mitt i sommaren glida ner i T-tröja till bolaget (40-50km/h) genom stan och shoppa ett par Corona till ryggan. Sen hem över gågator, torg och smågator, sätta sig i solen och njuta av de kollandes över hojen!

Jag tog mc-kort pga frihetskänslan. Ingen som ska beröva mig den.

Jag stör mig mest på att du gillar Corona. Jävla blask. :D

axelsson_vpg

Guest
det händer allt för ofta, de mest skyddande man sliter på dig då man ska ut och leva rövare är tröja+ryggskyddet!

Eas94

Sporthojsnörd
Gick med
10 Nov 2009
Hoj
Honda Hornet 600 -04
Jag har hittills alltid kört med jacka, ryggskydd, hjälm och handskar. Fungerar prima och tar inte mycket längre tid att sätta på sig än en vanlig jacka. Vid de riktiga nöjesturerna tar jag stövlarna och byxorna med, men körde nån slags hybridvariant nån gång då jag hade ont i foten. Crosstövlar kan nog vara nyttigt ändå vid en krasch :tummenupp

Köra i t-shirt har jag gjort tillräckligt mycket med moppen...

Anndreeaas

otursfågeln
Gick med
3 Mar 2010
Hoj
Cagiva mito f 00
Haha, då är jag varesig ung eller dum längre. :D

Däremot är min högersida på överkroppen fortfarande lite skrovlig. Det har den varit sedan jag var 17 och vurpade på min 125:a...
Det var 1998, så kan du räkna ut hur jävla gammal jag är ;).

Som jag har sagt innan. Det är inte ett problem att köra i t-shirt, problem blir det dock ofta när man bestämmer sig för att vurpa i den.

Men det är ett fritt land. (Iaf i teorin).

har totalvurpat en moped i 80 kmh och brytit lårbenet och nyckelbenet, och det var en av dom mindre olyckorna jag varit med om, fast hade ju iofs jacka där

men fan du e en vettig människa så dig får man nog ta råd ifrån :tummenupp

zappen

Hepp
Gick med
8 Jun 2004
Hoj
2*Yamaha
Givetvis i T-shirt, att köra utan är så jobbigt när flugorna fasnar i håret på bröstet. :rolleyes:

Visst är det skönt att köra i t-shirt, men jag har svårt att hålla igen på gasen någon längre sträcka med större hojar. Börjar så försiktigt med 30-40, snart är man uppe i 50-60 och med lite gas till på det så känns allt under 80 som promenadfart. Så jag har lovat mig själv numera att hålla mig till moppar o småhojar ifall jag måste köra i t-shirt.

Gillar f.ö inte att köra när det är som varmast på sommaren, även om jag bara har hjälm på mig, då är det både enklare och skönare att ta tramphojen om det ändå bara är en sträcka upp till 1 mil. Är det längre tar jag bilen.

ouch! :)
båda två gör fel i kurvan så det är väl bara tur att den första inte går omkull.

ser ni felet dom gör så kör ni troligen sporthoj med några års erfarenhet.
ser ni inte felet så kör ni garanterat EU Moppe ;)

självklart kan man köra i t-shirt men då blir det luugn körning.
30 grader varmt så finns det inget bättre att blåsa av sig med än med hoj och t-shirt :)

De där kör ju på en känd vägsträcka i usa där det är vanligt med omkullkörningar, så de väljer ju inte den lämpligaste stället precis att utmana ödet.

Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jag började med hoj på 60-talet och köra med jeans och T-shirt när det var varmt var självklart. Vi var 3 kompisar som ofta hängde ihop, C, D och E. Den 3 september 1967 var C och D ute och körde i ca 70km/h. Då kör C ner i en grop i asfalten och vurpar. C har innan vurpan på sig T-shirt och ett par "kockbyxor" från Engelbrektsboden i Malmö, pris 2,95kr. Efter vurpan enbart kalsongerna. Som tur är kommer en sjuksköterska med förband i bilen. Resultatet av vurpan var att C, D och E alla skaffade sig skinnställ. Hellre annans än eget skinn mot gatan. Jag kan tänka mig köra från garaget och hem 100meter i T-shirt. Men jag har inte gjort det. Minst MC-jacka och jeans. Normalt MC-jacka, skinnbyxor med skydd, MC-stövlar.

Last edited:
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...