Köra i t-shirt

Kör du i t-shirt?

• Antal röstningar
    0

Kvax

Ny medlem
Gick med
23 Feb 2010
Hoj
En sån där dödsmaskin
På den tiden jag enbart fick välja mellan moped och cykel av tvåhjulingarna körde jag alltid med t-shirt på somrarna. Jag fontalkrockade med en annan moped av en mycket oförklarlig anledning. Det som räddade de värsta skadorna var hjälmen då jag åkte ner i backen med hakan först. Eftersom jag hade hjälm hände inte speciellt mycket. Efter den lektionen lärde jag mig att, så länge man använder hjälm med hakskydd är allt annat överskattat!

För att svara på frågan, jag kör gärna i t-shirt!

Mad_Skillz

A dirty little young girls dream
Gick med
13 Aug 2007
Hoj
ett par trestycken...
Jag kör med skjorta eller linne ibland när jag är ute och leker eller bara ska till affären typ...
Det där med skinnställa kan nog vara lite överskattat ibland eller så är folk bara kännsliga eller rädda för att skrapa upp sig lite...

Så farligt är det faktiskt inte med lite skrapsår som tex vurpan på filmen det väl bara borsta av sig och åka hem och tvätta, vad är problemet?
Har man skrapat upp sig förr så vet man att det inte gör ont
men det kan svida en del när man ska tvätta rent spec om man är så dum som jag och ska använda sprit för att tvätta rent med.. :dummer

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Eftersom jag kör moppe i t-shirt (oh mc med för den delen) i Thailand
vore jag en hycklare om jag inte kunde erkänna att jag kommer köra
till jobbet i t-shirt (oh ryggskydd), när det handlar om runt 50km/h.

Undrar om de som predikar om komplett utrustning, oavsett
turens omfattning, hade full mundering när de körde sina trimmade
moppar i 50 knyck, med usla bromsar etc..

När jag körde trimmad moppe utan skydd var jag 15 år och dum i huvudet. Nu är jag 36 år och...ja...

Åker helst inte utan skyddsjacka, men händer att jag skippar skinnbyxorna om jag bara ska åka en kortare sväng.

hyll

Kör och fotar hoj!
Gick med
7 Apr 2008
Hoj
Såld!
Jag och polaren åkte ofta ner till Varberg i bara t-shirt, en enkel sträcka på nio mil ungefär, t-shirt och shorts hade vi... man sa till varann att "Vi kör inte så fort", men så fort några kurvor kom så glömde man av det.... (man kan som sagt dö i 20km/h om man har otur)

Idag är jag jävligt tacksam att ingenting hände för då hade jag antagligen varit död och bara tanken på att åka utan ställ idag är skrämmande, hur jävla korkad får man bli, är man inte rädd om sitt liv så åk på... men förr förstod man inte bättre, när man var ny på att åka, man var "odödlig".

Nu idag har jag varit av vägen några gången fast med ställ och det har gått bra så det är jag evigt tacksam för, aldrig mer utan ställ!

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Jag körde i skinjacka och rejäla byxor på mopeden.
Fast jag är väll annorlunda.

Och ändå lyckades jag ramla och slita sönder hela underarmen :huvet

Samma här, med ryggskydd och ordentliga handskar dessutom!:tummenupp

En gång råkade jag glömma handskarna hemma på väg till skolan och hade inte tid att vända om och hämta, och just den dagen blev jag tvingad av vägen av en bilist som klippte kurvan och var hela vägen över på min sida av vägen. Fick välja mellan att fronta med bilen eller försöka landa moppen i diket och valde det senare, varpå jag i nervositeten råkade bromsa lite mer med frambromsen än jag borde och gled omkull. Moppen landade i diket och fick inte en skråma, jag landade liksom lite halvvägs ner och skrapade upp båda händerna på asfalten i vägrenen. Sen dess tummar jag aldrig på skydden, allt ska på även för korta/långsamma turer:)

Badsituation

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2008
Hoj
Dnepr
T-shirt, blåbyxor, trätofflor och ev en bakåtvänd keps är ju standardmunderingen vid varje våruppstart, kryssandes mellan strängarna av väggrus. Likaså provkörning efter garagemek...
Orka kränga på hela kitet innan man vet att allt funkar lixom :crash

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Idag är jag jävligt tacksam att ingenting hände för då hade jag antagligen varit död och bara tanken på att åka utan ställ idag är skrämmande, hur jävla korkad får man bli, är man inte rädd om sitt liv så åk på... men förr förstod man inte bättre, när man var ny på att åka, man var "odödlig".

Nu idag har jag varit av vägen några gången fast med ställ och det har gått bra så det är jag evigt tacksam för, aldrig mer utan ställ!

Exakt hur många har dött de senaste 100åren pga brist av skinnställ? :va

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Hoj
Dnepr
Exakt hur många har dött de senaste 100åren pga brist av skinnställ? :va
Utan skinnställ och de skydd som finns inbyggda i stället är det givetvis lättare att få öppna frakturer vid en vurpa. Och förblöda.

”Öppna underbensfrakturer kan delas in i två typer: en som orsakas av lågenergivåld – som fall i samma plan eller idrottsskador – och en som orsakas av högenergivåld – som motorcykelolyckor, bilolyckor, fotgängare påkörda av motorfordon, penetrerande våld samt skogsavverknings- och jordbruksolyckor. Vid högenergiskador är det vanligt med ytterligare skador som involverar skalle, bröstkorg och stora blodkärl.”

http://ltarkiv.lakartidningen.se/2009/temp/pda36641.pdf

http://www.11fieldambulance.ca/Photos/Cas_Sim_06/Open fracture - elbow 001.jpg

Last edited:

Anndreeaas

otursfågeln
Gick med
3 Mar 2010
Hoj
Cagiva mito f 00
Har kört i shorts och t-skirt PLUS handskar och rygg skydd till gymmet = 700m OCH en gång till stranden! Men de e ju idioti...

Varför? :va

Pendlar 6 km till skolan/gym nästan varje dag med 50-60 i stan och 80 på landsväg om de hyffsat vindstilla, på sommaren är det t-shirt möjligen tjocktröja som gäller och inget annat,

varför ska de då va annorlunda på en motorcykel med bättre väghållning och bromsar?

Fast den väger ju en hel del mer, men med min 125a ser ja inet problem med det :)

ni som inte håller med mig är förmodligen inte dumma och unga längre :tummenupp

Last edited:

mugge

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Aug 2008
Hoj
gsx 1100
jag anpassar körningen efter klädsel
ska jag bara åka o handla eller dylikt så åker inte munderingen på
därimot alltid hjälm o ryggskydd

moddlaren

Guest
Två gånger har jag lagt mej på asfalt o är ruskigt glad över att ha skydd på mej dessa gånger men vist så fuskar jag med när jag åker till noen nära kompis för en kopp kaffe i 50km, skinnet växer ut igen men det tar en jäla tid o svider som fan.
mvh

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
Har fullt raceställ, använder det när tanken med färden just är hojåkning, åker jag tex till jobbet så blir det bara ryggskydd, hjälm, handskar och en mcjacka.

Edit:
Kör 2-3ggr per säsong i T-shirt, och dom turerna är alltid dom skönaste på året :)

Last edited:

Methx

Medelhavet <3
Gick med
17 Jan 2011
Hoj
YZF600R Dunderkatt -97 (Såld)
När jag körde trimmad moppe utan skydd var jag 15 år och dum i huvudet. Nu är jag 36 år och...ja...

Åker helst inte utan skyddsjacka, men händer att jag skippar skinnbyxorna om jag bara ska åka en kortare sväng.

Precis, nu är du 36 och borde både kunna hantera fordonet samt
förutse situationer bättre och därmed är det nu avsevärt mindre
riskabelt att köra hoj i 50 än moppefucko...

... man sa till varann att "Vi kör inte så fort", men så fort några kurvor kom så glömde man av det....

Nu är du inte snorvalp längre och borde därmed kunna kontrollera
dina impulser att brassa på i kurvor om stället inte är på. Tillsammans
med bättre fordonskontroll och en trafikvana borde riskerna att
skadas med lr utan ställ ha minskat avsevärt och dina misstag som
yngling blir dåliga referenser till varför du alltid kränger på dig
all utrustning nu.

Försöker dock inte övertala dig att åka i t-shirt.
Tycker alla får göra vad som passa de bäst.

Last edited:

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Är jag den enda som tycker det obehagligaste som finns är att köra utan kläder - speciellt handskar? Jag får inget grepp om hojen om jag har mindre kläder på mig än ett par riktiga jeans, bra skor och bra handskar. Köra utan handskar känns helt frånkopplat.

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
Är jag den enda som tycker det obehagligaste som finns är att köra utan kläder - speciellt handskar? Jag får inget grepp om hojen om jag har mindre kläder på mig än ett par riktiga jeans, bra skor och bra handskar. Köra utan handskar känns helt frånkopplat.

Jag kan köra barfota i shorts och t-shirt, men ALDRIG utan handskar :D

goshow

snöar
Gick med
14 Oct 2004
Hoj
Lill-Jingis
har kört i jeans å tröja några gånger, men kan inte slappna av å blir okoncentrerad,
blickar ner på asfalten en snabbis och tänker på mina knän som idkar samlag med asfalten alá bandslip

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA