Köra i t-shirt

Kör du i t-shirt?

• Antal röstningar
    0

engström1

Autosolemio
Gick med
16 Sep 2010
Hoj
Zündapp Bella R154-58,R205-62,CB500-71,CB500-72,XL650V-87/05,El-Minimoto. Sålda RS125, 2*XC125, 2*XL125S, SCV100, CB400N, RD350LC, XV535, TT600, XJ600S, 2*XL600V, VL1700, CBR600,RG125F-92,SS City Hopper 70cc

Aleks86

Ny medlem
Gick med
14 Oct 2010
Hoj
Kawasaki ZX-10R 2004
Alltså, vad är det som inte går fram?

Du kan köra hur jävla bar du vill. Naken om så behövs. Men där finns oförutsedda hinder som gör att man kraschar.

Kraschar du i t-shirt, så kommer det se ut som de dragit en tomat mot ett rivjärn..

Kraschar du i ställ, så kommer du förmodligen ha blåmärken..

Man är dum i huvudet om man ger sig ut på en hoj i t-shirt och jeans.. Slår man sig gör man sig illa..

Det gör ont att krascha...

Det kommer kanske en dag då du kommer att krascha, och gör du det så kommer du förmodligen inte att komma ihåg detta. Men jag kan säga att sårskorpor kliar. Så kör du i t-shirt i sommar, om du "inte har råd" att skaffa en skinnpaj eller något annat. Genom att argumentera på detta viset som du gör så sätter du ju verkligen ribban för t.ex. Eas94 som precis börjar köra, när det kommer till moget trafikbeteende och säkerhet.
:död

Jag tycker det är jobbigt att du kallar mig dum i huvudet.

Vet du hur skönt det är att glida fram på en hoj, gärna i wifebeater, shorts och sandalar, har du tur har du en skön brud bakpå också. Om du inte vet hur det är har du missat något. Grymt nice, borde upplevas av alla.
(fyi: jag har vurpat i 130-140 knyck i jeans, inte roligt och få asfalten skrapat bort ifrån höften men shit, jag kom över det och ärret e läkt. Det jag lärde av det var att man inte kör feta nedlägg utan helställ)

Sledden

Ny medlem
Gick med
9 Aug 2010
Hoj
Kawa
Palla tragga om detta. Kör i va fan ni vill, haha. Men skit i och kör omkull.. Gör ni det, och det gör mer ont än om ni hade haft ställ på er.. böla inte.. ;)

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
848
Klotade senast idag (lowsider! :yoparty) och kommer fortsätta köra med full mundering oavsett hur varmt det är ute, hade sett ut som tjöttfärsen i disken på ica om jag haft t-shirt.
Fast ni som vill köra utan skyddskläder, rock on, det är inte mitt problem.

Aleks86

Ny medlem
Gick med
14 Oct 2010
Hoj
Kawasaki ZX-10R 2004
Palla tragga om detta. Kör i va fan ni vill, haha. Men skit i och kör omkull.. Gör ni det, och det gör mer ont än om ni hade haft ställ på er.. böla inte.. ;)

så skall det låta, skiter man där man äter så får man äta skit, alla gör olika val.

Fuzaneko

馬鹿は死なな&#
Gick med
25 Nov 2009
Hoj
Italiensk läckerhet... ja, hon läcker, därav namnet...
Alltså, vad är det som inte går fram?

Du kan köra hur jävla bar du vill. Naken om så behövs. Men där finns oförutsedda hinder som gör att man kraschar.

Kraschar du i t-shirt, så kommer det se ut som de dragit en tomat mot ett rivjärn..

Kraschar du i ställ, så kommer du förmodligen ha blåmärken..

Man är dum i huvudet om man ger sig ut på en hoj i t-shirt och jeans.. Slår man sig gör man sig illa..

Det gör ont att krascha...

Det kommer kanske en dag då du kommer att krascha, och gör du det så kommer du förmodligen inte att komma ihåg detta. Men jag kan säga att sårskorpor kliar. Så kör du i t-shirt i sommar, om du "inte har råd" att skaffa en skinnpaj eller något annat. Genom att argumentera på detta viset som du gör så sätter du ju verkligen ribban för t.ex. Eas94 som precis börjar köra, när det kommer till moget trafikbeteende och säkerhet.
:död

Jag vet inte, vad är det som inte riktigt når fram till dig?
För som jag ser det så predikar du bara enkelsidigt för ditt trygghetsbehov utan faktisk statistik att backa uttalanden med. Ja, bortsett från att man riskerar sitt egna skinn utan skydd (men som tidigare nämt så är det nog ytterst få som kör i tisha utan att veta om detta).

Enligt ditt resonemang vore vi alla säkrare om vi bara satt hemma och inte gjorde något. Det finns en gräns för alla vad gäller risktagande i livet, du får helt enkelt acceptera att vissa av oss har den gränsen lite högre än dig. Sen finns det en hel del folk som har den betydligt lägre än dig som tycker att du och jag är korkade som sätter oss på en MC oavsett mängden skydd.

och som tidigare nämnt så tror jag nog de t-shirt burna sporthojsåkarna på det här forumet föregår med bra mycket mer moget trafikbeetende än de i full mundering, då skindräkten verkar få de flesta att tro att de är rossi eller stålmannen. Vi som kör i tisha till och från tar det normalt lite mer piano ute i trafiken.

henk6867

Medlem
Gick med
26 May 2008
Hoj
-98 Suzuki GSX-R 750
Jag vet inte, vad är det som inte riktigt når fram till dig?
För som jag ser det så predikar du bara enkelsidigt för ditt trygghetsbehov utan faktisk statistik att backa uttalanden med. Ja, bortsett från att man riskerar sitt egna skinn utan skydd (men som tidigare nämt så är det nog ytterst få som kör i tisha utan att veta om detta).

Enligt ditt resonemang vore vi alla säkrare om vi bara satt hemma och inte gjorde något. Det finns en gräns för alla vad gäller risktagande i livet, du får helt enkelt acceptera att vissa av oss har den gränsen lite högre än dig. Sen finns det en hel del folk som har den betydligt lägre än dig som tycker att du och jag är korkade som sätter oss på en MC oavsett mängden skydd.

och som tidigare nämnt så tror jag nog de t-shirt burna sporthojsåkarna på det här forumet föregår med bra mycket mer moget trafikbeetende än de i full mundering, då skindräkten verkar få de flesta att tro att de är rossi eller stålmannen. Vi som kör i tisha till och från tar det normalt lite mer piano ute i trafiken.

Han är inte ensam om att inte backa upp med statistik
:arsele

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Klotade senast idag (lowsider! :yoparty) och kommer fortsätta köra med full mundering oavsett hur varmt det är ute, hade sett ut som tjöttfärsen i disken på ica om jag haft t-shirt.
Fast ni som vill köra utan skyddskläder, rock on, det är inte mitt problem.

Vilken fet uppoffring att köra i full mundering den 4 april, måste varit tokvarmt va?
:yoparty

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Hoj
Dnepr
Vi som kör i tisha till och från tar det normalt lite mer piano ute i trafiken.
Håller med dig.

Och även om det inte går att försvara att köra i t-shirt med förnuftsmässiga argument, så är det en förbannat skön upplevelse att susa fram en varm sommardag och känna luften mot armarna och bröstet genom det tunna tyget. ”Så länge du inte vurpar ja”, skulle den som inte förstår vad jag pratar om inflika. Får mig att tänka på Ingemar Stenmark:

”Hä löns int´ förklar´ för den som int´ begrip”

Sordid

professionell sjörövare
Gick med
29 Dec 2007
Hoj
KTM 690 SMC -10
ååå hela den här tråden bara lyser SVERIGE inte undra på att invandrare har fördomar om oss svenskar måste fan vara det tråkigaste folket i hela världen och den här tråden borde läggas ut som bevis för det

en rolig sak e också att majoriteten som sitter o gnäller tycker det e helt okay att gasa på på landsvägar, för där skadar man bara sig själv om man ramlar men herregud om man kör i stan i tshirt för då e det minsann mina skattepengar som ska bekosta det....

så här enkelt är det alla har sina åsikter och tror att dom har rätt o alla andra e dumma i huvudet..........tur att det inte är andra människor som bestämmer över en.

Last edited:

Sledden

Ny medlem
Gick med
9 Aug 2010
Hoj
Kawa
Handlar väl mer om argumentation. Folk här fortsätter att argumentera för att de har full koll i alla lägen, och att de har rätt att köra i va de vill. Håller jag fullt med om.

Jag orkar bara inte diskutera logik med personer som inte vill förstå mitt tänk. All logik och statistik pekar på att det mest kloka är att använda sig av säkerhetsställ, som finns utformat för alla väderförhållanden.

Vill man nu mot förmodan envisas och flänga runder i t-shirt och jeans så är det ert val, oavsett om det är korkat..

Fuzaneko

馬鹿は死なな&#
Gick med
25 Nov 2009
Hoj
Han är inte ensam om att inte backa upp med statistik
:arsele

Om du faktiskt läser hela den här tråden, och alla de tidigare trådarna på det här ämnet så ser du att i princip alla som förespråkar t-shirt vid körning även skriver att de tar det djävligt lugnt de gånger de kör i t-shirt. Men det är klart, då hade juh inte din kommentar förefallit lika häftigt utan snarare ganska korkad.

Handlar väl mer om argumentation. Folk här fortsätter att argumentera för att de har full koll i alla lägen, och att de har rätt att köra i va de vill. Håller jag fullt med om.

Jag orkar bara inte diskutera logik med personer som inte vill förstå mitt tänk. All logik och statistik pekar på att det mest kloka är att använda sig av säkerhetsställ, som finns utformat för alla väderförhållanden.

Vill man nu mot förmodan envisas och flänga runder i t-shirt och jeans så är det ert val, oavsett om det är korkat..

Och det är här problemet ligger, det är inte så att folk inte vill förstå ditt tänk. Folk förstår mycket väl ditt tänk, vilket har bevisats i den här tråden ett par gånger genom folks svar. Problemet ligger snarare i att du inte vill förstå andras tänk, bara för att du tycker att det är logiskt att dra slutsatsen att det är korkat att köra i t-shirt, betyder inte det att det är verklighet för alla andra på planeten. Att du sedan kallar alla som inte tänker likadant som dig i det här ämnet för idioter gör inte argumentationen bättre direkt...

Sledden

Ny medlem
Gick med
9 Aug 2010
Hoj
Kawa
Om du faktiskt läser hela den här tråden, och alla de tidigare trådarna på det här ämnet så ser du att i princip alla som förespråkar t-shirt vid körning även skriver att de tar det djävligt lugnt de gånger de kör i t-shirt. Men det är klart, då hade juh inte din kommentar förefallit lika häftigt utan snarare ganska korkad.

Och det är här problemet ligger, det är inte så att folk inte vill förstå ditt tänk. Folk förstår mycket väl ditt tänk, vilket har bevisats i den här tråden ett par gånger genom folks svar. Problemet ligger snarare i att du inte vill förstå andras tänk, bara för att du tycker att det är logiskt att dra slutsatsen att det är korkat att köra i t-shirt, betyder inte det att det är verklighet för alla andra på planeten. Att du sedan kallar alla som inte tänker likadant som dig i det här ämnet för idioter gör inte argumentationen bättre direkt...

Problematiken ligger ju i att folk envisas med att förstå simpel logik. Istället för att skriva.

"ja, jo.. Jag förastår att köra utan skydd är korkat, men väljer att göra det iallafall,. Jag är medveten om extra risker. Men väljer att stå mitt kast."

Men istället ska man börja gå in och argumentera en massa om saker som är vetenskapligt och statistiskt fel. Varför inte bara ge med sig?

Vill folk köra i t-shirt och se ut som en salami om de drar omkull.. Visst, lugnt med mig. Men orka försöka vända en argumentation om körsäkerhet och riskmedvetande till något som det inte är..:huvet

eha

en svart till ska vägkittas, och betalas
Gick med
7 Jun 2010
Hoj
fler än jag ids - färre än jag önskar
Om det är speciellt svenskt eller inte att tänka igenom följderna av sina val här i livet vet jag inte om jag håller med om precis. "Redan de gamla grekerna.."

Att sedan t ex köra med ryggskydd under t-shirten är närmast meningslöst om man inte lätt blir frusen om ryggen.. En krock mellan verka säkerhetsmedveten och att släppa loss tyglarna för bekvämlighetsskull.

Det som denna tråd har gemensamt med tråden att köra med barn på hojen är att det handlar om att hantera det största problemet:

Att konsekvent hålla så låg hastighet så att ev personskada av att fara omkull inte blir svårare än man sagt sig vara beredd att acceptera. Klarar man det är hamnar man i samma fålla som när man kör verkstadsrunda utan hjälmen. Anpassad hastighet. Tyvärr är det jäkligt lätt hänt att man råkar brassa lite mer än (genom)tänkt när man väl sitter på hojen. Iaf jag skulle få koncentrera mig lite extra på att inte vrida på rullen.

Kan själv säga att jag förutom verkstadsrundor har haft få tillfällen då jag tyckt att jag med gott samvete kunnat lämna tjocka, varma plagg, skydd hemma och köra mc. Det blir alltid att man hamnar på en 70-väg (där mätaren visar 80) och då känns det jäkligt kymigt att vara utan riktiga skydd. Där skyddar inte tuffhet längre mot med(mot)trafikanters misstag.

Fuzaneko

馬鹿は死なな&#
Gick med
25 Nov 2009
Hoj
Problematiken ligger ju i att folk envisas med att förstå simpel logik. Istället för att skriva.

"ja, jo.. Jag förastår att köra utan skydd är korkat, men väljer att göra det iallafall,. Jag är medveten om extra risker. Men väljer att stå mitt kast."

Men istället ska man börja gå in och argumentera en massa om saker som är vetenskapligt och statistiskt fel. Varför inte bara ge med sig?

Vill folk köra i t-shirt och se ut som en salami om de drar omkull.. Visst, lugnt med mig. Men orka försöka vända en argumentation om körsäkerhet och riskmedvetande till något som det inte är..:huvet

Jo, men med din argumentation är det ganska korkat att köra motorcykel över huvud taget, då det är ett ganska stort kliv upp på riskstegen från t.ex. bil där man sitter bra mycket mer skyddad. Hur brukar du reagera när folk har moralpanik över din dödsmaskin och kallar dig för korkad för att du inte delar deras logik?

Om det är speciellt svenskt eller inte att tänka igenom följderna av sina val här i livet vet jag inte om jag håller med om precis. "Redan de gamla grekerna.."

Att sedan t ex köra med ryggskydd under t-shirten är närmast meningslöst om man inte lätt blir frusen om ryggen.. En krock mellan verka säkerhetsmedveten och att släppa loss tyglarna för bekvämlighetsskull.

Det som denna tråd har gemensamt med tråden att köra med barn på hojen är att det handlar om att hantera det största problemet:

Att konsekvent hålla så låg hastighet så att ev personskada av att fara omkull inte blir svårare än man sagt sig vara beredd att acceptera. Klarar man det är hamnar man i samma fålla som när man kör verkstadsrunda utan hjälmen. Anpassad hastighet. Tyvärr är det jäkligt lätt hänt att man råkar brassa lite mer än (genom)tänkt när man väl sitter på hojen. Iaf jag skulle få koncentrera mig lite extra på att inte vrida på rullen.

Kan själv säga att jag förutom verkstadsrundor har haft få tillfällen då jag tyckt att jag med gott samvete kunnat lämna tjocka, varma plagg, skydd hemma och köra mc. Det blir alltid att man hamnar på en 70-väg (där mätaren visar 80) och då känns det jäkligt kymigt att vara utan riktiga skydd. Där skyddar inte tuffhet längre mot med(mot)trafikanters misstag.

Hur tänkte du nu, ryggskyddet är väl ändå till för att absorbera krockvåldet mot ryggraden i första hand, och inte förhindra nötning som ett skinnställ gör?

Last edited:

Lethenstrm

Oldshool Racingmotard
Gick med
18 Jan 2009
Hoj
Honda XR630R -90, KTM 530EXC -08
Vet du hur skönt det är att glida fram på en hoj, gärna i wifebeater, shorts och sandalar, har du tur har du en skön brud bakpå också. Om du inte vet hur det är har du missat något. Grymt nice, borde upplevas av alla.
(fyi: jag har vurpat i 130-140 knyck i jeans, inte roligt och få asfalten skrapat bort ifrån höften men shit, jag kom över det och ärret e läkt. Det jag lärde av det var att man inte kör feta nedlägg utan helställ)

Damn it feels good to be a gangsta!

:tungan

eha

Gick med
7 Jun 2010
Hoj
Hur tänkte du nu, ryggskyddet är väl ändå till för att absorbera krockvåldet mot ryggraden i första hand, och inte förhindra nötning som ett skinnställ gör?

Precis! Det klarar inte nötning något vidare utan kommer hamna fel eller ramla av omgående utan skydd för nötning. T-shirten ger inte något nötningsskydd. Alltså är det föga meningsfullt att tro att ryggskyddet kommer funka som det ska om det sitter under en T-shirt (eller annan textil som inte klarar nötning). En olycka med en direkt smäll rakt bakifrån mot ryggen hjälper det säkert mot som vanligt. Kommer däremot smällen snett kommer skyddet glida undan eftersom inget kraftigt material håller det på plats.

Last edited:

Fuzaneko

馬鹿は死なな&#
Gick med
25 Nov 2009
Hoj
Precis! Det klarar inte nötning något vidare utan kommer hamna fel eller ramla av omgående utan skydd för nötning. T-shirten ger inte något nötningsskydd. Alltså är det föga meningsfullt att tro att ryggskyddet kommer funka som det ska om det sitter under en T-shirt (eller annan textil som inte klarar nötning). En olycka med en direkt smäll bakifrån mot ryggen hjälper det säkert mot som vanligt. Kommer smällen snett kommer skyddet glida undan.

Eh va? Om du landar på ryggen och har ett ryggskydd på dig har det juh gjort sitt, det har absorberat krockvåldet. Om du ramlar så att fästet nöts bort innan du hamnar på rygg har du juh redan absorberat krockvåldet med någon annan del av kroppen och utsätter inte ryggraden för direkt krockvåld. Hur menar du att det inte skulle hjälpa egentligen? :va

eha

Gick med
7 Jun 2010
Hoj
De elastiska remmarna på skyddet är till för att hålla skyddet på plats. De behöver skinnställets nötningsskydd för att klara det. Ramlar du i gatan med bara ryggskyddet kan det glida undan, remmar/spännen kan nötas eller slås sönder.

Ramlar jag snett i gatan med mitt Jofama Track så är det inte säkert att övre delen av ryggraden skyddas. Det är lätt att med kraft trycka skyddet åt sidan.

Oavsett: Vilka garantier finns för krockvåld EN gång i en olycka?

Last edited:
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...