Köra ifrån bylingen

Kapten Blåskägg

Ny medlem
Gick med
13 Dec 2004
Hoj
Dakota med femhalva o två pinnar drev
Fürstenhoff skrev:
Att först bryta mot en lag, tex att bryta mot hastigehets begränsningen, bli tagen av länsman (läs-en arbetandes Chrolo) för att sedan fälla okvedesord mot polis personen som endast utfört sitt arbete känns lite som att "pissa i motvind"!! :7peta

:fakta

Patetiskt känns ganska rätt också.

Lazlo440

Medlem
Gick med
3 Mar 2006
Hoj
GSXR 750
FRiLLA skrev:
2070827 Kolla bara reservlampan innan ni tuffingar drar =) . Kan ju bli lite skämmigt att få bensintorrt efter 2 km =P
Kör du för fort, bryter mot någon trafikregel etc. =>du vet att du gjort något fel,
lag är lag. Ta dit straff som en man! Eller är du en kärring som skyller på "systemet" (Ja men det var ju fri sikt! osv.) Eller försöker smita => du är en fattiglapp som inte har råd att betala när DU gör fel, har något att bevisa (stor hoj , liten...... ), är en av dessa som sknar KK och indirekt höjer försäkringspremierna för andra osv. Man eller mus....

IronMike

Guest
Själv är jag jäkligt försiktig av mig, så det uppstår sällan konflikter, ger dom sällan en chans att se mig på bar gärning.

På båge har jag haft mkt flyt, men även hissat på fullgas såfort blåljus tänts bakom mig..

På bilarna finns laserstörare + laservarnare, det har räddat mitt körkort dussintalet gånger.

Aldrig torskat lappen
:)

tagit böter några gånger .. varit i rättegång nåra gånger då jag nekat, men klarat mig :banana

BENEDICT

Max 80 på 90
Gick med
8 Feb 2006
Hoj
Crescent kompakt
Lazlo440 skrev:
2070892 Kör du för fort, bryter mot någon trafikregel etc. =>du vet att du gjort något fel,
lag är lag. Ta dit straff som en man! Eller är du en kärring som skyller på "systemet" (Ja men det var ju fri sikt! osv.) Eller försöker smita => du är en fattiglapp som inte har råd att betala när DU gör fel, har något att bevisa (stor hoj , liten...... ), är en av dessa som sknar KK och indirekt höjer försäkringspremierna för andra osv. Man eller mus....

Stor hoj liten raksträcka? Det här med peniskomplexen kör bara komunister med, börjar bli lite utjatat nu...

Jag skyddar ingen som kör för fort eller nånting. Alla skall ta sitt straff. Men det är upp till individen fall han vill smita eller inte. Jag tycker inte nån som smiter är rent dum i huvudet, har liten penis för han kanske vill söka spänning eller liknande. Tycker det är upp till honom. Jag skulle aldrig göra det. #1, jag kontrollerar inte en motorcykel så bra, så jag hade antingen kört ihjäl mig, eller någon annan.. Det är nog enda anledningen. Jag är för rädd för att skada mig. - läs mig, egoist. Hur många här sitter å tänker när man kör i 200+ (Tänk om jag kör på någon?). Tror man tänker (Tänk om jag kör ihjäl mig själv i första hand). Det är lätt att vara efterklok och sitta på ett forum på säkert avstånd att klanka. Men när allt är på tapeten är man inte så klok och häfftig. Tänk på det ;)=

ec2bme

LAGOM SNABB
Gick med
7 Dec 2004
Hoj
Aprilia Tuono -05 Secial Edition, KTM 690 Duke -12
Fel eller inte.

Jag gör en snabbkoll av läget. Kan jag köra ifrån polisen utan större risk, så gör jag de.

Jag har åkt fast så många gånger att jag har lärt mig att dom i regel inte visar någon barmhärtighet, utan gör vad dom kan för att ta mitt KK eller åtminstonde en varning och så mycket böter som möjligt.

Polisen har ju också ett ansvar att ta. Dom får inte ta onödiga risker för då begår dom tjänstefel.
Jag har flera vänner som är poliser, och dom säger alla samma sak, nämligen de jag just skrev.

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
Jag blev invinkad i höstas och bara för att visa vilken gigantisch kwerk jag har så stannade jag.
Det fick jag böta 2 laxar för och ställa in hojen.
Jag tror ärligt talat att jag ska ljuga om min storlek i fortsättningen.

Art Vandalay

#149 Open
Gick med
9 Nov 2003
Hoj
KTM 525 SMR
Lazlo440 skrev:
2070892 Kör du för fort, bryter mot någon trafikregel etc. =>du vet att du gjort något fel,

Så om du kör för fort någonstans utan att polisen tar dig, åker du då in till polisstationen och lägger upp 1400kr "som en riktig man".Tycker det verkar jäkla märkligt.
Om jag väljer att köra för fort så har det inget samband med om jag är man eller mus eller fattig för den delen.Saken är ju den att en polisbil(med tillhörande förare) kör man ju ifrån utan större ansträngning(på hoj) och det är ju upp till polisen om dom vill förfölja,dom däremot får ju köra som skinn för att ens ha en chans att haka på, så om dom ev. skulle bli inblandade i en olycka ser jag inte som mitt fel.
Jag håller inte heller med om att polisen skulle ha en taskig attityd mot "svensson", de poliser jag stött på har i oftast vart rätt ok, men tro fan att dom lackar ur om man står och käftar med dom, och eftersom det kan sluta så är det alltid bäst att bara dra dom så att det inte blir några hårda ord och ledsna ögon :pannkyss

CHROLO

Does not play well with other bikers...
Gick med
1 Sep 2004
Hoj
Honda Varadero, Honda AT
Fürstenhoff skrev:
2070822 God kväll Herr Chrolo!!

Det finns ett talesätt som alltid passar mycket väl in i dessa sammanhang - ger man sig in i leken så får man leken tåla!!

Att först bryta mot en lag, tex att bryta mot hastigehets begränsningen, bli tagen av länsman (läs-en arbetandes Chrolo) för att sedan fälla okvedesord mot polis personen som endast utfört sitt arbete känns lite som att "pissa i motvind"!! :7peta

Ha en trevlig fortsättning på denna helg!!

/Fürstenhoff.

Long time no see!

:banana

CHROLO

Gick med
1 Sep 2004
Hoj
Honda Varadero, Honda AT
Fürstenhoff skrev:
2071215 Allt väl!!??

/Fürstenhoff.

Jajamän!

Har dock ledsnat på bl.a. myndighetens kvantitativa krav på än det ena och än det andra. Sedan ett par veckor tillbaka så har jag lämnat "trafiken". Kommer fortsätta åka hoj privat dock.

Hörs!

C

Firefly

Sporthojsnörd
Gick med
13 Aug 2003
Hoj
Tokgul Fireblade 954 *SÅLD*
CHROLO skrev:
2071244 Jajamän!

Har dock ledsnat på bl.a. myndighetens kvantitativa krav på än det ena och än det andra. Sedan ett par veckor tillbaka så har jag lämnat "trafiken". Kommer fortsätta åka hoj privat dock.

Hörs!

C
Bötfällde du för få trafikanter?

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Hoj
RSV1000R Factory
CHROLO skrev:
2071244
Har dock ledsnat på bl.a. myndighetens kvantitativa krav på än det ena och än det andra.

Ja, det är så kommersiellt arbete fungerar i västvärlden. Det skall vara mycket av det, det skall vara. Nu har den idén nått fram även till polisen. Välkommen i gänget. :tummenupp

sandstream

Guest
#Olsson# skrev:
2071407 Ja, det är så kommersiellt arbete fungerar i västvärlden. Det skall vara mycket av det, det skall vara. Nu har den idén nått fram även till polisen. Välkommen i gänget. :tummenupp
Som det ser ut just nu där jag bor så ställer sig poliserna där de vet att folk kör för fort men där det inte finns någon större risk att skada någon, tex utanför Solvalla.
Där står de och fyller sin kvot helt meningslöst istället för att stå runt skolor och andra ställen där riskerna är mycket högre.

@CHROLO: Har du tid får du gärna svara på den här frågan :tummenupp :
http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=2042686&postcount=85

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Hoj
RSV1000R Factory
sandstream skrev:
2071464
Där står de och fyller sin kvot helt meningslöst istället för att stå runt skolor och andra ställen där riskerna är mycket högre.

Hur vet man att riskerna är högre vid skolor? Jag tycker det låter som ännu ett vanligt svenne-antagande baserad på känslor som -vi måste jö vara rädda om barnen jö..

(CHROLO)

"Hur många alvarliga olyckor vid skolor känner du till? Jag känner inte till några alls faktiskt..."

"Vad jag menade med mitt tidigare inlägg om hastighetsövervakning var att det inte händer några olyckor vid skolor. Varför då övervaka platsen?"

CHROLO

Gick med
1 Sep 2004
Hoj
Honda Varadero, Honda AT
Firefly skrev:
2071252 Bötfällde du för få trafikanter?

Nej det gjorde jag nog inte egentligen. Jag har hela tiden trott på det jag gjort och gillat mitt arbete. Jag har rapporterat många, men vill ändå tro att jag gjort det med viss urskiljning. De kvantitativa målen skulle dock begränsa den frihet i jobbet som jag trots allt hittills haft. Det är ju så att man kan göra en massa saker som polis som inte passar in i de system som myndigheten använder för att mäta effektivitet. Om jag som motrorcykelburen polis deltar i t.ex. i ett s.k. eftersök efter en försvunnen person så gör det ju att mina kollegor måste överta det som jag som trafikpolis skulle ha gjort. Oavsett om jag hittar den försvunne eller inte så är jag ju i det fallet en belastning för den verksamhet som jag egentligen skulle ha hållit på med.
Det är faktiskt så att jag vid flera tillfällen har hittat försvunna både barn och åldringar. En motorcykel kan ju användas till mycket.

Jag har gripit rånare som tog sin tillflykt till ett elljusspår. Jag har ägnat åtskilliga timmar till att prata med unga killar som inte har så många sjysta vuxenkontakter. Då är det ju lätt att känna sig utanför och det är värdefullt att kunna snacka en stund med en vuxen som kanske till och med delar samma intressen, nämligen tvåhjulingar. Långt ifrån varje gång har det utmynnat i rapporterade trafikbrott.Hur mäter man effekten av detta?

Jag tror fortfarande att trafikövervakning har en dämpande effekt som behövs. För egen del är det nu dags att prova på något annat ett tag. :)

#Olsson# skrev:
2042686 (den här tråden blir bra)

Är det inte nya regler för när polisen får "jaga" andra fordon? Jag har för mig att numera är det inte tillåtet att jaga för t ex trafikförseelser eller liknande?

Hur är det egentligen?

Nej det är inga nya regler. Det som på sista tiden har hänt är att åtminstone en av mina kollegor fått en tingsrättsdom emot sig bl.a. p.g.a. att ett förföljande inleddes då endast bötesbrott varit begågna. Tyvärr inget prövningstillstånd i någon högre instans. Därmed kan det ju inte anses vara vägledande.

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Hoj
RSV1000R Factory
CHROLO skrev:
2071521

Nej det är inga nya regler. Det som på sista tiden har hänt är att åtminstone en av mina kollegor fått en tingsrättsdom emot sig bl.a. p.g.a. att ett förföljande inleddes då endast bötesbrott varit begågna. Tyvärr inget prövningstillstånd i någon högre instans. Därmed kan det ju inte anses vara vägledande.

Okey, tackar för infon.

sandstream

Guest
#Olsson# skrev:
2071486 Hur vet man att riskerna är högre vid skolor? Jag tycker det låter som ännu ett vanligt svenne-antagande baserad på känslor som -vi måste jö vara rädda om barnen jö..
Tanken har inte slagit dig att det är färre olyckor pga hastigheterna är lägre där?

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Hoj
RSV1000R Factory
sandstream skrev:
2072317 Tanken har inte slagit dig att det är färre olyckor pga hastigheterna är lägre där?

Tankarna som slår just nu är:

a) Det tycks vara färre olyckor vid skolor. (det verkar både Du och CHROLO eniga om)

b) Hastigheten är lägre vid skolor.

c) Att hastigheten är lägre vid skolor - bidrar till färre olyckor.

d) Ämnet börjar närma sig färdigdiskuterat.

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept