Köra ifrån bylingen

sandstream

Guest
#Olsson# skrev:
2043107 Jag tänkte att denna kanske borde räcka. Får avvakta en stund och se om kanske Chrolo o Kjelle kunde svara öppet istället. (Iofs, kanske det inte ligger i deras intresse att med någon större kraft marknadsföra detta? :hihi
Jag hoppas någon av dem svarar, lagar och regler är alltid bra att känna till.

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Hoj
RSV1000R Factory
sandstream skrev:
2043685 Jag hoppas någon av dem svarar, lagar och regler är alltid bra att känna till.

Ja, och jag måste erkänna att det helt plötsligt skulle kännas ganska lockande att bara krypa ihop och gassa-på lite när de trilskas - utan att behöva känna sig alltför outlaw. Men man behöver nog känna till detaljerna först så man inte gör bort sig helt. :gnissla

lorkan

Bannad
Gick med
22 Nov 2005
Hoj
Krockad NSR.. (TILL SALU) Kawwa på G?
JT skrev:
2043137 Intressant fråga!

Jag tycker att det är pinsamt att Polisen försöker få folk att skriva på fortkörningar trots att de inte har någon mätning och hotar med indraget körkort, tur att man har läst juridik!

Ett exempel på hur folk fungerar är Essingeleden. Hastighetsgränsen är 70 och trafikrytmen är ca 85-90. Den enda gången folk kör 70 där är när de se en Polis, då bildas det en kö bakom när ingen vågar köra om trots att Polisbilen kör 65! En gång körde jag om en polisbil som körde 65 på Essingeleden, jag gled förbi i ca 75 med farthållaren på. Polisen la sig 5 meter bakom och följde med mig ända in på parkeringen, där jag fick en utskällning, skulle visa hyffs, körkortet till låns, hot om böter, bla bla...
Naturligtvis hade de ingentig att komma med förutom att jävlas lite, slöseri av både min och deras tid.

:3freak

Tack för mig!

Nej fan skjut snuten asså vi behöver ente dom dom är så jävla kassa. Det är dessutom alltid skitbra att använda egna erfarenheter som argument och generalisera utav bara helvete så att ens åsikter överrens stämmer bra med verkligheten. Jag vill inte kalla dig dum men det ligger nära till hands.

Dessutom, tror du inte polisen uppfattade det som att DU jävlades med dom ? Krypa förbi i 75 på 70väg, vilket dessutom är olagligt (nej man får inte öka farten vid omkörning) är det väl inte särskilt konstigt att dom blev irriterade och stannade dig ? :va

Ja jag kör för fort, nej jag är inte guds bästa barn och nej, jag är ingen "moralkärring", vad det nu egentligen är. :tomten

Jag blir bara så jäkla trött på tjat om att polisen är sämst och inte gör sitt jobb. Det finns rötägg inom alla yrken. Comprende ? :)

janeinar

Ny medlem
Gick med
19 Mar 2006
Hoj
letar febrilt
#Olsson# skrev:
2042686 (den här tråden blir bra)

Är det inte nya regler för när polisen får "jaga" andra fordon? Jag har för mig att numera är det inte tillåtet att jaga för t ex trafikförseelser eller liknande?

Hur är det egentligen?

Hej, min svärfar har varit riktig polis i ca 30år, alltså ingen trafikpolis.
Det lustiga är att när han hör om sånna här jakter så brukar han bli mer förbannad än någon annan.
Det är nämligen så att när han gick sin polisutbildning( för 35 år sen eller nåt ) fick de lära sig om den sk. proportionalitets principen, dvs att ett brotts ev. påföljd ska stå i proportion med vad dom vidtar för åtgärder. En fortkörning kan alltså ALDRIG vara tillräckligt skäl att äventyra sitt eget eller andras liv för!!!!
Annars finns inga speciella regler för detta med att jaga folk, det verkar dock som att polisen har "glömt" ovannämda princip på senare år!
Kanske behöver ett gäng snutar dö först ?? Hoppas bara de ger fan i att köra ihjäl andra också
IDIOTERRRRRRRRRRR!!! :7peta

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Hoj
RSV1000R Factory
janeinar skrev:

Det låter bekant. Det var på tv-nyheterna någonstans. Principen har funnits länge men att den nyligen blev prövad och någon polis blev fälld. Följden blev att de (RPS?) införde en fast policy för detta som skulle i praktiken innebära att inga jakter skulle ske för t ex fortkörare.

(säkert massa fel i ovan men ungefär så)

Last edited:

Bifffen

Våga Vägra
Gick med
18 May 2004
Hoj
Yamaha FZ1-N
Two stroke man skrev:
2043176 Det är ju polismannen själv som avgör vilka risker han tar för att fånga smitaren. I det här fallet körde polismannen över sin förmåga(han såg inte ens tåget!) och tog allt för stora risker. Varför ska smitaren ha dåligt samvete för det?
Skulle nån sluta köra racing för att de medtävlande riskerar att köra ihjäl sig?

INSTÄMMMMMMMMEEEEEEERRRRRRRR att ni bara orkar diskutera.
sitta och tycka synd om snuten???????knappast.
då har man nog med egna bekymmer

blub

bar asfalt är bra asfalt
Gick med
15 Nov 2003
Hoj
zxr 750
Nå det lär ju inte ta många veckor nu före vi vet svaret på frågan. :tummenupp

CHROLO

Does not play well with other bikers...
Gick med
1 Sep 2004
Hoj
Honda Varadero, Honda AT
janeinar skrev:
2044179 Hej, min svärfar har varit riktig polis i ca 30år, alltså ingen trafikpolis.
Det lustiga är att när han hör om sånna här jakter så brukar han bli mer förbannad än någon annan.
Det är nämligen så att när han gick sin polisutbildning( för 35 år sen eller nåt ) fick de lära sig om den sk. proportionalitets principen, dvs att ett brotts ev. påföljd ska stå i proportion med vad dom vidtar för åtgärder. En fortkörning kan alltså ALDRIG vara tillräckligt skäl att äventyra sitt eget eller andras liv för!!!!
Annars finns inga speciella regler för detta med att jaga folk, det verkar dock som att polisen har "glömt" ovannämda princip på senare år!
Kanske behöver ett gäng snutar dö först ?? Hoppas bara de ger fan i att köra ihjäl andra också
IDIOTERRRRRRRRRRR!!! :7peta

Villken sorts riktig polis har han varit i 30 år? Varför tror eller tycker du att "ett gäng snutar behöver dö först"? Före vadå?
Utveckla gärna ditt resonemang ytterligare. Det är lite svårt att förstå hur du menar eller så är jag väl bara korkad.

Kaparn

Grävling på vridstark bagge!
Gick med
18 Aug 2003
Hoj
Spetta å en Honda CR 500
CHROLO skrev:
2066654 Villken sorts riktig polis har han varit i 30 år? Varför tror eller tycker du att "ett gäng snutar behöver dö först"? Före vadå?
Utveckla gärna ditt resonemang ytterligare. Det är lite svårt att förstå hur du menar eller så är jag väl bara korkad.

Före polisen inser att det ÄR en mkt. dum idé att börja jaga motorcyklar, då speciellt i befolkade områden. Att stressa en redan stressad mc-förare är ju kanske inte så smart. Eller hur?

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
individuell frihet.

polis eller inte, fortkörare eller inte - det är eget ansvar och samvete att stanna/jaga eller inte.

tycker inte ni ska lägga så mycket vikt på vilket jobb folk har, i slutändan handlar det om individer...

CHROLO

Does not play well with other bikers...
Gick med
1 Sep 2004
Hoj
Honda Varadero, Honda AT
Kaparn skrev:
2066727 Före polisen inser att det ÄR en mkt. dum idé att börja jaga motorcyklar, då speciellt i befolkade områden. Att stressa en redan stressad mc-förare är ju kanske inte så smart. Eller hur?

Det är ett beslut som polismannen i varje enskilt fall måste ta.
Jag inser precis som alla andra på detta forum att det är farligt att "jaga" andra fordon, i synnerhet motorcyklar. Det är dock svårt att kategoriskt säga att detta inte under några omständigheter får förkomma. Det finns flera exempel på att gärningsmän vid väpnade rån flytt på motorcykel.
Jag vet flera fall då fel beslut kostat polismannen både böter och körkort.
På forumet finns några som gett uttryck för den inställningen att de inte skulle lyfta ett finger för att hjälpa en annan motorcyklist som i en trängd situation skulle behöva det efter t,ex, en dikeskörning. Detta p.g.a. att det står Polis på mc-jackan. Jag tycker att det säger en del om dessa personer........

njelger

Guest
Kaparn skrev:
2066727 Före polisen inser att det ÄR en mkt. dum idé att börja jaga motorcyklar, då speciellt i befolkade områden. Att stressa en redan stressad mc-förare är ju kanske inte så smart. Eller hur?

Hur blev han stressad nu igen? Mycket på jobbet? Problem hemma?

janeinar

Ny medlem
Gick med
19 Mar 2006
Hoj
letar febrilt
CHROLO skrev:
2066654 Villken sorts riktig polis har han varit i 30 år? Varför tror eller tycker du att "ett gäng snutar behöver dö först"? Före vadå?

Vad jag menar är följande:
1, Polisen MÖTER en BMW på motorvägen och ser att han kör för fort (mycke)
2, polisen VÄNDER på E4
3, polisen jagar ikapp bilen (tar ca 3mil i hastighet runt 200 och stundtals högre)
4, polisen stoppar bilen som ju anat "oråd" och saktat ner ngt.
5, polisen bötfäller 1200kr
Allt detta i en artikel i Polistidningen för ett tag sedan.
BRA JOBBAT!! sa svärfar och slängde tidningen i papperskorgen.
Om man räknar lite på riskerna här kontra "vinsterna" så blir det uppenbart att detta ej är förenligt med den sk. "proportionalitetsprincipen"
Hade snutarna dött så hade dem nog fattat det i dödsögonblicket, och polisen hade utrett mm mm...
Fråga 2: Riktig polis dvs jobbat med Mord, Rån, Misshandel mm mm...
(de sista 10 åren med internationell brotslighet vid Interpol)Alltså sånt som människor lider av i verkliga livet och som polisen borde va till för. I stället för att stå vid vägkanten med kaffetermosen och laserpekaren - STÖRTLÖJLIGT!

CHROLO skrev:
2066801 Det är ett beslut som polismannen i varje enskilt fall måste ta.
Jag inser precis som alla andra på detta forum att det är farligt att "jaga" andra fordon, i synnerhet motorcyklar. Det är dock svårt att kategoriskt säga att detta inte under några omständigheter får förkomma. Det finns flera exempel på att gärningsmän vid väpnade rån flytt på motorcykel.
Jag vet flera fall då fel beslut kostat polismannen både böter och körkort.
På forumet finns några som gett uttryck för den inställningen att de inte skulle lyfta ett finger för att hjälpa en annan motorcyklist som i en trängd situation skulle behöva det efter t,ex, en dikeskörning. Detta p.g.a. att det står Polis på mc-jackan. Jag tycker att det säger en del om dessa personer........

Vid bankrån är ju straffsatsen väsentligt högre än vid en fortkörning.
I dessa fall MÅSTE polisen lägga ner mer tid och resurser. Detta går även hand i hand med den sk "proportionalitetsprincipen" som jag nämnde tidigare
Mvh Janne
EDIT
Om inte poliser i allmänhet hade en så "överjävlig" attityd (allafall de flesta jag träffat) så skulle de mötas med större respekt av oss vanliga dödliga, och även få mer hjälp av oss!
Det kan jag garantera!!!

Lasker

Member Of PotatoesMc
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha YZF-R1
Nu kommer en intelligensbefriad kommentar från mig! :fyllisar

Antingen kör man lagligt :va eller så kör man som vanligt och då behöver man alldrig oroa sig för polisen eftersom att dom inte har en suck!!

För övrigt anser jag att en polis ska ha omdömme nog att avgöra när det blir för riskfyllt med en jakt.... och smart nog att plocka den skyldige vid ett bra tillfälle :fyllisar

Föresten orkade jag inte läsa hela tråden så jag har ingen aning om vad ja snackar om :hihi

RedBaron

Kör lätt modifierad och aptrimmad GSX1100
Gick med
3 Sep 2004
Hoj
Lätt modifierad GSX1100
janeinar skrev:
2067899 Vad jag menar är följande:
1, Polisen MÖTER en BMW på motorvägen och ser att han kör för fort (mycke)
2, polisen VÄNDER på E4
3, polisen jagar ikapp bilen (tar ca 3mil i hastighet runt 200 och stundtals högre)
4, polisen stoppar bilen som ju anat "oråd" och saktat ner ngt.
5, polisen bötfäller 1200kr
Allt detta i en artikel i Polistidningen för ett tag sedan.
BRA JOBBAT!! sa svärfar och slängde tidningen i papperskorgen.
Om man räknar lite på riskerna här kontra "vinsterna" så blir det uppenbart att detta ej är förenligt med den sk. "proportionalitetsprincipen"
Hade snutarna dött så hade dem nog fattat det i dödsögonblicket, och polisen hade utrett mm mm...
Fråga 2: Riktig polis dvs jobbat med Mord, Rån, Misshandel mm mm...
(de sista 10 åren med internationell brotslighet vid Interpol)Alltså sånt som människor lider av i verkliga livet och som polisen borde va till för. I stället för att stå vid vägkanten med kaffetermosen och laserpekaren - STÖRTLÖJLIGT!

Vid bankrån är ju straffsatsen väsentligt högre än vid en fortkörning.
I dessa fall MÅSTE polisen lägga ner mer tid och resurser. Detta går även hand i hand med den sk "proportionalitetsprincipen" som jag nämnde tidigare
Mvh Janne
EDIT
Om inte poliser i allmänhet hade en så "överjävlig" attityd (allafall de flesta jag träffat) så skulle de mötas med större respekt av oss vanliga dödliga, och även få mer hjälp av oss!
Det kan jag garantera!!!
Så total anarki i trafiken är din modell ? Att man ska kunna kör hur man vill utan att bli stoppad eller bötfälld ?

janeinar

Ny medlem
Gick med
19 Mar 2006
Hoj
letar febrilt
RedBaron skrev:
2067933 Så total anarki i trafiken är din modell ? Att man ska kunna kör hur man vill utan att bli stoppad eller bötfälld ?

Näe jag är den enda som jämt hoppas dom får tag i GR när vi sett hans inspelade söndagsturer till Uppsala på film :rofl
Kan tilläggas att polisen va nära me en vässad Valliant som dom tagit ut o dammat av. Detta är en fakta som inte många känner till!

RedBaron

Kör lätt modifierad och aptrimmad GSX1100
Gick med
3 Sep 2004
Hoj
Lätt modifierad GSX1100
janeinar skrev:
2067979 Näe jag är den enda som jämt hoppas dom får tag i GR när vi sett hans inspelade söndagsturer till Uppsala på film :rofl
Kan tilläggas att polisen va nära me en vässad Valliant som dom tagit ut o dammat av. Detta är en fakta som inte många känner till!
Ahhh, du vara mope fuko.

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
janeinar skrev:
2067899Fråga 2: Riktig polis dvs jobbat med Mord, Rån, Misshandel mm mm...
Säg det där till de anhöriga av de som fallit offer för fortkörare, fyllekörningar och olovliga körningar. Svaret du får blir antagligen :fatta! :dummer

VenTurA

Fartblind
Gick med
13 Apr 2003
Hoj
Såld
Orca69 skrev:
2068265 Säg det där till de anhöriga av de som fallit offer för fortkörare, fyllekörningar och olovliga körningar. Svaret du får blir antagligen :fatta! :dummer

Skönt att se att det fortfarande finns personer som tänker INNAN de skriver. :tummenupp

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept