CHROLO skrev:
2066654 Villken sorts riktig polis har han varit i 30 år? Varför tror eller tycker du att "ett gäng snutar behöver dö först"? Före vadå?
Utveckla gärna ditt resonemang ytterligare. Det är lite svårt att förstå hur du menar eller så är jag väl bara korkad.
Vad jag menar är följande:
1, Polisen MÖTER en BMW på motorvägen och ser att han kör för fort (mycke)
2, polisen VÄNDER på E4
3, polisen jagar ikapp bilen (tar ca 3mil i hastighet runt 200 och stundtals högre)
4, polisen stoppar bilen som ju anat "oråd" och saktat ner ngt.
5, polisen bötfäller 1200kr
Allt detta i en artikel i Polistidningen för ett tag sedan.
BRA JOBBAT!! sa svärfar och slängde tidningen i papperskorgen.
Om man räknar lite på riskerna här kontra "vinsterna" så blir det uppenbart att detta ej är förenligt med den sk. "proportionalitetsprincipen"
Hade snutarna dött så hade dem nog fattat det i dödsögonblicket, och polisen hade utrett mm mm...
Fråga 2: Riktig polis dvs jobbat med Mord, Rån, Misshandel mm mm...
(de sista 10 åren med internationell brotslighet vid Interpol)Alltså sånt som människor lider av i verkliga livet och som polisen borde va till för. I stället för att stå vid vägkanten med kaffetermosen och laserpekaren - STÖRTLÖJLIGT!
CHROLO skrev:
2066801 Det är ett beslut som polismannen i varje enskilt fall måste ta.
Jag inser precis som alla andra på detta forum att det är farligt att "jaga" andra fordon, i synnerhet motorcyklar. Det är dock svårt att kategoriskt säga att detta inte under några omständigheter får förkomma. Det finns flera exempel på att gärningsmän vid väpnade rån flytt på motorcykel.
Jag vet flera fall då fel beslut kostat polismannen både böter och körkort.
På forumet finns några som gett uttryck för den inställningen att de inte skulle lyfta ett finger för att hjälpa en annan motorcyklist som i en trängd situation skulle behöva det efter t,ex, en dikeskörning. Detta p.g.a. att det står Polis på mc-jackan. Jag tycker att det säger en del om dessa personer........
Vid bankrån är ju straffsatsen väsentligt högre än vid en fortkörning.
I dessa fall MÅSTE polisen lägga ner mer tid och resurser. Detta går även hand i hand med den sk "proportionalitetsprincipen" som jag nämnde tidigare
Mvh Janne
EDIT
Om inte poliser i allmänhet hade en så "överjävlig" attityd (allafall de flesta jag träffat) så skulle de mötas med större respekt av oss vanliga dödliga, och även få mer hjälp av oss!
Det kan jag garantera!!!