Köra ifrån bylingen

Wonderboy

Give me a break, I'm just learning!
Gick med
4 Dec 2005
Hoj
inge för tillf
Kuritas skrev:
1773503 Det finns ju 3 miljarder trådar om att köra ifrån polisen i olika scenarion. Med olyckan i Skåne i färskt minne känner jag för att omformulera frågan lite:

Skulle du försöka köra ifrån polisen för att slippa böter eller indraget körkort om det fanns en risk att förföljande polis körde ihjäl sig själv eller någon annan i jakten?

aldrig!

janeinar

Ny medlem
Gick med
19 Mar 2006
Hoj
letar febrilt
Orca69 skrev:
2068265 Säg det där till de anhöriga av de som fallit offer för fortkörare, fyllekörningar och olovliga körningar. Svaret du får blir antagligen :fatta! :dummer

Javisst!
Det som står i texten om du kan läsa handlar om fortkörningar ex. 20 km/h på 110 motorväg, hur många dör av det varje år :va
Det är mämligen där dom står allafall där jag bor.
30-sträckorna vid skolorna har jag aldrig sett dom vid?

CHROLO

Does not play well with other bikers...
Gick med
1 Sep 2004
Hoj
Honda Varadero, Honda AT
janeinar skrev:
2067899 Vad jag menar är följande:
1, Polisen MÖTER en BMW på motorvägen och ser att han kör för fort (mycke)
2, polisen VÄNDER på E4
3, polisen jagar ikapp bilen (tar ca 3mil i hastighet runt 200 och stundtals högre)
4, polisen stoppar bilen som ju anat "oråd" och saktat ner ngt.
5, polisen bötfäller 1200kr
Allt detta i en artikel i Polistidningen för ett tag sedan.
BRA JOBBAT!! sa svärfar och slängde tidningen i papperskorgen.
Om man räknar lite på riskerna här kontra "vinsterna" så blir det uppenbart att detta ej är förenligt med den sk. "proportionalitetsprincipen"
Hade snutarna dött så hade dem nog fattat det i dödsögonblicket, och polisen hade utrett mm mm...
Fråga 2: Riktig polis dvs jobbat med Mord, Rån, Misshandel mm mm...
(de sista 10 åren med internationell brotslighet vid Interpol)Alltså sånt som människor lider av i verkliga livet och som polisen borde va till för. I stället för att stå vid vägkanten med kaffetermosen och laserpekaren - STÖRTLÖJLIGT!

Vid bankrån är ju straffsatsen väsentligt högre än vid en fortkörning.
I dessa fall MÅSTE polisen lägga ner mer tid och resurser. Detta går även hand i hand med den sk "proportionalitetsprincipen" som jag nämnde tidigare
Mvh Janne
EDIT
Om inte poliser i allmänhet hade en så "överjävlig" attityd (allafall de flesta jag träffat) så skulle de mötas med större respekt av oss vanliga dödliga, och även få mer hjälp av oss!
Det kan jag garantera!!!

Det är bra att polisens arbetsmetoder synas i sömmarna. Det har jag inget emot. Proportionalitetsprincipen är viktig. Jag håller naturligtvis med om det.

Jag tycker dock att det är osmakligt när du tror dig ha en uppfattning av vad någon begriper i dödsögonblicket. Det vet varken du eller jag något om. Här passar ett ord som störtlöjligt bra.
:galen :galen
Jag håller med dig om att din svärfars arbetsuppgifter är viktiga. Däremot delar jag inte din (eller kanske även din svärfars) uppfattning om att trafikbrottens följder inte är sådant som ”människor lider av i verkliga livet”. Du har din fulla rätt att tycka att hastighetsövervakning är störtlöjligt. Det kan jag inte ta ifrån dig.
Med utgångspunkt från ditt resonemang om poliser i allmänhets attityder så verkar det som om du inte tycker att din svärfar har en sådan attityd. Hur ska någon som inte känner honom veta det? Generaliseringar slår tillbaka. Tänk på det.

janeinar skrev:
2069250 Javisst!
Det som står i texten om du kan läsa handlar om fortkörningar ex. 20 km/h på 110 motorväg, hur många dör av det varje år :va
Det är nämligen där dom står allafall där jag bor.
30-sträckorna vid skolorna har jag aldrig sett dom vid?

Nu vet jag inte var du bor, men jag påstår att det är relativt ovanligt med hastighetskontroller på 110 motorväg i stockholms län.

Vid den trafikgrupp där jag jobbat i drygt tio år har vi haft de flesta kontrollerna på de platser där det finns oskyddade trafikanter. I synnerhet har våra kontroller förlagts vid skolor. Man kan ju däremot diskutera villken effekt detta har. Hur många alvarliga olyckor vid skolor känner du till?
Jag känner inte till några alls faktiskt.

janeinar

Ny medlem
Gick med
19 Mar 2006
Hoj
letar febrilt
Jag har inget mot hastighetsövervakning vid skolor, farliga vägar mm...
Dock så är det inte där man ser dina kompisar utan på rakorna på motorvägen (vägkanten på solsidan fina dagar)
Klart de gör det lätt för sig. Människan är lat av naturen.
Beträffande vad jag begriper eller ej så va det bara för att måla upp det hela lite, jag tror du vet vad jag menar med det.
Beträffande generaliseringar så har jag ej gjort det, utan bara sagt vad mina erfarenheter är, jag dömer inte nån på förhand.
Faktum kvarstår dock : Polisen blir mindre och mindre populär!
Jag tror det beror på attityden gentemot "Svensson" till en stor del!
Mvh Janne

BENEDICT

Max 80 på 90
Gick med
8 Feb 2006
Hoj
Crescent kompakt
Jag skulle vilja veta hur många här som kört utan körkort? Varesig dom har tagit det och blivigt av med det. Eller kört innan de har tagit det.

Ärlighet uppskattas ! =)=)

jannewall

Buse
Gick med
28 Aug 2005
Hoj
Suzuki DR650
vbg_snake skrev:
2069802 Jag skulle vilja veta hur många här som kört utan körkort? Varesig dom har tagit det och blivigt av med det. Eller kört innan de har tagit det.

Ärlighet uppskattas ! =)=)

Jag körde bil när jag var 14, hade bevisligen inget kk då, hade jag vart min egen son då hade jag gett mig själv ett kok stryk då för det vara bara korkat.

Sen har man ju kört mc ibland i sverige fast Jag inte har svenskt kk foch det är tydligen olagligt, men det smällar man får ta när man ligger på topp :)

Men jag skulle aldrig försöka köra ifrån polisen, bara korkat :)

Last edited:

CHROLO

Gick med
1 Sep 2004
Hoj
Honda Varadero, Honda AT
janeinar skrev:
2069303 Jag har inget mot hastighetsövervakning vid skolor, farliga vägar mm...
Dock så är det inte där man ser dina kompisar utan på rakorna på motorvägen (vägkanten på solsidan fina dagar)
Klart de gör det lätt för sig. Människan är lat av naturen.
Beträffande vad jag begriper eller ej så va det bara för att måla upp det hela lite, jag tror du vet vad jag menar med det.
Beträffande generaliseringar så har jag ej gjort det, utan bara sagt vad mina erfarenheter är, jag dömer inte nån på förhand.
Mvh Janne

Du säger att människan är lat av naturen. Märkliga erfarenheter du har.....
Jag håller inte med om det. Det är ju i så fall att döma hela mänskligheten på förhand.

Med mina kompisar antar jag att du menar poliser. Alla poliser är inte mina kompisar. Du generaliserar.

Vad jag menade med mitt tidigare inlägg om hastighetsövervakning var att det inte händer några olyckor vid skolor. Varför då övervaka platsen? Den är i så fall inte farlig.

Jag håller med om att polisens popularitet sjunker i de undersökningar som redovisats i media. Anledningen till detta tror jag beror på andra saker.

Salig

Ny medlem
Gick med
21 May 2004
Hoj
2006 KTM 950 SM
janeinar skrev:
2069303
Mvh Janne

Hur är då attityden mot "Svensson"?

BENEDICT

Max 80 på 90
Gick med
8 Feb 2006
Hoj
Crescent kompakt
Det är väl inte svårt att förstå varför polisen blir mindre populär direkt. Jag tror folk har börjat tappa respekt för svensk polis för längesedan. Det finns så mycket värre saker än att t ex ta någon för fortkörning tycker jag. Narkotikahandeln mm. Men polisen kan inte göra så mycket åt detta. Det tar dit och kräver resurser som dom inte lägger ner pengar på.

Brottsliga verksamheter växer fram i rekordfart, medelsvenssons vet mer om dessa personer än polisen själv typ.

Jag skulle själv kunna sätta dit ett 10-15 tal personer i min hemstad. Det är inte så svårt. Jag känner de inte, men vet vad de sysslar med. Polisen vet säkert det också, men gör inget.

Kör man utan nummerplåt, då skall man minsan tas direkt! Ohyggliga brott detta...

motardkungen

Slide in...
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
En Blå
vbg_snake skrev:
2069955 Det är väl inte svårt att förstå varför polisen blir mindre populär direkt. Jag tror folk har börjat tappa respekt för svensk polis för längesedan. Det finns så mycket värre saker än att t ex ta någon för fortkörning tycker jag. Narkotikahandeln mm. Men polisen kan inte göra så mycket åt detta. Det tar dit och kräver resurser som dom inte lägger ner pengar på.

Brottsliga verksamheter växer fram i rekordfart, medelsvenssons vet mer om dessa personer än polisen själv typ.

Jag skulle själv kunna sätta dit ett 10-15 tal personer i min hemstad. Det är inte så svårt. Jag känner de inte, men vet vad de sysslar med. Polisen vet säkert det också, men gör inget.

Kör man utan nummerplåt, då skall man minsan tas direkt! Ohyggliga brott detta...

Då kan jag upplysa om att många narkomaner behöver bil eller annat fordon för att frakta hem stöldgodset och för att leverera sitt knark. En pundarbil är sällan besiktigad eller skattad och föraren har egna trafikregler som han kör efter. Att stoppa och kontrollera fordon är en bra ingång för att upptäcka annan brottslighet.

Rattfyllerister ska vi inte tala om... Hoppas ingen här på forumet tycker att polisen borde strunta i att stoppa deras framfart på vägarna för då blir jag verkligen rädd...

Sen är det en sak att misstänka att någon håller på med nåt fuffens och en helt annan sak att kunna bevisa det.

Salig

Ny medlem
Gick med
21 May 2004
Hoj
2006 KTM 950 SM
vbg_snake skrev:
2069955 Det är väl inte svårt att förstå varför polisen blir mindre populär direkt. Jag tror folk har börjat tappa respekt för svensk polis för längesedan. Det finns så mycket värre saker än att t ex ta någon för fortkörning tycker jag. Narkotikahandeln mm. Men polisen kan inte göra så mycket åt detta. Det tar dit och kräver resurser som dom inte lägger ner pengar på.

Jo, det kräver framförallt mer resurser. Detta är något som polisväsendet borde få. Tyvärr prioriterar vissa politiker andra saker, tex biltullar.

De bristande resurserna är i min mening, det som har lett till polisens försämrade rykte. Utan resurser är det omöjligt för dem att utföra sina jobb ordentligt och lägga ned tid på småbrott; brotten som syns i allmänhetens ögon. Trafikförseelser är i mina ögon inte heller ett allvarligt brott, men utan eller minskad trafikövervakning skulle dessa förseelser bli ett stort problem då fler skulle lockas till dem. Därav fler olyckor och dödsfall. Det är säkert också många här som skulle köra betydligt fortare, om det inte fanns någon risk att åka fast. Jag skulle troligen göra det. Trafikövervakning räddar liv punkt. Skall man då återgå till resursproblemet, så medför ju detta att "Svensson" upplever att polisen prioriterar fel brott.

Last edited:

x-per

Muffinspector
Gick med
2 Jun 2005
Hoj
Suzuki RM125
År 2003 avled 93 003 personer i Sverige, varav 47 641 kvinnor och 45 362 män.
Om det nu är en liten chans att någon skulle avlida när någon försöker dra snuten
så känns det nästan som en droppe i havet.

Fullbordat mord och dråp samt misshandel med dödlig utgång: 155 st (2003)
När folk läser tidningarna och ser att någon blivit mördad (med ett föremål eller misshandlad
till döds) så rynkar dom lite på ögonbrynen och läser vidare.
Om någon skulle avlida pga att någon körde för fort så blir det genast en
sjuherrans uppståndelse och "fy fan vilken idiotjävel han borde låsas in för
all framtid och utsättas för systematisk spöstraff".
Har sett denna reaktionen hos folk även om ingen har förolyckats, utan bara
försökt åka ifrån polisen, tex polisens prejning av en ferrari nere i Halland/Skåne i somras.
Hur kan folk ha en högre tolerans på mördare än på fortkörare?
Så grymmt ologiskt.

Det är fler som avlider i singelolyckor och krockar i laglig hastighet än att någon avlider pga att någon annan håller för hög hastighet.

Varför har trafikbrott fått sån herrejösses stor reaktion hos folk?

Observera: Att jag inte yttrade mig huruvida jag står i frågan om man ska försöka åka ifrån snuten eller inte.
La bara fram en liten handling över hur ologiskt allmänheten ser på kakor.

Last edited:

janeinar

Ny medlem
Gick med
19 Mar 2006
Hoj
letar febrilt
CHROLO skrev:
2069901 Du säger att människan är lat av naturen. Märkliga erfarenheter du har.....
Jag håller inte med om det. Det är ju i så fall att döma hela mänskligheten på förhand.

Med mina kompisar antar jag att du menar poliser. Alla poliser är inte mina kompisar. Du generaliserar.

Vad jag menade med mitt tidigare inlägg om hastighetsövervakning var att det inte händer några olyckor vid skolor. Varför då övervaka platsen? Den är i så fall inte farlig.

Jag håller med om att polisens popularitet sjunker i de undersökningar som redovisats i media. Anledningen till detta tror jag beror på andra saker.

Javisst! poliser har väl alltid rätt! Eller? :va
Eftersom du tycker att jag generalidserar har du väl rätt då oxå

Edit.
Om människan inte vore lat så skulle varken bilar eller motorcyklar finnas då skulle vi promenera istället!

Last edited:

janeinar

Ny medlem
Gick med
19 Mar 2006
Hoj
letar febrilt
vbg_snake skrev:

För att inte tala om att köra 20 för fort på motorvägen en solig Fredag EM på väg hem från jobbet - HORRIBELT

chomme

Ny medlem
Gick med
20 Jan 2006
Hoj
r6 2004
jag körde 130 på 50 väg igår... de fanns inte en enda bil ute o det var skönt som fan (premiären) :yoparty

CHROLO

Gick med
1 Sep 2004
Hoj
Honda Varadero, Honda AT
janeinar skrev:
2070596 Javisst! poliser har väl alltid rätt! Eller? :va
Eftersom du tycker att jag generalidserar har du väl rätt då oxå

Edit.
Om människan inte vore lat så skulle varken bilar eller motorcyklar finnas då skulle vi promenera istället!

Det faktum att någon är polis gör inte per automatik att de har rätt. Det är nog känt för de flesta härinne att det är min åsikt.

CHROLO

Gick med
1 Sep 2004
Hoj
Honda Varadero, Honda AT
x-per skrev:
2070554 År 2003 avled 93 003 personer i Sverige, varav 47 641 kvinnor och 45 362 män.
Om det nu är en liten chans att någon skulle avlida när någon försöker dra snuten
så känns det nästan som en droppe i havet.

Fullbordat mord och dråp samt misshandel med dödlig utgång: 155 st (2003)
När folk läser tidningarna och ser att någon blivit mördad (med ett föremål eller misshandlad
till döds) så rynkar dom lite på ögonbrynen och läser vidare.
Om någon skulle avlida pga att någon körde för fort så blir det genast en
sjuherrans uppståndelse och "fy fan vilken idiotjävel han borde låsas in för
all framtid och utsättas för systematisk spöstraff".
Har sett denna reaktionen hos folk även om ingen har förolyckats, utan bara
försökt åka ifrån polisen, tex polisens prejning av en ferrari nere i Halland/Skåne i somras.
Hur kan folk ha en högre tolerans på mördare än på fortkörare?
Så grymmt ologiskt.

Det är fler som avlider i singelolyckor och krockar i laglig hastighet än att någon avlider pga att någon annan håller för hög hastighet.

Varför har trafikbrott fått sån herrejösses stor reaktion hos folk?

Observera: Att jag inte yttrade mig huruvida jag står i frågan om man ska försöka åka ifrån snuten eller inte.
La bara fram en liten handling över hur ologiskt allmänheten ser på kakor.

Jag håller med om att det är ologiskt. Det är trots detta få som faller offer för oprovocerat våld. Tack och lov! Kanske är det en del av förklaringen på folks reaktioner.

Trafikolyckan där du, jag eller någon nära anhörig till oss avlider har inget med ont uppsåt att göra. Den drabbar oss blint mitt i livet. Det är ju ovanligt att någon med avsikt kör för fort av den anledningen att man vill utsätta någon för fara.

Upptäcktsrisken tycker jag motiverar trafikövervakning. Jaja, jag vet att ni inte håller med mig, men i alla fall......

Det är ofta lite svårt att veta hur fort det gick när en singelolycka inträffat.

FRiLLA

Kalas
Gick med
11 Oct 2004
Hoj
Zx6R/Bana . 2009.
Kolla bara reservlampan innan ni tuffingar drar =) . Kan ju bli lite skämmigt att få bensintorrt efter 2 km =P

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept