janeinar skrev:
2067899 Vad jag menar är följande:
1, Polisen MÖTER en BMW på motorvägen och ser att han kör för fort (mycke)
2, polisen VÄNDER på E4
3, polisen jagar ikapp bilen (tar ca 3mil i hastighet runt 200 och stundtals högre)
4, polisen stoppar bilen som ju anat "oråd" och saktat ner ngt.
5, polisen bötfäller 1200kr
Allt detta i en artikel i Polistidningen för ett tag sedan.
BRA JOBBAT!! sa svärfar och slängde tidningen i papperskorgen.
Om man räknar lite på riskerna här kontra "vinsterna" så blir det uppenbart att detta ej är förenligt med den sk. "proportionalitetsprincipen"
Hade snutarna dött så hade dem nog fattat det i dödsögonblicket, och polisen hade utrett mm mm...
Fråga 2: Riktig polis dvs jobbat med Mord, Rån, Misshandel mm mm...
(de sista 10 åren med internationell brotslighet vid Interpol)Alltså sånt som människor lider av i verkliga livet och som polisen borde va till för. I stället för att stå vid vägkanten med kaffetermosen och laserpekaren - STÖRTLÖJLIGT!
Vid bankrån är ju straffsatsen väsentligt högre än vid en fortkörning.
I dessa fall MÅSTE polisen lägga ner mer tid och resurser. Detta går även hand i hand med den sk "proportionalitetsprincipen" som jag nämnde tidigare
Mvh Janne
EDIT
Om inte poliser i allmänhet hade en så "överjävlig" attityd (allafall de flesta jag träffat) så skulle de mötas med större respekt av oss vanliga dödliga, och även få mer hjälp av oss!
Det kan jag garantera!!!
Det är bra att polisens arbetsmetoder synas i sömmarna. Det har jag inget emot. Proportionalitetsprincipen är viktig. Jag håller naturligtvis med om det.
Jag tycker dock att det är osmakligt när du tror dig ha en uppfattning av vad någon begriper i dödsögonblicket. Det vet varken du eller jag något om. Här passar ett ord som störtlöjligt bra.
Jag håller med dig om att din svärfars arbetsuppgifter är viktiga. Däremot delar jag inte din (eller kanske även din svärfars) uppfattning om att trafikbrottens följder inte är sådant som ”människor lider av i verkliga livet”. Du har din fulla rätt att tycka att hastighetsövervakning är störtlöjligt. Det kan jag inte ta ifrån dig.
Med utgångspunkt från ditt resonemang om poliser i allmänhets attityder så verkar det som om du inte tycker att din svärfar har en sådan attityd. Hur ska någon som inte känner honom veta det? Generaliseringar slår tillbaka. Tänk på det.
janeinar skrev:
2069250 Javisst!
Det som står i texten om du kan läsa handlar om fortkörningar ex. 20 km/h på 110 motorväg, hur många dör av det varje år
Det är nämligen där dom står allafall där jag bor.
30-sträckorna vid skolorna har jag aldrig sett dom vid?
Nu vet jag inte var du bor, men jag påstår att det är relativt ovanligt med hastighetskontroller på 110 motorväg i stockholms län.
Vid den trafikgrupp där jag jobbat i drygt tio år har vi haft de flesta kontrollerna på de platser där det finns oskyddade trafikanter. I synnerhet har våra kontroller förlagts vid skolor. Man kan ju däremot diskutera villken effekt detta har. Hur många alvarliga olyckor vid skolor känner du till?
Jag känner inte till några alls faktiskt.