Jag har själv varit väldigt intresserad av att göra något motsvarande, men för mig blev det en lightversion där jag körde working holiday visa i Australien, köpte hoj när jag landade och körde runt där nere och äventyrade i fyra och en halv månad. Viss dokumentation finns
här (bläddra dig bakåt i sidorna för att komma till nyare material)
Inspirationstips för långa äventyrsresor finns här;
1. Ewan MacGregor - The Long way Round (london - new york (den långa vägen genom ryssland)
2. Ewan MacGregor - The Long way Down (london - kapstaden på Bmw 1200gs)
- Båda dessa är seriösa produktioner med stoor budget och säkerhetsteam, läkare och översättare som hänger med på resan. Man kan dock ta det man vill ifrån det och lära sig en hel massa saker. DVD-filmerna från deras resor finns att köpa
här om man vill betala för det. Men jag menar - hur döfett är det inte att se Obi Wan Kenobi glida runt på hoj genom Sibirien på "the road of bones" eller äta fårtestiklar i ett tält med ett gäng vildar?
3. Alex Chacon - Expedition south -
Youtube-länk
4. Continental Drift - London till Sydney på KTM Adventure
Youtube-länk
Alex Chacon var i mina ögon extremt modig, körde sin gamla trotjänarhoj rätt ner igenom sydamerika utan några team, bestyckad med en gopro och en begränsad budget. Hans bakgrund är som fotograf eller något i den stilen, så det hjälpte honom nog en hel del att få upp intresset.
Continental Drift var två random dudes som måste haft kontakter med KTM då de (som jag förstått det) blev sponsrade med hojar.
Nummer ett att tänka på när det gäller att göra en äventyrsresa genom världen är att det är omöjligt, eller i alla fall fantastiskt mycket svårare att göra det utan planering eftersom så fort du åker utanför EUs gränser behöver ha godkänt visum, rätt stämplar i passet och rätt orsak för att åka in i landet för att ens släppas in. Ryssarna är fördjävliga och i Kina får du inte ens åka motorcykel genom landet utan ett följefordon på fyra hjul.
Om du är ute efter sponsring så skulle mitt tips vara att börja i liten skala med att göra lite videobloggar, testa på videoredigering och undersöka hur populärt det blir. När du väl har fått upp något etablerat så kan du antingen ha turen att något företag ringer dig och erbjuder en sprojlans beämve om du dokumenterar din resa genom Ukraina, men mer sannolikt är att du själv behöver ta kontakten och ligga på.
Jag spekulerade själv väldigt mycket kring mitt dokumenterande och vad jag egentligen ville uppnå. Jag hade en GoPro-kamera med mig och försökte efterhand mata in innehåll som kunde vara matnyttigt för folk som ville göra motsvarande resa efter mig. Var ska man bo, hur funkar det med hojköp, hur är människorna och så vidare.
Kan jag hjälpa till med något mer är det bara att citera inlägget så jag hittar tillbaks eller skicka ett PM!
I övrigt; rubber side down mate!