Köra MC och ha barn

Dafe

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Feb 2007
Hoj
KTM 690 Duke -10
Här inne lär du ju inte få några -Ge upp tanken direkt! svar. Viktigast är att prata igenom det ordentligt med mamman. Så att hon inte säger ja men menar nej. Då blir det en jäkla massa tjafs när man ska ut och köra sen. För min del hade jag fördelen att svärfar har kört hoj hela livet och gör det fortfarande. Så hon är inte så orolig tycker bara att det tar tid.

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Här inne lär du ju inte få några -Ge upp tanken direkt! svar. Viktigast är att prata igenom det ordentligt med mamman. Så att hon inte säger ja men menar nej. Då blir det en jäkla massa tjafs när man ska ut och köra sen. För min del hade jag fördelen att svärfar har kört hoj hela livet och gör det fortfarande. Så hon är inte så orolig tycker bara att det tar tid.

Precis, ställ frågan på familjeliv.se istället. :gnissla

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris

Poäng

Även om det inte finns några åsikter om själva riskfaktorn, så kanske man ska fundera på om man ens har tid att åka. Annars är det ju penga ri sjön man kunnat göra nåt annat kul för istället.

Jag har svårt att få ihop tiden redan idag, och kotte+racekarriär funkar inte med det upplägg resten av livet har idag. Så frågan är ju lite vad man ändra på i övrigt, samt hur mkt stöd man har hemifrån.

Ska du ta ett par timmar i veckan och åka till Vaxholm allena för en kaffe i kvällssolen? Ja, det kan nog gå att sälja in. Egentid är nog en av de viktigaste delarna man måste hjälp varandra med när man får små.

Ska du iväg på 5-dagars banåka i Norden? Mer tveksamt hur hon tycker att det är att va hemma med allt ansvar då givet att hon inte har liknande behov som du kan hjälpa med henne med!

Catman

Just for the fun of it.....
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
CBR600RR och VFR750F
många bra ord är det sagt....

Kort sagt:
Livet slutar inte när man blir förälder....det tar bara en ny riktning.
och så får man resesällskap :)

k1322

Numera mest i diket
Gick med
29 Aug 2003
Hoj
Enstånkor
Nu får man väl se riskfaktorn i MC-åkande som någorlunda sansad. Du kan ju inte sluta åka bil, gå över gatan eller flyga flygplan bara för att du fått ett barn.

Om du röker metaamfetamin, pysslar med basejumping eller friklättring så kanske du bör lägga dessa sysslor åt sidan till förmån för barnuppfödande.

Tiden och pengar lär vara de avgörande faktorerna i om det blir fortsatt åka, så är det ju med de flesta fritidssysslor.

Afterburner

Twinner sinner
Gick med
24 Apr 2005
Hoj
Suzuki SV1000S K4
Många kloka inspel, det uppskattas!

Jag funderade över alternativa forum för att posta frågan, men jag tror ändå att det är bättre att fråga på ett ställe där folk har erfarenhet och insikt i ämnet.
Jag betvivlar starkt att jag är den första bland oss som har haft dessa tankar innan :)

Tidsmässigt kan jag nog få loss någon timme här och där, men framförallt kommer jag att köra till och från arbetet med motorcykeln vid rätt väderlek.
Rent finansiellt skulle jag aldrig göra inköp som påverkar vår vardag som familj, så den biten är ordnad.

// Afterburner

ThePreToriaN

Medlem
Gick med
5 Jul 2010
Hoj
Suzuki S650S -02, Kawasaki Z1000SX -11
Antar att frågan per automatik gäller även cyklande och promenader då det är enligt säker statistik 6 gånger farligare?

Lajo

Same same but different..
Gick med
26 Aug 2010
Hoj
-00 Suzuki TL1000S
Har tre barn själv och har skaffat hoj nu igen när dom är så pass gamla att de kan följa med. Dom har under hela sin uppväxt blivit fostrade till framtida knuttar så det är inget problem.:)
När dom var små så fanns inte tiden dock så det har varit några hojlösa år av rent praktiska skäl.

Har du ett gammalt skuldfritt staket att åka på så funkar det ju att jobbpendla och så. Men min erf. säger att man iaf har huvudet på annat håll, så den där sköna avkopplande känslan infinner sig liksom inte när man har smått hemma.

Riskaspekten är ju en avvägning som helt är upp till dig, men tror inte att det behöver vara mycket farligare än som några nämnt att åka bil, gå över gatan etc.

Last edited:

Wwax

Sporthojsnörd
Gick med
8 Jun 2009
Hoj
09 Kawasaki Z1000
Så att hon inte säger ja men menar nej. Då blir det en jäkla massa tjafs när man ska ut och köra sen.

Redan där är det väl kört då som MAN är diskad vid frågeställningen.
Genetiskt sett är vi oförmögna att tolka en kvinnas svar i en sån situation.

Enda man kan vara säker på är att svaret kommer ändras, i vilken riktning som helst, när som helst, oavsett allt och inget, enda garantin är att det blir helt utan förvarning. :)

Persund

Nybliven hojåkare
Gick med
26 Jan 2011
Hoj
Ktm 620 Super Comp
Jag har själv en dotter på snart 2år och jag tog kortet nu i sommar. Är faktiskt många som kommit med predikningar och undrar hur man tänker när man börjar köra mc och har småbarn!? Se till att du är överens med din sambo bara så det inte blir konflikter varje gång du ska ut och lufta.

Kan nästan garantera att du inte kommer att bomba lika mycket som innan du hade barn.

Så köp du hoj med gott samvete!
Lycklig pappa = ännu bättre pappa :yoparty

mother

BALKAN BOY
Gick med
16 May 2007
Hoj
Triumph Explorer 1200
Har 2 barn och en SV1000S. Kombinationen fungerar finfint.
Hann t.o.m. ta en långresa till alperna förra året.
Jag förstår vad du menar, jag funderade om jag är självisk för att jag gör det osv...
Men, jag kom fram till att det här är vad jag gör, det är vem jag är och jag måste kunna ha frihet att göra det.
Sedan är det ju trade-off som det mesta i livet. Jag kanske inte åker på en långresa varje sommar, för att frugan blir ganska orolig när jag är ute och härjar på autobahn och i Alperna.
Och en sak till. Jag har fått ett halsband av min grabb som han gjorde på dagis. Den har jag runt bromsvätskebehållaren, för att påmina mig om att några väntar på att jag ska komma tillbaka.
Ta det bara lugnt, ansvarsfullt körning och njut av dina barn och din mc-åkning ;-)

Chrusty

Medlem
Gick med
8 Jul 2009
Hoj
Såld/död? zx-6r -97, senaste köp xt660x
2 kiddos och 5 hojjar blev lite för mkt, så nu har vi bara 4, men en 5e är nog snart på plats igen.. :)

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Några fler som badar också va..
Visst är det så, det var mer ett tankeexempel. Det går att dra upp alla möjliga saker som folk dör av betydligt mycket oftare än hojåka. Vi kan ta övervikt, alkohol och rökning tex.

Hur många kraftigt överviktiga går ner i vikt sen dom blev farsa för att minska risken för att dö för tidigt pga det? Eller iaf slutar med chips och godis?

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Jag har själv en dotter på snart 2år och jag tog kortet nu i sommar. Är faktiskt många som kommit med predikningar och undrar hur man tänker när man börjar köra mc och har småbarn!?

Detta curlande och överdrivet skyddande börjar faktiskt gå mig på nerverna. Kuvösmentaliteten breder ut sig i allt snabbare takt.
Snart kommer figurgjutna skyddsdräkter som man kan ha på sig om man ska ta sig utanför dörren och besöka den stora läskiga världen utanför.

Jag ska ha min första knodd i januari, och jag vet att det kommer att viskas och diskuteras om mitt vanvettiga leverna bakom ryggen. Jag kör ju helt galet fort, och har både snabb bil och en självmordsmaskin till motorcykel. Borde jag inte växa upp snart och sälja åtminstonde motorcykeln, men helst även bilen och köpa en V70 istället. Den får det ju plats 6-7 barnvagnar i, vilket är jättebra :)

Jag är ganska säker på att jag kommer att prioritera lite annorlunda i vissa avseenden och att det är en stor grej att få barb kan jag förstå. Men att det skulle omvända mig så till den milda grad att jag inte i något avseende är mig själv längre kan jag inte tro!

Last edited:

bossbaver

..:.:..
Gick med
3 Sep 2008
Hoj
Yamaha R6, 2006
Jag tycker absolut du ska köpa hoj, "trots" att du fått barn, och ekonomin tillåter.

Enda nackdelen med hojåkning när man har barn är att man inte har lika mycket tid att åka som tidigare när man bara hade sig själv att tänka på.

/Har själv 2 småbarn.

Andreas.J

Ny medlem
Gick med
11 Feb 2011
Hoj
-97, Yamaha thundercat
trots min åsikt är ungefär som övrigas.

jag håller själv på att ta kort. det jag har märkt är att tiden till det finns kanske inte i den utsträckningen man skulle behöva.

sen jag började prata mc-kort var där x antal moralkärringar som såga en vid knäna, om hur dum i huvudet man var osv. frugan piskar mig snarare till att ta kortet snabbare än att dra ut på det så där är inga problem.

min åsikt är och har alltid varit "lev inte genom dina barn, låt dina barn leva genom dig"
undermenat: ändra inte på ditt liv för att det ska passa dina barn utan låt dina barn passa in i din värld. som någon annan sa "lyckligare förälder = bättre förälder.

har själv en grabb på snart 2år och en till på g.

lycka till

Nyheter
Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...