Och du ser inte sambandet mellan antalet som går varje år (ca 6-7 miljoner kanske?) och antalet som kör hoj (ett par hundra tusen)"!!
Nej, det gör jag inte eftersom det är mycket mer komplicerat än det. Ska man liksom räkna per person och färd-kilometer eller hur föreslår du?.
Att ställa en sån här fråga på ett MC-forum är nog ett rätt så bra sätt att få argument FÖR ett framtida MC-innehav som förälder... Om TS överhuvudtaget hade varit ute efter att få någotsånär neutrala kommentarer angående hur förståndigt/korkat det är att köra hoj som förälder så hade han nog vänt sig till www.familjeliv.se eller dylik sajt.
Du kan bryta ned det hur du vill. Per tidsenhet, antal resor eller vad som.
Att sätta olyckor/km blir uppenbart fel, men tom där är det troligt att en promenad är säkrare. Då kan vi ju lägga flyg i det också så är det säkrast i världen (utan hänsyn till grad av olycka).
Och mycket mer komplicerat är det inte om man har nån grundkunskap i statistik.
Att ställa en sån här fråga på ett MC-forum är nog ett rätt så bra sätt att få argument FÖR ett framtida MC-innehav som förälder... Om TS överhuvudtaget hade varit ute efter att få någotsånär neutrala kommentarer angående hur förståndigt/korkat det är att köra hoj som förälder så hade han nog vänt sig till www.familjeliv.se eller dylik sajt.
Exakt det jag ville komma fram till, dock ser jag inte promenad eller cykling alls som säkrare av egen erfarenhet och frågan handlar mycket hur man själv känner sig i trafiken.
Nej, det handlar inte om hur man känner sig i trafiken, det handlar om huruvida man kommer hem till sitt barn på kvällen eller inte.
Antal mc-olyckor / antal körda km på mc = A
Antal gångolyckor / antal gångna km = B
Antal cykelolyckor / antal cyklade km = C
Eller...
Antal mc-olyckor / antal resor på mc = A
Antal gångolyckor / antal promenader = B
Antal cykelolyckor / antal cykelturer = C
Eller... Osv.
Oavsett så kommer MC visa sig vara farligare än det mesta. Orkar du hitta korrekta siffror kan jag räkna på det åt dig med, låt säga ett 95% konfidensintervall.
Vad som (statistiskt) är mer relevant är att standardavvikelsen med all säkerhet är större på MC då slumpen är mindre avgörande, och fylla, droger, saknade körkort och bombrepor spelar en större roll. Håller man sig alltså nykter, kör med huvet och har ordentiga skydd så minskar man riskerna rejält. Dock är det helt säkert fortfarande värre än att ta bilen, men som jag sa tidigare.. Är det värt att bli den där bittra gubben?
Jag förstår inte varför man behöver ge upp sina drömmar bara för att man får barn. Visst det är tidskrävande med barn (kan jag tänka mig har inga själv) men hur lycklig blir man själv om man ger upp sina intressen helt o hållet. Blir lite ledsen när man ser annonser på mc där ägaren säljer pga tillökning i familjen...kanske lätt för mig att säga när jag inte är i den situationen men jag har väldigt svårt att tänka mig själv ge upp hojandet när jag får barn. Men det är jag det....
Nej, det handlar inte om hur man känner sig i trafiken, det handlar om huruvida man kommer hem till sitt barn på kvällen eller inte.
Antal mc-olyckor / antal körda km på mc = A
Antal gångolyckor / antal gångna km = B
Antal cykelolyckor / antal cyklade km = C
Eller...
Antal mc-olyckor / antal resor på mc = A
Antal gångolyckor / antal promenader = B
Antal cykelolyckor / antal cykelturer = C
Eller... Osv.
Oavsett så kommer MC visa sig vara farligare än det mesta. Orkar du hitta korrekta siffror kan jag räkna på det åt dig med, låt säga ett 95% konfidensintervall.
Vad som (statistiskt) är mer relevant är att standardavvikelsen med all säkerhet är större på MC då slumpen är mindre avgörande, och fylla, droger, saknade körkort och bombrepor spelar en större roll. Håller man sig alltså nykter, kör med huvet och har ordentiga skydd så minskar man riskerna rejält. Dock är det helt säkert fortfarande värre än att ta bilen, men som jag sa tidigare.. Är det värt att bli den där bittra gubben?
Jag kan tänka mig att man känner ett visst ansvar att inte gå o klåpa till det så att man går bort... Hur skulle frugan /modern till barnen känna det för resten av framtiden. Är det värt att riskera en sån sak för DOM... För att man själv ska ha kul.
Ärligt talat vet jag inte själv.
Vinn vårt testvinnande mc-lås!
Genom att svara på några fr... |
|
MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026
Den etablerade MC-Mässan ta... |
|
Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen
Registreringen för 2025 års... |
|
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari
2024,fim,isg,ice speedway,i... |
|
Färre döda i vägtrafiken
Foto: Jacob Sjöman Tran... |
|
Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister
Pressmeddelande, Mattighofe... |
|
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!
Foton: Michael Grundell ... |
|
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull
Däckjätten Michelin och bro... |
|
Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning
Indiska motorcykeltillverka... |
|
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari