Köra MC och ha barn

per7

Medlem
Gick med
30 Sep 2005
Hoj
zx7r-96 och CB500 Four K1 1975
Hej, klart att du skall skaffa hoj ändå. Ta bara ett foto på de små, plasta in det och fäst väl synligt från förarplatsen på hojen. Funkar lika bra som tempodämpare som vilka vägbulor som helst.
Ha de.......Per:squid

Marste

Medlem
Gick med
7 May 2008
Hoj
Cagiva Gran Canyon 900 ie -99
Jag tog mig en redig tankeställare själv när vi skulle ha barn och gjorde följande.
Köpte mig en av mina "drömhojar" körde så mycket bana jag hann med den sommaren,sålde den på hösten och tog en billigare hoj i inbyte.
pengarna jag fick i mellan köpte vi familjebil för.
det blir inte så många mil i sadeln längre men när det väl körs så känns det som väl investerad kvalitets tid.
summan av kardemumman är köp inte för dyrt (inköp så väl som försäkring)
då blir det bara jobbigt att se skiten stå och samla damm, men det är guld värt att ha något att köra på när tillfälle ges. Ps ansvarsbiten kommer smygande av sig själv när man har barn där hemma Ds

Nisén

Lite vass ;)
Gick med
3 Jul 2008
Hoj
FireBlade Repsol
Det ena utesluter inte det andra! HOJ är ju självaste livet!!!! :tummenupp
Trebarnsmorsa sen låååång tid tillbaka! :tuttar

LiNiC

Performens
Gick med
30 Mar 2005
Hoj
Ducati S4 monster, Suzuki Gsxr 1000 K4
Som sagt, det ena utesluter inte det andra.

Till slut vill dom åka med på bana med.

Bella blir sju i december åker i Bkk grön grupp och Wille blev tio i somras och åker i Bkk gul grupp på dessa bilder. Allt under ordnade former och med kompletta säkerhetsutrustningar !
Båda älskar att åka med på bana men jag vet inte om jag skulle ta med dom i "trafik" ännu.

Bifogat

• IMG_4965.jpg
    IMG_4965.jpg
    218.9 KB · Visningar: 114
  • IMG_4930.jpg
    IMG_4930.jpg
    218.8 KB · Visningar: 121
Last edited:

tikki

STREETFIGHTERS STOCKHOLM
Gick med
16 Jun 2006
Hoj
VFR 800
Det är själviskt som faan att kör hoj och all annan farlig hobby, så är det bara. om det händer något så är det dina nära o kära som får ta hand om dig. Jag har varit med om en ganska allvarlig olycka, det blev min tjej som fick sköta om mig som ett barn i ett par månader. Mata mig, dusha mig tom. Torka mig i baken efter jag bajsat. Mina barn blev ordentligt chockade och mina föräldrar grät. Ingen av dom förtjänade det bara för att jag ville köra hoj.
Men eftersom jg troligtvis är som de flesta andra här på SH, DVS. Älskar att köra hoj, så fortsätter jag att köra hoj ändå, men jag har dåligt samvete mot mina barn eftersom dom absolut vill att jag ska lägga av med hoj.
Så betyder mc mycket för dig, så kör hoj det gör jag
men var medveten om att vi faktiskt är lite själviska

Speedy

Potatoesmc.com
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR1000 -06, svart, snabb
Har mina två troll, är försäkrad upp över öronen och försöker köra förståndigt, med det kanske inte alltid så sakta...
Livet är för kort för att missa ngt, så skynda dig dit du ska!

Fredrik:tummenupp

@nderz

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2004
Hoj
Hojlös
Varför sluta åka hoj bara för att man får barn??

Ska man sluta cykla då också, är ju ganska många som blir allvarligt skadade och dödade i cykelolyckor med.

Själv slutade jag när barnen kom, mest för att jag förväntades göra det från min omgivning och att ingen av polarna åkte hoj längre.
Det är bara att erkänna, jag var en toffel och ångrade mig varje gång jag såg en hoj. Tack och lov tog jag mig i kragen efter 10 år. Snacka om att jag insåg att jag missat många sköna stunder. Skulle jag kunna göra om så inte en chans att jag skulle ta ett 10 års uppehåll.

Beslutet kan bara vara ditt, även om omgivningen utövar påtryckning, det är du som får leva utan hoj inte omgivningen

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Hoj
Yamaha
min fru tyckte att det var en bra ide att jag försökte uppfylla mina tonårsdrömmar, så jag satte igång med kortet när min första son var runt 1 år gammal. när teorin var avklarad åkte jag en kväll när tanten var hos sin morsa, och köpte en FZ6:a . Så gott som ny, åå så fin den va. Då verkade hon ha fått en verklighetschock. Många av hennes kompisar kände nån som kände nån som hade kört ihjäl sig, så diskutionerna började. Svärmor pressade också från ena hållet. Tiden gick, jag tog kortet, körde min första säsong, och medans min fru var höggravid med vårt andra barn, så smällde jag och bröt ett ben, en vecka innan hon skulle föda. Givetvis spädde incidenten på .. men redan när jag kunde torka min sagel själv, och kunde halta iväg å hämta min laptop, så satte jag igång och började leta efter en ny hoj. Det blev till och med så att jag klippte upp gipset själv ett par dagar innan det var dags, för att jag skulle iväg å hämta min nya pärla. Snabbare, starkare, snyggare.
Givetvis har jag betydligt lugnare körning idag (tror jag) men håller fortfarande på med bus, för att det är vad jag gillar att göra. Diskutionerna har slutat, och min fru har förstått att det här e inget som blåser över. I somras stack jag iväg på 8-dagars tur i schweiziska alperna, och tänker göra det igen 2013. Trots att hon inte direkt gillar min hobby, så har hon slutat försöka hindra det, då jag gjorde det tydligt att jag inte tänker ge upp min dröm.
skaffa en bra sjukförsäkring, inkomstförsäkring, låneskydd, eller vad du nu anser är lämpligt, och sen köp en hoj som du vill ha. Inget som du tycker är tråkigt, för då kommer du inte att trivas. Visst, jag ville ha en Fireblade, men det var orimligt dyrt att försäkra, och jag vill köra året runt, så det blev en halvnaken literklubba med bättre försäkringspremie. Jag e fortfarande asnöjd.

gixxermixxer

tvåbarnspappa numera, e ja tuff eller??
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Suzuki gsxr 1000 K7 * SÅLD*
Som många redan sagt, varför ge upp sin hobby/livsstil bara för att man fått tillökning??!! ALLT går, det går bara inte lika spontant som innan kidsen, PLANERING är nyckelordet, sen underlättar det ju en del om din sambo/fru oxo kör lite hoj!

mr öland

Ny medlem
Gick med
2 Feb 2010
Hoj
06 ktm 660
klart att du ska hoj :tummenupp och jag tror när man har familj och barn
så kör man med hjärnan och inte bara med höger handen :yoparty

ThePreToriaN

Medlem
Gick med
5 Jul 2010
Hoj
Suzuki S650S -02, Kawasaki Z1000SX -11
Och du ser inte sambandet mellan antalet som går varje år (ca 6-7 miljoner kanske?) och antalet som kör hoj (ett par hundra tusen)"!! :va

Nej, det gör jag inte eftersom det är mycket mer komplicerat än det. Ska man liksom räkna per person och färd-kilometer eller hur föreslår du?.

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Hoj
Thunderace & FZ750
Att ställa en sån här fråga på ett MC-forum är nog ett rätt så bra sätt att få argument FÖR ett framtida MC-innehav som förälder... Om TS överhuvudtaget hade varit ute efter att få någotsånär neutrala kommentarer angående hur förståndigt/korkat det är att köra hoj som förälder så hade han nog vänt sig till www.familjeliv.se eller dylik sajt. :)

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Nej, det gör jag inte eftersom det är mycket mer komplicerat än det. Ska man liksom räkna per person och färd-kilometer eller hur föreslår du?.

Du kan bryta ned det hur du vill. Per tidsenhet, antal resor eller vad som.

Att sätta olyckor/km blir uppenbart fel, men tom där är det troligt att en promenad är säkrare. Då kan vi ju lägga flyg i det också så är det säkrast i världen (utan hänsyn till grad av olycka).

Och mycket mer komplicerat är det inte om man har nån grundkunskap i statistik.

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Hoj
Yamaha
Att ställa en sån här fråga på ett MC-forum är nog ett rätt så bra sätt att få argument FÖR ett framtida MC-innehav som förälder... Om TS överhuvudtaget hade varit ute efter att få någotsånär neutrala kommentarer angående hur förståndigt/korkat det är att köra hoj som förälder så hade han nog vänt sig till www.familjeliv.se eller dylik sajt. :)

familjeliv.se e allt annat än neutralt. man blir flejmad för vad som helst där. Folk e så himla aggresiva på det forumet, och tycker väldigt starkt om saker å ting

ThePreToriaN

Medlem
Gick med
5 Jul 2010
Hoj
Du kan bryta ned det hur du vill. Per tidsenhet, antal resor eller vad som.

Att sätta olyckor/km blir uppenbart fel, men tom där är det troligt att en promenad är säkrare. Då kan vi ju lägga flyg i det också så är det säkrast i världen (utan hänsyn till grad av olycka).

Och mycket mer komplicerat är det inte om man har nån grundkunskap i statistik.

Exakt det jag ville komma fram till, dock ser jag inte promenad eller cykling alls som säkrare av egen erfarenhet och frågan handlar mycket hur man själv känner sig i trafiken.

Afterburner

Twinner sinner
Gick med
24 Apr 2005
Hoj
Suzuki SV1000S K4
Du har helt fel. Familjeliv.se är ett riktigt pajasforum där alla föräldrar som inte bröstmatar fram tills 2-års ålder är satan. Dessutom har de flesta ingen insikt i hur det är att köra MC, vilket direkt gör att relevansen och kvalitén sjunker på svaren.

// Afterburner

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Exakt det jag ville komma fram till, dock ser jag inte promenad eller cykling alls som säkrare av egen erfarenhet och frågan handlar mycket hur man själv känner sig i trafiken.

Nej, det handlar inte om hur man känner sig i trafiken, det handlar om huruvida man kommer hem till sitt barn på kvällen eller inte.

Antal mc-olyckor / antal körda km på mc = A

Antal gångolyckor / antal gångna km = B

Antal cykelolyckor / antal cyklade km = C

Eller...

Antal mc-olyckor / antal resor på mc = A

Antal gångolyckor / antal promenader = B

Antal cykelolyckor / antal cykelturer = C

Eller... Osv.

Oavsett så kommer MC visa sig vara farligare än det mesta. Orkar du hitta korrekta siffror kan jag räkna på det åt dig med, låt säga ett 95% konfidensintervall.

Vad som (statistiskt) är mer relevant är att standardavvikelsen med all säkerhet är större på MC då slumpen är mindre avgörande, och fylla, droger, saknade körkort och bombrepor spelar en större roll. Håller man sig alltså nykter, kör med huvet och har ordentiga skydd så minskar man riskerna rejält. Dock är det helt säkert fortfarande värre än att ta bilen, men som jag sa tidigare.. Är det värt att bli den där bittra gubben?

ThePreToriaN

Medlem
Gick med
5 Jul 2010
Hoj
Nej, det handlar inte om hur man känner sig i trafiken, det handlar om huruvida man kommer hem till sitt barn på kvällen eller inte.

Eller...

Eller... Osv.

Oavsett så kommer MC visa sig vara farligare än det mesta. Orkar du hitta korrekta siffror kan jag räkna på det åt dig med, låt säga ett 95% konfidensintervall.

Vad som (statistiskt) är mer relevant är att standardavvikelsen med all säkerhet är större på MC då slumpen är mindre avgörande, och fylla, droger, saknade körkort och bombrepor spelar en större roll. Håller man sig alltså nykter, kör med huvet och har ordentiga skydd så minskar man riskerna rejält. Dock är det helt säkert fortfarande värre än att ta bilen, men som jag sa tidigare.. Är det värt att bli den där bittra gubben?

Jag förstår precis vart du vill komma men någon statistik behöver inte vara relevant för fem öre. Man kan ju läsa vad försäkringsbolaget if har kommit fram till och jag är lite på den banan med.
Att det är så farligt att köra mc är en gammal myt, men säkerligen ca 20 gånger farligare än bil. Dock så ligger inte promenader och cyklande långt ifrån den risk om det nu är något säkrare eller lite farligare.

fjune

Guest
Jag förstår inte varför man behöver ge upp sina drömmar bara för att man får barn. Visst det är tidskrävande med barn (kan jag tänka mig har inga själv) men hur lycklig blir man själv om man ger upp sina intressen helt o hållet. Blir lite ledsen när man ser annonser på mc där ägaren säljer pga tillökning i familjen...kanske lätt för mig att säga när jag inte är i den situationen men jag har väldigt svårt att tänka mig själv ge upp hojandet när jag får barn. Men det är jag det....:rolleyes:

Jag kan tänka mig att man känner ett visst ansvar att inte gå o klåpa till det så att man går bort... Hur skulle frugan /modern till barnen känna det för resten av framtiden. Är det värt att riskera en sån sak för DOM... För att man själv ska ha kul.

Ärligt talat vet jag inte själv.

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA

Eller...

Eller... Osv.

Statistik och sannolikhet i all ära men jag har sett på TV4 när en person var där och skrapade TVÅ tv-triss samtidigt för han hade vunnit tv-triss på två stycken lotter.
Representanten från Svenska Spel sa att det i stort sett var en statistisk omöjlighet.

Jämförelsens poäng, hur man än resonerar så finns alltid slumpen/chans. Vill man leva skyddat så är det stor risk att man försakar det som gör en till den man är... är det då rätt att göra det pga risken trots att det finns de som kör 50.000 mil utan en enda olycka?

Jag kan tänka mig att man känner ett visst ansvar att inte gå o klåpa till det så att man går bort... Hur skulle frugan /modern till barnen känna det för resten av framtiden. Är det värt att riskera en sån sak för DOM... För att man själv ska ha kul.

Ärligt talat vet jag inte själv.

Nyheter
Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...