Köra mc utan A kort ?

Status
Ej öppen för fler svar.

Majkie

It's not bragging if you can back it up.
Gick med
18 Feb 2007
Hoj
Fnatti
Skaffa körtkort. Om inte så ge fan i att köra hoj. Idiotjefvel.

haha!

Snarare än att avskräcka människor som känner ett behov av att köra utan körtkort så tycker jag att man skall propagera för det. Fördelen med detta är att vi på nyheterna kommer att höra om ledsna Nisse som klotade in i ett växthus och får leva på existens minimum för resten av livet för att han körde utan körkort och trafikförsäkring.

Last edited:

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
Ducati 1098S -07

Jag tycker det e idiotisk av vissa att försvara andra för att de kör utan körkort...det är som att säga åt sin dotter, son som är runt 15 år ta bilen du lite gran o ut och kör påvägarna...uppmuntra andra att köra omkring utan körkort...

Här brister din jämförelse rejält.

En person med B kort överlever i trafiken på hoj om han kan hantera den. En 15 åring som kör bil kan inte trafiken. Jämförelsen fungerar inte alls för mig :va

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
haha!

Nisse som får leva på existens minimum för resten av livet för att han körde utan körkort och trafikförsäkring.

Det får Nisse inte göra om han tecknar en trafikförsäkring

http://www.vv.se/templates/page3____687.aspx

Här brister din jämförelse rejält.

En person med B kort överlever i trafiken på hoj om han kan hantera den. En 15 åring som kör bil kan inte trafiken. Jämförelsen fungerar inte alls för mig :va

Min 15åring överlever bra i trafiken utan B-kort, inte för att jag uppmuntrar honom att köra bil utan, men han kan alla trafikregler, är en jävel på att läsa trafiken och har kört massor med bil.

I USA får ju faktiskt 15åringar ta bilkörkort i vissa stater, och det fungerar utmärkt.

Last edited:

-Freddy-

Guest
Håller med totalt :fakta

Ingen garanti att någon med kk kör bättre än någon utan, det är ju bara en bokstav på en plastlapp (förutsatt att man har B-behörighet)

Är däremot mycket tveksam till vissa 50+are och deras förmåga att spaka en hoj, med hjälp av sitt "gratiskörkort"..

/Robban

Ingen garanti i enskilt fall, men garanterat bättre överlag av dom som tagit behörigheten så som den är utformad i dagsläget med manöverprov. Annars skulle vi inte behöva den där lilla bokstaven på det dära lilla kortet. (som även innefattar så mycket mer än bara körningen väl ute i trafik)

Håller med dig om 50+ men tror ändå generellt att den gruppen kör säkrare än -30 på en sporthoj.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Trafikförsäkringsföreningen

Precis, men där blir man väl återbetalningsskyldig upp till 100 000 eller nåt sånt, inte för att man "får leva på existensminimum resten av livet" då heller.

haha!

Snarare än att avskräcka människor som känner ett behov av att köra utan körtkort så tycker jag att man skall propagera för det. Fördelen med detta är att vi på nyheterna kommer att höra om ledsna Nisse som klotade in i ett växthus och får leva på existens minimum för resten av livet för att han körde utan körkort och trafikförsäkring.

Men då måste du ju också propagera för att han ska KÖRA UTAN FÖRSÄKRING.

FÖR OM HAN HAR TRAFIKFÖRSÄKRING SÅ GÄLLER DEN!

Istället för att blåljuga och försöka skrämma folk kan vi väl hålla oss till vad som verkligen gäller, killen som frågade sa väl inte att han skulle köra oförsäkrat?

Last edited:

Majkie

It's not bragging if you can back it up.
Gick med
18 Feb 2007
Hoj
Fnatti
Min 15åring överlever bra i trafiken utan B-kort, inte för att jag uppmuntrar honom att köra bil utan, men han kan alla trafikregler, är en jävel på att läsa trafiken och har kört massor med bil.

I USA får ju faktiskt 15åringar ta bilkörkort i vissa stater, och det fungerar utmärkt.

Anledningen att det fungerar i USA är delvis därför att vägarna till största del ser ut som i norrland och delvis därför att du måste ta det fulla ansvaret om du krockar (pengar).

Skulle då en 15 åring köra in i framförvarande bakifrån så skulle föreldrarna få räkna med en stämning av vederbörande.
Ponera att liknande händelse skulle inträffa i Sverige, då skulle det ju vara vägverkets fel! - Dem sätter ju upp dumma mitträcken så att man inte kan köra om.

Fredr28

Ny medlem
Gick med
14 Jan 2006
Hoj
Hornet 600 (2004)
En person med B kort överlever i trafiken på hoj om han kan hantera den.

Visst, men frågan är varför denna person inte har A-kort.

Ekonomiska skäl?
Kuggat uppkörningar?

Har man kuggat så har man trotts allt blivit bedömd att man inte platsar i trafiken.

Å andra sidan finns de förare med A-kort som är betydligt farligare i trafiken.

Sedan kan man undra hur mycket säkrare privat övningskörning är, jag menar vad hjälper det om en polare sitter på en hoj som följeslagare?

Vilketsom så är det olovlig körning och grov olovlig körning vid upprepade tillfällen. Grov olovlig körning kan i värsta fall leda till fängelse.

/Edit.
Till alla er som plannerar att övningsköra "solo", om nu Polisen vill stoppa er, STANNA, försök er inte på någon smitning för det slutar förmodligen på sjukan + grov vårdslöshet i trafiken mm.

Last edited:

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
Ducati 1098S -07
Visst, men frågan är varför denna person inte har A-kort.

Ekonomiska skäl?
Kuggat uppkörningar?

Har man kuggat så har man trotts allt blivit bedömd att man inte platsar i trafiken.

Å andra sidan finns de förare med A-kort som är betydligt farligare i trafiken.

Sedan kan man undra hur mycket säkrare privat övningskörning är, jag menar vad hjälper det om en polare sitter på en hoj som följeslagare?

Vilketsom så är det olovlig körning och grov olovlig körning vid upprepade tillfällen. Grov olovlig körning kan i värsta fall leda till fängelse.

/Edit.
Till alla er som plannerar att övningsköra "solo", om nu Polisen vill stoppa er, STANNA, försök er inte på någon smitning för det slutar förmodligen på sjukan + grov vårdslöshet i trafiken mm.

Ekonomiska själ ja - försök att köra upp som privatist i Göteborg:mad: Av 100 privatister är det ungefär 20-30 st som klarar uppkörningen.

Man har kanske inte råd med körskola?

DanielJ

Ny medlem
Gick med
25 May 2007
Hoj
-
Ekonomiska själ ja - försök att köra upp som privatist i Göteborg:mad: Av 100 privatister är det ungefär 20-30 st som klarar uppkörningen.

Man har kanske inte råd med körskola?

Är du inte inskriven på en körskola i Göteborg behöver du väl inte göra uppkörningen där heller. Boka som privatist i annan kommun med lättare/mindre trafik om du känner dig osäker på att köra i just Göteborg..

TomasG

Ny medlem
Gick med
24 Feb 2006
Hoj
Vit/Röd R1:a 09:a
Har tänkt flera gånger vid liknande tidigare diskussioner ställa frågan men det blev först nu och till dig.

Du tyckte Henriks jämförelse var bra, att moralkärringarna gnäller på någon som kör utan kort när dom kanske själva köpt cigg 17 år gamla.
Den jämförelsen tycker jag haltar. Varför svart eller vitt? Finns inga nyanser emellan? Kan man inte tycka olika illa om olika brott? Är det samma sak att stjäla en penna på jobbet som att slå ihjäl någon? Är det lika illa att parkera utan att betala som att torska på en grov rattfylla?
Brott som brott tydligen enligt dig eller?

Å det där du skrev om betyg i skolan sa du bara för du själv hade dåliga va? :tungan

Det var ju just nyanserna allafall jag försökte få fram. Jag tycker att det är värre att köpa ut sprit till mindreåriga som leder till fylla / skadegörelse / våldtäckt o i vissa extremfall även död än att köra med trafikvett i trafiken med hoj. Jag tycker absolut inte att brott som brott..

Ang. skolan... Jag gick datatekniskt natur 3 år, visst inte dunderbra betyg. Hade endast ett IG o det var i tyska. :tummenupp

snakerider

Ny medlem
Gick med
8 Apr 2005
Hoj
Kawa Z1000
Då ska väl alla som har B behörighet och kuggar på A teorin bli av med sin B behörighet eftersom dom har inget i trafiken att göra?

riverrafter

En afrikansk pungråtta
Gick med
6 Feb 2005
Hoj
äldre Yamaha
Det var på TV

Om europeiska körkort från allehanda postorderföretag så godtar inte svensk polis dom om du är svensk medborgare. Eftersom du måste ta körkortet i det land du bor i, med det menas minst ett år har jag för mig. Även OM du hade bott där så kan svensk polis sätta dit dig ändå. Du kan inte göra annat än att överklaga och detta förlorar du enligt praxis från dommar som redan avgjorts i EU domstol.
Eller enklare, nej, det funkar ej.
Har ju varit om detta flertalet ggr på tv....
Totalt bortkastade pengar

SkaD

Tvåhjulsburen sedan -2000
Gick med
3 Dec 2004
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
Troligen, och det mest rättvisa, är att du får ett hårdare straff än jag. Vilket det blir vet jag inte än eftersom jag inte fått domen än. 113 på 50 vilket låter betydligt mer brutalt än vad det är. Jag sköts av en laser under en omkörning av en bilkö, 3 poliser hoppar ut i gatan och kastar sig över mig då jag bromsat ner största delen av hastigheten.

Haha! .... Det var EXAKT lika dant för mig jag torskade kortet 5månader. hade dock 1månad kvar av prövotid så jag fick ta om korten. + 2000kr böter. du lär få nått liknandne 5-6månader + 4000kr böter.

_Benny_

lite snabbare än tidigare
Gick med
1 Jul 2007
Hoj
Honda X-11 -02
Haha! .... Det var EXAKT lika dant för mig jag torskade kortet 5månader. hade dock 1månad kvar av prövotid så jag fick ta om korten. + 2000kr böter. du lär få nått liknandne 5-6månader + 4000kr böter.

Mitt i prick. 5 månader blev det...och idag kom brevet från åklagaren....4000 i böter.

sviestad

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2007
Hoj
honda
Tycker att hela denna tråd har spårat ur och är löjlig, grabben frågar vad som händer om man gasar utan A-kort och många här tycker det är okej att köra fordon som man inte har behörig för.
Att jämföra lagbrottet med att köra för fort köper jag inte, det är en jävla skillnad att köra lite för fort med ett fordon som man bevisligen har rätt att framföra med att köra ett fordon som ingen av oss vet om föraren kan hantera. Ett körkort visar att man har förstått grundkunskaperna och att uppmuntra nån som inte har kortet att fara ut i trafiken är så jäkla fel.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Ett körkort visar att man har förstått grundkunskaperna och att uppmuntra nån som inte har kortet att fara ut i trafiken är så jäkla fel.

Det är väl ingen jävel som uppmuntrar till något, vi försöker svara på vad som händer om man åker dit.

Om jag frågar "vad händer om jag åker dit för 30 för fort på 90 väg" och någon svarar "Du torskar kortet och får böta sisådär fyra tusen"

Har dom då uppmuntrat mig till att köra för fort?

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Hoj
DR650SE, FS E-bike
Tycker att hela denna tråd har spårat ur och är löjlig, grabben frågar vad som händer om man gasar utan A-kort och många här tycker det är okej att köra fordon som man inte har behörig för.
Att jämföra lagbrottet med att köra för fort köper jag inte, det är en jävla skillnad att köra lite för fort med ett fordon som man bevisligen har rätt att framföra med att köra ett fordon som ingen av oss vet om föraren kan hantera. Ett körkort visar att man har förstått grundkunskaperna och att uppmuntra nån som inte har kortet att fara ut i trafiken är så jäkla fel.

Men lek med tanken att någon blir av med körkortet pga av att han kör för fort då? Är det fortfarande fel att köra då?

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM