Köra mc utan A kort ?

Status
Ej öppen för fler svar.

torbjorn_75

Prospect
Gick med
12 May 2007
Hoj
.
Tänk på följande: Rossi har ingen körkort för mc. Är han oxå helt dum i huvet då? Han har trots det visat att han kan ta sig runt en gp bana utan större bekymmer..

Rossi är alltså skicklig på att manövrera en hoj men kan inga trafikregler?

SkaD

Tvåhjulsburen sedan -2000
Gick med
3 Dec 2004
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
Rossi är alltså skicklig på att manövrera en hoj men kan inga trafikregler?

om han inte har något annat körkort, då har han ju faktiskt både lärt sig trafikreglerna och kan hantera en hoj bättre än någon annan. = bättre förare än någon annan på denna planet trots att han ej är berättigad till att köra :D

Mitt i prick. 5 månader blev det...och idag kom brevet från åklagaren....4000 i böter.

Oh, då gissade jag ganska bra med andra ord. Lycka till nu och bit ihop 5månader utan bil är ett helvete mend det går ganska snabbt.:pannkyss

Last edited:

Lx3

Hojtjuvs hatare
Gick med
27 Oct 2005
Hoj
RMZ 250-13, TDM 850-98
Men lek med tanken att någon blir av med körkortet pga av att han kör för fort då? Är det fortfarande fel att köra då?

Japp, samma sekund som kortet dras in mister du fullständigt all förmåga du nånsin haft att på ett säkert sätt kunna manöverera en MC!

Men när du får tillbaka det tre månader senare är ordningen återställd igen och du kan ge dig ut i trafiken igen utan att utgöra någon somhelst fara för dig själv eller nån annan!:tummenupp :tummenupp

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Hoj
Komar ZZR 232 1966
Troligen, och det mest rättvisa, är att du får ett hårdare straff än jag. Vilket det blir vet jag inte än eftersom jag inte fått domen än. 113 på 50 vilket låter betydligt mer brutalt än vad det är. Jag sköts av en laser under en omkörning av en bilkö, 3 poliser hoppar ut i gatan och kastar sig över mig då jag bromsat ner största delen av hastigheten.

Nej 113km/h på en 50 sträcka e inte snabbt om man kollar på omständigheterna, jag höll 158km/h sist på en 50 sträcka, oj de låter ju gö snabbt 158km/h på en 50 sträcka, han måste vara gallen som kör så snabbt på en 50 sträcka :confused: kolla till omständigheterna jag nämner då, vägen e 10 meter bred, inte en bil på 1 km framot o inga avtagsvägar, oj helt blötsligt blev de ju bekvämt, varför körde jag inte 200++km/h när de inte fanns nån fara för någon ( kanse en renn ), jag bedömde att med den hojen jag körde att de räkte med 160km/h där. :)

Ett plastkort gör ingen till en bätre förare, bara moralkärigar som bestämt man ska ha de, e de inte bätre dom lär ut så man blir en bätre förare en o ha ett plastkort, en ny tagen körkortstagande som inte kört mycke löper 100 gånger ströre risk en vad en bätre förare e som har några tusen timmars körning.

Fast de va ju inte de killen ville ha svar på ju, så varför så mycke gnäll när man vill ha svar på de man frågar så kommer oftast 1000 andra saker upp :mad:

Men på många låter de som de e fritt fram o köpa ut sprit/snus/tobak till 14-15 åringar, men så fort någon kör utan kort blir dom hysteriska. :mad:

Folk bestämmer sina egna handlingar.

Last edited:

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Hoj
DR650SE, FS E-bike
Japp, samma sekund som kortet dras in mister du fullständigt all förmåga du nånsin haft att på ett säkert sätt kunna manöverera en MC!

Men när du får tillbaka det tre månader senare är ordningen återställd igen och du kan ge dig ut i trafiken igen utan att utgöra någon somhelst fara för dig själv eller nån annan!:tummenupp :tummenupp

Jo jag märkte det när jag blev av med kortet men det gäller bara när man kör lagligt. Jag blev bättre på att åka på ett hjul samt att i laglig hastighet vinglade jag som fan men när jag passerade den då körde jag bättre. Så mitt tips är! Blir du av med körkortet...kör olagligt :tummenupp

Bonne

Ny medlem
Gick med
7 Jul 2006
Hoj
Monster 620 S.ie
Eftersom att det är från 5-10 veckors väntetid på teoriprov och 4-12 veckor på uppkörning så är det en trolig orsak till att man inte kör med kortet. Detta är iof bil och jag tror det är längre väntetid på MC-sidan. Den som väntar på något gott väntar alltid förlänge! :)

JohnVanB

Flasktömmare
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
TRIUMPH Street Triple-13, KAWA KLX 650 -93
Har kört mc utan kort sedan jag var 15-år ( är 33 nu ). Har aldrig blivit stoppad. Har tagit det väldigt lungt, inte kört som en galning, inte irriterat någon osv. Alltså, INTE 130 på 50 väg etc. Tog dock kortet detta år för att frugan tjatade.

Håller med detta inlägg:
Ett plastkort gör ingen till en bätre förare, bara moralkärigar som bestämt man ska ha de, e de inte bätre dom lär ut så man blir en bätre förare en o ha ett plastkort, en ny tagen körkortstagande som inte kört mycke löper 100 gånger ströre risk en vad en bätre förare e som har några tusen timmars körning.
...

MEN att innan man kör utan kort ska man vara beredd på :" Don´t do the crime, If you can´t do the time.

sviestad

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2007
Hoj
honda
Men lek med tanken att någon blir av med körkortet pga av att han kör för fort då? Är det fortfarande fel att köra då?

Enligt lagens mening så är man olämplig att framföra ett fordon och straffas med körkortsindragning.
Om man nu torskar för fortkörning så visar man total likgiltighet mot andra trafikanter och körkortsindragning är det enda rätta och då har man inte på vägen att göra om man inte vill följa dom regler som gäller på på våra vägar.

_Benny_

lite snabbare än tidigare
Gick med
1 Jul 2007
Hoj
Honda X-11 -02
Enligt lagens mening så är man olämplig att framföra ett fordon och straffas med körkortsindragning.
Om man nu torskar för fortkörning så visar man total likgiltighet mot andra trafikanter och körkortsindragning är det enda rätta och då har man inte på vägen att göra om man inte vill följa dom regler som gäller på på våra vägar.

ja just det...med motorcykel håller man ju så ofta 70 på kurviga vägar utanför tättbebyggt område.
Och ska jag vara riktigt petig så är körkortsindragning inte ett straff, eftersom det är länstyrelsen som beslutar huruvida man är lämplig som trafikant. Åklagaren däremot dömer ut straff, vilket i mitt fall blev 4k i böter.

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Hoj
DR650SE, FS E-bike

Guds lilla ängel! Har du med handen på hjärtat aldrig kört för fort? :huvet

Såg lite andra trådar du startat och är ganska säker på att du ligger minst 10 km/h under rådande hastighetsgräns. Är du kristen?

Last edited:

changco

Trasig posör.
Gick med
8 Jul 2006
Hoj
jo
3114013 Guds lilla ängel! Har du med handen på hjärtat aldrig kört för fort? :huvet

Såg lite andra trådar du startat och är ganska säker på att du ligger minst 10 km/h under rådande hastighetsgräns. Är du kristen?

Hon bara tjock så hon får ingen stock:näsblod

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Hoj
DR650SE, FS E-bike

Det kanske är dags att ändra på våra lagar och regler? Total likgiltighet! Om man är ensam på vägsträckan då? Tyvärr är det väl människor som du som styr detta land vilket leder till att förändring är en omöjlighet. Hade du levt och styrt i svunna tider hade vi antagligen fortfarande bränt häxor!

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Hoj
Komar ZZR 232 1966
Jo all form är bra för hjärnan, men denna tråd är bara en sorglig röra om nån som vill gasa utan att ha rätt till det. SKAFFA KÖRKORT OCH ALLT BLIR ENKLARE:

Allt blir inte lättare för man har körkort man e fortfarande en farlig förare på vägarna, bätre man lär sig o köra mångat immar som detta inlägget tidigare från mig.

AndreasNo

Bannad
Gick med
11 Jul 2006
Hoj
CBR600RR -03
Allt blir inte lättare för man har körkort man e fortfarande en farlig förare på vägarna, bätre man lär sig o köra mångat immar som detta inlägget tidigare från mig.

Du är uppenbarligen av den uppfattningen att lära sig saker i skolan inte heller gör dig till en bättre människa eller nånting.
Du kan så jävla bra ändå.
Men gissa vad, samma sak som du missade att lära dig i skolan för du sket i den, stava o såna saker, samma sak missar du när du skiter i körskolan.
Det må ses som små skitsaker för du lever ett bra liv ändå.
Men... ja... varför ens bemöda sig med att försöka förklara nåt sånthär för såna som dig.

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Hoj
Komar ZZR 232 1966
Du är uppenbarligen av den uppfattningen att lära sig saker i skolan inte heller gör dig till en bättre människa eller nånting.
Du kan så jävla bra ändå.
Men gissa vad, samma sak som du missade att lära dig i skolan för du sket i den, stava o såna saker, samma sak missar du när du skiter i körskolan.
Det må ses som små skitsaker för du lever ett bra liv ändå.
Men... ja... varför ens bemöda sig med att försöka förklara nåt sånthär för såna som dig.

Ja jag va i skolan o så men har dyslexsi så allt e inte så himla lätt med o skriva, skriver som de låter oftast.

Jag föddes inte för att göra folk lyckliga.

Jag har aldrig vart i en körskola, eller jo jag försökte med bilkortet för härans massa år sen men kuggade på 1 fråga för o få godkänt ett X antal gånger, sen trötna jag.

De viktiga e inte körkortet, de viktiga e att man kan köra, ett körkort bevisar ej att man kan köra, bevisat bara man får köra på almäna vägar lagligt.

Tänk på alla bilister som kör runt i sina 2 tons suvar o halvsover, eller pratar i mobil o rattar sterion samtidigt o skiter fulständigt i trafiken, har säkert på fartspärren okså för att dom ska slippa gassa :mad:

Fast sånt här trams ville ju inte killen ha svar på ju som startade tråden, vill han ta körtkort så får han la försöka göra de men de va inte de han ville ha svart på utan hur går de om man kör utan A kort när man kör med B kort.

Last edited:

torbjorn_75

Prospect
Gick med
12 May 2007
Hoj
.
De viktiga e inte körkortet, de viktiga e att man kan köra, ett körkort bevisar ej att man kan köra, bevisat bara man får köra på almäna vägar lagligt.

Ett läkarleg bevisar inte heller någonting, det viktiga är att man tycker det är roligt att skära i folk med skalpell!

Tänk på alla bilister som kör runt i sina 2 tons suvar o halvsover, eller pratar i mobil o rattar sterion samtidigt o skiter fulständigt i trafiken, har säkert på fartspärren okså för att dom ska slippa gassa :mad:

Om man tänker på alla läkare som nallar ur medicinskåpet så förstår man snart hur två fel blir ett rätt!

Last edited:

yesset

Sir Arti
Gick med
15 Apr 2004
Hoj
Buell S1 och Ducati Monster 600
Ska jag vara ärlig så är det inte ofta jag ser motorcyklister som kör i laglig hastighet. Det är vrålande motor och 30 km/h över lagen utanför Ica-butiker/skolor/mackar, ja överallt där det finns folk som kan bli impade.

Jag säger inte att jag inte varvar lite extra framför folk, men jag kör INTE för fort där det finns risk att bilar/människor/djur kan komma ut framför mig. Bara vad jag tycker. De som kör lagligt är ofta customhojarna, de verkar ha ett otroligt gött och soft liv!

Sweeney Todd

Vägrar Bogan.
Gick med
8 Apr 2004
Hoj
YZF 750R -93 (såld)
Ska jag vara ärlig så är det inte ofta jag ser motorcyklister som kör i laglig hastighet. Det är vrålande motor och 30 km/h över lagen utanför Ica-butiker/skolor/mackar, ja överallt där det finns folk som kan bli impade.

Jag säger inte att jag inte varvar lite extra framför folk, men jag kör INTE för fort där det finns risk att bilar/människor/djur kan komma ut framför mig. Bara vad jag tycker. De som kör lagligt är ofta customhojarna, de verkar ha ett otroligt gött och soft liv!

Håller med.

:yoparty

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha