Köra med dubbla skinnställ.

Galne Dansken

Uppsala Roadrunners
Gick med
14 May 2003
Hoj
Thruxton-R Z1000A1 R1250RS HD-Chopper CB500F
Typisk SH att man ska löjliggöra kloka inlägg.

Dubbla skinnställ har vi ju åkt med sedan många år. Kolla bl. a på custom folket, som alla har skinnväst över skinnstället. Det är typisk för denna kategori att man inte gör allt på samma säkerhets medvetande nivå som vi SH folk har.

Forskning har även visad att "franserna" - som numera är moderna - kom ifrån att yttersta stället blev slitat av fartvinden. Personligen sku jag önska att sportställs producenterna sku ha lite snören i yttersta stället, så man släppar al söle med vaselin/skinnfett, när man ska ha på ytterste stället.

Jag är dock nöjd med att ytterställen, dvs dom med puckel, inte säljs mera som innarställ. Själv är jag glad för att mitt nyaste ställ med puckel har ytrymme för att jag kan ha mina varselvästa där och nya neon färgade hjälm huvan - som jag enkelt drar över hjälm lagerna innan jag kör. (det är flera nack skador hos dom som kör med single hjälm, efter som nacken kan vridas grundet friktion v. crash. Fördelen med dubbelt ger sig själv, skal mott skal mott skal mott hjälmhuva tar upp vridmomentet i nackan)

Har åkt en del bana i värmen senaste veckan, och jag noterar att det dubbla ytrymme verkligen ger en kylande effekt.

pinocchio

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Oct 2007
Hoj
1998 Suzuki Gsxr 750
Jag har också prövet den kombinationen men jag fick tynga ner högerföton med blytackor annars drog hojen åt vänster.

Å fan !

Jag kör i sandaler, stl 52.
Du vet såna som bibliotekarien oftast sitter i, bruna. Men dom sitter utanpå mina mc-stövlar.

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Om jag ska åka och tjöpa glass 200 m tar jag alltid på mig dubbla ställ, crosstövlar, grytlapp och kyskhetsbälte. På senare tid även nackkrage. Blotta tanken på att eventuelt kunna utsättas för minimal risk att skadas spoilerar hela upplevelsen med att köra hoj.

Bollox

Hell 'n gore
Gick med
5 May 2003
Hoj
Scott
Jag som inte känner någon Frans.. hur tusan ska jag göra för att få honom att hänga på mitt styre? :(
Åk en sväng i Tyskland och sväng lite med skinnkepan så kommer alla Frans(ar) farande, sen trär du bara på dom över handtagen.

EDIT: Det är där, det i tråden tidigare nämnda, vaselinet kommer väl till hands...:arsele

Last edited:

Pledians

Älgklyvaren!
Gick med
9 Oct 2009
Hoj
YBR125
Varför ha dubbla ställ när man istället kan klistra på knäpuckar över varenda ledig yta på hela stället, från topp till tå (inkl på hjälmen och cykeln)? Skyddar både kropp, knopp och kåpa bättre och ser übercoolt ut! :tummenupp

Lill-Sunken

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2010
Hoj
KTM 690 smc r - 12
Jag har problem med att trä över 2a och 3e byxorna. Knäpuckarna på första paret gör att det liksom blir för trångt att trä över dom andra byxorna. Någon som har tips på hur man kan åtgärda detta? Någon med samma problem?

Tänkte även skaffa en andra hoj nu med men när jag provade hos mchandlaren så var det så trögt att gränsla över bägge hojarna med alla 3 skinnställ på. Hur ska jag gå tillväga?

E.Bulén

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Jul 2008
Hoj
brittisk trepip
Jag har problem med att trä över 2a och 3e byxorna. Knäpuckarna på första paret gör att det liksom blir för trångt att trä över dom andra byxorna. Någon som har tips på hur man kan åtgärda detta? Någon med samma problem?

Tänkte även skaffa en andra hoj nu med men när jag provade hos mchandlaren så var det så trögt att gränsla över bägge hojarna med alla 3 skinnställ på. Hur ska jag gå tillväga?

Tyvärr det finns inga genvägar. Träna split i badkaret med varmt vatten så ska du se att det töjs ut fint.

Lill-Sunken

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2010
Hoj
KTM 690 smc r - 12
Tyvärr det finns inga genvägar. Träna split i badkaret med varmt vatten så ska du se att det töjs ut fint.

Har ju tyvärr inget badkar. Men jag tänkte kolla med Ringhals om man kan låna en av deras kylbassänger. Måste ju funka lika bra. Sen lär man ju synas bättre när ställen blir självlysande.

Geggamoja

Gick med
12 May 2009
Hoj
Ducati Fika Racer
Hahaha är ni helt dumma hela bunten eller?

Var enda MC-butik säljer ju ställ utan puckel och knäpuckar just för att man ska kunna ha det under racestället. Hahaha skitroligt att se nybörjare försöka sätta på sig ställen i fel ordning!

waldorf

Singel och sökande
Gick med
2 Jun 2012
Hoj
Honda CB500 1998
Jag brukar köra med dubbla allväderställ och sedan CBRN dräkt ovanpå det, vill ju se till att jag är skyddad om en lastbil med farligt gods kör av vägen framför mig, måste ju se till att man klarar även ett kärnvapenkrig eller gasattack! inte bara ska man vara säker om man kör omkull utan även när man kör!

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Är det inte dags för någon moderator att stänga och flytta den här tråden till ot?

Nyheter
EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM