Köra med jeans på stan

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
snacka inte massa försäkringspremier när du själv kör...ja typ som jag, lite lägre vinkel bara ;) :pannkyss


haha

Så här är det: Lite roligare att glida på asfalt i skinn än jeans, du kanske klarar en smäll rakt in i en lyktstolpe i 24 kmh med ryggskydd i stället för 19 kmh utan.

Det handlar om att inte smälla! Folk som tycker allt e lungan för att de har full mundering och smiskar bulten med mötande puckon som inte kan hålla spåret. De leker med döden mer än Jag som slangar fort på motorvägen i reans, iblan shorts och linne.

Provade att gå omkull utan några skydd i sommras i 160 och det var ganska anjenämt faktiskt. Vill någon prova att frånta en Fiat pellegrino med ställ och plastgråsugga i gummisnoddar runt ryggen så vi kan jämnföra?

det som dödar en förare utan ställ dödar till 98% även en förare i full mundering.

Klenaste pungten på kroppen (nacken) har alla helt oskyddad...
benbrott och sår gör ont men dödar sällan. inre blödningar och sättnigar/brott i ryggrad/nacke är det som orsakar störst skada och det är svårskyddat.

:cpparty
 
Last edited:

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Jo jo..Håller med er, både Noll-Koll o PutteLiten. Men tänk så här. Nisse åker ner till stan för att fika med sina kompisar. Han åker i jeans o t-shirt. Han rammlar omkull på lite rullgrus som ligger i en kurva. Uppskrappad på armen som bara den, får han uppsöka sjukhus för att sy några stygn. Så blev det ingen fika heller....Samma sak med skydd, Nisse reser sig upp oskadd, svär lite över den sönderrepade hojjen. Men kan köra visare ner till fikan med sina kompisar.

Vilket av alternativen kostade samhället pengar? Inte många kronor, men hade lätt kunna undvikas. :tummenupp

Om man är rädd att kosta samhället ett enda öre kan man ju ta sitt liv (vilket även det blir en ganska dyr historia) Att gå och tänka så funkar inte.
det är bara dålig och desperat argumentation. Om du vurpar med ställ och bryter nacken och båda handlederna så kostar det också massa pengar.
det är upp till var och en så kom inte och försök få folk att känna skam för att de bekostar samhället (dig) pengar för att de kör som de vill och inte som du vill att de ska köra. De (vi) kör helt lagligt ( börtsett från någon enstaka traffikförseélse...:rolleyes: )


[edit:] :bladder Jag vill bara tillägga att Jag inte är grinig eller förbannad på något sett. Inlägget såg en aning bistert ut...
 
Last edited:

Demolition-Man

The Boss
Gick med
14 Jan 2007
Ort
HBG
Hoj
GSX1000R
Jag var med i en olycka på en 125 cc i ca 80 km/h och kasade på röven x antal meter, hände mig inte ett skit och jag hade på mig träningsbyxor bara.
 
Last edited:

Jk=SWE=

Raider of the lost fultjack.
Gick med
6 Jan 2007
Ort
Mullsjö.
Hoj
HD Bobber -06
bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla


bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla
bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla

Kör som ni vill. Men vi alla är väl överens om att det är smartare att köra med skydd, än utan? Oavsett kläder eller "vinkel" på hojjen. Och om du gillar att dina skattepengar går till rattyllon som krockar med andra, så varsågod! Det resonemanget är bara dåligt om man själv känner sig träffad. :mad:

Jag var med i en olycka på en 125 cc i ca 80 km/h och kasade på röven x antal meter, hände mig inte ett skit och jag hade på mig träningsbyxor bara.


Va tufft! Testa en gång till!Utan hjälm denna gång! :huvet
 
Last edited:

marcus_136

Rockstar
Gick med
13 Oct 2003
Ort
Haninge
Hoj
Kawasaki 636 -03, Honda CBR 1000RR -06
Kör som ni vill. Men vi alla är väl överens om att det är smartare att köra med skydd, än utan? Oavsett kläder eller "vinkel" på hojjen. Och om du gillar att dina skattepengar går till rattyllon som krockar med andra, så varsågod! Det resonemanget är bara dåligt om man själv känner sig träffad. :mad:




Va tufft! Testa en gång till!Utan hjälm denna gång! :huvet


Du har dålig vinkel på din hoj.
 

Bubbas

nähä, om man skulle...
Gick med
17 Mar 2005
Ort
Torra Skåne
Hoj
K 1300 Gin & Tonic
Bara för att man har skydd så får man köra som man vill, eller? Allt e tillåtet och häftigt, men usch om man kör lika fort som en moppe till stranden!

Enligt en brittisk trafikforskare som deltog i en dokumentär på TV för något år sedan menade att airbags skulle ersättas av en stålpik. Vem kör säkrast och med marginal? En med pik eller airbag? Bomull eller nitroglycerin i bagaget?

Lite übermoraliserande om skydd. "Bror Duktig-varning"
 

Airborne

Careful with that axe Eugene
Gick med
14 Mar 2005
Ort
Stockholm
Hoj
929 '00
Samma sak med skydd, Nisse reser sig upp oskadd, svär lite över den sönderrepade hojjen. Men kan köra visare ner till fikan med sina kompisar.

Inte 17 är jag på humör för fika när jag just repat sönder min ögonsten. Nä då vill jag helst vara lite sönder också så hojen inte får lida ensam :pannkyss
 

Benneskog

Vågad
Gick med
22 Mar 2006
Ort
Avesta/Falun
Hoj
Yamaha R1
Visst händer det att man skippar skinnstället när man åker hemifrån till jobbet (ca 2km småstadskörning)
Men allvarligt grabbar! om man ska trixa Jeans å midjejackan?? kan man inte bara dra på sig stället direkt?

slipper man fundera ;)
 

Patrik

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Örebro
Hoj
Såld
Tänk på att många försäkringsbolag kräver att man använder godkänt skyddställ.

Vissa verkar tro att det är samma sak att åka omkull på mc och moped (i låga farter), glid ett par meter med en moppe över fotleden, gör om samma sak med en mc som väger 100 kilo mer... Jag har sett en fotled som legat under en hoj och skrapat ett par meter och det är ingen vacker syn. Summakardemumma=använd stövlar.
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Kör som ni vill. Men vi alla är väl överens om att det är smartare att köra med skydd, än utan? Oavsett kläder eller "vinkel" på hojjen. Och om du gillar att dina skattepengar går till rattyllon som krockar med andra,

Vad är "smart"? Är det "smart" att köra hoj alls? varför kör du hoj? antagligen för att det ger dig livskvalitet (ett antagande bara). Jag gillar att kunna hoppa på hojen när som, att ta hjälmen och sticka. Andra träffas på onsdagar i till hojen matchande ställ och smiskar krokiga vägar. Alla har olika syn på vad som skänker de livskvalle. Ditt resonemang är en aning egocentriskt. Finnas ingen anledning att inte acceptera att andra tycker olika, lite kommunistiskt faktiskt.

Jag är inte överens om att det är "smart" alla gånger. Mer skydd dkyddar mer men långt ifrån 100% och det handlar för mig om livskvalitet.
 
Last edited:

dennisss

Ny medlem
Gick med
12 Oct 2004
Ort
Katrineholm
Hoj
KTM 450 EXC
Måste ärligt erkänna att jag är dålig med skydden när man vet att det bara är glidande i stan som gäller...Blir ofta Jeans och vanliga skor och nån jacka ifall man ska gå av och göra nått annat! Visst, risken att rammla/krocka finns ju alltid, men rent psykadeliskt känns risken mindre i stan...Man får köra lugnt, så är det baram även fast gashanden får spasmmer allt för ofta!
 

elias

Heaven and Hell
Gick med
10 Jan 2007
Ort
Bohuslän
Hoj
Honda VFR
Kan inte någon/några som har ett par förstärkta jeans berätta hur de är? Istället för 20 andra som bara ha åsikter?

Jag var inne på Bike i Trollhättan för att kolla på Jofamas nya jeans, men de skulle komma in först v7. Kommer prova dem och sen ge ett förstaintrycksutlåtande.
 

Eldstorm

Dr Jekyll & Mr Highside
Gick med
24 Sep 2003
Ort
I Sverige
Hoj
VTR1000SP-1 + DR-Z400S
Läste testet i senaste MC-folket, dom provade nötning på lite olika mc-byxor. Tyckte att det var ganska intressant att Lindstrands Kevlarförstärka jeans tålde nötning SÄMRE än ett par stentvättade levi´s..
Var det dessa som testades eller var det någon annan modell?
( I och för sig inte kevlarförstärkta men förstärkta med "Hi-art")
 

Bifogat

  • Lindstrands_Jet.JPG
    Lindstrands_Jet.JPG
    68.1 KB · Visningar: 259

Jk=SWE=

Raider of the lost fultjack.
Gick med
6 Jan 2007
Ort
Mullsjö.
Hoj
HD Bobber -06
Vad är "smart"? Är det "smart" att köra hoj alls? varför kör du hoj? antagligen för att det ger dig livskvalitet (ett antagande bara). Jag gillar att kunna hoppa på hojen när som, att ta hjälmen och sticka. Andra träffas på onsdagar i till hojen matchande ställ och smiskar krokiga vägar. Alla har olika syn på vad som skänker de livskvalle. Ditt resonemang är en aning egocentriskt. Finnas ingen anledning att inte acceptera att andra tycker olika, lite kommunistiskt faktiskt.

Jag är inte överens om att det är "smart" alla gånger. Mer skydd dkyddar mer men långt ifrån 100% och det handlar för mig om livskvalitet.

Jag kör hoj av precis samma anledning som du. Enda skillnaden är att jag alltid tar mig tid till att ta på mig samtliga skydd. Vilket jag vet att det för eller senare kommer att löna sig. Tyvärr.

Men nu sabbar vi inte tråden mer, utan nu postar vi bilder eller egen erfarenhet av Jeans med skydd i. Jag kör med STR brallor med höftskydd, och knäskydd under. Samt mx stövlar. Jeansen lämnar jag till glidar/caférace folket. :tummenupp
 
Last edited:

Wassblad

Allsmäktig
Gick med
20 Dec 2006
Ort
Uddevalla
Hoj
XT660R - 11
Var inne på www.mocycle.se och kollade. Ser ut att vara snygga jeans med BRA skydd.

mocycle2lg.jpg


Jag maila till deras support och fråga lite om deras produkt. Detta fick jag som svar på vad dom kosta, vart man kan köpa dom, hur är skydden, m,m.

"Våra MC jeans finns i alla Harley-Davidson butiker runt om i Sverige.
Om du ska besöka MC mässan i Stockholm så kommer Harley-Davidson även
att ha försäljning i mässan.

Jeansen är godkända som skyddskläder av försäkringsbolag (dvs.
försäkringen gäller vid en ev. olycka), vi har även gjort tester på
jeansen som visar att de klarar 9,3 sek. Man kan med andra ord glida
med dem på asfalt i 9,3sek innan de går sönder. En kropp glider i 5 sek
på asfalten om man ramlar i 100km/h.

Priset är 3199 kr och då ingår CE godkända knäskydd."

Här är ett exempel på hur dom kan se ut. Finns jeans utan text med...

byxor3lk.jpg
 

Henke_N

Ny medlem
Gick med
18 Jul 2005
Ort
Lund
Hoj
Cbr600rr -06
Var det dessa som testades eller var det någon annan modell?
( I och för sig inte kevlarförstärkta men förstärkta med "Hi-art")


jepp.. den modellen var det..
http://www.svmc.se/upload/MC-Folket/PDF-er/Slittest.pdf

såg nu närjag läst lite nogrannare att på baksidan o knäna tål byxorna 11 sek nötning.. det var på vaden o låret som den var sämre än vanliga jeans.. frågan är ju hur ofta man landar på vaden...

Edit; stavfel
 
Last edited:
Nyheter
Grusbus, mellanklass!

Just nu befinner sig Allt o...

Triumph Bonneville T120 Elvis Presley Limited Edition

Triumph har presenterat spe...

Bastianini och Viñales bildar KTM-kvartett med Binder och Acosta

KTM har presenterat en helt...

Svenskt i Indians hojbyggarserie

I sjätte avsnittet av India...

Triumph Bonneville T120 Elvis Presley Limited Edition

Triumph har presenterat spe...

KTM presenterar 2025 års EXC-modeller

2025 års EXC-modeller från ...

ExploreBike: Gratis kurs för motorcykeläventyr

Nu kan du lära dig hur man ...

Husqvarna TE125 gör comeback

Husqvarna har fyllt på 2025...

Invigning MC Collection

Någon i folksamlingen på me...

Stenegärd på Tidö idag

Idag, den 18 juni, startar ...

Top