Köra med jeans på stan

GrusDan

Grusnörd
Gick med
19 Nov 2003
Ort
Sundsvall
Hoj
-82 Suzuki GSX1100E, -88 Suzuki TS250X, -80 Yamaha XS850
Jag spontanhandlade ett par svarta Lindstrands jeans idag... 1395:-
Ser ut att var helt OK, kändes riktigt sköna, och satt bra, snygga jeans :)
Enligt testet i MC-folket så klarade de sig rätt bra tycker ja...
Nere vid vaderna täcker mc-stövlarna (Alpinestars).
Får se hur de är.
 

xt_660

pendlar mest
Gick med
20 Mar 2006
Ort
Stockholm
Hoj
*hojlös*
Jag spontanhandlade ett par svarta Lindstrands jeans idag... 1395:-
Ser ut att var helt OK, kändes riktigt sköna, och satt bra, snygga jeans :)
Enligt testet i MC-folket så klarade de sig rätt bra tycker ja...
Nere vid vaderna täcker mc-stövlarna (Alpinestars).
Får se hur de är.

Spontanhandla ett par till mig också vettja! :yoparty

Lånar min egen tråd lite till en annan sak..

om man nu kör me textilställ, vad ska man ha under då lämpligtvis?

Ingenting alls förutom kalsipper eller ett underställ?

Funkar det isf med ett underställ från Stadium för 300 kr?

Har inte råd å lägga tusenlappar på superduper-mount everest ultra high performance-understället..:pannkyss
 

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Ort
Mölndal
Hoj
R1, YSR 50
Till de Lindstrandsjeansen kan man köpa CE-godkända skydd också för knän och höfter för 295kr.

Kommer att inhandla ett par sådana till sommaren:tummenupp
 

R6_wruuum

Varför låter det konstigt på 3:ans växel
Gick med
3 Sep 2006
Ort
Norrköping
Hoj
R6
www.MocycleJeans.com de har jeans som man kan köra motorcykel med...dessutom är de godkända av försäkringsbolag som MC-kläder..
Jag kör i ett par sånna och de fungerar utmärkt, de är vindtäta, de blir inte varma, känns som ett par vanliga jeans och dessutom ingår det CE godkända knäskydd (som jag inte använder dock)
 

vlc

Ignorance is bliss
Gick med
15 Jul 2006
Ort
Sätila
Hoj
'04 KTM 640 SM Prestige
:) va lite ironi om skinnstället ;) men de finns ju schystta byxor man kan ha som är lite ksydd i, typ militärbyxor med city camo. inte för ja vet var man köper dom :)

Flying eagle har citycamo bralluxer som man dessutom kan ta av precis ovanför knäskydden med hjälp av dragkedjor för att där igen får ett par shorts... brukar funka som träffbrallor för mig :hojraket
 

Jönsson1

Ny medlem
Gick med
29 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
En lagom stor.
Glöm det.

Vill ni vurpa och skrapa röda spår i vägen av muskler och blod in till benen så var så god.

Inte direkt smidigt att åka med jeans etc.
Vurpar ni ordentligt en gång kommer ni att ångra er resten av livet.



(Varför skulle man vilja ha jeans utanpå skinnstället ..... ?? :3freak :va )
 

Syss

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2003
Ort
Huddinge
Hoj
Årets nyhet 2010 (Sarotea)
Spontanhandla ett par till mig också vettja! :yoparty

Lånar min egen tråd lite till en annan sak..

om man nu kör me textilställ, vad ska man ha under då lämpligtvis?

Ingenting alls förutom kalsipper eller ett underställ?

Funkar det isf med ett underställ från Stadium för 300 kr?

Har inte råd å lägga tusenlappar på superduper-mount everest ultra high performance-understället..:pannkyss



www.sidenselma.se :tummenupp

Det sägs att naturmaterial inte bränner in i huden vid friktion som syntetmaterial som polyester gör. :mattias

Dessutom tycker jag att siden är mycket skönare, det finns inget material som är så lätt, luftigt, varmt och svalt samtidigt! :yoparty
 

GrusDan

Grusnörd
Gick med
19 Nov 2003
Ort
Sundsvall
Hoj
-82 Suzuki GSX1100E, -88 Suzuki TS250X, -80 Yamaha XS850
Siden.. Jag kör med arméns långfills under samt en t-shirt, och långärmad om det är kyligt..
En vanlig varm sommardag, blir det enbart boxershorts + t-shirt under, räcker!
Jag kör med Lindstrands ställ då med såntdära värmejox Outlast (jag gillar tydligen Lindstrands..).
Har inga fräna underställ för bergsklättrare... :)
 

Dafe

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Feb 2007
Ort
Kungsängen
Hoj
KTM 690 Duke -10
har oxå tänkt så..att det är väl ingen fara.ska ju bara in till stan..kör inge fort. Har fått tänka om efter att en bekant gick omkull på lite grus i 30km å nu 4 benoperationer å en protes senare ångrar sig jäkligt mkt. Han hade utrustningen dock utan byxorna:gnissla Han skulle ju bara ner till jobbet,5min från hemmet:näsblod
Det fick iafl mig att tänka om så va försiktiga å använd byxorna me..kanske inte alltid så bekvämt en sommardag men minst lika nice för ögonen:rolleyes: :tungan

En lite fråga eftersom jag är nybörjare. Hade själv tänkt köra till jobbet i jeans och knäskydd har ett villaområde att köra igenom max 30 i 5 min. Var det tyngden på hojen som gjorde att det gick så jävla illa? Har vurpat i 40 på min cykel och visst det gör djävligt ont men krävs ingen mer tillsyn om man har hjälm.

//Dafe
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Dafe:
Jag skulle gissa att det ofta hänger på hojens tyngd ja, om man har oturen att hamna under. Bara att varsamt lägga ner hojen på ena benet skulle nog göra ganska ont och om man välter mer våldsamt och med lite fart kan man nog skada sig rätt ordentligt även i låg fart.

Själv försöker jag undvika att köra utan hela kitet men det har väl hänt några gånger, på korta långsamma turer.
 

SNAFU

Vaffanculo
Gick med
16 Jan 2007
Ort
På Söder
Hoj
Monster
Läste testet i senaste MC-folket, dom provade nötning på lite olika mc-byxor. Tyckte att det var ganska intressant att Lindstrands Kevlarförstärka jeans tålde nötning SÄMRE än ett par stentvättade levi´s..

Hade gärna hittat ett par förstärkta jeans som man kan dra på sig om man ska åka över stan o hälsa på en polare för o slippa dra på sig helstället o se ut som en skitnödig grobian när man knallar omkring..

Skitnödig grobian :banana

Kör med skydd så kanske...kanske...kanske vi slipper beskattningen av försäkringarna :huvet
 
Last edited:

lady

Pratglad
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Gixxern såld :(
En lite fråga eftersom jag är nybörjare. Hade själv tänkt köra till jobbet i jeans och knäskydd har ett villaområde att köra igenom max 30 i 5 min. Var det tyngden på hojen som gjorde att det gick så jävla illa? Har vurpat i 40 på min cykel och visst det gör djävligt ont men krävs ingen mer tillsyn om man har hjälm.

//Dafe

precis,det var tyngden på hojen som krossade hans ben. Han har fortfarande ont efter ett antal operationer. går me krycka å hela hans liv är förändrat.han hade säkert klarat sig 100grr bättre om han hade haft skydd..
 

Krisse_

Nationalencyklopedin
Gick med
7 Jul 2006
Ort
Malmö
Hoj
ingen
precis,det var tyngden på hojen som krossade hans ben. Han har fortfarande ont efter ett antal operationer. går me krycka å hela hans liv är förändrat.han hade säkert klarat sig 100grr bättre om han hade haft skydd..

vilket skydd skyddar mot krosskador på benen?, ett skinnställ hjälper ju inte om hojer trillar på benen och krossar det eller?
 

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
vilket skydd skyddar mot krosskador på benen?, ett skinnställ hjälper ju inte om hojer trillar på benen och krossar det eller?

Jag funderade på samma sak. Mitt raceställ har inga skydd på insidan av benen - där jag förväntar att hojen skulle hamna om jag välte hojen över benet. I det läget funkar de nog ungefär lika bra som ett par jeans.

Jag körde omkull i jeans för lite mer än en månad sen. Har inte ett märke på jeansen, det syns inte att de var i backen. Jag skadade händerna. Nu gick det inte så våldsamt fort men mellan 20 o 30 km/h.
 

TukTuk

Fullända
Gick med
16 Mar 2005
Ort
Malmö
Hoj
Hornet 606
vilket skydd skyddar mot krosskador på benen?, ett skinnställ hjälper ju inte om hojer trillar på benen och krossar det eller?

Ett par bra stövlar skyddar ju "underbenen". En av de vanligaste skadorna på mc-åkare har jag för mig.

Glider man med hojen ovanpå benet med ca 100 kgs tryck så skulle jag föredra att ha ett skinnställ mellan benet och asfalten. Jeansen smälter bort och sen ska vi inte nämna alla trådar som går in i köttet och ligger kvar och infekterar( nej, de rensar inte upp allt på op )

Det handlar aldrig om att skadas eller inte skadas utan hur man minimerar risken. Stor krasch, liten krasch - i slutändan är det ändå turen som avgör.

Kanske även ett par puckar hjälper till att minimera brytrisken? Störtbåge är nog ännu bättre( inte för att en sådan skulle komma i närheten av min båge ).

Edit: En fråga till er som hittat ett par mc-jeans; hur är det med värmen? Sitter man och svettas sönder i dem kan man ju lika bra ha skinnstället...
 

SWK

SuperRetards Västerås
Gick med
14 Aug 2006
Ort
Västerås
Hoj
KTM 525 -06
Det vi är överens om är iallafall att vilken jävla utrustning vi än har så är vi väldigt sårbara i trafiken... Kör gärna som ett mongo men gör det där man vet att en bil inte kan svänga ut framför... Och framför allt, kör inte ihjäl nån oskyldig!
 

halmstads_kung

Prospect...i min egna klubb
Gick med
17 Apr 2004
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSXR 750
Sitter i köpastankar här...

Vill ha ett par som man kan umgås med, utan att det skriker mc-kille-läder -skitnödig-mongo....å utan å dö av urlakning i form av vätska....

Dom ser jävligt bra ut iaf....å kostar bara 2500:-

http://www.mocyclejeans.com/
 

lady

Pratglad
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Gixxern såld :(
vilket skydd skyddar mot krosskador på benen?, ett skinnställ hjälper ju inte om hojer trillar på benen och krossar det eller?

Sätt dig på en hoj å trilla ner mot marken med knät först med ställ å sen utan ställ så får du se va som känns bäst.Mc stövlar skyddar mot krosskador oxå på nedre delen av underbenet...
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top