Köra ner till Nice V.31

Wobbly

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2009
Hoj
Ingen
Har lite lösa planer på att besöka lite polare som flyger ner till nice och cannes i sommar. Någon som gjort en sådan trip?

Sökte på http://www.viamichelin.com och där stod de att vägavgifterna skulle gå på 1500 spänn enkel resa, stämmer det? 3000 spänn kan man säkert få en flygstol flera gånger om för.... men de är ju en upplevelse att se ut som en ostbåge när man kliver av R6an när man är framme :D

Alla tips välkomnas!

Nash

KUNG Fotpinne! ;)
Gick med
19 Jan 2008
Hoj
Vilken av alla 10 hojar? =)
Du kan inte mena allvar!? Förstår du vad 240 mil fram, och 240 mil tillbaka skulle göra med dig på en sån hoj som en R6a, för att inte tala om hur mycket pengar du kommer behöva göra av och hur många ggr du kommer behöva stanna och ångra dig. Vart ska du ha din packning? Ryggsäck räcker inte långt!

Jag åkte ner med min gamla hoj Suzuki GS 500 som är typ en pendlar hoj men jag sitter fan så mycket bekvämare på den än din R6a tillexempel och då åkte jag bara ner till Göteborg... Det gör jag ALDRIG om igen! Har aldrig mått så jävla illa och aldrig haft sån värk som jag hade då! DONT DO IT! PLEASE DONT!!! Du KOMMER vara en trafikfara efter ett tag då du blir slö, stel och förfrusen!

Pröva att bara ta en tur till typ Göteborg så får du se hur jobbigt det är

zilog

Mr. Hardtechno
Gick med
13 Jan 2004
Hoj
RSV1103R -02 Magnesium, VW Polo 1.4 GTI -97
Jag tror att enda problemet är packningen, man får inte med sig mycket. Nu gör det ju förbannat ont att köra hoj långt, och att köra fort är inte att tänka på, iaf inte för mig som sitter med huvudet mitt i vindfånget och därför får nackkramp över 130 knyck under långa sträckor.

Jag baserar mitt antagande att 240 mil är möjligt (i etapper) på att jag har kört 100 mil samma dag varav > 65 varit på bana.. med en aprilia mille-r.

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
Da Buzz
Jag var ner till Nice förra sommaren och det kostade mig inte en spänn i vägavgifter. Däremot tog småvägarna tid.

Wobbly

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2009
Hoj
Ingen
Jag var ner till Nice förra sommaren och det kostade mig inte en spänn i vägavgifter. Däremot tog småvägarna tid.

Du tog småvägar istället för motorvägarna å slapp därför avgifterna? Åkte du bil eller hoj? Om hoj, är det så illa som nash säger :p

WebGringo

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2006
Hoj
En skitig rackare och en motorcyklarnas version av volvo 740
Tips

Bara gör det !

Visst, kan göra ont, visst, du kanske inte vill köra hoj på en vecka eller två, men blir ett minne för livet.

Gps e alltid trevligt, men ingen nödvändighet.

Se till o inte vara under allt för stor tidspress är mitt största tips, förtar nöjet av långkörningar.

Vad e det längsta du kört innan ?

Wobbly

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2009
Hoj
Ingen
Du kan inte mena allvar!? Förstår du vad 240 mil fram, och 240 mil tillbaka skulle göra med dig på en sån hoj som en R6a, för att inte tala om hur mycket pengar du kommer behöva göra av och hur många ggr du kommer behöva stanna och ångra dig. Vart ska du ha din packning? Ryggsäck räcker inte långt!

Jag åkte ner med min gamla hoj Suzuki GS 500 som är typ en pendlar hoj men jag sitter fan så mycket bekvämare på den än din R6a tillexempel och då åkte jag bara ner till Göteborg... Det gör jag ALDRIG om igen! Har aldrig mått så jävla illa och aldrig haft sån värk som jag hade då! DONT DO IT! PLEASE DONT!!! Du KOMMER vara en trafikfara efter ett tag då du blir slö, stel och förfrusen!

Pröva att bara ta en tur till typ Göteborg så får du se hur jobbigt det är

hmm låter ju oroväckande det där, första etappen skulle vara helsingborg, åker ner dit å så får vi se hur det känns i kroppen efter det =)

Tips

Bara gör det !

Visst, kan göra ont, visst, du kanske inte vill köra hoj på en vecka eller två, men blir ett minne för livet.

Gps e alltid trevligt, men ingen nödvändighet.

Se till o inte vara under allt för stor tidspress är mitt största tips, förtar nöjet av långkörningar.

Vad e det längsta du kört innan ?

Ja de är det jag känner också, att ha åkt ner dit å sett en del på vägen istället för att sitta på flyget, sen kan man ju glassa där nere också :D:D

längsta jag åkt :gnissla:gnissla tog A-kortet i onsdags :p 15 mil är väl det längsta på båge, men bil har jag kört gbg t/r med 1 stopp å de va när jag hämta bågen :)

Undrar också va man ska ha me sig för pengar till dessa vägavgifter? Och hur stora är de? Snackar vi 40 kr eller 400 kr för att köra motorvägen/tunneln eller va de nu är?

Last edited:

SilverWolf

Medlem
Gick med
1 Sep 2006
Hoj
Ducce M1200
De é bara att köra. Visst du får träsmak i baken. Men de é värt det. Vägarna söder om Nice är suveräna. Har kört ner med olika hojar, t o m med min gamla XN85a en gång, med frun bak. Och den har inte mycket bättre körställning än din R6a. Det är värt det. Vi drog ända ner till södra Spanien med den en gång. Men räkna med att sova över en natt på vägen ner. Formule 1 utanför Lyon ligger bra till. Precis vid motorvägen. Och billigt, ca 350:-.

WebGringo

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2006
Hoj
En skitig rackare och en motorcyklarnas version av volvo 740
A vad fan, bara gör det.

Som sagt, en gps e trevligt, då kan du utesluta stora vägar o gör körningen fan så mkt roligare, kolla om någon har en att låna ut. Jag kör med min nokia n82, garmin programvara o koss pluggar, med med biltema cigg uttag i fronten, mobil i fickan o laddkabel in dit funkar det as bra.

När det börjar göra ont e det bara ett manta som fungerar "Mamma födde ingen vekling." Gjorde 120 mil på min enduro på en minisemester förra veckan, fick upprepa det många ggr.

Packning, du klarar dig med mindre än du tror, så länge du packat pass, visakort o körkort.

Spänn väska på bakedeln av hojen i stället för på ryggen, tro mig, mkt skönare. Biltema spännband funkar bra, de har också en billig tankväska som sväljer en hel del.

Saker o ej glömma, eltejp, buntband, punkasprej, kedjevax, extra kedjelås, nycklar för o spänna kedjan och ett multitool typ leatherman. O plastpåsar att dra över packning om det börjar regna. Ja just det, o små plastpåsar för o regnskydda mobil o dyl i fickorna.

Just do it !!!

Wobbly

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2009
Hoj
Ingen
A vad fan, bara gör det.

Som sagt, en gps e trevligt, då kan du utesluta stora vägar o gör körningen fan så mkt roligare, kolla om någon har en att låna ut. Jag kör med min nokia n82, garmin programvara o koss pluggar, med med biltema cigg uttag i fronten, mobil i fickan o laddkabel in dit funkar det as bra.

När det börjar göra ont e det bara ett manta som fungerar "Mamma födde ingen vekling." Gjorde 120 mil på min enduro på en minisemester förra veckan, fick upprepa det många ggr.

Packning, du klarar dig med mindre än du tror, så länge du packat pass, visakort o körkort.

Spänn väska på bakedeln av hojen i stället för på ryggen, tro mig, mkt skönare. Biltema spännband funkar bra, de har också en billig tankväska som sväljer en hel del.

Saker o ej glömma, eltejp, buntband, punkasprej, kedjevax, extra kedjelås, nycklar för o spänna kedjan och ett multitool typ leatherman. O plastpåsar att dra över packning om det börjar regna. Ja just det, o små plastpåsar för o regnskydda mobil o dyl i fickorna.

Just do it !!!

Fan va skönt att alla inte är lika positiva som "nash" ;) :D

Blev riktigt sugen på att göra detta nu, men du tycker alltså inte att jag bara ska bränna ner på E45an genom tyskland österrike italien (vet inte om de är samma väg hela vägen men...) Hur anslöt du cigguttaget? Positionsljuset borde ju vara bra att koppla de till? Kan låna brorsans Sony me sugpropp, satt som limmad på tanken!

Tack för bra positiva svar :)

Nash

KUNG Fotpinne! ;)
Gick med
19 Jan 2008
Hoj
Tog du hojkortet i ONSDAGS!!! Jag åkte till Uppsala från sthlm samma dag jag fick kortet, 50 min och jag var helt slut! För din egna skull, gör det inte! Sätta 500 mil av onödiga motorvägar tar inte bara på hojen som INTE är gjord för den typen av körning, det kommer tära på dig som FAN! Tror faktist inte du är seriös, Du håller liksom precis på att bekanta dig med MC körning och det första du ska göra är att åka 240 mil till Nice, GLÖM det du KOMMER att köra ihjäl dig själv, antingen av orutin eller av att du är trött och slö i skallen! Gör sånt när du är mer erfaren, har en bättre hoj som är lämpad för det och har MASSA pengar, låter på dig som att du inte ens kan betala 500 i vägtullar, vad skulle du göra om ett däck smäller av påvägen dit. Tänk innan! sen när du tänkt så gör du INTE resan!

Wobbly

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2009
Hoj
Ingen
De é bara att köra. Visst du får träsmak i baken. Men de é värt det. Vägarna söder om Nice är suveräna. Har kört ner med olika hojar, t o m med min gamla XN85a en gång, med frun bak. Och den har inte mycket bättre körställning än din R6a. Det är värt det. Vi drog ända ner till södra Spanien med den en gång. Men räkna med att sova över en natt på vägen ner. Formule 1 utanför Lyon ligger bra till. Precis vid motorvägen. Och billigt, ca 350:-.

Härligt att höra att de inte är så omöjligt att göra då =)

Men Lyon, då är man ju nästan framme? Hur var din rutt när du körde ?

Tog du hojkortet i ONSDAGS!!! Jag åkte till Uppsala från sthlm samma dag jag fick kortet, 50 min och jag var helt slut! För din egna skull, gör det inte! Sätta 500 mil av onödiga motorvägar tar inte bara på hojen som INTE är gjord för den typen av körning, det kommer tära på dig som FAN! Tror faktist inte du är seriös, Du håller liksom precis på att bekanta dig med MC körning och det första du ska göra är att åka 240 mil till Nice, GLÖM det du KOMMER att köra ihjäl dig själv, antingen av orutin eller av att du är trött och slö i skallen! Gör sånt när du är mer erfaren, har en bättre hoj som är lämpad för det och har MASSA pengar, låter på dig som att du inte ens kan betala 500 i vägtullar, vad skulle du göra om ett däck smäller av påvägen dit. Tänk innan! sen när du tänkt så gör du INTE resan!

Ja jag tog det i ONSDAGS! Ja då föddes en vekling låter det som :D:arsele

Jag är väldigt seriös med detta, men är i ett tidigt skede så jag har inte kollat upp allt än vad gäller avgifter och vägar.

Och ekonomiskt, jah de har väl inte du med att göra men jag vill ialf ha en budget.
"MASSA PENGAR" ? Hur mkt är det, ska jag vänta tills jag blir dollarmiljonär innan jag kör bågen ner till frankrike?

Last edited:

Nash

KUNG Fotpinne! ;)
Gick med
19 Jan 2008
Hoj
Jag tänkte mer på att klarar du av om nått skulle gå sönder på vägen, tex ett däck men allt det här är orelevant för du kommer inte klara resan jag LOVAR dig! En rutinerad förare grejar det men du har inte ens haft kortet i en vecka!!! Dom du pratar med på SH skriver att dom gjort det men dom har säkert haft kortet och erfarenhet av sin egna hoj i ÅR! Du har haft din R6a i 1 VECKA!!! Jag tror inte du förstår hur ILLA det kan gå! Fan jag är 1 år äldre än dig och visst det låter kul att göra spontana grejer men jag tror inte du inser vilket projekt det är att ta sig ner till NICE! Pröva till en släkting först typ Helsingborg eller nått liknande, Du kommer inte vilja åka MC på flera dagar!

Men visst, vi säger att du har ängla vakt och du inte dör påvägen ner... Skitkul, festa och steka fett på stränderna, När dina polare ska hem... Guess what, Då ska du göra allt... IGEN! SJÄLV! Får du med dig nån ner och upp så är det ett stort plus ifall nått oförutsägbart skulle hända (tex att du krashar) Vem ska hjälpa dig då om du är i typ Schweiz! Lägg ner det är fullkomligt IDIOTISKT att köra den resan, Den är påtok för lång för en oerfaren mc förare och valet av hoj är ju helt bissart!

Wobbly

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2009
Hoj
Ingen
Jag tänkte mer på att klarar du av om nått skulle gå sönder på vägen, tex ett däck men allt det här är orelevant för du kommer inte klara resan jag LOVAR dig! En rutinerad förare grejar det men du har inte ens haft kortet i en vecka!!! Dom du pratar med på SH skriver att dom gjort det men dom har säkert haft kortet och erfarenhet av sin egna hoj i ÅR! Du har haft din R6a i 1 VECKA!!! Jag tror inte du förstår hur ILLA det kan gå! Fan jag är 1 år äldre än dig och visst det låter kul att göra spontana grejer men jag tror inte du inser vilket projekt det är att ta sig ner till NICE! Pröva till en släkting först typ Helsingborg eller nått liknande, Du kommer inte vilja åka MC på flera dagar!

Men visst, vi säger att du har ängla vakt och du inte dör påvägen ner... Skitkul, festa och steka fett på stränderna, När dina polare ska hem... Guess what, Då ska du göra allt... IGEN! SJÄLV! Får du med dig nån ner och upp så är det ett stort plus ifall nått oförutsägbart skulle hända (tex att du krashar) Vem ska hjälpa dig då om du är i typ Schweiz! Lägg ner det är fullkomligt IDIOTISKT att köra den resan, Den är påtok för lång för en oerfaren mc förare och valet av hoj är ju helt bissart!

Som sagt, jag vet att jag är oerfaren som förare men jag är medveten om det och tänker inte öva på knäskrap i alperna denna resa. Har kört 250 mil hittills. Du får det att låta som ett livsprojekt, klart att det är långt, de är 254 mil. Men klart att det går att göra även som oerfaren förare på en ostbågshoj!

Nash

KUNG Fotpinne! ;)
Gick med
19 Jan 2008
Hoj
Som sagt, jag vet att jag är oerfaren som förare men jag är medveten om det och tänker inte öva på knäskrap i alperna denna resa. Har kört 250 mil hittills. Du får det att låta som ett livsprojekt, klart att det är långt, de är 254 mil. Men klart att det går att göra även som oerfaren förare på en ostbågshoj!

Ja det hoppas jag verkligen du låter bli!

JO det är precis det du vägrar förstå, det är ett LIVSPROJEKT att åka ner till Nice framförallt som oerfaren mc åkare på den typen av hoj du tänkt åka!

Är din hoj ens helförsäkrad? Allvarligt nu... Jag tvivlar på det, En R6a i STHLM på en 20 åring som precis fått A kortet, MINST 50 TUSEN i helförsäkring!

Har du halvförsäkring på din hoj ska du INTE åka ner!!!! Krashar du så är du så jävla körd så det finns inte! Då är du hojlös och MÅNGA mil hemifrån!

Ajja gör som du vill, Folk här på SH taggar ju dig att åka för att dom innerst inne skrattar åt idéen att en Rookie gör en sån resa, men jag lovar att det kommer sluta i tårar för dig och din stackars hoj för att inte tala om din familj för du kommer nog garanterat gå omkull och då riskerar du nog inte bara din egna säkerhet utan andras och det är fan ILLA!!!!

Wobbly

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2009
Hoj
Ingen
Ja det hoppas jag verkligen du låter bli!

JO det är precis det du vägrar förstå, det är ett LIVSPROJEKT att åka ner till Nice framförallt som oerfaren mc åkare på den typen av hoj du tänkt åka!

Är din hoj ens helförsäkrad? Allvarligt nu... Jag tvivlar på det, En R6a i STHLM på en 20 åring som precis fått A kortet, MINST 50 TUSEN i helförsäkring!

Har du halvförsäkring på din hoj ska du INTE åka ner!!!! Krashar du så är du så jävla körd så det finns inte! Då är du hojlös och MÅNGA mil hemifrån!

Ajja gör som du vill, Folk här på SH taggar ju dig att åka för att dom innerst inne skrattar åt idéen att en Rookie gör en sån resa, men jag lovar att det kommer sluta i tårar för dig och din stackars hoj för att inte tala om din familj för du kommer nog garanterat gå omkull och då riskerar du nog inte bara din egna säkerhet utan andras och det är fan ILLA!!!!

Den är helförsäkrad och står på mig. Och att säga att jag garanterat kommer att gå omkull är ju bara idiotiskt!

Tvivlar på att folk här skulle skriva uppmuntrande saker till mig att göra nåt som de vet skulle skada mig och eventuellt andra.

Bubbas

nähä, om man skulle...
Gick med
17 Mar 2005
Hoj
K 1300 Gin & Tonic
Den är helförsäkrad och står på mig. Och att säga att jag garanterat kommer att gå omkull är ju bara idiotiskt!

Tvivlar på att folk här skulle skriva uppmuntrande saker till mig att göra nåt som de vet skulle skada mig och eventuellt andra.

Tjena,

Jag har gjort en del långresor och inte enbart med min nuvarande cykel och kan bara säga att det funkar och att du mycket väl klarar av det. Några ord på vägen dock;

Planera. En vettig plan är A och O. Gör checklista så att du inte glömmer viktiga prylar. Gör en färdväg och håll dig till den. framförallt som du kör själv. Då vet du i princip var mackarna ligger och hur långt du har att köra till nästa delmål.
Meddela gärna din färdväg. Känns något tryggare för dina anhöriga.

Gör en budget. Ingen glädjekalkyl. Det tillkommer alltid extras längs vägen. En liter olja, plusmeny på BurgerKing etc... o andra sidan behöver du inte ta i så du spricker.

Har du boendet fixat i Nice? Om inte, checka det. Boka eventuellt.
Åker du Puttgarden eller Gedser-Rostock? den senare kan vara bra att boka. Kan vara fullt, men kanske inte så sent på säsongen du ska åka.

Lägg upp rutten så att du har den längsta etappen i början.
Skriv köranvisningar och fäst dem på tanken. Då slipper du orientera dig på en karta under färd.

Packa ALLT på mc:n

Kör behärskat, håll avstånden och var beredd på en annan trafikintensitet och hastighet på kontinenten.

Lycka till!

Frille79

Ny medlem
Gick med
15 Jun 2009
Hoj
CBR 1000RR - 04
Jag tycker absolut att du ska åka. Det är hur kul som helst att köra en tripp på båge:yoparty

Lyssna för fan bara inte på en sådan negativ personer som Nash. Visst skall man tänka efter före, får bara inte vara så rädd för sin egna skugga så att man slutar att leva livet.

Körde till kroatioen förra året på en gamal kawasaki zxr750 från 92 och kan bara säga att det var min bästa semester hittills. Trots att jag la hojen i en rondell i italien.

Ta det bara försiktigt, änvänd skallen och bara kör:tummenupp

Zeta84

Ny medlem
Gick med
19 Feb 2007
Hoj
05 Yamaha Yzf R6
GÖRT! kanske inte bekvämt men heltklart en upplevlese.

men glöm inte att fälla upp passagerar pinnarna..annars går bara hojjen i 175! :va

Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping