Köra ner till Nice V.31

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Håller med bubbas.
Planera och ha minimalt med saker i ryggsäcken tex regnställ o en tröjja.
Brukar själv binda en väska/packlimpa på passargerar platsen surra noga (har själv tappat en väska i full fart).Ta med en rulle bred eltape el liknande alla remmar skaver mer än man tror.Ha så liten tankväska som möjligt kör själ offtast utan tycker bara den är i vägen bättre o tape dit en kopia på en karta.Tänk på att tanka i tid. Ta det lungt när man kört 40-50 mil i hög fart är det lätt att bli lite slö o fartblind.Drick mycket vatten använd hörselpluttar.osv osv finns mycket att tänka på men det är ett kul sätt att resa på men ska jag vara helt ärlig så kanske du skulle köra lite mer hemma först eller se till att lura med en kompis alltid lättare o vara två om det krabbar lite.
Om att köra långt med en R6 så handlar det bara om inställning har själv kört 150mil på en dag med en SP1 & över 100 med en R1.
 

SilverWolf

Medlem
Gick med
1 Sep 2006
Ort
L-A
Hoj
Ducce M1200
Tar du det bara lugnt, och tänker på att tempot from Skåne är ganska högt, så går det bra. Jag tror att du ska köra till Trelleborg, och ta färjan till Travemunde, nattfärjan, då kan du sova efter turen från Stockholm och ner. Kostar 525:- + 930:-(hytt). Det är lite dyrare än att ta bro över Öresund och Rödby-Puttgarden, men du måste ändå sova någonstans. Annars slafar du på Formule 1 i Malmö för 400:-. Tar bron och sen färja från Rödby. Kör över Hamburg-Frankfurt-Mullhouse-Lyon-Avignon-och sväng av mot Nice/Cannes strax innan Marseille. Det brukar vara lagom att sova i Lyon. Jag upplever denna rutten som lugnare än att köra över Alperna, men å andra sidan är den trippen ofattbart vacker, MEN, du slipper Italienarna, där ligger farmor i 180 med en FIAT Uno precis uppe i häcken på dig och vill om.
 

Vrak2005

Z800
Gick med
22 Mar 2005
Ort
Kungälv
Hoj
Z800 -14
Låter som ett bra initiativ att åka till Nice. Ta småvägar och god tid på dig bara så det inte bara blir transport.

Jag vet inte hur stora vägavgifterna är man de är inte speciellt stora, några hundralappar totalt. Vill du ha lite trevligare resa i Frankrike kör du inte på motorvägen utan på den gamla lokalvägen som går bredvid.

Färjorna till Tyskland är det nog som drar upp Michelins "kostnad". De kostar nog runt 1500:- för dig fram och tillbak.

Annecy är ett måste att besöka. Kallas Alpernas Venedig och är jättefint. Aix en Provence är också en höjdare.

Det går tåg med sovkupé kors och tvärs i Europa där du kan ta med mc:n. Kostar inte så vansinnigt mycket. Då kan du sova dig igenom nazityskland och vakna upp där härligheten börjar, Alperna.
 

calle84

Ny medlem
Gick med
11 May 2009
Ort
Kinna
Hoj
trajja speed triple
Låter askul med en sådan tripp,hade varit skit kul att göra själv men det blir nog bli ett senare projekt.Som de andra säger så tänk igenom vilka verktyg som kan vara nödvändiga att ha med och ladda med att "det är inga problem det här" och skit i vad idioter som mister Nash tycker och tänker för det är ju din tripp och inte hans.Ha en riktigt grym resa och hoppas du får se riktigt mycket kul saker.
 

WebGringo

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2006
Ort
Söderut
Hoj
En skitig rackare och en motorcyklarnas version av volvo 740
Jag körde ner till Essen i södra Tyskland bara någon vecka efter att jag tagit bilkort, så visst går det. Gäller bara o inse var begränsningarna ligger. Mitt problem då var väl mest att jag inte visste hur lite jag visste, men var dumdristig nog att genomföra det.

Gillar devisen "För o bli gammal o vis måste man först vara ung o galen."

I min erfarenhet så är 50 mil på en dag lagom och sliter inte psyket för mkt. Tar dig ett par dagar att komma ner, men för mig är det resan i sig och inte målet som lockar. Lägg upp ett par sköna delmål o kul saker o se på vägen.

Annat tips e o lägga annan rutt hem än ner, se nya saker, nya utmaningar. Glöm inte kameran !!! Och förväntar mig en skön bildsamling när du kommer tillbaka.
 

Nash

KUNG Fotpinne! ;)
Gick med
19 Jan 2008
Ort
@ Fornudden!
Hoj
Vilken av alla 10 hojar? =)
Jag säger visst, låt han åka men jag försöker bara förklara hur mycket det väger att han är oerfaren och gör en sån LÅNG resa! Jag kommer ihåg att resan Sthlm - Uppsala tog så jävla hårt på axlar och handleder så jag inte hade lust att åka hoj på flera dagar!

Ni som åkt, har ni haft en R6a eller liknande hojar eller har ni haft nått lite mer anpassat för just sånt här? Jag menar det är som att skjuta ut sig i rymden med en Fiat Punto, Den är INTE gjord för det! Jag är verkligen inte bitter och jag känner igen mig i snubben, ung, oerfaren och sugen på äventyr men tillochmed jag har en spärr... Det är så oerhört mycket att tänka på för att inte tala om farorna med att åka SJÄLV på en sånhär resa! Pushar han sig själv liiite för hårt så kan det sluta i tragedi och det vill nog INGEN här och med största sanolikhet så kommer karln göra det då faktum kvarstår att han knappt vet hur en MC fungerar!

Men visst, har du orken, modet och pengarna att göra den resan så enjoy... SJÄLV tror jag att du kommer ångra dig halvägs genom Sverige, FRAMFÖRALLT om du skulle få otur med vädret och det ösregnar, Jag menar vi bor ju faktist i Sverige. Ta med extra kallingar och skor som inte släpper igenom vatten ;)

Jag körde ner till Essen i södra Tyskland bara någon vecka efter att jag tagit bilkort, så visst går det. Gäller bara o inse var begränsningarna ligger. Mitt problem då var väl mest att jag inte visste hur lite jag visste, men var dumdristig nog att genomföra det.

Gillar devisen "För o bli gammal o vis måste man först vara ung o galen."

I min erfarenhet så är 50 mil på en dag lagom och sliter inte psyket för mkt. Tar dig ett par dagar att komma ner, men för mig är det resan i sig och inte målet som lockar. Lägg upp ett par sköna delmål o kul saker o se på vägen.

Annat tips e o lägga annan rutt hem än ner, se nya saker, nya utmaningar. Glöm inte kameran !!! Och förväntar mig en skön bildsamling när du kommer tillbaka.


Jo men nu måste du väl hålla med att en långtripp i bil i värmen, vindstilla och en skön "tune" på radion istället för regn, skriket av vinden och den jobba sitställningen är en HELT annan grej på bil än hoj :p

Jag tror ABSOLUT att resan går att utföra men det är inte att rekomendera för en nybörjare och helst inte på en sån hoj helt själv på vägarna!
 
Last edited:

JoeWer

Old fart....
Gick med
7 Jul 2008
Ort
Alingsås
Hoj
*såld*
Klart du skall åka! Smärta och regn glömmer du när du får in din första kalla tyska pilsner.

Jag har åkt Honda CB 650 till Venedig, Yamma FZ750 till (forna) Jugoslavien, Yamma FJ1200 till Portugal, nog hade man ont och led ibland, men det är ändå minnen för livet.

Jag vet inte vad du har för budget, men jag rekommenderar "Zimmer Frei" och de små "Gasthause", tält och camping kan scouter hålla på med...

Mina råd är att du skaffar en rejäl tankväska där du lägger de "tunga" prylarna, spänn fast en väska bakom dig där du packar kläder. Fodra väskan med sopsäck som du knyter ihop med snöre så har du alltid torr packning. Se också till att regnkläder är lätt åtkomligt. Kolla med ditt försäkringsbolag så allt är OK med bärgning och dylikt om något skulle hända(Gud förbjude..)

Ut och njut av Europa! :yoparty
 

Nash

KUNG Fotpinne! ;)
Gick med
19 Jan 2008
Ort
@ Fornudden!
Hoj
Vilken av alla 10 hojar? =)
Klart du skall åka! Smärta och regn glömmer du när du får in din första kalla tyska pilsner.

Jag har åkt Honda CB 650 till Venedig, Yamma FZ750 till (forna) Jugoslavien, Yamma FJ1200 till Portugal, nog hade man ont och led ibland, men det är ändå minnen för livet.

Jag vet inte vad du har för budget, men jag rekommenderar "Zimmer Frei" och de små "Gasthause", tält och camping kan scouter hålla på med...

Mina råd är att du skaffar en rejäl tankväska där du lägger de "tunga" prylarna, spänn fast en väska bakom dig där du packar kläder. Fodra väskan med sopsäck som du knyter ihop med snöre så har du alltid torr packning. Se också till att regnkläder är lätt åtkomligt. Kolla med ditt försäkringsbolag så allt är OK med bärgning och dylikt om något skulle hända(Gud förbjude..)

Ut och njut av Europa! :yoparty

Korta frågor... Dom hojarna du åkt, Hur länge hade du kört dom innan du gav dig ut på dom resorna... Åkte du själv på resorna eller hade du nån med dig bakpå eller med på annan hoj. Hur länge hade du haft körtkort!

Jag hoppas du inser hur oglamorös din resa är nu, en R6a med tankväskor, ryggsäck fyllda av blöta kallingar inlindade i plastpåsar och en resa som kommer kosta dig skjortan om det nu råkar knasa påvägen!

Det ÄR ett projekt och nått jag avrådjer dig att anta som OERFAREN och ung förare!
 

PippiT

Professionell mobbare
Gick med
5 Jan 2009
Ort
Kings meadow
Hoj
Kåtten KTM 690SM -09
Jag måste faktiskt hålla med Nash (även fast jag hatar att göra det) i denna fråga.

Stackars din kropp efter en sån resa...lycka till.
 

Instant-Suicide

Ny medlem
Gick med
5 Apr 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Nej, tyvärr ingen i år
Vad alla gnäller?
Varför leva om man inte känner att man lever?

Vaddå "stackars hans kropp", vad jag vet så avlider man inte av träningsverk :krama.
Mitt tips är: planera resan, använd insidan ibland och KÖR HÅRT :tummenupp!
 
Last edited:

PippiT

Professionell mobbare
Gick med
5 Jan 2009
Ort
Kings meadow
Hoj
Kåtten KTM 690SM -09
Vad alla gnäller?
Varför leva om man inte känner att man lever?

Vaddå "stackars hans kropp", vad jag vet så avlider man inte av träningsverk :krama.
Mitt tips är: planera resan, använd insidan ibland och KÖR HÅRT :tummenupp!



Jag pratar inte om träningsvÄrk...är mer inne på blåsor i händerna och hemorojder i arslet. ;) :D Kanske inte heller är något man avlider av men ändå. :gnissla
 
Gick med
10 Jun 2008
Ort
High coast
Hoj
Daytona 675
Självklart ska du åka...

Om du gillar att åka hoj och trivs på den kommer allt att gå bra.
Man får ju en paus när man tankar.:tummenupp
Har själv åkt i europa med min buell, fullpackad.

Var i Nice förra veckan på semester och tänkte direkt att nästa gång jag åker ner till medelhavet så blir det på hojjen. Riktigt grymma vägar och heta fransoser i trafiken.


Nach.! Varför blir man alltid så less och förbannad på dina inlägg. Tror inte att jag sett dig skriva nått vettigt.
Trött efter en resa mellan sthlm och uppsala. FJANT...
 

Nash

KUNG Fotpinne! ;)
Gick med
19 Jan 2008
Ort
@ Fornudden!
Hoj
Vilken av alla 10 hojar? =)
Om du gillar att åka hoj och trivs på den kommer allt att gå bra.
Man får ju en paus när man tankar.:tummenupp
Har själv åkt i europa med min buell, fullpackad.

Var i Nice förra veckan på semester och tänkte direkt att nästa gång jag åker ner till medelhavet så blir det på hojjen. Riktigt grymma vägar och heta fransoser i trafiken.


Nach.! Varför blir man alltid så less och förbannad på dina inlägg. Tror inte att jag sett dig skriva nått vettigt.
Trött efter en resa mellan sthlm och uppsala. FJANT...

Bli hur förbannad du vill, Förstår inte vad fan du tänker med som uppmuntrar en nybörjare att göra en sån resa, Precis som att be ett spädbarn att passa lägenheten medans man gör lite ärenden, Det kommer INTE sluta bra!

Visst kalla mig fjant men jag tycker fortfarande att det va sjukt jobbigt att åka MC mellan Uppsala och Sthlm när jag va några timmat gammal på MC åkning! Så om han vill åka iväg så enjoy! Låt han! Tycker det finns mycket roligare saker att göra tills man verkligen planerat en sån här resa istället för att dra iväg bara spontant helt själv!
 

gramseboy

med många meriter...
Gick med
11 Jun 2006
Ort
Upplands Väsby
Hoj
Yamaha R1-00 MC Xpress Turbo:-)Kawazaki zx12r -00 , Honda CBR 900 rr fireblade -96 & GSXR 1100r -92(GRÅblå) aktiva. Haft :Suzuki RG 125 -93(NY),CB 750f -82, VFR 750 -89, GSXR -92( rödsvart), TL 1000s -97 (NY), GSXR 1100 -93
Ja du Wobbly... du kommer sitta där i regnet i "Kasselbackarna"(mitt i Tyskland) med fartblindethet, yrsel, ångest och Nash (kloka ord) ekande i huvudet på dig.
Till skillnad från dina härliga 10-15 mil långa turer Sverige så är det inte du som kör om bilarna...det är bilarna som kör om dig och det är ofta och det går fort = obehagligt om du inte håller samma tempo... vilket du inte kan göra i längden.
När du stannar för att tanka och kommer ut från macken efter ännu ett tankstopp(10-15 st blir det för dig) så inser du att ditt fina sportdäck är plattnött och totalt förstört för inspirerande körning när du anländer till de grymma vägarna i Alperna och runt Monaco. Däckbyte är ett måste innan du vänder hem mot Sverige om du inte innan avresan monterar touring puckar vilka hur som helst kommer vara plattnötta och färdiga när du kommer hem till Stockholm igen...

Om du ändå åker, ta tåget mellan Hamburg & Munchen. Går även tåg från Hamburg till nån ort ganska nära Nice(vilken kommer jag inte ihåg, men jag har vänner som bor i Monaco som brukar ta det tåget när de kör upp sina bilar till Sverige). Om du räknar in vad du sparar i däckkostnader, soppa & boende(två nätter minst om det ska vara "bekvämt") så kommer det nog förmodligen bli billigare att ta tåget.

Jag har i kört nonstop Stockholm - Alperna ensam i bil minst 15 gånger fram och tillbaka sista tre åren(i jobbet). Kostar 4000-4500kr enkel väg för dessa 200 mil med bil(däckkostnad inte inräknat) hur man än gör. Kör man fullt och nonstop så drar det mer soppa. Kör man lite lugnare och sover mitt i Tyskland så kostar den extra mat och boende lika mycket som den sparade soppan. Broavgift, och färja inräknat i detta.

Körde en vecka 1994 (16år och nytaget körkort) 325 mils tour på en Suzuki RG 125a- 92 genom Sverige(farsan på en gammal cb 750). Då bodde vi på sköna hotell och körde mellan 40-50 mil om dan med marschfart 120-130km / h. Minns hur drygt jag tyckte det var då när man inte var van att köra långt. Sjukt kul minne självklart, men träsmak som satan och trött var man då när man inte var van.

Körde p.g.a hojbyte 138 mil på en dag i fjol, hälften på en Gsxr 1100r -93 och andra hälften på en Fireblade -96 (spöregn sista 70 av dessa mil). Inte så farligt för psyket när man är van att sträckköra över 200 mil med bil, men ingeting man gör om man ska njuta av Mc vägar (nere i Monaco) när man kommer fram. Man blir sliten...

Om du ändå överväger att göra denna tripp:
Räkna med två uppsättningar däck om du ska köra sportdäck 6000kr (om du ska använda R6 till vad den är gjord för där nere...)
20-30 tankstopp = 5000-5500kr Räknat på 0.8 i snitt förbrukning och rakaste vägen.
Räkna med minst 6 nätter under resan upp och ner. 2000-3000kr om du bor billigt. Kolla innan vart du ska bo. Annars kan det bli dyrt när du är trött och det spöregnar när du vill sova.
Kolla upp exakt hur mycket bron och färjan kostar för hoj. För bil är det ett par tusen som går i avgifter tur och retur till Alperna. Har för mig att det kostade runt 20-30 euro i vägavgifter + nån dyr tunnel(några hundra) när jag körde från Val d Isere till Monaco i December förra året. Så kolla det oxå.
Du kommer inte undan med att köra med relativt mycket packning vilket gör själva resan mindre rolig på de roliga vägarna där nere. Om INTE packning.... vad ska du ha för kläder när du kommer fram? Kostnad för det?
Sen om du ska glida runt i Nice och Monaco= kostar en slant även om du käkar på de billigaste pizza haken...

Summa bara för att köra upp och ner med boende och driftkostnader = 10-15000kr kanske billigare om du tar tåget. Garanterat roligare i allafall om du skippar transporten genom Tyskland. Sen leva lite gött och "Glida" runt där nere = en bra slant.

Tips från mig. Ta flyget med polarna i stället. Spar denna drömresa tills du kört båge några år och det sitter i ryggmärgen. Du kommer då oxå inse att driftkostnaderna för däck och hur tråkigt det är att köra plattnött avskräcker en från att ens köra några mil motorväg i snabbare hastighet.
När du väl gör resan.... Ta tåget. Det är vad de flesta som kör hoj i Alperna gör.. Den sträcka Autobahn du hinner testa till och från tåget räcker gått och väl för att ha provat på det. Gör resan tillsammans med någon annan och på annan hoj! Hayabusa eller annan mer vänlig milslukare som oxå rymmer riktiga packväskor. R6 med nödvändig packning för en sån här resa ÄR inte en rolig hoj att köra! PUNKT.
Kör du R6 an ska du köra helt utan packning och kunna bo och köpa kläder obehindrat under resans gång. Då kan det vara kul. Inte annars. Jag menar, hur kul är det när du kommer ner till Alperna men du inte kan köra obehindrat eftersom du sitter fastkilad mellan en fet tankväska och en "Rulle" bak.

Grymt rolig resa. Men för tidigt och ogenomtänkt för att det ska mynna ut i nåt annat än en martyrresa som likt ett gammalt lumparminne förskönas år för år.
Gör en sån resa med några andra oxå. Kommer vara såååå mycket roligare.

Sikta på att köra en dags tur ner till västkusten och bada lite som träning i sommar. Så kan du planera Monaco trippen med några andra(?) över vintern.

Kör du i sommar i allafall. Lycka till!
 

Nash

KUNG Fotpinne! ;)
Gick med
19 Jan 2008
Ort
@ Fornudden!
Hoj
Vilken av alla 10 hojar? =)
Ja du Wobbly... du kommer sitta där i regnet i "Kasselbackarna"(mitt i Tyskland) med fartblindethet, yrsel, ångest och Nash (kloka ord) ekande i huvudet på dig.
Till skillnad från dina härliga 10-15 mil långa turer Sverige så är det inte du som kör om bilarna...det är bilarna som kör om dig och det är ofta och det går fort = obehagligt om du inte håller samma tempo... vilket du inte kan göra i längden.
När du stannar för att tanka och kommer ut från macken efter ännu ett tankstopp(10-15 st blir det för dig) så inser du att ditt fina sportdäck är plattnött och totalt förstört för inspirerande körning när du anländer till de grymma vägarna i Alperna och runt Monaco. Däckbyte är ett måste innan du vänder hem mot Sverige om du inte innan avresan monterar touring puckar vilka hur som helst kommer vara plattnötta och färdiga när du kommer hem till Stockholm igen...

Om du ändå åker, ta tåget mellan Hamburg & Munchen. Går även tåg från Hamburg till nån ort ganska nära Nice(vilken kommer jag inte ihåg, men jag har vänner som bor i Monaco som brukar ta det tåget när de kör upp sina bilar till Sverige). Om du räknar in vad du sparar i däckkostnader, soppa & boende(två nätter minst om det ska vara "bekvämt") så kommer det nog förmodligen bli billigare att ta tåget.

Jag har i kört nonstop Stockholm - Alperna ensam i bil minst 15 gånger fram och tillbaka sista tre åren(i jobbet). Kostar 4000-4500kr enkel väg för dessa 200 mil med bil(däckkostnad inte inräknat) hur man än gör. Kör man fullt och nonstop så drar det mer soppa. Kör man lite lugnare och sover mitt i Tyskland så kostar den extra mat och boende lika mycket som den sparade soppan. Broavgift, och färja inräknat i detta.

Körde en vecka 1994 (16år och nytaget körkort) 325 mils tour på en Suzuki RG 125a- 92 genom Sverige(farsan på en gammal cb 750). Då bodde vi på sköna hotell och körde mellan 40-50 mil om dan med marschfart 120-130km / h. Minns hur drygt jag tyckte det var då när man inte var van att köra långt. Sjukt kul minne självklart, men träsmak som satan och trött var man då när man inte var van.

Körde p.g.a hojbyte 138 mil på en dag i fjol, hälften på en Gsxr 1100r -93 och andra hälften på en Fireblade -96 (spöregn sista 70 av dessa mil). Inte så farligt för psyket när man är van att sträckköra över 200 mil med bil, men ingeting man gör om man ska njuta av Mc vägar (nere i Monaco) när man kommer fram. Man blir sliten...

Om du ändå överväger att göra denna tripp:
Räkna med två uppsättningar däck om du ska köra sportdäck 6000kr (om du ska använda R6 till vad den är gjord för där nere...)
20-30 tankstopp = 5000-5500kr Räknat på 0.8 i snitt förbrukning och rakaste vägen.
Räkna med minst 6 nätter under resan upp och ner. 2000-3000kr om du bor billigt. Kolla innan vart du ska bo. Annars kan det bli dyrt när du är trött och det spöregnar när du vill sova.
Kolla upp exakt hur mycket bron och färjan kostar för hoj. För bil är det ett par tusen som går i avgifter tur och retur till Alperna. Har för mig att det kostade runt 20-30 euro i vägavgifter + nån dyr tunnel(några hundra) när jag körde från Val d Isere till Monaco i December förra året. Så kolla det oxå.
Du kommer inte undan med att köra med relativt mycket packning vilket gör själva resan mindre rolig på de roliga vägarna där nere. Om INTE packning.... vad ska du ha för kläder när du kommer fram? Kostnad för det?
Sen om du ska glida runt i Nice och Monaco= kostar en slant även om du käkar på de billigaste pizza haken...

Summa bara för att köra upp och ner med boende och driftkostnader = 10-15000kr kanske billigare om du tar tåget. Garanterat roligare i allafall om du skippar transporten genom Tyskland. Sen leva lite gött och "Glida" runt där nere = en bra slant.

Tips från mig. Ta flyget med polarna i stället. Spar denna drömresa tills du kört båge några år och det sitter i ryggmärgen. Du kommer då oxå inse att driftkostnaderna för däck och hur tråkigt det är att köra plattnött avskräcker en från att ens köra några mil motorväg i snabbare hastighet.
När du väl gör resan.... Ta tåget. Det är vad de flesta som kör hoj i Alperna gör.. Den sträcka Autobahn du hinner testa till och från tåget räcker gått och väl för att ha provat på det. Gör resan tillsammans med någon annan och på annan hoj! Hayabusa eller annan mer vänlig milslukare som oxå rymmer riktiga packväskor. R6 med nödvändig packning för en sån här resa ÄR inte en rolig hoj att köra! PUNKT.
Kör du R6 an ska du köra helt utan packning och kunna bo och köpa kläder obehindrat under resans gång. Då kan det vara kul. Inte annars. Jag menar, hur kul är det när du kommer ner till Alperna men du inte kan köra obehindrat eftersom du sitter fastkilad mellan en fet tankväska och en "Rulle" bak.

Grymt rolig resa. Men för tidigt och ogenomtänkt för att det ska mynna ut i nåt annat än en martyrresa som likt ett gammalt lumparminne förskönas år för år.
Gör en sån resa med några andra oxå. Kommer vara såååå mycket roligare.

Sikta på att köra en dags tur ner till västkusten och bada lite som träning i sommar. Så kan du planera Monaco trippen med några andra(?) över vintern.

Kör du i sommar i allafall. Lycka till!

Kan inte skriva mer än TACK! Nån som FAKTIST kan sin sak! Nu har du hört det från 2 som faktist har gjort långa resor på hoj! Nu är pucken hos dig. Enjoy din sommar dude!
 

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Du tog småvägar istället för motorvägarna å slapp därför avgifterna? Åkte du bil eller hoj? Om hoj, är det så illa som nash säger :p

På hoj, med en Transalp700 för att, i första hand kolla in GPS positionerna som finns inpräntade i sidokåpan på dom. Nu hade jag visserligen 100 mil ner till Stockholm först.
Veckan efter nice körde jag en naken hoj från Atessa i Italien hem till Boden. 400 mil enkel och dagsetapper på dryga 100 mil även med en sån.

nash har nog tyvärr en poäng i det han skriver.
Annars, så tycker jag inte hojen som sådan har nån större betydelse. Jag har hållit dagsetapper på dryga 100 mil om dagen både med sporthoj på 600 och 1000. Tycker dom är klockrena touringhojar, speciellt tusingarna. Skillnaden är att marscfarten måste ökas på rejält. Träsmak får man om man puttrar fram på storvägana i 110 knyck.
 

SilverWolf

Medlem
Gick med
1 Sep 2006
Ort
L-A
Hoj
Ducce M1200
Varför skulle ett touring däck vara slut efter en resa upp och ner till Rivieran? Har aldrig slitit ut ett sånt på 500 mil? Kanske är läge att kolla däcktrycket ibland? Sen behöver man inte mer med sig än vad som ryms i en bag spänd på sadeln och i en tankväska. Det går att tvätta även i Frankrike. Efter alla de turer vi har varit nere, har man lärt sig att ett par jeans, ett par sneakers, ett par tre skjortor eller piké tröjor och lite under kläder räcker gott. Och så ett regnställ och en tunn fleece i tankväskan. Eller ännu hellre en jacka att dra över skinstället. Det är inte jordens ände du ska till.
 

Wobbly

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2009
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Kan inte skriva mer än TACK! Nån som FAKTIST kan sin sak! Nu har du hört det från 2 som faktist har gjort långa resor på hoj! Nu är pucken hos dig. Enjoy din sommar dude!

1 som gjort långa resor, 1 som gnäller över stockholm-uppsala.

Åker ner till gbg nästa helg, får se om de är så hemskt som du beskriver det.
 
Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

Top