Köra ner till Nice V.31

Tr1Me

Supra MKIV TT - 600hk / CBR 929RR
Gick med
9 Jun 2009
Hoj
Honda CBR 929
En sak vet jag: Vore jag förälder till någon som haft körkort i en vecka som planerar att dra till nice på mc, skulle jag inte kunnat sova en sekund tills han/hon vore hemma.

Oddsen att du dör på den planerade resan måste vara skyhöga.

Det finns inga rätt och fel här. Nash och andra som skriver har rätt, och alla de som är positiva här rätt de oxå. Men OM olyckan väl är framme kommer du sannolikt få betala ett ruskigt högt pris.

Jag tänker, som flera andra redan skrivit: du har gott om tid på dig. Börja med en resa till danmark eller nått. Nästa sommar har du både mer rutin och "några mil under bältet" på europeiska vägar.

Gör inget dumt kompis, vore trist att läsa om dig i minneslunden.

Vänligen

<Mathias>

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2008
Hoj
08 suzuki gsr600
får nog faktiskt hålla med kritikerna här inne trots att jag gärna skulle göra samma resa.. mitt tips kör en runda på 50 mil småväg (ensam) en varm solig dag, stanna och ät (ensam) försök sen (ensam) få av dig skinnstället när du hem svettig och mysig. tror tyvärr inte resan kommer bli så kul iaf inte vad du tänkt dig.. flyg ner tillsammans med polarna o sup o glid runt, sen övertalar du dom att köpa mc o gör resan tillsammans om nått år med lite mer erfarenhet innanför hjälmen... Bara mina tankar är oxå färsk på kortet ett år och 800mil men skulle tänka mig för både en och två gånger,,ta båten till gotland istället grymt fin körning :tummenupp

Jessan

Typisk brunett
Gick med
10 Apr 2006
Hoj
Triumph Daytona 675 SE 2008
"Nu har jag inte läst hela tråden men…"

Om du inte har lust att köra hela vägen ner så kan du ta hojen på tågen en bit www.autozug.de

Var nere i Nice förra sommaren men tog vägen om Grossglocknerpasset och Venedig innan. Vi tog färja mellan Trelleborg-Travemünde och tågen mellan Hamburg och München ner men körde genom Tyskland-Danmark hem. Packning är inget problem. Köp sidoväskor och/eller tankväska el så köper du bara ett lastnät på Biltema som du sätter på "passagerarsätet". Du får lätt plats med en STOR ryggsäck under det! Kommer inte ihåg vad vägtullarna kostar men det blir som sagt en del. Det kan det vara värt om man har bråttom. Glöm inte att du behöver vinjett för att köra på vägar i Österrike och Schweiz.
Duccen har lastnät bak!

Lycka till och kör försiktigt! :tummenupp

Vi drar ner till Italien med hojarna igen imorgon :)

(JayBay hade haft kortet i 1 månad ;))

Bifogat

• lastnät.jpg
    lastnät.jpg
    44.3 KB · Visningar: 77
  • tåg.jpg
    tåg.jpg
    61 KB · Visningar: 75
  • alper.jpg
    alper.jpg
    53.3 KB · Visningar: 71
  • färja.jpg
    färja.jpg
    46 KB · Visningar: 72
  • tåg2.jpg
    tåg2.jpg
    62.7 KB · Visningar: 68
Last edited:

Folkezx9r

Född i motvind... OCH uppförsbacke !
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Superduke -06 , Peugeot Speedfight 100 cc o en fyllemoppe(som grabben snodde när han blev 15...)
Det låter på folk som om det gällde att bestiga Mount Everest med endast en ballong med luft till förfogande ?? Med lite sunt förnuft så är det väl bara att köra ? Ta det försiktigt i början....man kommer ganska fort in i rytmen , sen kommer du att klara det galant.
Mitt tips är att packa lätt. Det går åt mindre kläder än man förväntar sig. Ta Autozug Hamburg-Lörrach , ca 1800 kr , kör sen därifrån ca 25 mil krokiga vägar till Thonon-les-baines vid Lausannesjön. Därifrån åker du sen Route de grandes alpes ner till Menton o Nice. Håller du dig bara borta från motorvägarna så behöver du inte köpa nån Vignette.

Hade själv planerat den starten på årets tripp o sen följt alperna tillbaka till östra Österrike , men tyvärr.....den planerade semestern inföll inte som den skulle. Rutten ligger i datorn o väntar till ett annat år.....

Tveka inte ! Finns tiden o pengarna så åk.... Sunt förnuft hoppas jag du har själv o "att-tänka-på-tips" inför resan får du här på SH.

Brink_of_Sweden

All.Cops.Are.Bastards
Gick med
27 Jan 2005
Hoj
Yamaha YZF R1 -08
Som sagt, jag vet att jag är oerfaren som förare men jag är medveten om det och tänker inte öva på knäskrap i alperna denna resa. Har kört 250 mil hittills. Du får det att låta som ett livsprojekt, klart att det är långt, de är 254 mil. Men klart att det går att göra även som oerfaren förare på en ostbågshoj!

Klart det går det är viljan det hänger på (o i viss mån cash :gnissla)!!
Men hade jag varit i din sits så hade ja försökt med o få med NÅGON som sällskap för som Nash säger så kan mkt hända om man är sj i ett främmande land...(btw. glöm inte kolla hur din försäkringen funkar utanför Swe.)

+glöm inte kolla olja m.m inför avfärd...:tungan

Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

&nbsp;Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping