gramseboy
med många meriter...
- Gick med
- 11 Jun 2006
- Ort
- Upplands Väsby
- Hoj
- Yamaha R1-00 MC Xpress Turbo:-)Kawazaki zx12r -00 , Honda CBR 900 rr fireblade -96 & GSXR 1100r -92(GRÅblå) aktiva. Haft :Suzuki RG 125 -93(NY),CB 750f -82, VFR 750 -89, GSXR -92( rödsvart), TL 1000s -97 (NY), GSXR 1100 -93
Din frågeställning Woobly:
Citat första inlägget:
"Har lite lösa planer på att besöka lite polare som flyger ner till nice och cannes i sommar. Någon som gjort en sådan trip?"
Sökte på http://www.viamichelin.com och där stod de att vägavgifterna skulle gå på 1500 spänn enkel resa, stämmer det? 3000 spänn kan man säkert få en flygstol flera gånger om för.... men de är ju en upplevelse att se ut som en ostbåge när man kliver av R6an när man är framme
Alla tips välkomnas!"
Svar: Tror faktiskt inte det är någon som har gjort en sån trip.
Tror ingen som har haft körkort några dagar fått för sig att lite spontant "ta en sväng" förbi polarna som semestrar i Nice & Cannes. Inte ensam på hoj och så naiv att han jämför biljettpriset på en flygstol med ett ca pris över vägavgifter som han hittat på en internetsida...
OK om du missat budget för oförutsedda kostnader som bärgningshjälp från autobahn och rep av punktering eller extra övernattning pga ösregn eller helt enkelt för att de 3 (enkel väg) planerade nätterna inte räcker eller de 30 extra milen efter felkörning etc etc.
Att du inte ens hade en tanke på att hojjar drar soppa för en 5-6 k för en sådan tripp så verkar det som att "Pappas bensinkort" har varit allt för flitigt använt på hemmaplan. Eftersom soppan inte hamnade i kalkylen så är det ju inte direkt nån skräll att övernattningar och däck oxå borde vara gratis.
Allvarligt. Vad lockar med resan? Är det värt att riskera livet utan direkt adrenalinkick... (vilket du faktiskt gör oavsett vad alla "balla" skadeglada människor försöker uppmuntra till här på forumet)....bara för att det kan vara kul att vara "ostbåge" och glassig inför polarna de första 5 minuterna du anländer till Nice...?
"Utan direkt adrenalinkick"... med det menar jag att du inte lär ha speciellt mycket adrenalin när dina sinnen är så avtrubbade att tunnelseendet har fört dig till att fokusera på bromsljusen på framförvarande husbil som ligger i 130km /h. Det du då missar är att du ligger i "blinda vinkeln" för den Polska Toyotan bredvid som helt plöstligt distinkt får för sig att byta fil.
Visst, adrenalinkick hinner du säkert få innan du blir överkörd av bakomvarande lastbil... Med andra ord ingen skön och planerad sådan som exempelvis vid en lång bakhjulsåkning eller härligt knäskrap eller fallskärmshopp.
Du verkar välja att fortsätta tro på att du är stålmannen eller nåt då alla väl menade råd i denna tråd rinner av dig som vatten på en nyvaxad hoj. Att man får träsmak och ont i kroppen är inte problemet, det är en inställningsfråga precis som andra har nämnt.
Det farliga för dig är att du inte har en aning om tempot på trafiken där nere. Problemet ÄR att du kommer att bli trött i huvudet p.g.a att du inte har rutin på att köra hoj än. Det sitter inte i ryggmärgen vad du ska göra i alla vanliga situationer, speciellt inte sånna som är vanliga på Autobahn. Trafikstoppning kommer när man minst anar det, och det kommer ofta. Det räcker inte att bara snabbt hinna/kunna bromsa... Du måste vara lika snabb på att lokalisera alla hot bakifrån = varna bakomvarande att oxå bromsa och sen kolla att de klarar att bromsa vilket är lika spännande varje gång.
Sen skriver du att det är 254 mil... = förutsatt att du kör autobahn. Om du som någon annan tipsar att du ska köra "småvägar". Då ska du nog lägga på några extra dagar på resplanen. För 254 mil blir det inte då + att du till 100% säkerhet kommer köra fel några gånger på vägen även om du kör med GPS och karta på tanken.
Denna resa kommer fortfarande att vara farlig även om du gör den först om 5 år. Men då har du i alla fall skapat dig rutin för hur du ska hantera hojjen i alla lägen + att lite sunt förnuft letat sig in hos dig genom vanlig livserfarenhet.
För en erfaren förare så är detta en drömresa. Den erfarna föraren har oxå insett vikten av att planera sin resa i förväg.
En av mina drömresor på hoj faktiskt, pga de fina vägarna nere i Alperna och runt Nice. Problemet är att jag gruvar mig varje gång jag ska frakta mig på E4 mellan Upplands Väsby & Tumba för att ta mig till Bulten
Det är så förbannat tråkigt att köra motorväg med hoj, kommer ihåg att jag tyckte det var skitballt första året man hade tung hoj eftersom man var impad av draget även efter 200, plus att man gillade att kolla på hastighetsmätaren när den till synes aldrig slutade öka... men längre än 20 mil blev ändå drygt . Till å med då! Nu ser jag bara motorväg som slöseri med däck och undviker dessa motorvägar så gått det går.
Har som sagt själv kört 138 mil på samma dag varav 70 mil regn av dessa på motorcykel och rekordet med bil vid sträckkörning ligger på 242 mil utan sömn och endast tankstopp. Ca 200 mil har jag kört nonstop mer än 30 gånger. Kör mellan 5-7 k mil per år i bil och mellan 500-1000 mil hoj .
I bil har jag min mentala spärr vid just 200 mil eftersom jag vant mig vid det. På hoj känns det drygt att köra över 10 mil om det är motorväg men är lika less vid 50 mil som jag är i bil vid 150 mil.
Jämföra bil och MC vid långkörning som vissa gör i denna tråd. Går inte! Så mycket jobbigare att köra hoj långt. Speciellt om hojjen heter "Sport" utan eeextra högt kåpglas. Inget flyt blir det heller då det ska tankas var 15-20 mil på hoj.
Precis som Nash fattar jag inte varför alla ska vara så "balla" och säga åt grabben att det "bara är att köra". Det är inte alls "bara att köra" för en som har haft körkort i några dagar och inte ens vet att man måste tanka när man kör hoj...
Även om du inte blir trött fysiskt när du nu testar att köra ner till Göteborg, (Inget du förmodligen kommer erkänna här i allafall) ...så kvarstår faktum att du inte har tillräcklig rutin för att genomföra den spontan resa som du "planerat".
Sätt dig på flyget och hyr hoj nere i Nice om du vill "glida" runt där nere.
Pengarna du sparar använder du till en härlig väl genomtänkt MC resa genom europa utan stress (max 60 mil per dag) om några år. Gärna tillsammans med någon annan som kan dela upplevelsen med dig.
MVH
Citat första inlägget:
"Har lite lösa planer på att besöka lite polare som flyger ner till nice och cannes i sommar. Någon som gjort en sådan trip?"
Sökte på http://www.viamichelin.com och där stod de att vägavgifterna skulle gå på 1500 spänn enkel resa, stämmer det? 3000 spänn kan man säkert få en flygstol flera gånger om för.... men de är ju en upplevelse att se ut som en ostbåge när man kliver av R6an när man är framme
Alla tips välkomnas!"
Svar: Tror faktiskt inte det är någon som har gjort en sån trip.
Tror ingen som har haft körkort några dagar fått för sig att lite spontant "ta en sväng" förbi polarna som semestrar i Nice & Cannes. Inte ensam på hoj och så naiv att han jämför biljettpriset på en flygstol med ett ca pris över vägavgifter som han hittat på en internetsida...
OK om du missat budget för oförutsedda kostnader som bärgningshjälp från autobahn och rep av punktering eller extra övernattning pga ösregn eller helt enkelt för att de 3 (enkel väg) planerade nätterna inte räcker eller de 30 extra milen efter felkörning etc etc.
Att du inte ens hade en tanke på att hojjar drar soppa för en 5-6 k för en sådan tripp så verkar det som att "Pappas bensinkort" har varit allt för flitigt använt på hemmaplan. Eftersom soppan inte hamnade i kalkylen så är det ju inte direkt nån skräll att övernattningar och däck oxå borde vara gratis.
Allvarligt. Vad lockar med resan? Är det värt att riskera livet utan direkt adrenalinkick... (vilket du faktiskt gör oavsett vad alla "balla" skadeglada människor försöker uppmuntra till här på forumet)....bara för att det kan vara kul att vara "ostbåge" och glassig inför polarna de första 5 minuterna du anländer till Nice...?
"Utan direkt adrenalinkick"... med det menar jag att du inte lär ha speciellt mycket adrenalin när dina sinnen är så avtrubbade att tunnelseendet har fört dig till att fokusera på bromsljusen på framförvarande husbil som ligger i 130km /h. Det du då missar är att du ligger i "blinda vinkeln" för den Polska Toyotan bredvid som helt plöstligt distinkt får för sig att byta fil.
Visst, adrenalinkick hinner du säkert få innan du blir överkörd av bakomvarande lastbil... Med andra ord ingen skön och planerad sådan som exempelvis vid en lång bakhjulsåkning eller härligt knäskrap eller fallskärmshopp.
Du verkar välja att fortsätta tro på att du är stålmannen eller nåt då alla väl menade råd i denna tråd rinner av dig som vatten på en nyvaxad hoj. Att man får träsmak och ont i kroppen är inte problemet, det är en inställningsfråga precis som andra har nämnt.
Det farliga för dig är att du inte har en aning om tempot på trafiken där nere. Problemet ÄR att du kommer att bli trött i huvudet p.g.a att du inte har rutin på att köra hoj än. Det sitter inte i ryggmärgen vad du ska göra i alla vanliga situationer, speciellt inte sånna som är vanliga på Autobahn. Trafikstoppning kommer när man minst anar det, och det kommer ofta. Det räcker inte att bara snabbt hinna/kunna bromsa... Du måste vara lika snabb på att lokalisera alla hot bakifrån = varna bakomvarande att oxå bromsa och sen kolla att de klarar att bromsa vilket är lika spännande varje gång.
Sen skriver du att det är 254 mil... = förutsatt att du kör autobahn. Om du som någon annan tipsar att du ska köra "småvägar". Då ska du nog lägga på några extra dagar på resplanen. För 254 mil blir det inte då + att du till 100% säkerhet kommer köra fel några gånger på vägen även om du kör med GPS och karta på tanken.
Denna resa kommer fortfarande att vara farlig även om du gör den först om 5 år. Men då har du i alla fall skapat dig rutin för hur du ska hantera hojjen i alla lägen + att lite sunt förnuft letat sig in hos dig genom vanlig livserfarenhet.
För en erfaren förare så är detta en drömresa. Den erfarna föraren har oxå insett vikten av att planera sin resa i förväg.
En av mina drömresor på hoj faktiskt, pga de fina vägarna nere i Alperna och runt Nice. Problemet är att jag gruvar mig varje gång jag ska frakta mig på E4 mellan Upplands Väsby & Tumba för att ta mig till Bulten
Det är så förbannat tråkigt att köra motorväg med hoj, kommer ihåg att jag tyckte det var skitballt första året man hade tung hoj eftersom man var impad av draget även efter 200, plus att man gillade att kolla på hastighetsmätaren när den till synes aldrig slutade öka... men längre än 20 mil blev ändå drygt . Till å med då! Nu ser jag bara motorväg som slöseri med däck och undviker dessa motorvägar så gått det går.
Har som sagt själv kört 138 mil på samma dag varav 70 mil regn av dessa på motorcykel och rekordet med bil vid sträckkörning ligger på 242 mil utan sömn och endast tankstopp. Ca 200 mil har jag kört nonstop mer än 30 gånger. Kör mellan 5-7 k mil per år i bil och mellan 500-1000 mil hoj .
I bil har jag min mentala spärr vid just 200 mil eftersom jag vant mig vid det. På hoj känns det drygt att köra över 10 mil om det är motorväg men är lika less vid 50 mil som jag är i bil vid 150 mil.
Jämföra bil och MC vid långkörning som vissa gör i denna tråd. Går inte! Så mycket jobbigare att köra hoj långt. Speciellt om hojjen heter "Sport" utan eeextra högt kåpglas. Inget flyt blir det heller då det ska tankas var 15-20 mil på hoj.
Precis som Nash fattar jag inte varför alla ska vara så "balla" och säga åt grabben att det "bara är att köra". Det är inte alls "bara att köra" för en som har haft körkort i några dagar och inte ens vet att man måste tanka när man kör hoj...
Även om du inte blir trött fysiskt när du nu testar att köra ner till Göteborg, (Inget du förmodligen kommer erkänna här i allafall) ...så kvarstår faktum att du inte har tillräcklig rutin för att genomföra den spontan resa som du "planerat".
Sätt dig på flyget och hyr hoj nere i Nice om du vill "glida" runt där nere.
Pengarna du sparar använder du till en härlig väl genomtänkt MC resa genom europa utan stress (max 60 mil per dag) om några år. Gärna tillsammans med någon annan som kan dela upplevelsen med dig.
MVH