Köra ner till Nice V.31

gramseboy

med många meriter...
Gick med
11 Jun 2006
Ort
Upplands Väsby
Hoj
Yamaha R1-00 MC Xpress Turbo:-)Kawazaki zx12r -00 , Honda CBR 900 rr fireblade -96 & GSXR 1100r -92(GRÅblå) aktiva. Haft :Suzuki RG 125 -93(NY),CB 750f -82, VFR 750 -89, GSXR -92( rödsvart), TL 1000s -97 (NY), GSXR 1100 -93
Din frågeställning Woobly:

Citat första inlägget:

"Har lite lösa planer på att besöka lite polare som flyger ner till nice och cannes i sommar. Någon som gjort en sådan trip?"

Sökte på http://www.viamichelin.com och där stod de att vägavgifterna skulle gå på 1500 spänn enkel resa, stämmer det? 3000 spänn kan man säkert få en flygstol flera gånger om för.... men de är ju en upplevelse att se ut som en ostbåge när man kliver av R6an när man är framme

Alla tips välkomnas!"

Svar: Tror faktiskt inte det är någon som har gjort en sån trip.

Tror ingen som har haft körkort några dagar fått för sig att lite spontant "ta en sväng" förbi polarna som semestrar i Nice & Cannes. Inte ensam på hoj och så naiv att han jämför biljettpriset på en flygstol med ett ca pris över vägavgifter som han hittat på en internetsida... :va

OK om du missat budget för oförutsedda kostnader som bärgningshjälp från autobahn och rep av punktering eller extra övernattning pga ösregn eller helt enkelt för att de 3 (enkel väg) planerade nätterna inte räcker eller de 30 extra milen efter felkörning etc etc.

Att du inte ens hade en tanke på att hojjar drar soppa för en 5-6 k för en sådan tripp så verkar det som att "Pappas bensinkort" har varit allt för flitigt använt på hemmaplan. Eftersom soppan inte hamnade i kalkylen så är det ju inte direkt nån skräll att övernattningar och däck oxå borde vara gratis.

Allvarligt. Vad lockar med resan? Är det värt att riskera livet utan direkt adrenalinkick... (vilket du faktiskt gör oavsett vad alla "balla" skadeglada människor försöker uppmuntra till här på forumet)....bara för att det kan vara kul att vara "ostbåge" och glassig inför polarna de första 5 minuterna du anländer till Nice...?

"Utan direkt adrenalinkick"... med det menar jag att du inte lär ha speciellt mycket adrenalin när dina sinnen är så avtrubbade att tunnelseendet har fört dig till att fokusera på bromsljusen på framförvarande husbil som ligger i 130km /h. Det du då missar är att du ligger i "blinda vinkeln" för den Polska Toyotan bredvid som helt plöstligt distinkt får för sig att byta fil.
Visst, adrenalinkick hinner du säkert få innan du blir överkörd av bakomvarande lastbil... Med andra ord ingen skön och planerad sådan som exempelvis vid en lång bakhjulsåkning eller härligt knäskrap eller fallskärmshopp.

Du verkar välja att fortsätta tro på att du är stålmannen eller nåt då alla väl menade råd i denna tråd rinner av dig som vatten på en nyvaxad hoj. Att man får träsmak och ont i kroppen är inte problemet, det är en inställningsfråga precis som andra har nämnt.
Det farliga för dig är att du inte har en aning om tempot på trafiken där nere. Problemet ÄR att du kommer att bli trött i huvudet p.g.a att du inte har rutin på att köra hoj än. Det sitter inte i ryggmärgen vad du ska göra i alla vanliga situationer, speciellt inte sånna som är vanliga på Autobahn. Trafikstoppning kommer när man minst anar det, och det kommer ofta. Det räcker inte att bara snabbt hinna/kunna bromsa... Du måste vara lika snabb på att lokalisera alla hot bakifrån = varna bakomvarande att oxå bromsa och sen kolla att de klarar att bromsa vilket är lika spännande varje gång.

Sen skriver du att det är 254 mil... = förutsatt att du kör autobahn. Om du som någon annan tipsar att du ska köra "småvägar". Då ska du nog lägga på några extra dagar på resplanen. För 254 mil blir det inte då + att du till 100% säkerhet kommer köra fel några gånger på vägen även om du kör med GPS och karta på tanken.

Denna resa kommer fortfarande att vara farlig även om du gör den först om 5 år. Men då har du i alla fall skapat dig rutin för hur du ska hantera hojjen i alla lägen + att lite sunt förnuft letat sig in hos dig genom vanlig livserfarenhet.

För en erfaren förare så är detta en drömresa. Den erfarna föraren har oxå insett vikten av att planera sin resa i förväg.
En av mina drömresor på hoj faktiskt, pga de fina vägarna nere i Alperna och runt Nice. Problemet är att jag gruvar mig varje gång jag ska frakta mig på E4 mellan Upplands Väsby & Tumba för att ta mig till Bulten:gnissla


Det är så förbannat tråkigt att köra motorväg med hoj, kommer ihåg att jag tyckte det var skitballt första året man hade tung hoj eftersom man var impad av draget även efter 200, plus att man gillade att kolla på hastighetsmätaren när den till synes aldrig slutade öka... men längre än 20 mil blev ändå drygt . Till å med då! Nu ser jag bara motorväg som slöseri med däck och undviker dessa motorvägar så gått det går.

Har som sagt själv kört 138 mil på samma dag varav 70 mil regn av dessa på motorcykel och rekordet med bil vid sträckkörning ligger på 242 mil utan sömn och endast tankstopp. Ca 200 mil har jag kört nonstop mer än 30 gånger. Kör mellan 5-7 k mil per år i bil och mellan 500-1000 mil hoj .
I bil har jag min mentala spärr vid just 200 mil eftersom jag vant mig vid det. På hoj känns det drygt att köra över 10 mil om det är motorväg men är lika less vid 50 mil som jag är i bil vid 150 mil.

Jämföra bil och MC vid långkörning som vissa gör i denna tråd. Går inte! Så mycket jobbigare att köra hoj långt. Speciellt om hojjen heter "Sport" utan eeextra högt kåpglas. Inget flyt blir det heller då det ska tankas var 15-20 mil på hoj.



Precis som Nash fattar jag inte varför alla ska vara så "balla" och säga åt grabben att det "bara är att köra". Det är inte alls "bara att köra" för en som har haft körkort i några dagar och inte ens vet att man måste tanka när man kör hoj...

Även om du inte blir trött fysiskt när du nu testar att köra ner till Göteborg, (Inget du förmodligen kommer erkänna här i allafall) ...så kvarstår faktum att du inte har tillräcklig rutin för att genomföra den spontan resa som du "planerat".

Sätt dig på flyget och hyr hoj nere i Nice om du vill "glida" runt där nere.
Pengarna du sparar använder du till en härlig väl genomtänkt MC resa genom europa utan stress (max 60 mil per dag) om några år. Gärna tillsammans med någon annan som kan dela upplevelsen med dig.


MVH
 

Wobbly

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2009
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Klart man ska leva :)

En sak till jag undrar är över är hur man betalar dessa väg/tunnelavgifter? Måste man ha den lokala valutan eller funkar visakort?
 

ice13

Ny medlem
Gick med
6 Sep 2005
Ort
hemma
Hoj
Italiensk
Klart man ska leva :)

En sak till jag undrar är över är hur man betalar dessa väg/tunnelavgifter? Måste man ha den lokala valutan eller funkar visakort?

Funkade bra med visa-kort sist jag körde ( bil ) iaf.
Har för mig att man kunde betala med shell-kort också.
 

JoeWer

Old fart....
Gick med
7 Jul 2008
Ort
Alingsås
Hoj
*såld*
Men hallå, nu får ni ge er…. Han skall för f*n inte åka runt i Teheran med kroppen invirad i en amerikansk flagga. Det är sant att trafiken på autobahn och runt storstäder är intensiv, men de har i stort sett samma trafikregler som oss. Kör med en ödmjuk attityd och rejäla avstånd, ”learning by doing” heter det.

Mitt enkla tips för autobahn är att aldrig byta till vänsterfil om du är inte är 100% säker på att det inte är tomt, dvs flera kollar i backspegeln + huvudvridning. Autobahn är för övrigt fullsmockad på sommaren, fri fart funkar möjligtvis på nätter, så glöm alla reportage med busor som kör ner till medelhavet på 24 timmar. Låt de 254 milen ta den tid de tar, planera för guds skull inga 200-mila etapper!

Efter att ha passerat Hamburg och bilköer i 30 graders värme kanske Wobbly upptäcker att touring inte var hans grej, men då är han en erfarenhet rikare. Om man som en del i den här tråden verkar lida alla helvetets kval vid körning över 5 mil, har ni funderat på att skaffa permobil istället? Förutom mig själv vet jag åtminstone 2 personer som överlevt och dessutom njutit av Europasemester på hoj(OBS! **Ironi** OBS!).

Korta frågor... Dom hojarna du åkt, Hur länge hade du kört dom innan du gav dig ut på dom resorna... Åkte du själv på resorna eller hade du nån med dig bakpå eller med på annan hoj. Hur länge hade du haft körtkort!

@Nash: Min första resa till Venedig gjorde jag som 21-åring, jag hade kört MC ca 400 mil. Den sista resan till Portugal hade jag ett antal tusen mil under bältet. Jag åkte alltid med min flickvän som spetta och alla resor utom en gjorde vi utan sällskap
 
Last edited:

Wobbly

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2009
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Din frågeställning Woobly:

Citat första inlägget:

MVH

De är klart att jag tar in dina råd, men nash känner jag inte att jag vill lyssna på pga de jag läst från honom tidigare. :tuttar

Vet inte hur det blir nu efter allt som skrivits här, ska snacka med några polare som har hoj om de är sugna på något likande, kanske blir en resa utan mål och utan tidspress istället.

Ang budgeten så är jag fullt medveten om soppan å div extra som kan tillkomma, men jag vill ju veta vad det kommer att kosta.
Soppan kan jag räkna ut ungefär hur mkt de kommer att gå åt, men vägavgifterna var jag osäker på om de stämde eller om de är lägre eller högre.

Tackar ialf för råden och kul att så många orkar engagera sig!
Har fått många bra svar som både gjort mig mer taggad och några som fått mig att tänka efter före :)
 

Rappen

Ny medlem
Gick med
30 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
R1, Silvertejp Edition
Fyfaaan va trött jag blir på alla negativa kommentarer och svar i denna fråga. Som nån sa "han ska faan inte åka till teheran".......

Klart att du skall åka!
Jag kan dock varmt rekommendera att ta färjan från stockholm till Gdansk och sen vidare ner genom det gamla östblocket. Polen,tjeckien slovakien, ungern, slovenien, italien och sen frankrike.
Och ja givetvis har jag gjort resan själv. Hade haft körkort i 4 månader och åkte ner på en zx6r med packrulle bak och tankväska fram. Inga bokade hotell behövs och jag körde ca 50 mil per dag.

Det räcker med en vettig utrustningslista som någon tidigare nämnt och en stor del ödmjukhet och sunt förnuft. Resten är en öppen resa fylld av underbara upplevelser.

NEJ, jag hade inte ens bestämt exakt väg ner till Nice. Tittade på kartan varje kväll och bestämde utefter detta.

Och nej, det går inte åt massor av däck. Jag hade pilot road bak och det höll mina 600mil i Europa + en hel del till på hemmaplan.

Undvik verkligen motorvägar om du inte känner att du vill göra några enkla snabba mil.

Om du vill ha lite tips och hjälp så skicka ett PM så får du mitt telnummer.
För övrigt är min mor bosatt mellan Nice och Cannes så jag har några sköna tips på vägar i området som är helt underbara!!!!!

Mvh
Martin
 

homer63

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2008
Ort
08Söder
Hoj
äckligt fort
Gör som rappen skrivit har åkt ett flertal sommrar funkar hur bra som hellst
men jag rekomenderar inte polens vägar men dom har blivit bättre men övriga öst är helt ok billig mat & dryck även billiga brudar men det skulle jag inte ha skrivit för nu åker nog Nash direkt
 

gramseboy

med många meriter...
Gick med
11 Jun 2006
Ort
Upplands Väsby
Hoj
Yamaha R1-00 MC Xpress Turbo:-)Kawazaki zx12r -00 , Honda CBR 900 rr fireblade -96 & GSXR 1100r -92(GRÅblå) aktiva. Haft :Suzuki RG 125 -93(NY),CB 750f -82, VFR 750 -89, GSXR -92( rödsvart), TL 1000s -97 (NY), GSXR 1100 -93
De är klart att jag tar in dina råd, men nash känner jag inte att jag vill lyssna på pga de jag läst från honom tidigare. :tuttar

Vet inte hur det blir nu efter allt som skrivits här, ska snacka med några polare som har hoj om de är sugna på något likande, kanske blir en resa utan mål och utan tidspress istället.

Ang budgeten så är jag fullt medveten om soppan å div extra som kan tillkomma, men jag vill ju veta vad det kommer att kosta.
Soppan kan jag räkna ut ungefär hur mkt de kommer att gå åt, men vägavgifterna var jag osäker på om de stämde eller om de är lägre eller högre.

Tackar ialf för råden och kul att så många orkar engagera sig!
Har fått många bra svar som både gjort mig mer taggad och några som fått mig att tänka efter före :)

Jag sammanfattade ganska bra i första tråden ungefär hur mycket det skulle kosta för 6 nätter tur och retur inkl allt, Ca 10-15000kr. Mer exakt än så är svårt att räkna. Räkna med 15k och var snål så blir det nog bra.... 25k totalt om du ska glida (fast snåla) i Nice en vecka oxå.

Måste säga att det är ganska kul att läsa " Kör bara" grabbarnas inlägg i denna tråd. Nån tycker de lugnt för att de har kört till "Europa" på FJ 1200(utpräglad touringhoj, och JA jag har kört en sån och kan rekommendera en sån till dig den dagen du ska göra en Europa resa.), CB 650(hade en sån som lånehoj från verkstad i över en månad 1996 när min VFR 750 behövde rep, det exemplaret hade i alla fall touringruta ala goldwin. Farsan passade på att ta en sväng ner till Malmö på den(från Piteå 150 mil enkel, han körde totalt 400 med omvägar) eftersom den var just grymt enkel att bussa på i 140 km/h med utan att kröka ett hårstrå, kändes som att köra sjukt trimmad Suzuki k50 moppe med plexiglas framför....:yoparty), FZ 750 har jag aldrig testat. Såg dock en idag parkerad bredvid min fireblade utanför ICA Maxi. Kunde i allafall konstatera att den inte hade lika extrem(tröttande) körställning som din R6a.

Nåja...
Det sista tillskottet " Rappen"... han är förbannad på mig förmodligen efter som jag inte vet vad jag pratar om?( och Nash förstås... hans råd är ju sjukt omogna....?)

Men sen säger han samma sak som mig egentligen. Kör 50 mil om dagen. Ingen pressad tidsplan( stress). Kör inte motorväg. Körde exakt med den packning som jag sa att du minimum behöver Tankväska och Rulle... Han hade haft körkortet 400% LÄNGRE än vad du kommer haft. I sammanhanget har det betydelse. Stor skillnad på att ha kört en månad eller en sommar...

Han har helt rätt. Man behöver inte boka hotell i förväg(däremot kolla upp alternativ innan) om nu inte touringen i sig ÄR ... Resan. Dvs minst 12 nätter tur & retur(600 mil /12 = 50 mil om dagen).
Vill du ha ett hum om hur mycket det ska kosta så är det nog bäst att du kolla upp alternativen av boende i förväg så att du vet vart du kan sova när du vill... om du vill.
Flexibel budget och ingen stress. Då skulle till och med jag rekommendera dig att åka. Speciellt om du ska hem till Morsan( Som bor i Nice).

Hela första frågeställningen var inte vilka länder du skulle köra igenom och se i Öststaterna....

Du sa att det var 254 mil(vilket innebär motorväg) och uttryckte det som att du skulle ta en liten tripp ner till polarna och agera ostbåge och glida lite i stället för att ta flyget. "3000 spänn kan det ju vara värt"... även om en flygstol nog är billigare... det var så det hela började.
Alla arga coola här på forumet som säger att det bara är att köra. De svarar ju inte på dina frågor... eller? De går in i sig själva och säger att allt är lugnt och berättar hur enkelt de gjorde det, även om de inte gjorde samma sak som du tänkte göra.

Men du har ingen FJ 1200. Du hade vad jag förstår inte räknat med en kostnad på 15000kr i stället för flygstol, eller 12 resdagar utöver vistelsen i Nice.... Du har inte haft körkortet lika länge som någon av de som skriver att de gjort " samma sak".

Om jag skulle svara i samma stil utefter min erfarenheter skulle jag säga:

Jag har kört 138 mil på sporthoj på en dag(70 av dessa i spöregn, kom dock på att jag drog ut och testade farsans nya VFR 800-08 i 6 mil direkt när jag kom hem... Så 144 mil var det allt den dagen, men den sista räknas ju inte eftersom det är en sporttouring hoj som är bekväm...:D)
och 238 mil i bil nonstop utan sömn... De är ju BARA 254 mil till Monaco och din R6 har 6km/h högre toppfart en den Audi Allroad jag körde... Så du borde kunna köra nonstop om du biter ihop lite bara. Jag menar . Du är ju ung och spänstig :banana

Om jag skulle göra som de ANDRA... så skulle jag svara så. Men det är ju inte svaret som gynnar din situation. Snarare lurar in dig i att göra något dumt...

Nä... Jag tycker absolut att du ska göra som du säger. Ta en sväng med nån MC polare i stället. Ingen stress. Inget MÅL som du måste hinna till på tid. Låter kanon. Då kan du sen utvärdera om Touring med "Banhoj" är det du drömt om.

Tips. Ragga tag på nån MC polare som hakar på ner till Västkusten. Halmstad, Båstad. Glid runt på beachen på dagen. Kör hoj på eftermiddan( skjutsa strandragget en sväng).Köp ett tält på Rusta för nån hundring och smäll upp på en camping, kör förfest där och gå ut på kvällen. Nyktra till i tältet & på beachen... osv. Upprepa en vecka. Kör hem på en dag när du är less. Du är betydligt coolare på en R6 i sverige än vad du är i Monaco. Tro mig! fordon är svårt att hävda sig med där nere. En av mina vänner som bor i Monaco har en Audi R8 med "effektavgassystem". När vi "Gled" runt i Monaco i den så var det knappt nån som vände på huvudet( Möjligtvis irriterat då för att den lät för mycket... )

Du Woobly... ha en trevlig sommar. Kanske syns på Bulten eller nåt.

Kör med insidan.

MVH
 
Last edited:

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Man kan alltid vända om det känns att det blev för mycket?

Här har du ett vägval ner till Nice om du orkar läsa. Den blev gratis vad gäller vägavgifter.
http://www.saarela.se/aktuellt/aktuelltbild08/080629.html

Dock så är det bra att ha en GPS så man hittar runt alla avgiftsbelagda vägar. Funkar bra med karta också, men tar då lite mer tid att stanna och planera.
Kan ju också vara bra att köra vissa avgiftsbelagda avsnitt. Tror att det kosta ca 5 kr milen. I Frankrike betalar(kontant eller kort) du i stationer. Ibland före vägavsnittet, ibland efter.
I Italien rycker du en biljett ur en automat, kör och visar sen upp biljetten vid kassan och pröjsar efter körda mil.

Schweiz och Österike har jag aldrig pröjsat ett rött öre i avgifter. Rekommenderas väl inte att göra så.
 

moltospazioso

Same shit different day
Gick med
14 Feb 2009
Ort
3:e våning
Hoj
Ducati SS 1000 DS
Hej
Ute i europa så har dom industri semester i augusti, en j-a massa trafik första veckan, tempot på vägarna mycket högre än i sverige, på vägsträckor med fri fart kommer dom fort, inte så många kvar dock, hålla koll bakåt lika viktigt som framåt backspeglarna är dina bästa vänner. Avstånd ligg inte för nära tyskar brukar markera sitt missnöje med en tvärnit, cash is king böter betalas i dom flesta fallen kontant annars euroshell, visa mastercard.
Autobahn är mördande tråkig att åka, går att åka nattåg till norra italien sedan mc ner till verona oerhört vackert hela norra italien, sedan italienska och franska rivieran till nice mycket vackert. Annars är silverwolfs rutt bra kör via frankrike ner och italien hem eller tvärtom
Skulle gärna göra dig sällskap men börjar jobba igen v31
Kör lugnt
 

dominator91

Sporthojsnörd
Gick med
19 Feb 2009
Ort
göteborg
Hoj
GSX 1100 F 92, BMW F650GS Dakar, Vespa GTS300Ie
Hade sett denna tråd och fått lite respekt turen Sth/Gbg. Är oerfaren, har kört kanske 500Mil. Men har dock kört extremt mycket med fler hjul i backen.

Köpte mig en GSX1100F i fredags efter att kört till Sth med bil. Hem med cykeln.
Nu är det väldigt olika cyklar. Men jag kan säga att för min egen del hade jag nog kunnat köra rätt så mycket till utan att känna mig som "en omedelbar trafikfara". Då körde jag kanske halva sträckan i regn också vilket fungerade det med.

Tar man det vackert och ser till att köra så att man inte behöver sitta på helspänn hela tiden så klarar man nog en hel del km per dag.

Bara man känner av sin egna begränsningar och inte pushar utöver/förbi dem vid ex trötthet. Men det gäller ju all transport på vägar!
 

Nash

KUNG Fotpinne! ;)
Gick med
19 Jan 2008
Ort
@ Fornudden!
Hoj
Vilken av alla 10 hojar? =)
Hade sett denna tråd och fått lite respekt turen Sth/Gbg. Är oerfaren, har kört kanske 500Mil. Men har dock kört extremt mycket med fler hjul i backen.

Köpte mig en GSX1100F i fredags efter att kört till Sth med bil. Hem med cykeln.
Nu är det väldigt olika cyklar. Men jag kan säga att för min egen del hade jag nog kunnat köra rätt så mycket till utan att känna mig som "en omedelbar trafikfara". Då körde jag kanske halva sträckan i regn också vilket fungerade det med.

Tar man det vackert och ser till att köra så att man inte behöver sitta på helspänn hela tiden så klarar man nog en hel del km per dag.

Bara man känner av sin egna begränsningar och inte pushar utöver/förbi dem vid ex trötthet. Men det gäller ju all transport på vägar!

Här kommer 2 förklaringar till varför det kändes så bra för dig!

#1, Du köpte en väldigt bra touringhoj som nästan huvudsakligen är gjord för den resan du gjorde!
#2, Du hade förmodligen sällskap tillbaka av bilen som du åkt ner med right vilket alltid är skönt att ha ifall nått oförutsätt skulle hända
 

dominator91

Sporthojsnörd
Gick med
19 Feb 2009
Ort
göteborg
Hoj
GSX 1100 F 92, BMW F650GS Dakar, Vespa GTS300Ie
Förmodligen helt riktigt Nash, och det kändes bra med en till på vägen som man kunde fika med vid tankningarna. Vi hade två stopp.

Båda dina slutsatser plus det faktum att jag nästan var livrädd för hojen i början gjorde nog att det gick lätt och upplevdes som en hanterbar sträcka.

Den cykeln är hiskeligt stark o snabb om man som jag bara kört en Dominator tidigare!
 

Arons Mc

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2004
Ort
uddevalla
Hoj
suzuki
Lyssna på Rappen å hans förslag. Man behöver inte mycke me sig på resan å de räcker me tankväska å om du vill ha mer så lägg en vatten tät säck bak.
Åk bara å njut å leta efter små vägarna, boende finns hela tiden å inget som behövs boka. Folk e väldigt hjälpsamma längs vägarna. Själv trampade denna väg som Rappen körde å mitt mål va Athen-OS å kom fram:yoparty Vägen hem så blev de italien-sweiece å där va de hojvägar som e kanon i Alperna. Tro om man blev sugen att gasa när man trampade uppför alperna i 3-4 mil å hör de goa ljudet,,,,
Åk bara :tummenupp
 

AndersIvar

Medlem
Gick med
27 Apr 2005
Ort
GBG
Hoj
GSX-R 1000
De e bar å åk... Lyssna inte på domedagsprofeterna, ta med dig guldkortet bara så du klarar oförutsedda utgifter i form av pajja prylar på hojjen samt ett lass extranätter på hotell om det krävs!
 

Nash

KUNG Fotpinne! ;)
Gick med
19 Jan 2008
Ort
@ Fornudden!
Hoj
Vilken av alla 10 hojar? =)
Jag har aldrig sett maken till människa att ha så mkt kunskap och åsikter om allt. Livsingenjör?

Jajaa gå o lägg dig mister shirtless!

Vad hände med att INTE ha på sig tröja över skinnstället, tror inte jag sett en ända bild på dig där du INTE har tröja över! ;)
 
Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

Top