Köra om trots mitträcke?

roke

På jobbet är det jag som bestämmer hemma
Gick med
20 Jun 2007
Ort
Roslagen
Hoj
ingen
Jag kör inte om om det är enkelfiligt eller trångt.
Försöker ta det lugnt och hålla avståndet så framförvarande inte tror att jag vill om. ligga tätt bakom kan ju göra vem som helst osäker, och om man dessutom blinkar med lyset så kan paniken vara nära.
När det blir tvåfiligt kan man ju blåsa om på ett säkrare sätt.
 
Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag skulle inte köra om!

Som sagt, många glider ut mot vägkanten när dom rattar på stereon/mobilen så det är inte alls säkert att dom har sett dig och flyttar sig därför.

Jag skulle invänta tvåfiligt och kanske hålla stumt där istället en stund...
 

dunderhonung

Vill ha en duke nu!!
Gick med
27 Sep 2007
Ort
stockholm
Hoj
CBR 600 *såld*
Håller nog med dig, men det är vad jag TROR.

-Det finns ingen skylt innan vajerräcket som betyder omkörning förbjuden.
-Du passerar ingen heldragen linje.

Kan ju inte vara olagligt då ju, om man inte bryter nån av dessa regler.
Sen får man väl använda sitt sunda förnuft och se om det är läge att dra förbi eller om man ska invänta nästa 2-filsträcka..
Finns ju faktiskt inte ens en lag som säger att de är förbjudet att färdas på endast ett hjul i taget på sin hoj.
Däremot finns det regler som säger att du skall hålla så pass goda marginaler till dina medtrafikanter att du inte rikskerar att krocka.
Så i detta fallet borde goda säkerhetsmarginaler också gälla, sen är det upp till den enskilde polismannen att bedöma om du kört vårdslöst eller inte.
Det är nämligen vårdslös körning du i så fall riskeras att rappoteras om i så fall, om du gjort en omkörning riskabel på envägsfilen..
 

N.Blomqvist

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Feb 2006
Ort
Härnösand
Hoj
2020 Harley-Davidson Ultra Limited
Finns ju faktiskt inte ens en lag som säger att de är förbjudet att färdas på endast ett hjul i taget på sin hoj.

Jo! Det gör det! :D

-Det står att du alltid ska ha två av varandra oberoende bromssystem på ditt fordon.

-Det har du inte om du har ena hjulet i luften.
 

Lurch

Partiellt rupturerad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemmavid
Hoj
Suzuki GSX-R 750
Jo! Det gör det! :D

-Det står att du alltid ska ha två av varandra oberoende bromssystem på ditt fordon.

-Det har du inte om du har ena hjulet i luften.

Om jag kör på bakhjulet så har jag då fortfarande två fungerande bromssystem, det är ju inte direkt så att bromsskivorna eller slangarna går upp i atomer bara för att framhjulet lyfter...
 

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
Tror knappast det är tillåtet att köra om en bil om det bara finns en fil och den begränsas av vajerräcke eller annat staket. Att köra mellan filerna vid köbildning vet jag e förbjudet. Känner folk som fått betala för det. :rolleyes:

Sen ska du nog va lite försiktig med att räkna bort de "feta BMW-asen" :D . Jag har sett gamla filmer när mc-konstaplarna tränar på att köra mellan två parkerade långtradare på sin träning, och de i bra fart. Det var inte mycket till marginal de hade. Träningsmomentet är borttaget har jag hört, för farligt, men du ska va bra duktig för komma ifrån en hojkonstapel...

Knappt nån som har nåt emot det alltså? Hur är det med farbror blå då? Om han skulle se en sådan här företeelse? Eller bryr han sig inte då han vet att man drar ifrån han på 2 sekunder? Om det inte är mc-polis alltså. Eller det spelar ju ingen roll förresten. De feta BMW asen de har till hojar får ju knappt plats där det är mitträcke trots att de inte kör om :D
 

N.Blomqvist

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Feb 2006
Ort
Härnösand
Hoj
2020 Harley-Davidson Ultra Limited
Om jag kör på bakhjulet så har jag då fortfarande två fungerande bromssystem, det är ju inte direkt så att bromsskivorna eller slangarna går upp i atomer bara för att framhjulet lyfter...

Nej, men däcket har inte så stor friktion mot asfalten när det befinner sig i luften, eller hur? :rolleyes:

Det här har jag fått förklarat för mig att det är så, sen att vårdslöshet i trafik kanske ligger närmare till hands att bötfälla för är en annan sak.

Men det finns faktiskt en lagtext som säger att du ska ha två av varandra oberoende bromsar, som kan brukas.
 

roke

På jobbet är det jag som bestämmer hemma
Gick med
20 Jun 2007
Ort
Roslagen
Hoj
ingen
Kan ju inte vara olagligt då ju, om man inte bryter nån av dessa regler.
Sen får man väl använda sitt sunda förnuft och se om det är läge att dra förbi eller om man ska invänta nästa 2-filsträcka..
Finns ju faktiskt inte ens en lag som säger att de är förbjudet att färdas på endast ett hjul i taget på sin hoj.
Däremot finns det regler som säger att du skall hålla så pass goda marginaler till dina medtrafikanter att du inte rikskerar att krocka.
Så i detta fallet borde goda säkerhetsmarginaler också gälla, sen är det upp till den enskilde polismannen att bedöma om du kört vårdslöst eller inte.
Det är nämligen vårdslös körning du i så fall riskeras att rappoteras om i så fall, om du gjort en omkörning riskabel på envägsfilen..
Lagar och regelverk fungerar inte ofta.
Att benhårt hålla på sin rätt bara för att man har rätt är aldrig rätt.
Mycket måste lösas med hänsyn, förnuft och samförstånd.
 
Last edited:

dunderhonung

Vill ha en duke nu!!
Gick med
27 Sep 2007
Ort
stockholm
Hoj
CBR 600 *såld*
Jo! Det gör det! :D

-Det står att du alltid ska ha två av varandra oberoende bromssystem på ditt fordon.

-Det har du inte om du har ena hjulet i luften.

Nope! Läste så sent som i Bike nr 8, där en mc-polis (Kjell Lindgren)
(SH-medlem dessutom) :) besvarar just denna fråga angående att köra på bakhjulet.
Så jag litar på hans ord före ditt! :arsele
:tungan

Edit: 2 bromssystem ska man ha, men står inget om att man inte får lufta framdäcket för det.

Lagar och regelverk fungerar inte ofta.
Att benhårt hålla på sin rätt om man har rätt är aldrig rätt.
Mycket måste lösas med hänsyn, förnuft och samförstånd.

Självklart! Säkerhet först! :tummenupp
 
Last edited:

N.Blomqvist

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Feb 2006
Ort
Härnösand
Hoj
2020 Harley-Davidson Ultra Limited
Nope! Läste så sent som i Bike nr 8, där en mc-polis (Kjell Lindgren)
(SH-medlem dessutom) :) besvarar just denna fråga angående att köra på bakhjulet.
Så jag litar på hans ord före ditt! :arsele
:tungan

Edit: 2 bromssystem ska man ha, men står inget om att man inte får lufta framdäcket för det.

Vafaan... :4skrika Ägd! *Skäms*

Nåväl, jag fick detta väldigt ingående förklarat för mig i början av 90-talet, (av någon outgrundlig anledning :rolleyes: ), så uppenbarligen har det ändrats sedan dess.

Får man vara nyfiken och fråga vad den gode kamraten Kjelle hade att förtälja? Det skulle vara intressant att höra vad som gäller idag så man slipper göra bort sig igen...

(Uppenbarligen behöver mina kunskaper inom juridik och fordonsregler fräschas upp överlag.)
 

FANTEN

Cool
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Karlskrona
Hoj
Busa
Om dom kör ut och ligger till höger ett tag och visar att det är ok att köra om så gör jag det och BLINKAR under tiden eller lägger mig själv till höger så att han fattar att jag inte vill köra om och slipper stryka längs kanten.
 

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc
Jo! Det gör det! :D

-Det står att du alltid ska ha två av varandra oberoende bromssystem på ditt fordon.

-Det har du inte om du har ena hjulet i luften.

Du har väl fortfarande två bromssystem på ditt fordon även om ett hjul är i luften

Isåfall skulle det vara olagligt att köra av vägen då har man inget av bromsystemen på marken:D
 

dunderhonung

Vill ha en duke nu!!
Gick med
27 Sep 2007
Ort
stockholm
Hoj
CBR 600 *såld*
Vafaan... :4skrika Ägd! *Skäms*

Får man vara nyfiken och fråga vad den gode kamraten Kjelle hade att förtälja? Det skulle vara intressant att höra vad som gäller idag så man slipper göra bort sig igen...

Ja, du vet det gamla vanliga...
Köra fullt ös tills du blir medvetslös, obligatoriskt att ha en sticker med
"no fuck, no ride" på baken och åka hoj för att försöka slå det gamla rekordet att köra sthlm-uppsala på 14 min och 55 sekunder :tungan
Annars tror jag inte det var nåt nytt :va :D
 

N.Blomqvist

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Feb 2006
Ort
Härnösand
Hoj
2020 Harley-Davidson Ultra Limited
Ja, du vet det gamla vanliga...
Köra fullt ös tills du blir medvetslös, obligatoriskt att ha en sticker med
"no fuck, no ride" på baken och åka hoj för att försöka slå det gamla rekordet att köra sthlm-uppsala på 14 min och 55 sekunder :tungan
Annars tror jag inte det var nåt nytt :va :D

:rofl
 

RacerRaffe

MR Wheeler( Långbens alter ego)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Boden
Hoj
GSXR 1000 & CR500
Jag kör alltid om på dessa helvetes 1+2 vägar och har tom lyckats klämma mig emellan med bil, bara att köra järnet:tummenupp Regeln är att köra så pass mycket fortare att ingen hinner reagera, går finfint att även köra om tradare bara farten är nog hög så inte man påverkas av vinddraget:D
 

dunderhonung

Vill ha en duke nu!!
Gick med
27 Sep 2007
Ort
stockholm
Hoj
CBR 600 *såld*
Jag kör alltid om på dessa helvetes 1+2 vägar
och har tom lyckats klämma mig emellan med bil,
bara att köra järnet:tummenupp
Regeln är att köra så pass mycket fortare att ingen hinner reagera,
går finfint att även köra om tradare bara farten är nog hög så inte man påverkas av vinddraget:D

:skrämd :skrämd Kör du ambulans må tro??



Edit: eller färden kanske slutar i den...
;)
 

Vildsvin

Game on!
Gick med
16 Feb 2006
Ort
Västerås
Hoj
Suzuki GSXR1000
Om man ska köra om eller inte? Svaret på den frågan är detsamma som på klassikern;

"Ska pungen också in? -Om plats finnes!"
 

STP

Guest
Har du inget att leva för, fortsätt att köra om du.
Du vet ju inte om det är en äldre eller ett fyllo du ska köra om.
Det där att de går till höger sker ju för fan när man kommer ikapp dom med bil oxå. Det beror förmodligen på att de kollar i backspegeln, och ratten följer med skallen.
 

Quazar

BikerBoyz
Gick med
6 May 2008
Ort
Söderut
Hoj
ingen
Tänkte på det här med två fungerande bromssystem och kom på en till knepig fråga jag har:
Vid STOPPskylten ska alla hjul stå stilla innan man passerar strecket, right?
Om man bromsar tillräckligt hårt och är såpass bra att man låser både fram och bakhjul när man passerar, räknas det som godkänt då eller blir det samma där, alltså vårdsölshet i trafik trots att man inte åstadkommit några däckspår och båda däcken stod stilla innan precis innan eller medans man passerade strecket? Vore kul att se det hända i USA där de är lite halvknäppa i domstolarna :D
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top