Köra om trots mitträcke?

Nalken

#48
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
CRF 450
Jag kör alltid om på dessa helvetes 1+2 vägar och har tom lyckats klämma mig emellan med bil, bara att köra järnet:tummenupp Regeln är att köra så pass mycket fortare att ingen hinner reagera, går finfint att även köra om tradare bara farten är nog hög så inte man påverkas av vinddraget:D

Gör likadant, allt flyter dessutom på bättre om man håller en högre hastighet än resten av trafiken.
 
Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Tänkte på det här med två fungerande bromssystem och kom på en till knepig fråga jag har:
Vid STOPPskylten ska alla hjul stå stilla innan man passerar strecket, right?
Om man bromsar tillräckligt hårt och är såpass bra att man låser både fram och bakhjul när man passerar, räknas det som godkänt då eller blir det samma där, alltså vårdsölshet i trafik trots att man inte åstadkommit några däckspår och båda däcken stod stilla innan precis innan eller medans man passerade strecket? Vore kul att se det hända i USA där de är lite halvknäppa i domstolarna :D

Jag har fått förklarat för mig (när det gäller bil) att man ska stå stilla så pass länge att fjädringen har "gungat ut" från inbromsningen.
Först då räkas det som att bilen har varit stillastående.
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Jag har fått förklarat för mig (när det gäller bil) att man ska stå stilla så pass länge att fjädringen har "gungat ut" från inbromsningen.
Först då räkas det som att bilen har varit stillastående.
Är det inte en 3 sekundersregel där vid stoppet?
 

N.Blomqvist

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Feb 2006
Ort
Härnösand
Hoj
2020 Harley-Davidson Ultra Limited
Det är ju för att om det ena slutar att fungera så finns det andra kvar!

Ja, ja... Jag hade fel... Rub it in, bara... :gnissla

Jag har fått förklarat för mig (när det gäller bil) att man ska stå stilla så pass länge att fjädringen har "gungat ut" från inbromsningen.
Först då räkas det som att bilen har varit stillastående.

Den här frågan kom upp på min handledarutbildning, och då förklarade körskolan att det finns ingen uttalad regel hur länge fordonet ska stå stilla, men det ska märkas tydligt att det står still. En ren tolkningsfråga, alltså.

Är det inte en 3 sekundersregel där vid stoppet?

Nej...
 
Last edited:

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Gsxr 1000 K6
Kör för det mesta om vid dessa vägar om föraren verkar ha hygglig koll dvs jag ligger bakom någon sekund så han hinner se mig och kör sen om!

Vad polisen skulle kunna göra förstår jag inte då det är ungefär som att försöka jaga en i köerna för ett ganska obetydligt övertramp!

Det ska dock tilläggas att jag inte kör om på dessa vägar i 200+ utan mer bara tar mig om!
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
har klämt mig förbi traktorer med bil på enfiligt men med tanke på hur mycket perceptionsstörda människor som finns i trafiken skulle jag nog vilja vara väldigt säker på att personen jag vill köra om verkligen är med innan jag försöker med MC.

För på nåt sätt tror jag att bli klämd mellan ett vajerräcke och en Volvo är nåt man inte får en chans att göra fler gånger... :näsblod
 

Sladjan R1

vevaxlar till salu!
Gick med
2 Apr 2008
Ort
Syd
Hoj
R1 07'
Kör för det mesta om vid dessa vägar om föraren verkar ha hygglig koll dvs jag ligger bakom någon sekund så han hinner se mig och kör sen om!

Vad polisen skulle kunna göra förstår jag inte då det är ungefär som att försöka jaga en i köerna för ett ganska obetydligt övertramp!

Det ska dock tilläggas att jag inte kör om på dessa vägar i 200+ utan mer bara tar mig om!

Samma här. Ser alltid till att bilföraren ser mig bakom honom/henne, är det så att han/hon flyttar sig åt sidan då glider jag förbi bilen och fortsätter som "vanligt".
Att blåsa om bilen bara för att det finns plats för det i det inhägnade området är ju som att spela rysk roulett.
 

Bergan

Vill ha sommar snart!!!
Gick med
8 Apr 2004
Ort
Karlshamn
Hoj
Yamaha R1 -09
Tänkte på det här med två fungerande bromssystem och kom på en till knepig fråga jag har:
Vid STOPPskylten ska alla hjul stå stilla innan man passerar strecket, right?
Om man bromsar tillräckligt hårt och är såpass bra att man låser både fram och bakhjul när man passerar, räknas det som godkänt då eller blir det samma där, alltså vårdsölshet i trafik trots att man inte åstadkommit några däckspår och båda däcken stod stilla innan precis innan eller medans man passerade strecket? Vore kul att se det hända i USA där de är lite halvknäppa i domstolarna :D

Innan du låser framhjulet tror jag nog att du får ont i näsan eftersom du slår över :näsblod :tungan
 

aelm

Östgötaskräcken
Gick med
26 Sep 2006
Ort
Kungsh.
Hoj
GSX-R1070 plus moms & Honda FTW500
Visst händer det, men då med stor försiktighet. Men egentligen, hur ofta åker man på en väg med mitträcke :tungan.
 

LionSword

Member of Distinguished Society
Gick med
28 Apr 2005
Ort
Timmersdala
Hoj
Honda och "Bumse"
Tja, jag har upplevt det där några gånger. Försöker se till hur de framför bilen och hur nära(?) det är innan det smalnar av. Några (2-3) gånger har jag kört om, i andra fall har jag låtit det vara.

Den "hårigaste" gången var nog den jag hade brådis hem, kom ifatt en i en gammal 240 kombi som låg i 150 och som visade att han (eller var det en kvinna?) hade koll på läget. Låg stabilt långt ute till höger..

Jag rekommenderar dock ingen att göra det, för vad händer om något dyker upp från diket som gör att man måste antingen väja, bromsa eller både och?
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Jag pendlar 4,3 mil tor varje dag där en större bit av färdvägen har vajermitträcke. Dom flesta bilar är mycket observanta och håller ut åt höger utan att man behöver flasha med helljus eller ligga särskillt nära.Så jag kör om ofta och brukar göra :tummenupp med vänsterhanden när jag passerat.
 

Stenhård_gubbe

Ny medlem
Gick med
16 Jan 2009
Ort
Bor mitt i sverige.
Hoj
Honda SP1 -00
Jag gör det dock finns det idioter som vill prejas för att skrämmas, personer som bara inte kan köra bil och vinglar till, mobilen ringer de tittar ner och ja de vinglar till.

Sov du när du tog kort eller fick du det i ett kornflakespaket?

En bilist i ett körfällt som är avsett för att inte bli omkörd är en idiot??

Han får väll köra hur vingligt han vill... för ingen ( idiot ) ska köra om där?????

Gör en ctrl / alt / delete å börja om...pucko. :arsele
 
Last edited:

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Sov du när du tog kort eller fick du det i ett kornflakespaket?

En bilist i ett körfällt som är avsett för att inte bli omkörd är en idiot??

Han får väll köra hur vingligt han vill... för ingen ( idiot ) ska köra om där?????

Gör en ctrl / alt / delete å börja om...pucko. :arsele

Läs tråden så ser du att det ÄR lagligt att köra om där.
Ditt lilla kromosomfel där :D
 

changco

Trasig posör.
Gick med
8 Jul 2006
Ort
vägen89
Hoj
jo
Sov du när du tog kort eller fick du det i ett kornflakespaket?

En bilist i ett körfällt som är avsett för att inte bli omkörd är en idiot??

Han får väll köra hur vingligt han vill... för ingen ( idiot ) ska köra om där?????

Gör en ctrl / alt / delete å börja om...pucko. :arsele
Pucko? Ja du din stenhårda gubbe tur att alla inte har din syn på sin omgivning.
Sen kan du ta och läsa på trafikregler för moppar, eller vill du att jag ska vara med i klubb kornflakespaket?
 

Phogelbice

Ny medlem
Gick med
5 Apr 2008
Ort
telyeah
Hoj
Husabürg, Scott
Brukar inte göra det men det händer ifall jag tycker det finns marginal och/eller anledning.. :rolleyes:

Brukar försöka härda ut och invänta motorväg eller kurvig landsväg! :banana
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top