Vet inte om jag har helt torrt på fötterna men hur ser omkörningsförbudsskylten ut som gäller MC?
Den vanliga skylten med två tre hjulig fordon avser vad jag vet tre och fler hjuliga fordon.
Den "vanliga" förbudsskylten, med en röd bil bredvid en svart bil (skylt C37), säger att det är förbjudet för
alla fordon att köra om andra fordon än tvåhjuliga mopeder och motorcyklar. Den förbjuder dig alltså att med hoj köra om en bil, men inte att med bil köra om en hoj.
(Någon annan förbudsskylt som även innefattar förbud mot att
köra om tvåhjuliga mopeder och motorcyklar, finns inte såvitt jag vet.)
När det är uppenbart att bilföraren
uppmärksammat mig och lämnat plats, och läget i övrigt känns säkert, så kör jag om innanför heldragen linje och ibland även innanför 2+1 mitträcke.
Sedan bara en senkommen kommentar:
Dom har ju ingen som helst skyldighet att släppa förbi dig, det är ju upp till dom om dom vill vara lite extra hjälpsamma eller inte.
Det är en vanlig missuppfattning, men att den skyldigheten faktiskt är lagstadgad framgår rätt tydligt i Trafikförordningen 3. kap 38 §:
När en förare som färdas på väg uppmärksammar att någon avser att köra om till vänster, skall föraren med iakttagande av bestämmelserna i 7 § hålla så långt till höger som möjligt.
That's it. Har man uppmärksammat att någon vill om, så
skall man hålla så långt åt höger (i körfältet) som man kan för att underlätta.