Köra om trots mitträcke?

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Så bråttom har jag aldrig.
Lätt hänt att man skrämmer bilisten så att han vinglar till.
Man räknar inte med att bli omkörd under de omständigheterna.
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Jag försöker söka upp bilföraren i dess speglar för att se så han/hon faktiskt sett mig och medvetet ger mig det utrymme som behövs... sitter de med mobil eller verkar helt ovetande om min existens så låter jag bli och väntar de x-hundra meter det förmodligen är kvar tills det blir 2-1 istället för 1-2.
 

DmS

En ständig ombörjare
Gick med
24 Jun 2006
Ort
Tyresö
Hoj
VN800 & GPZ900R
Då jag under 25 år i trafik lärt mig att mottrafikanterna i bästa fall är marginellt mer koncentrerade än en brunstig älg berusad på jästa äpplen så ser jag ingen anlednig att lägga mitt liv i deras händer mer än nödvändigt.

Nej jag kör inte om på 2+1 vägar, inte med möte heller.
/Danne
 
Gick med
4 Sep 2009
Ort
Umeå
Hoj
Triumph Street Triple R 2012 - Touch Of Klistermärke Edition
...Den här frågan kom upp på min handledarutbildning, och då förklarade körskolan att det finns ingen uttalad regel hur länge fordonet ska stå stilla, men det ska märkas tydligt att det står still. En ren tolkningsfråga, alltså.
...

Jag fick lära mig för länge sedan att man ska stå stilla med båda fötterna i backen för att det ska räknas som att man stannat.
 

grebbe

Torque junkie
Gick med
20 Sep 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Speed Triple RS -19
Kör inte om dels pga riskerna + att man kanske inte ska lära bilisterna att gå ut i väggrenen och sprätta ut grus bara för att det ligger en hoj bakom. Vi kommer om oavsett om de skapar plats för oss eller ej (på vanlig väg).

Jag stör mig så in i bomben på bilar som gör så. Det är ju i all välmening, så man kan ju inte stanna dem och ge dem en avhyvling...
 

TukTuk

Fullända
Gick med
16 Mar 2005
Ort
Malmö
Hoj
Hornet 606
Jag fick lära mig för länge sedan att man ska stå stilla med båda fötterna i backen för att det ska räknas som att man stannat.

Trist för de som inte når ner då... :näsblod

Jag brukar pinna ner en och lägga mig synlig i sidospegeln. Får man en blick där och/eller en högerflyttning så är det om som gäller.

Lustigt nog är det ofta så att när bilister flyttar sig utan man markerat så är det oftast absolut inte läge att köra om. :mad:
 

Lindquist

TeamLindquist.se
Gick med
20 Mar 2009
Ort
Big City
Hoj
690 SMC-R
Du får köra om så länge de inte e omkörningsförbud lr över heldraget.

Vad säger lagen då? Säg att man ligger på en 90-sträcka och bilen framför bara kör i 80 när man gör en sån omkörning.. Vad hade farbror blå sagt om han sett de?
 

Isak

Åk ni i förväg så väntar jag där framme
Gick med
10 Jun 2008
Ort
lidköping
Hoj
Ktm 625,er6-n
har hört att det gör ont att trassla in sig i vajerräcken så av den anledningen väntar jag gärna den lilla stund det tar tills det blir 2 filer igen..
 

riverrafter

En afrikansk pungråtta
Gick med
6 Feb 2005
Ort
7:e våningen
Hoj
äldre Yamaha
Jag har gjort det en enstaka gång, följden blev att jag längre fram i trafiken hamnade bakom en annan. Om man räknar rent krasst fysiskt på 2:1 vägar och vad man vinner så kommer man snabbt fram till att det inte är värt det.

Den livsfara man utsätter sig för är helt enkelt inte motiverad av vinsten i framkomlighet. Ska jag vara helt ärlig så undviker jag 2:1 vägar med vajer så mycket jag kan. Köra om på högersidan har sina egna faror med skräp och vassa metalldelar som ramlat av bilar, så det är inget bra alternativ heller.
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Jag kör inte ens om på utsidan vid heldraget även om folk flyttar på sig åt höger.
 

Perfo

SDK Socio #4385
Gick med
28 Jul 2008
Ort
Sundbyberg
Hoj
2003, Ducati 999s
Vet inte om jag har helt torrt på fötterna men hur ser omkörningsförbudsskylten ut som gäller MC?
Den vanliga skylten med två tre hjulig fordon avser vad jag vet tre och fler hjuliga fordon. En kompis till mig blev stoppad av farbror blå för en vecka sedan när han körde om där det var omkörningsförbud utan att passera heldragen linje. Aspiranten som stoppad honom var ganska upprörd men den mer seniora polisen sa att omkörningen var helt ok. Så min kompis fick åka efter en ursäkt från aspiranten.

// Per

Håller nog med dig, men det är vad jag TROR.

-Det finns ingen skylt innan vajerräcket som betyder omkörning förbjuden.
-Du passerar ingen heldragen linje.
-På "vanlig väg" är det tillåtet att köra om då man möter om man inte korsar mittlinjen.

Varför skulle det vara annorlunda vid vajerräcken? Säkert en "lucka" i lagen. Nästa sommar ser vi omkörning förbjuden-skyltar innan varenda vajerräcke... :gnissla
 

Helldriver

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2005
Ort
Sverige
Hoj
Italiensk 2010:a på nästan 1200 cc
Gäller det omvända, om man kommer ifatt några bågar som inte kör fort nog?

Kan man då trycka sig förbi dem mellan vajerräckena och bågarna?

Kan MCn rymmas bredvid bilen så måste ju en MC rymmas bredvid min bil utan problem.:confused:
 

Riders

Guest
man ser om dom tittar i spegeln och ser dig och utifrån det flyttar sig till höger! då kör jag om i alla fall! Men har JAG inte ögonkontakt med personen i bilen via hans/hennes speglar så skulle jag nog hellre välja att köra om på väggrenen om utrymme finns än att trycka mig förbi mellan ett hårt räcke och en jävligt hård bil!
 

Lindquist

TeamLindquist.se
Gick med
20 Mar 2009
Ort
Big City
Hoj
690 SMC-R
Lätt de brukar jag göra me firma bilen... ba tuta o köra :tummenupp:D

Gäller det omvända, om man kommer ifatt några bågar som inte kör fort nog?

Kan man då trycka sig förbi dem mellan vajerräckena och bågarna?

Kan MCn rymmas bredvid bilen så måste ju en MC rymmas bredvid min bil utan problem.:confused:
 

dizzy

Var är min rotorhoj?
Gick med
30 May 2008
Ort
Tokholm
Hoj
Trajja TT600 -02
Tja ibland kör man om på i singel filen på 2+1 väg, men bara då man VET att bilen framför har sett en o därför lämnat plats.
O direkt man blir osäker på om de sett en sä väntar man.

Då det gäller att stanna vid STOP skyllt är det så att Fordonet ska stå still, inte bara hjulen. Åtminstånne var det så för en 13 år sen.
4hjuls ställ med låsta hjul förbi en STOP-skyllt på ett öde industriområde. O givetvis stog polisen där. Slapp böter o så, men polisen vill göra det glasklart att det förutom att hjulen ska stå still måste även fordonet göra det.

Nu då det är klarlagt så står det däremot inte VAR man ska stå still.
Lagen säger VID.... vilket är ett ganska brett begrepp juridiskt.
Så att om du står still som nr 3 bakom stoplinjen räknas även det som VID och därmed kan du helt lagligt köra ut direkt utan att stanna med framhjulet på linjen
 

69:an

Avskaffa SJ!
Gick med
24 Feb 2004
Ort
Halland
Hoj
en liter Honda
Vet inte om jag har helt torrt på fötterna men hur ser omkörningsförbudsskylten ut som gäller MC?
Den vanliga skylten med två tre hjulig fordon avser vad jag vet tre och fler hjuliga fordon.
Den "vanliga" förbudsskylten, med en röd bil bredvid en svart bil (skylt C37), säger att det är förbjudet för alla fordon att köra om andra fordon än tvåhjuliga mopeder och motorcyklar. Den förbjuder dig alltså att med hoj köra om en bil, men inte att med bil köra om en hoj.
(Någon annan förbudsskylt som även innefattar förbud mot att köra om tvåhjuliga mopeder och motorcyklar, finns inte såvitt jag vet.)

När det är uppenbart att bilföraren uppmärksammat mig och lämnat plats, och läget i övrigt känns säkert, så kör jag om innanför heldragen linje och ibland även innanför 2+1 mitträcke.

Sedan bara en senkommen kommentar:
Dom har ju ingen som helst skyldighet att släppa förbi dig, det är ju upp till dom om dom vill vara lite extra hjälpsamma eller inte.
Det är en vanlig missuppfattning, men att den skyldigheten faktiskt är lagstadgad framgår rätt tydligt i Trafikförordningen 3. kap 38 §:
När en förare som färdas på väg uppmärksammar att någon avser att köra om till vänster, skall föraren med iakttagande av bestämmelserna i 7 § hålla så långt till höger som möjligt.
That's it. Har man uppmärksammat att någon vill om, så skall man hålla så långt åt höger (i körfältet) som man kan för att underlätta.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top