Köra på bakhjulet?

Flipboat

AlphabeastMC.com
Gick med
28 Aug 2008
Ort
Sthlm
Hoj
R6
Du tror inte det beror på att du inte försökt än kanske.....
Prova gasen, det är inte så att den börjar åka på 1 hjul av sig själv.

jag har ju inte provat ännu för jag ville höra lite tips ifrån er först. Tro mig...jag har gasat tidigare :D men tydligen inte tillräckligt för att lyfta...
 

Mcgromit

Ny medlem
Gick med
4 Jun 2007
Ort
Södertälje
Hoj
Hornet -07
jag har ju inte provat ännu för jag ville höra lite tips ifrån er först. Tro mig...jag har gasat tidigare :D men tydligen inte tillräckligt för att lyfta...

Har du kollat in Bike`s Slangskola?? Finns på Bike.se och sen välja bike-tv.. där bland filmerna finns en lite video om hur man gör.. tyckte den var sådär.. men men.. finns även How to Wheelie på youtube....
 

Chase

Don´t screw with me, Ill screw you back!
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Malmö
Hoj
Hojar
Kör i ettan på 8000rpm ca eller lite mer kanske beroende på var effekten sitter i registret..

Sitt med stussen mot passagerarplatsen ( inte på passagerarplatsen) håll armarna så raka du kan,,, slå av på gasen helt och så fort du känner att gaffeln niger lite så ger du full gas och HÅLL BLICKEN I HORISONTEN. Ha i beredskap foten på bakbromsen och dutta till denna om du tycker den reser sig för snabbt eller för högt.

Lycka till :tummenupp
 

Ingel

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Norrtälje
Hoj
stuntster
Kör i ettan på 8000rpm ca eller lite mer kanske beroende på var effekten sitter i registret..

Sitt med stussen mot passagerarplatsen ( inte på passagerarplatsen) håll armarna så raka du kan,,, slå av på gasen helt och så fort du känner att gaffeln niger lite så ger du full gas och HÅLL BLICKEN I HORISONTEN. Ha i beredskap foten på bakbromsen och dutta till denna om du tycker den reser sig för snabbt eller för högt.

Lycka till :tummenupp


inte horisonten, då ligger hon för lågt. tanken är bättre att titta på.
 

Chase

Don´t screw with me, Ill screw you back!
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Malmö
Hoj
Hojar
inte horisonten, då ligger hon för lågt. tanken är bättre att titta på.

Haha

Jo,, men du menar en sak o jag en annan.

När man är ny på hojen så hamnar man där blicken är. Tittar hon ner på tanken så är det mycket svårare att lätta.

Håll blicken uppe så funkar det fint.

Som en endo, tittar du framför hojen, ganska nära så antingen händer inget eller så flippar den över, blicken högt och långt fram ger mer kontrollkännsla.
 

Ingel

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Norrtälje
Hoj
stuntster
Som en endo, tittar du framför hojen, ganska nära så antingen händer inget eller så flippar den över, blicken högt och långt fram ger mer kontrollkännsla.

man ska alltid ha blicken mot kameran. helst ha öppen mun samtidigt.

om det saknas kameramän så tittar jag gärna på asfalten så nära hojjen som möjligt... men smaken känske är som baken. och nu är vi of topic.
jag ser många som ska lära sig uiila som ligger över tanken och försöker pressa ner hojjen. man ska sitta tillbakalutad med i storrt sätt raka armar tror jag. för övrigt tror jag inte man kan läsa sig till hur man ska göra.
 

Chase

Don´t screw with me, Ill screw you back!
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Malmö
Hoj
Hojar
man ska alltid ha blicken mot kameran. helst ha öppen mun samtidigt.

om det saknas kameramän så tittar jag gärna på asfalten så nära hojjen som möjligt... men smaken känske är som baken. och nu är vi of topic.
jag ser många som ska lära sig uiila som ligger över tanken och försöker pressa ner hojjen. man ska sitta tillbakalutad med i storrt sätt raka armar tror jag. för övrigt tror jag inte man kan läsa sig till hur man ska göra.

Till en början kanske man ska hålla ögonen en bit framför annars så.............

[YOUTUBE-ID]IoIODGhhjWQ&feature=related[/YOUTUBE-ID]
 

Flipboat

AlphabeastMC.com
Gick med
28 Aug 2008
Ort
Sthlm
Hoj
R6
Ja, tycker du det är rimligt med bakhjulsåkande kvinnor?

Ja, det har inget att göra med om man är tjej eller kille. Frågan är hur våghalsig man är. Att vilja/kan köra på bakhjulet har ju med personlighet att göra inte med KÖN! :trött
 

jocke-j

Med dryg stockholmsdialekt!
Gick med
1 Mar 2006
Ort
Sthlm/Malmö
Hoj
Yamaha YZF600R
Att åka på bakhjulet

Hejsan!. Har själv precis börjat att öva på att "wheela".

Har tittat mkt på två videoklipp som jag tycker är väldigt pedagogiska:
http://www.youtube.com/watch?v=qncPBZ9DRRk
och
http://www.youtube.com/watch?v=i3_Z96lxyUo

Hittils har jag övat på:
1. accelera hårt i 1:ans växel (och lutat kroppen framåt, så att framhjulet ej lyfter).).
2. sitta upprätt och accelerera hårt i 1:ans växel = framhjulet lyfter vid 6-7k/rpm), släpper då av på gasen.
3.sitta upprätt och accelerera hårt i 1:ans växel, framhjulslyft vid 6-7k, fortsätter hålla gasen så att framhjulet kommer ännu lite högre upp, minskar gasen lite, för att fortsätta åka på bakhjulet och sen sätta ner framhjulet genom att släppa ytterligare på gasen.

Det är så långt jag kommit hittils, ska öva ytterligare ett tillfälle på detta, sen går jag över till att börja öva med att koppla upp den med kopplingen.

Mina mål: vill inte bli någon stuntare, utan vill bara lära mig att kunna köra på bakhjulet i låg fart (1:an eller 2:ans växel, utan någon större fartökning.

Viktigt att tänka på: Skynda långsamt och ha alltid foten på bakbromsen utifall du får en för hög wheelie då ju motorbromsen på sportiga 600cc inte är så stark.

Hoppas mina egna nybörjarerfarenheter kan ge dig några tips på vägen!.
Lycka till.
//Mvh Joakim.J
 

shane54

Gixxermixxer
Gick med
4 Jun 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki GSX-R600 -04
Lätt som en plätt...

Lätt som en plätt... så snart jag är tillbaka från sjukan kan du få gå en snabbkurs ;)

:tummenupp
 

Richard

21st century digital boy
Gick med
25 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Gixxer
Det viktigaste att tänka på när man ska lära sig köra på bakhjulet är att det heter PÅ ettan, tvåan osv - inte I ettan, tvåan.
 

Flipboat

AlphabeastMC.com
Gick med
28 Aug 2008
Ort
Sthlm
Hoj
R6
det är olagligt att köra bakhjul! :3freak :D

Haha vi AIK:are brukar ju ändå kallas för kriminella så då spelar det ingen roll... :pannkyss

Lätt som en plätt... så snart jag är tillbaka från sjukan kan du få gå en snabbkurs ;)

:tummenupp

Ojdå, vet inte om jag vågar få en snabbkurs av dig...hamnat på sjukan av för mycket slangåkning?! :näsblod
 
Last edited:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Ja, det har inget att göra med om man är tjej eller kille. Frågan är hur våghalsig man är. Att vilja/kan köra på bakhjulet har ju med personlighet att göra inte med KÖN! :trött

Kön och personlighet bör gå hand i hand så att säga.
Precis som killar inte ska hålla på med balett så ska tjejer inte köra på bakhjulet.
Det hänger ihop med biologi.
Kvinnans kropp är skapt att föda barn. Om en gravid kvinna wheelar kan det skada fostret.
 

Pizzabagarn

Guest
Kön och personlighet bör gå hand i hand så att säga.
Precis som killar inte ska hålla på med balett så ska tjejer inte köra på bakhjulet.
Det hänger ihop med biologi.
Kvinnans kropp är skapt att föda barn. Om en gravid kvinna wheelar kan det skada fostret.


Äntligen en snubbe som inte fallit offer för det jämställda helvetet vi lever i :D

Det viktigaste att tänka på när man ska lära sig köra på bakhjulet är att det heter PÅ ettan, tvåan osv - inte I ettan, tvåan.

accelerera fort i 2:an :tuttar
 
Last edited:
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top