Köra på Nürburgring

Pär

Det var inte jag
Gick med
22 Sep 2003
Ort
Svenska Rivieran
Hoj
Aprilia RSV4 Factory, Aprilia RS250 ,RD350-84
Jag o en polare är där mellan den 7-15 july öppet . det är öppet hela veckan förutom på mondagen. har du vägarna förbi denna vecka kan vi dra dig runt ett par varv om du vill.
 

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
Kan vi utveckla den här tråden om ringen? Jag ska ned dit med Motorrad den 1-2 september och är nyfiken på allt om körningen där.

Tips på filmer och spel där du bäst lär dig bansträckningen.

Tips och erfarenhet hur banans olika delar tas på bästa sätt, kanske mer fokus på vad man ska passa sig för än hur man slår varv rekord, det är ju inte riktigt aktuellt i mitt fall...förens dag två :D

Det finns en gemensam plan för nedresa men jag och kompisen kommer att ha våra hojar i en buss och det kan bli separat resa ned, tips på bästa resväg ned?
 

Darth Väder

Irregular firing (dis)order
Gick med
30 Apr 2003
Ort
Örebro (men Pite i mitt hjärta)
Hoj
Hojlös
Jag lärde mig banan för flera år sen med Gran Turismo 4 men sen har jag även kört mycket Forza Motorsport 3 och det funkar lika bra.
På tuben finns många klipp med både hoj och bil som man kan kika på.
Om du nu ska dit med Motorrad så kommer du ju att ha duktiga instruktörer och det lär du dig säkert väldigt mycket av också :)
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Körde Nürburgring för ett par år sedan på Gran Tourismo 4 på min dåvarande PS2. Tv-spelen fångar inte nivåskillnaderna på banan särskilt väl. Vill inte påstå att jag hade någon som helst nytta av det när jag åkte ner. Å andra sidan satt inte sträckan färskt i mitt minne vid tidpunkten. Gjorde av med mitt GT4 när jag bytte in min PS2 mot PS3 och det tog ett tag innan GT5 släpptes som alla vet...

Skulle rekommendera den som vill nära sig banan att anmäla sig till Scuderia Hanseat förarkurs. Där kör man sektion träning, vilket underlättar inlärningen av banans olika sektioner. Sedan krävs antagligen ett par hundra varv för att verkligen finputsa på spårvalen. Scuderia Hanseat är en förarkurs där man kör bil. Vet inte om det finns något motsvarande på mc-sidan.

Mycket bra information om banan och allt omkring finns på www.rejsa.nu som redan länkats till i tråden.

Med motorcykel skulle jag ta det väldigt lugnt. Eftersom motorcyklar går mycket bättre ut på raksträckorna kommer bilisterna att bli otåliga i kurvorna och försöka bromsa sig förbi, precis som jag skrev i mitt förra inlägg. Inte alla bilister som håller huvudet så kallt att de vill få sitt varv förstört genom att ligga bakom en motorcyklist som kryper runt kurvorna. Inför krönen kommer en osäker förare att släppa på gasen, medans en erfaren kommer att hålla full gas. Det blir enorma hastighetsskillnader. En olycka är lätt hänt.
 

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
Om jag inte har helt fel så är Motorrads dagar vikta bara för hojar, hoppas det är så. Sen är det som skrivits tidigare förmodligen uppstyrt med duktiga instruktörer, det är ju faktiskt en förarutbildning som vi betalar en hyfsad slant för så jag tror det kommer bli både säkert och bra.

Men jag ska definitivt leta upp bra filmer och/ eller spel o "läsa in" banan!

Mer info och tips om banan och allt runtomkring önskas!
 

Gearbox

Träffar apex med slumpmässig precision
Gick med
24 Feb 2010
Ort
Petersberg
Hoj
ZX10R
Tack för all feedback gubbar, just nu längtar jag mest efter att få sträcka ut på Autobahn, lägga hakan på tanken och stirra ut i det minimala synfältet genom mitt smutsiga kåpglas. Kontakta försäkringsbolaget innan nåt har hänt? Skulle inte komma på tanken, möjligvis tänka tanken att plocka fram villkoren innan avresa men var är dom och hur ser dom ut :va
 

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
Är det den här kursen ni ska gå? Den är nog renodlad avsedd för motorcykelkörning och något jag själv skulle valt om jag skulle köra på ringen med motorcykel.

http://www.aeaventures.com/

Kikade på länken och ja, det verkar vara den, samma datum i alla fall som när vi är där :)
Låter riktigt bra!

Tack för all feedback gubbar, just nu längtar jag mest efter att få sträcka ut på Autobahn, lägga hakan på tanken och stirra ut i det minimala synfältet genom mitt smutsiga kåpglas. Kontakta försäkringsbolaget innan nåt har hänt? Skulle inte komma på tanken, möjligvis tänka tanken att plocka fram villkoren innan avresa men var är dom och hur ser dom ut :va

Sorry om jag kapade din tråd! :krama
 
Last edited:

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Kikade på länken och ja, det verkar vara den, samma datum i alla fall som när vi är där :)
Låter riktigt bra!

Verkar som ett ypperligt tillfällle att testa att köra motorcykel på ringen under hyfsat kontrollerade former. Återkom gärna med intryck av banan och kursen.

Kan säga att jag fick enorm respekt för banan när jag var där förra hösten för första gången. Stanna gärna till och studera några avsnitt när du anländer till området. Man skymtar banan som sträcker sig över hela bygden.

I mitt fall körde jag bil och den liknelsen jag drog efteråt var att det antagligen är som att köra bil på en bergodalbana på ett tivoli.

Beroendeframkallande med en skräckblandad förtjusning. En plats man gärna återkommer till om och om igen. Det finns inget ställe som det någonstans på jorden. Folk vallfärdar dig. En japansk äldre herre hade låtit skeppa sin 70-tals Porsche dit. Inte en gång utan vid minst ett tillfälle innan jag mötte honom. Ett riktigt energiknippe som man blev glad att bara få vara i närheten av.
 

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 990 SMR
Vad har en amatör för snitthastighet med mc?
(säg genomslittslig i motsv. mellangrupp på en svensk bankörning)

En motard med 58hk blir inget bra alls kanske!?
 

Darth Väder

Irregular firing (dis)order
Gick med
30 Apr 2003
Ort
Örebro (men Pite i mitt hjärta)
Hoj
Hojlös
Vad har en amatör för snitthastighet med mc?
(säg genomslittslig i motsv. mellangrupp på en svensk bankörning)

En motard med 58hk blir inget bra alls kanske!?

Banan är ju inte direkt knixig så hastigheterna är ju över 200-250 ganska ofta även för en (som jag) rätt ovan Ringen-åkare. Med en motard tror jag dock man kör fortare än de absolut långsammaste ekipagen, det kan ju faktiskt åka 18m-bussar där men då kör man med varningsbil bakom. Jag lotsade runt en amerikan som körde LC8 så visst funkar det :)
 

R1-T

Ny medlem
Gick med
10 Sep 2008
Ort
FAGERSTA
Hoj
BMW R nine T/5 2020
I morgon

Börjar min resa ner i morgon,ska vara där ner från 4/7-16/7.
Har semester i 6 veckor ingen brådis ner:banana
 

Gummi Tarzan

örnörn
Gick med
11 Jun 2010
Ort
Sollentuna
Hoj
Svart/ grå kronan duo s
Ett litet tips är att OM det börjar regna, eller bara dugga lite. Banan kan bli riktigt hal. Var själv riktig nära att hamna i räcket i ordentligt hög fart. Men annars så, tuta och kör!
 

Zafiro

Sporthojsnörd
Gick med
21 Sep 2014
Ort
Kävlinge
Hoj
Yamaha Tracer9 GT - 2021
Ska ner till banan nästa vecka och vill köra där med bilen.
Har registrerat mig på deras hemsida. Men hur fungerar det med betalning. Kan man betala när man är på plats ?
 

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Det avgör saken. Bokat om resan. Fick tom plats på Kielfärjan. Tack för tipsen om Gasthaus, bokat i Wiesemschied 5 min från banan. 60 euro för 2 nätter:)
Skitbilligt!
Är en hel del skymda kurvor så var försiktig just där. Kan stå ett fordon bakom...
Ta höjd bakom någon är BARA bra om den framför tar det väldigt lugnt till en början. Man ska ha respekt för ringen.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Skitbilligt!
Är en hel del skymda kurvor så var försiktig just där. Kan stå ett fordon bakom...
Ta höjd bakom någon är BARA bra om den framför tar det väldigt lugnt till en början. Man ska ha respekt för ringen.
Är nog liiiiite dyrare idag, det var 12 år sen inlägget skrevs... :)
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Nürburgring är inte så bra som förr - började köra där -97 och då var där ganska tomt på vardagskvällar samt bara ett fåtal bilar hade prestanda som motorcyklar. Sista gången jag var där var 2015 - då var det knöfullt på banan. Många bilar kör fortare än hojarna och många visar noll hänsyn eller försiktighet. Det sägs att man inte skall titta i backspegel vid bankörning - det gäller inte på Ringen - viss uppsikt bakåt tillrådes.
Jag avråder inte, men var försiktig och undvik om möjligt när det är som trängst. Finns inte många banor som är så roliga, men farten kan bli hög - 230+ innan Schwedenkreuz är inte ovanligt.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top