Köra på Nürburgring

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Ska ner till banan nästa vecka och vill köra där med bilen.
Har registrerat mig på deras hemsida. Men hur fungerar det med betalning. Kan man betala när man är på plats ?
Har varit så åtminstone till 2015 när jag senast var där - du köper ett kort o laddar med antal varv. Kan ju vara bra att få det bekräftat av någon med färsk erfarenhet.
Ofta trängsel vid påsläppet men det brukar rulla på bra. Kör mjuka varv i början o lär dig banan - jag laddade fullt första gången (med bil) o bromsade hårt inför varje kurva vilket gjorde att bromsarna försvann längst ner i Adenau - vätskan kokade. Nästa varv blev det mindre broms men kortare varvtid.
Strosa gärna runt en stund vid insläppet o spana in alla grymma bilar
 

geva

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Nov 2008
Ort
mitt i mörka Småland!
Hoj
S1000R M
Glöm inte att kolla upp om din försäkring gäller där.
Vet att flera (alla?) har friskrivit sig från Ringen.
Skadar man t.ex räckena får man betala för det, sägs att man får pröjsa för uppkommen stillestånd också…
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Om det är en vanlig väg, öppen för trafik måste väl försäkringen gälla?

Eller har försäkringsbolagen andra undantag också, som bogesundsvägen?
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Om det är en vanlig väg, öppen för trafik måste väl försäkringen gälla?

Eller har försäkringsbolagen andra undantag också, som bogesundsvägen?
Har sett något i stil med att försäkringen inte gäller för enkelriktade betalvägar eller liknande formulering för att komma åt just ringen. Sedan kan de altid hävda "tävlingsliknande förhållanden" men rättsligt blir det nog svårt att driva att trafikförsäkringen inte gäller.
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Har sett något i stil med att försäkringen inte gäller för enkelriktade betalvägar eller liknande formulering för att komma åt just ringen. Sedan kan de altid hävda "tävlingsliknande förhållanden" men rättsligt blir det nog svårt att driva att trafikförsäkringen inte gäller.
Jupp, brukar heta något i stil med "körning på inhägnat område och eller under tävlingslika förhållanden".

Och som redan sagts, kracha förtusan inte med någon annan och det man förstör på banan får man betala...

När jag var där för några år sen var det tanka ett kort i automat eller gå till manuell betalning och får ett kort man öppnar bommarna med.

Inga flygande varv alltså på fridagar, man måste passera bommen varje varv.

Däremot om det är ett bokat arrangemang så kan man slippa bommarna..

Kolla att det är öppet när du vill köra, (oftast kvällar).
Hyrs mycket av bilföretag där förarna lödar fullt varv på varv.
Det finns gratis utsiktsplatser på ställen runt banan som är värt ett besök..
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jupp, brukar heta något i stil med "körning på inhägnat område och eller under tävlingslika förhållanden".

Fast det är ju inte inhägnat område och det är ju inte tävlingsliknande förhållanden.

Det är en allmän (tysk) väg och fri körning, man får köra fort på många tyska vägar.

Vi har säker enkelriktade betalvägar i Sverige också (en massa tunnlar till exempel), och vi har vägar med viltstängsel på båda sidor, inget av det gör att försäkringen inte gäller.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Fast det är ju inte inhägnat område och det är ju inte tävlingsliknande förhållanden.

Det är en allmän (tysk) väg och fri körning, man får köra fort på många tyska vägar.

Vi har säker enkelriktade betalvägar i Sverige också (en massa tunnlar till exempel), och vi har vägar med viltstängsel på båda sidor, inget av det gör att försäkringen inte gäller.
Skrivningen om körning på inhägnat område osv är en mer allmän skrivning som de flesta (alla?) har och som jag har för mig återspeglar trafikskadelagen. Min nuvarande bilförsäkring (Svedea) har inget speciellt skrivet om Nürburgring, men vet att bl.a. If har det och då står det specifikt att försäkringen (handlar då om vagnskadeförsäkringen, inte trafik) inte gäller på banområden iordningställda för körning med motorfordon, eller något i den stilen, och räknar upp ett antal exempel på sådana banor, inklusive Nordschleife.
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Hade jag som skadereglerare för en snöskoterförsäkring fått in en kraschrapport från Nürburgring hade jag personligen köpt en ny snöskoter åt den försäkrade som en uppskattning för kämpaglöden ?
Lite lustigt att begränsningen att köra på vatten inte verkar gälla mc...
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Egentligen inget nytt med begränsningar i försäkringen. Några bolag godkänner SMC resp BMW-klubbens körningar. Tror tom att Moderna (som ägs av TH) godkänner bankörning i långsam grupp (vet inte hur det beskrivs i försäkringsbrevet). Nackdelen med Ringen är att det ligger långt bort + evt. språkförbistring
 

Skynet

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2018
Ort
Växjö
Hoj
VFR 800 -98. Gasgas EC 300. Yamaha XTZ 660 Tenere
Jag skulle jag aldrig köra med hoj på Nurburgring när det är allmän körning, det är för farligt.
Enligt villkoren på Svedea gäller inte försäkringen vid körning Nurburgring.

Som inhägnat område räknas i Sverige till exempel motorbanorna Mantorp Park, Gelleråsen, Scandinavian raceway Anderstorp, Sturup Raceway, Knutstorp ring, Linköpings motorstadion med flera. Även turistbanan Nurburgring räknas som inhägnat område.

2.1.5 SKADOR SOM INTE OMFATTAS AV FÖRSÄKRINGSMOMENTET Trafikförsäkringen gäller inte för skada: • Som uppstått vid tävling, träning, uppvisning eller liknande ändamål inom inhägnat tävlingsområde, såvida det inte är en utbildning godkänd av Svedea. Godkända utbildningar framgår av vår hemsida svedea.se.
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Fast det är ju inte inhägnat område och det är ju inte tävlingsliknande förhållanden.

Det är en allmän (tysk) väg och fri körning, man får köra fort på många tyska vägar.

Vi har säker enkelriktade betalvägar i Sverige också (en massa tunnlar till exempel), och vi har vägar med viltstängsel på båda sidor, inget av det gör att försäkringen inte gäller.
Sorry men jag håller inte med dej.
Nordslingan är inhägnad som fan och nä, fri körning? Det är rätt uppstyltat tycker jag..

Jag vet att vanliga trafikregler gäller på nordslingan, det står t.o.m på bommen men har man kört där kan jag garantera att man inte misstar sej för att vara på autobahn...

Jag tycker fortfarande rekommendationen att kolla med sitt f-bolag kvarstår innan man kör.
Det är möjligt det finns bolag som godkänner det men risken är stor att de inte gör det och hur kul är det att få reda på det efter att något hänt?

Screenshot_20230726_200632_Gallery.jpg
Screenshot_20230726_200845_Gallery.jpg
Screenshot_20230726_200728_Gallery.jpg
 

Raderad medlem 51742

Guest
Jag skulle jag aldrig köra med hoj på Nurburgring när det är allmän körning, det är för farligt.
Enligt villkoren på Svedea gäller inte försäkringen vid körning Nurburgring.

Som inhägnat område räknas i Sverige till exempel motorbanorna Mantorp Park, Gelleråsen, Scandinavian raceway Anderstorp, Sturup Raceway, Knutstorp ring, Linköpings motorstadion med flera. Även turistbanan Nurburgring räknas som inhägnat område.

2.1.5 SKADOR SOM INTE OMFATTAS AV FÖRSÄKRINGSMOMENTET Trafikförsäkringen gäller inte för skada: • Som uppstått vid tävling, träning, uppvisning eller liknande ändamål inom inhägnat tävlingsområde, såvida det inte är en utbildning godkänd av Svedea. Godkända utbildningar framgår av vår hemsida svedea.se.
Nu gällde frågan körning med bil och det jag refererade till tidigare ang. Svedea gällde deras bilförsäkring. Men i övrigt håller jag med dig. Skulle heller inte valt att köra Nürburgring med hojen på den allmänna körningen. Och som flera påpekat tidigare, man behöver kolla vad som gäller för ens egen försäkring.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Sorry men jag håller inte med dej.
Nordslingan är inhägnad som fan och nä, fri körning? Det är rätt uppstyltat tycker jag..

Jag vet att vanliga trafikregler gäller på nordslingan, det står t.o.m på bommen men har man kört där kan jag garantera att man inte misstar sej för att vara på autobahn...

Jag tycker fortfarande rekommendationen att kolla med sitt f-bolag kvarstår innan man kör.
Det är möjligt det finns bolag som godkänner det men risken är stor att de inte gör det och hur kul är det att få reda på det efter att något hänt?

Jag vet mycket väl hur det körs på Nordslingan.
Det undantar inte det faktum att det inte är ett inhägnat tävlingsområde.

Det är en allmän (betal) väg, vanliga trafikregler gäller och då ska också vanliga föräkringar gälla, sen att det körs väldigt mycket hårdare där än på autobahn är det ju ingen tvivel om.

Inget försäkringsbolag skulle kunna skriva in att försäkringen inte gäller på Essingeleden för att det sker så mycket olyckor där
 

Tomas Lofterud

Avdankad murvel
Gick med
23 Jun 2005
Ort
Tokhult
Hoj
Triumph Sprint 900 -98, Honda Transalp -99, Yamaha FZ1 -07, Triumph Bonneville -65, Yamaha XT660R 2007
Lite off topic, men…
Jag har kraschat på Nordslingan under Motorrads förarkurs, men då jag lånat hojen av KGK/Suzuki och tyvärr varit något oklar om var jag skulle köra med den, så fick jag köpa loss hojen till nypris… Blöta curbs är hala! Dyra läropengar.
Håller däremot med om att jag idag aldrig skulle köra på Ringen på en vanlig turistdag. Har gjort det, men då var jag ung och befriad från överlevnadsinstinkt!
 

Bifogat

  • IMG_0583.jpeg
    IMG_0583.jpeg
    149.4 KB · Visningar: 25

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Jag vet mycket väl hur det körs på Nordslingan.
Det undantar inte det faktum att det inte är ett inhägnat tävlingsområde.

Det är en allmän (betal) väg, vanliga trafikregler gäller och då ska också vanliga föräkringar gälla, sen att det körs väldigt mycket hårdare där än på autobahn är det ju ingen tvivel om.

Inget försäkringsbolag skulle kunna skriva in att försäkringen inte gäller på Essingeleden för att det sker så mycket olyckor där
De gånger jag kört där har det inte körts speciellt vilt eller vårdslöst. Håll till höger när du är ovan så är det inte särskilt dramatiskt...

Sen får man ju tycka vad man vill om upplägget men det ändrar ju inget om försäkringsbolag t.o.m uttryckligen nämner nordslingan som något de anser sej inte täcka...
 

Raderad medlem 51742

Guest
Jag vet mycket väl hur det körs på Nordslingan.
Det undantar inte det faktum att det inte är ett inhägnat tävlingsområde.

Det är en allmän (betal) väg, vanliga trafikregler gäller och då ska också vanliga föräkringar gälla, sen att det körs väldigt mycket hårdare där än på autobahn är det ju ingen tvivel om.

Inget försäkringsbolag skulle kunna skriva in att försäkringen inte gäller på Essingeleden för att det sker så mycket olyckor där
Det är därför de begränsningar i villkoren iaf jag sett inte handlar om själva trafikförsäkringen (som utgår från trafikskadelagen) utan om de andra delarna i försäkringen så som vagnskadeförsäkringen. Sedan finns ju villkorsbegränsningar även i de delar som utgår från TSL som handlar om "motordrivet fordon när det användes för tävling, träning, övningskörning, uppvisning eller liknande ändamål inom inhägnat tävlingsområde" och det är väl alltid upp till en domstol att tolka i slutändan, så när försäkringsbolag i sin förköpsinformation (inte samma sak som villkoren) tar upp den typen av begränsningar vi diskuterar på ett sätt som kan tolkas innefatta även trafikskada antar jag att det är en kombination av de tror det finns en hygglig chans att de skulle vinna en domstolstvist i frågan och att de vill upplysa försäkringstagaren om att det därför inte är att rekommendera att ge sig in i dylika äventyr om man vill vara säker på att försäkringen gäller.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Fast det är ju inte inhägnat område och det är ju inte tävlingsliknande förhållanden.

Det är en allmän (tysk) väg och fri körning, man får köra fort på många tyska vägar.

Vi har säker enkelriktade betalvägar i Sverige också (en massa tunnlar till exempel), och vi har vägar med viltstängsel på båda sidor, inget av det gör att försäkringen inte gäller.
Och alla som kört Essingeleden på hoj under rusningstrafik vet att det råden tävlingslika förhållanden där. Man SKA fram först för att vinna!!
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top