Köra på Nürburgring

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
De gånger jag kört där har det inte körts speciellt vilt eller vårdslöst. Håll till höger när du är ovan så är det inte särskilt dramatiskt...

Sen får man ju tycka vad man vill om upplägget men det ändrar ju inget om försäkringsbolag t.o.m uttryckligen nämner nordslingan som något de anser sej inte täcka...

Nej, men det är ju det jag är tveksam till att dom kan göra, I såna fall borde ju bogesundsvägen ha varit undantagen för sisådär 15 år sedan då motorcyklarna låg som tussilagos i dikeskanterna varje dag och det till och med fanns utställda fotografer i kurvorna som bara väntade på skrapljudet
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Nej, men det är ju det jag är tveksam till att dom kan göra, I såna fall borde ju bogesundsvägen ha varit undantagen för sisådär 15 år sedan då motorcyklarna låg som tussilagos i dikeskanterna varje dag och det till och med fanns utställda fotografer i kurvorna som bara väntade på skrapljudet
Jag förstår vad du menar, bommar som bommar och jag har kört nordslingan ett antal ggr trots vetskapen att försäkringen förmodligen inte skulle gälla...

Det fanns säkert bolag som hade velat klassa både Bogesundsleden och Slingerbulten som tävlingsbanan för att slippa betala ut ersättning ?

Men du kan ju ha en poäng för som CFr skriver så verkar trots allt trafikförsäkringen kunna gälla och som jag ser det är det det viktigaste.
Inte så kul om man råkar torpedera en Ferrari och ska ersätta det ur egen ficka.. ?
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Lite off topic, men…
Jag har kraschat på Nordslingan under Motorrads förarkurs, men då jag lånat hojen av KGK/Suzuki och tyvärr varit något oklar om var jag skulle köra med den, så fick jag köpa loss hojen till nypris… Blöta curbs är hala! Dyra läropengar.
Håller däremot med om att jag idag aldrig skulle köra på Ringen på en vanlig turistdag. Har gjort det, men då var jag ung och befriad från överlevnadsinstinkt!
Fy fan, inte kul... Hur länge fick du höra det på redaktionen?
 

Skynet

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2018
Ort
Växjö
Hoj
VFR 800 -98. Gasgas EC 300. Yamaha XTZ 660 Tenere
Jag förstår vad du menar, bommar som bommar och jag har kört nordslingan ett antal ggr trots vetskapen att försäkringen förmodligen inte skulle gälla...

Det fanns säkert bolag som hade velat klassa både Bogesundsleden och Slingerbulten som tävlingsbanan för att slippa betala ut ersättning ?

Men du kan ju ha en poäng för som CFr skriver så verkar trots allt trafikförsäkringen kunna gälla och som jag ser det är det det viktigaste.
Inte så kul om man råkar torpedera en Ferrari och ska ersätta det ur egen ficka.. ?

Jag missade att lägga in Svedeas villkor om trafikförsäkring, sedan hur det blir vid rättsprövning som CFr skriver är ju en annan sak. Försöker dom skrämma försäkringstagaren med en "dimridå" så att man tror att ingen försäkring gäller?

2.1.5 SKADOR SOM INTE OMFATTAS AV FÖRSÄKRINGSMOMENTET Trafikförsäkringen gäller inte för skada: • Som uppstått vid tävling, träning, uppvisning eller liknande ändamål inom inhägnat tävlingsområde, såvida det inte är en utbildning godkänd av Svedea. Godkända utbildningar framgår av vår hemsida svedea.se. • På din egen motorcykel och heller inte för skada på egendom som transporteras i eller på den egna motorcykeln.

Även turistbanan Nurburgring räknas som inhägnat område.
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Jag missade att lägga in Svedeas villkor om trafikförsäkring, sedan hur det blir vid rättsprövning som CFr skriver är ju en annan sak. Försöker dom skrämma försäkringstagaren med en "dimridå" så att man tror att ingen försäkring gäller?

2.1.5 SKADOR SOM INTE OMFATTAS AV FÖRSÄKRINGSMOMENTET Trafikförsäkringen gäller inte för skada: • Som uppstått vid tävling, träning, uppvisning eller liknande ändamål inom inhägnat tävlingsområde, såvida det inte är en utbildning godkänd av Svedea. Godkända utbildningar framgår av vår hemsida svedea.se. • På din egen motorcykel och heller inte för skada på egendom som transporteras i eller på den egna motorcykeln.

Även turistbanan Nurburgring räknas som inhägnat område.
Ja precis, råder minsta oklarheter är ett försäkringsbolag inte vad jag önskar ta mej an, de har mycket bättre jurister än jag....
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Ska man köra nordslingan på turistenfahrt så måste man i princip köra fortare än de som inte har fått banhyfs inpräntat i sig, vanligtvis folk i ring4rent-bilar eller liknande, för det blir jobbigt skitnödigt när de kör om en, klipper in rakt framför en och pallnitar lååångt innan böj. Herrejävlar i det.
När man börjar komma upp i fart så de mongona inte hinner ifatt blir det mycket mindre läskigt.

Sedan är det lite drygt att köra där dagarna eller ordentliga värmeböljor eftersom att bilar spränger motorn i parti och minut, och då stängs banan och hojar får inte komma på direkt när de öppnar igen, så då hinner nästa bil spränga motorn igen och så fortsätter det mest hela dagen. Så var det iaf när jag var där och körde. :gnissla

Ta en vecka eller två där så det lätt går att vara skita i att köra ringen om det är överfullt några dagar och istället puttra runt i det oerhört vackra landskapet istället.

Edit; och låt inte hastigheten överskrida förmågan. När det börjar kännas bekant på ringen kan det vara bra att ta det lugnt ett par varv istället för att pressa.
 
Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Sedan är det lite drygt att köra där dagarna eller ordentliga värmeböljor eftersom att bilar spränger motorn i parti och minut, och då stängs banan och hojar får inte komma på direkt när de öppnar igen, så då hinner nästa bil spränga motorn igen och så fortsätter det mest hela dagen. Så var det iaf när jag var där och körde. :gnissla

Nordschleife-where old BMW's go to die...
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Nordschleife-where old BMW's go to die...
Det var allt möjligt som sprängde motorn. Men gamla oservade bilar gillar helt klart inte att köras stenhårt och parkeras med överhettad motor. Konstigt det där.
Är väl lite samma som med gamla svenska survolvos som spränger motorn på autobahn.
 
Last edited:

Felix83

Never trust a fart on a motorcycle
Gick med
18 Jan 2022
Ort
Örebro
Hoj
2017 Street Triple RS, 2006 CBF1000A
Det var allt möjligt som sprängde motorn. Men gamla oservade bilar gillar helt klart inte att köras stenhårt och parkeras med överhettad motor. Konstigt det där.
Är väl lite samma som med gamla svenska survolvos som spränger motorn på autobahn.
Case in point:
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Nej, men det är ju det jag är tveksam till att dom kan göra, I såna fall borde ju bogesundsvägen ha varit undantagen för sisådär 15 år sedan då motorcyklarna låg som tussilagos i dikeskanterna varje dag och det till och med fanns utställda fotografer i kurvorna som bara väntade på skrapljudet
Sorry - finns ett välkänt försäkringsfall och prejudikat från förrförra decenniet i ett fall där en Porsche-förare deltog i en ”säkerhetsutbildning” och skrotade sin flång nya ögonsten. Jag vill minnas att denne i sista instans vann mot FB (märkesförsäkring) och där nyckelfrågan var om kursen kunde jämställas med tidtagen träning inför tävling. Efter den domen förtydligade bolagen sina villkor avseende inhängnat område.


I dessa sammanhang handlar mycket om när Trafikförsäkringslagen ska gälla i f t lagen om försäkring för tävlingsfordon. Principiellt kan inte båda gälla samtidigt och det är därför t ex SMC varje år får förhandla om försäkringsskyddet, rent formellt ”plockas staketen bort” och vanliga trafikregler ska tillämpas vid bedömningar under de pass som det körs trafiksäkerhetsutbildning steg 1-4. De pass som SMC Sport kör gäller däremot lagen om försäkring för tävlingsfordon (och licensförsäkringen från Svemo). Som redan skrivits är den senare lagen endast ett skydd för tredje man, det skyddar vare sig fordon eller skada på förare eller medtävlare.

Sedan är det nog Bulten (väg 257) som Du avser i inlägget, Bogesundsvägen är också trevlig men vad jag vet är det längs Bulten det fotats mest och mer eller mindre inofficiella tider diskuterats.
 
Last edited:
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top