watson skrev:
Det du gör nu är att föreslå att man bara ska ha EN vallande ras, EN vaktande ras, EN hämtande ras osv.... Bara för att hunden har en egenskap och har använts till vissa saker för 200 år sedan så betyder inte det att alla tex vallande raser har alla egenskaper gemensamt. Jag vill kunna köpa en pitbull om jag vill ha en hund som tex. inte är fullt så stor som amstaffen och inte fullt så liten som staffen. Jag vill kunna välja mellan bordercollie eller en collie.
Du vill kunna välja om du vill ha en sibyllaburgare, mcD, max, BB osv. Got the picture?!
För att något "seriöst" ska kunna hända för rasen behöver skk godkänna den samma, för att den sedan ska kunna avlas seriöst som amstaff och staff.
Nej det gör jag inte. För raser som redan är etablerade på ett framgångsrikt sätt och allt fungerar bra med, behöver man ju knappast åtgärda.
Grejjen är ju att de raser du tar som exempel för storleksvalfrihet, eller någon annan vad ras vad jag förstått, inte har riktigt samma problem som Pittbullen som ras, som den dras med både här och i sitt hemland...
Sedan att välja mellan Bordercollie eller Collie av storleksskäl, är en miss, eftersom det mesta de två raserna har gemensamt är typ "collie".
Att det finns olika sorters vallhundsraser (exempelvis) är för att de uppkommit oberoende av varandra i olika delar av världen...
Jag tror inte heller att SKK behöver erkänna Pittbullterriern som ras INNAN något avelsarbete i ordets sanna mening KAN bedrivas. Det är nog betydligt enklare att att få ett godkännade när ett avelsarbete finns dokumenterat och kan presenteras. Något som Svenska Pittbullterrier föreningen jobbar för.
watson skrev:
Körkort för krävanda raser?! ALLA hundar är krävande! Ingen hund är en leksak. Alla hundar kan attakera. Hundkörkort, punkt slut!
/FW
Du, det är uppenbart att det finns gradskillnadet i helvetet. Annars skulle det inte finnas raser som rekommenderas för nybörjare...
För dessa räcker det med en valpkurs och vardagslydnad, deras mentalitet är liiite mer förlåtande när det gäller inkonsekvenser från ägaren.
Jag tänkte FAKTISKT mer som B ("Grundkurs i hundägande") och BE körkort...