Köra skruvmejsel i pannan på en pitbull....

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Baby-ninja skrev:
Det hade jag sagt om det så var en groda med ko mule som stog bunden utanför dagis! Som sagt, gå inte fram till en hund som står bunden.

Jag ser förövrigt gärna att det införs ett körkort för hund.

Ja, men till en femåring kan du säga mer eller mindre vad du vill... Men de är fortfarande för små för att i alla lägen göra som du säger...
Du jobbar inte som förskolelärare eller hur?!


Jag kan inte annat än hålla med.. Som sagt, alldeless för många hundar som far illa... ...och i samband med detta även folk men tyvär så gott som aldrig de som borde fara illa, nämnligen odugliga hussar å mattar..
Ibland är det nästan så jag hade kunnat säga att det borde finnas för barn med...
 

EBS

The one and only
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Crime Village
Hoj
S1000RR -12, GSXR 1000 -07, RMX 250 -94
korvgubbe:
Är du på riktigt? Tror du på fullaste allvar att en frisk hund (oberoende av ras) går till attack mot en människa helt oprovocerat? Självklart finns det exemplar som inte är friska, precis som det finns hos människor. Skillnaden är att man avlivar hundar som attackerar människor det gör man inte med andra människor.

Om man inte kan lära sitt barn att man inte går fram till främmande hundar undrar jag vad man tänkte på? Man lär barn direkt att inte gå med främmande människor men djur är det tydligen fritt fram med.

Tro inte på allt som står i tidningarna, isåfall är vi hojåkare galningar som vill ha ihjäl alla i vår närvaro också.
 

Flamma77

Hojlös halvabstinent helveterinär.
Gick med
24 Sep 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Fullt möjligt att seriöst tänka tanken på en...
Jag kollade upp både rasen American Pitt Bullterrier och American Staffordshire Terrier igår och det enda som verkar skilja är namn och ev mankhöjd (inte mycket)... Ursprung och användningsområde är det samma på båda. :va
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
EBS skrev:
korvgubbe:
Är du på riktigt? Tror du på fullaste allvar att en frisk hund (oberoende av ras) går till attack mot en människa helt oprovocerat?.

Läste du ens vad jag skrev? Jag har inte skrivit oim fullt friska hundar. jag har skrivit om problemhundar och hundar som gör utfall i trängda lägen... läs om läs rätt.. Ditt påhopp är ju bara pinsamt med tanke på att jag inte i ett endaste meddelande ens yppat begreppet "frisk hund".
 

Mago

I am Sofa King
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Karlshamn
Hoj
Kavasaki ZX-7R -97 *såld*
Har inte hört ett enda fall där en renrasig pitbull med en normal ägare har gjort något oprovocerat.

Folk som inte kan något om avel ska ge fan i att avla sina hundar!

Bättre kontroll med certifikat och grejjer låter som en bra idé, men att förbjuda rasen helt är bara befängt.

Och för guds skull SKK. Fattar de inte att de bara förvärrar saken genom att inte acceptera pitbulls..
 

watson

Orka vara tvärtom
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm/på ön mitt i stan
Hoj
gsxr 750 -00 och CBR Zoohundra
Flamma77 skrev:
Jag kollade upp både rasen American Pitt Bullterrier och American Staffordshire Terrier igår och det enda som verkar skilja är namn och ev mankhöjd (inte mycket)... Ursprung och användningsområde är det samma på båda. :va

Eeh... Pitbullen är betydligt tanigare och lägre (om den är renrasig). Huvudformen är inte så värst lik heller för den delen. Användningsområden är samma, men skillnaden är att amstaffen är godkänd av skk och har varit det ett tag, vilket innebär att man kan avla djuret seriöst. Man kan avla bort missgynnande beteende, sjukdomar osv. Pitbullen "smygavlas" och det finns inte så många uppfödare. Det föds inte så många renrasiga pitbulls i sverige, vilket inte leder till någon snabb utveckling till det bättre... Thats why!



/FW
 

Bifogat

  • pitbull_inte.jpg
    pitbull_inte.jpg
    32.5 KB · Visningar: 42

EBS

The one and only
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Crime Village
Hoj
S1000RR -12, GSXR 1000 -07, RMX 250 -94
korvgubbe skrev:
Läste du ens vad jag skrev? Jag har inte skrivit oim fullt friska hundar. jag har skrivit om problemhundar och hundar som gör utfall i trängda lägen... läs om läs rätt.. Ditt påhopp är ju bara pinsamt med tanke på att jag inte i ett endaste meddelande ens yppat begreppet "frisk hund".

Då är ju disskutionen ganksa onödig med tanke på att alla här disskuterar med förutsättningen att hunden är frisk. Ska man då förbjuda alla hundar för att vissa har problem? Ska man då säga att alla hästar borde förbjudas för att några sparkar bakut? Man måste ju förutsätta att djuret är friskt, oberoende av om det är en människa, hund lr något annat djur.
 

Flamma77

Hojlös halvabstinent helveterinär.
Gick med
24 Sep 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Fullt möjligt att seriöst tänka tanken på en...
watson skrev:
Eeh... Pitbullen är betydligt tanigare och lägre (om den är renrasig). Huvudformen är inte så värst lik heller för den delen. Användningsområden är samma, men skillnaden är att amstaffen är godkänd av skk och har varit det ett tag, vilket innebär att man kan avla djuret seriöst. Man kan avla bort missgynnande beteende, sjukdomar osv. Pitbullen "smygavlas" och det finns inte så många uppfödare. Det föds inte så många renrasiga pitbulls i sverige, vilket inte leder till någon snabb utveckling till det bättre... Thats why!



/FW

Inget jag inte redan läst mig till... :)

Vad jag däremot inte fick fram var att eftersom det finns en sund kontrollerad ras, som Amstaff, vilken är snudd på samma ras, finns det ingen som helst anledning att köpa en "fulavlad" Pittbull?

Ett förbud/försvinnande av Pittbull som ras blir ingen förlust. Vilket kan vara ett gott alternativ om inget seriöst görs för att på allvar styra upp rasen och dess status. För att göra det kan det vara nytta med ett "körkort" på krävande raser.
 

watson

Orka vara tvärtom
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm/på ön mitt i stan
Hoj
gsxr 750 -00 och CBR Zoohundra
Flamma77 skrev:
Inget jag inte redan läst mig till... :)

Vad jag däremot inte fick fram var att eftersom det finns en sund kontrollerad ras, som Amstaff, vilken är snudd på samma ras, finns det ingen som helst anledning att köpa en "fulavlad" Pittbull?

Ett förbud/försvinnande av Pittbull som ras blir ingen förlust. Vilket kan vara ett gott alternativ om inget seriöst görs för att på allvar styra upp rasen och dess status. För att göra det kan det vara nytta med ett "körkort" på krävande raser.

Det du gör nu är att föreslå att man bara ska ha EN vallande ras, EN vaktande ras, EN hämtande ras osv.... Bara för att hunden har en egenskap och har använts till vissa saker för 200 år sedan så betyder inte det att alla tex vallande raser har alla egenskaper gemensamt. Jag vill kunna köpa en pitbull om jag vill ha en hund som tex. inte är fullt så stor som amstaffen och inte fullt så liten som staffen. Jag vill kunna välja mellan bordercollie eller en collie.
Du vill kunna välja om du vill ha en sibyllaburgare, mcD, max, BB osv. Got the picture?!
För att något "seriöst" ska kunna hända för rasen behöver skk godkänna den samma, för att den sedan ska kunna avlas seriöst som amstaff och staff.

Körkort för krävanda raser?! ALLA hundar är krävande! Ingen hund är en leksak. Alla hundar kan attakera. Hundkörkort, punkt slut!

/FW
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750

Flamma77

Hojlös halvabstinent helveterinär.
Gick med
24 Sep 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Fullt möjligt att seriöst tänka tanken på en...
watson skrev:
Det du gör nu är att föreslå att man bara ska ha EN vallande ras, EN vaktande ras, EN hämtande ras osv.... Bara för att hunden har en egenskap och har använts till vissa saker för 200 år sedan så betyder inte det att alla tex vallande raser har alla egenskaper gemensamt. Jag vill kunna köpa en pitbull om jag vill ha en hund som tex. inte är fullt så stor som amstaffen och inte fullt så liten som staffen. Jag vill kunna välja mellan bordercollie eller en collie.
Du vill kunna välja om du vill ha en sibyllaburgare, mcD, max, BB osv. Got the picture?!
För att något "seriöst" ska kunna hända för rasen behöver skk godkänna den samma, för att den sedan ska kunna avlas seriöst som amstaff och staff.

Nej det gör jag inte. För raser som redan är etablerade på ett framgångsrikt sätt och allt fungerar bra med, behöver man ju knappast åtgärda.
Grejjen är ju att de raser du tar som exempel för storleksvalfrihet, eller någon annan vad ras vad jag förstått, inte har riktigt samma problem som Pittbullen som ras, som den dras med både här och i sitt hemland...
Sedan att välja mellan Bordercollie eller Collie av storleksskäl, är en miss, eftersom det mesta de två raserna har gemensamt är typ "collie".
Att det finns olika sorters vallhundsraser (exempelvis) är för att de uppkommit oberoende av varandra i olika delar av världen...

Jag tror inte heller att SKK behöver erkänna Pittbullterriern som ras INNAN något avelsarbete i ordets sanna mening KAN bedrivas. Det är nog betydligt enklare att att få ett godkännade när ett avelsarbete finns dokumenterat och kan presenteras. Något som Svenska Pittbullterrier föreningen jobbar för.

watson skrev:
Körkort för krävanda raser?! ALLA hundar är krävande! Ingen hund är en leksak. Alla hundar kan attakera. Hundkörkort, punkt slut!

/FW
Du, det är uppenbart att det finns gradskillnadet i helvetet. Annars skulle det inte finnas raser som rekommenderas för nybörjare...
För dessa räcker det med en valpkurs och vardagslydnad, deras mentalitet är liiite mer förlåtande när det gäller inkonsekvenser från ägaren.
Jag tänkte FAKTISKT mer som B ("Grundkurs i hundägande") och BE körkort... :hihi
 

watson

Orka vara tvärtom
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm/på ön mitt i stan
Hoj
gsxr 750 -00 och CBR Zoohundra
Flamma77 skrev:
Nej det gör jag inte..............
Du, det är uppenbart att det finns gradskillnadet i helvetet. Annars skulle det inte finnas raser som rekommenderas för nybörjare...
För dessa räcker det med en valpkurs och vardagslydnad, deras mentalitet är liiite mer förlåtande när det gäller inkonsekvenser från ägaren.
Jag tänkte FAKTISKT mer som B ("Grundkurs i hundägande") och BE körkort... :hihi

Äh.... Jag hade skrivit ett långt inlägg, men jag orkar helt enkelt inte. Jag har nog med folk där jag bor att diskutera med. Vad du tycker och tänker om olika hundraser kan jag skriva i en bok och lägga upp på vinden. Jag blir så trött av denna diskusion. HUR många här innne har ens varit i kontakt med en ABPT, amstaff, staff?! Hur vet ni att de är så farliga?! VET ni att allt som står i tidningen och sänds på tv är både vinklat och ibland är det inte ens sant!

/FW
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top