ALLA Hojar är trafikförsäkrade oavsett om du har fel behörighet eller ingen alls för hojen !
Den är även trafikförsäkrad om någon snor den och kör med den !
Jag är säker på detta för förra året när jag köppte en GSX-R 600 så sket jag i att teckna någon försäkring på 1 vecka ungefär för jag skulle ändå inte köra med hojen förän jag hade strypt den !
Strypte och försäkrade den. (Och rykte ur skiten för den som undrar)
Sen kom det ett brev från Trafiksäkerhetsföreningen eller något sånt med ett inbetalningskort på lite drygt 500 spänn för att jag inte hade haft minst en trafikförsäkring i 1 vecka ungefär. Där i brevet stod en massa information om att alla hojar o bilar är trafikförsäkrade genom den Trafiksäkerhetsföreningen för att ingen ska bli utan ersättning om man kör på någon utan körkort el dyl.
Sen är det även ganska lungt med vagnskadeförsäkringen om man har plockar ur strypningarna, lättast så monterar man i dom igen innan hojen ska in på verkstad vid en eventuell vurpa. Ibland kollar dom inte ens om hojarna är strypa !
Jag vet för jag har jobbat som mekaniker på en scooterfirma där vi reparer alla möjliga scootrar...mc o mopeder.
Det är ytterst få fall som bolagen kollar om hojarna är strypta innan dom ger godkännade för reparation. Vi jobbade med massa olika bolag där så det gäller så gott som alla.
Om skadorna är mycket stora så kollar dom ibland hur skadan kan har uppkommit och om det är någon ide att reparera eller om dom överväger att lösa in hojen.
Polisen har typ noll koll på detdär med strpningar och har du 25 Kw på pappret så är det lungt !
Med andra ord....man kan köra ostrypt och var helt lugn med trafikförsäkringen och ganska lungn även med vagnskadan.