Köra utan körkort.

Status
Ej öppen för fler svar.
Gick med
16 Oct 2007
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Sant. Jo men skulle jag bli stoppad 1 gång så skulle jag lägga ner på en gång, jag är inte dum i huvudet och tänjer på gränserna.
Så åker jag dit för olovlig körning så är det den första och sista gången!

Nä du är nog ett troll som trollar....

Lefflan

Ny medlem
Gick med
13 Apr 2016
Hoj
KTM 690 -07
Haha, visst. Men tror du jag pratar om att pendla som att jag redan har kortet eller? Jag bor på landet och tänker hålla mig inom min kommun, så du kan vara lugn.

Purple Haze

f d bootlegger
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
2000 Yamaha XV 535, 1991 Yamaha TZR 125, 1982 Yamaha XJ 400
Man kan ju dela upp problemet i två delar... själva försäkringsfrågan resp själva körkortsfrågan.

Att köra oförsäkrat är korkat, dumt, idiotiskt dvs inget INGEN ska göra.

Att köra utan giltigt körkort är även det dumt. Så min spontana fråga blir... har du ingen du kan övningsköra lagligt med? Du skriver fyller 24 snart och har möjlighet till att ta körkort därefter... är det inte bättre att vänta tills du har ett giltigt kk så kan du sova lugnt om nätterna och köra under lite lugnare omständigheter?

Lefflan

Ny medlem
Gick med
13 Apr 2016
Hoj
KTM 690 -07
Jag sover lugnt om nätterna och är inte rädd egentligen, men det är bra att kolla upp sånt här så man är extra försiktig.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Haha, visst. Men tror du jag pratar om att pendla som att jag redan har kortet eller? Jag bor på landet och tänker hålla mig inom min kommun, så du kan vara lugn.

Att köra i egen kommun har ingen särställning i lagstiftningen. Jag själv har kört mer olovligt än de flesta; uppvuxen på landet och började tjuvlåna bilen nattetid från ungefär 10-årsåldern. Men det var trettiofem år sedan och jag hade inte nog med konsekvenstänkande.

Det har inte du heller, 24 år eller ej. :näsblod

Skaffa en handledare, slå de där grillerna ur hågen och var glad att du ställde frågan på SH och fick svar. Det är inte moral det handlar om, det är att du DELS sabbar för oss andra motorcyklister (således inga applåder på ett hojforum), och att du DELS riskerar att sumpa hela ditt liv bara för att du var kåt på att ta mckort lite billigare...

Så. Jävla. Dumt.

Purple Haze

f d bootlegger
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
2000 Yamaha XV 535, 1991 Yamaha TZR 125, 1982 Yamaha XJ 400
Jag sover lugnt om nätterna och är inte rädd egentligen, men det är bra att kolla upp sånt här så man är extra försiktig.
Risken att bli stoppad av snuten om du har ett försäkrat fordon är nog väldigt väldigt liten förutsatt att fordonet är besiktigat, skattat och lysen och allt annat är i ordning.

Den moraliska biten att köra utan kk ska jag inte lägga mig i.

Btw, vad är det för hoj och har du tidigare erfarenhet att balansera på två hjul?

Last edited:

polymoog

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2014
Hoj
Suzuki GSX650F 2008 / Honda NT Revere 650 1990 / Honda MT5 1989
Du kan ju försäkra hojen utan problem trots att du inte har kort, jag övningskörde typ 3 säsonger innan jag äntligen kom igång och tog kortet :huvet

På Bilsport och MC t.ex., då fyller man i från en lista hur många år man har haft körkort, första alternativet är 0-1 år, så den tog jag varje gång :fakta

Sen så kostar ju inte handledarpappret samt körkortstillståndet många hundralappar, så kan du öva med bekanta, samt träna själv på inhägnat område :fakta

Det går ju att ta kortet lagligt utan trafikskola, finns många här som bevisar detta :fakta:yoparty

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
En annan fråga, hur ofta stoppar polisen motorcyklister för rutin kontroller? Eller stoppar i allmänhet, är väl mycket mer sällan än bilar? Förutsatt att mc föraren inte kört avvikande.

KTM 690 är en polismagnet och nu har jag inte sett dig köra men sannolikt så kommer din framfart utstråla mängder av osäkerhet som också ökar risken för att du blir stoppad.

Angående försäkringar så gäller trafikförsäkringen alltid.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Det går ju att ta kortet lagligt utan trafikskola, finns många här som bevisar detta :fakta:yoparty

Exakt! När det är så enkelt att vara laglig, varför ens prova det olagliga med tanke på vad som ligger i potten.

Leta upp någon som haft A-kort mer än fem år, be denne registrera sig som handledare. Ut och kör tillsammans. Saknar denne kort kan denne åka bakpå din hoj...

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Jag vet en man i min hemkommun som körde bil utan körkort från att han ar 16 och när det var dags för körkort resonerade han som så att han kan väl lika gärna lägga pengarna på 10 försök till uppkörning som 9 körlektioner och därefter en uppkörning.

Minns inte alla detaljer kring det där och är inte ens säker på om det är sant eller en skröna men det funkade tydligen för honom och andra sidan är det nog 25-30 år sedan och kanske svårare idag.

Spirit

Det är farligt att leva - man kan dö!
Gick med
24 Sep 2006
Hoj
Triumph Explorer
Det var en pik om att jag inte är intresserad av att höra ifrån moralkärringar.

Om man kör utan körkort, och sedan tycker att folk som har synpunkter på det är moralkärringar... ja, då är det nog faktiskt fel på någonting annat än de så kallade moralkärringarna.

Hur som helst, bra att du är nöjd med tråden. Lycka till.

CoBz

Trajumf!
Gick med
18 Jan 2011
Hoj
Daytona 675, Honda CRF150R Minimotard
En annan aspekt på det hela är att det inte går att försäkra en KTM 690 inte går att försäkra för några vettiga pengar när man är 24 år gammal och i synnerhet inte när man bor i Stockholm.

Lefflan

Ny medlem
Gick med
13 Apr 2016
Hoj
KTM 690 -07
Det stämmer, det skulle kosta 60 000 per år eller något sånt när jag tittade. Därför är tanken att morsan ska stå på den!

notrightrider

The white zone is for loading and unloading only
Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.
Jag har fått ut det jag ville av tråden, tack för alla ni som gav seriösa svar!

En massa hugg och slag? :crash

Du funderar, du frågar - det är vackert så.
Grunna på det ett tag och försök se det ur vår synvinkel.

Motorcyklismen är hårt ansatt från alla håll och behöver inte mer trubbel.
Välkommen in i gemenskapen - med alla grundförutsättningar på plats.

- - - Updated - - -

Det stämmer, det skulle kosta 60 000 per år eller något sånt när jag tittade. Därför är tanken att morsan ska stå på den!

Du var nöjd med tråden sa du...?

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...