Köra utan ställ?

Twosaint

Great white people
Gick med
3 Jun 2003
Hoj
Z1 Yoshimura ed
Jao visst har jag åkt några kilometer till badstranden i linne och shorts på sommaren, ska jag hälsa på en kompis slänger jag på mig jackan och "åker".

Kör jag då drar jag på mig stället.

Hightuned

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2003
Hoj
Blandat japansk skrot
Vanish skrev:
Om det inte vore för att du ska få plocka jeanstyg som smält in i ditt fläsk :)

Hur kan jeans smälta dom är gjorda i bomull? Skrapas upp gör ju allt som inte är styktåligt mcskinn så "skit i fläsket" får man ränka med va än man har på sig? :confused:

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Hoj
Yamaha FZ8-n
ft skrev:
Jag behöver minsann inte en MC för att vara korkad och ställa till det för mig. :D

Vad använder du för skyddsutrustning när du kör flygplan?

Brukar du krascha ofta?

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Hoj
Yamaha FZ8-n
*DanTheMan* skrev:
Eftersom jag "kör" hoj o inte "åker" så e det alltid full mundering som gäller...utan undantag. Annars tar jag bilen.

Med bil kraschar du bara. På hoj har jag aldrig sett dig krascha.

Du kanske skulle tänka om?

Vanish

Ny medlem
Gick med
29 Jan 2004
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
Jag syftade på att jeanstyg är värre än annat material när man ligger på sjukan o ska få bort jeansen, inte bokstavligt talat "smält". Det var en trafiklärare som sa det till mig.

Fluxir

Min motorcykel har sex...
Gick med
8 May 2003
Hoj
FZR 600R
det händer att ja åker i jeans, men skinnjackan åker alltid på... hjälm är oxå helt självklart! :tummenupp
jag har typ 4km te badet, dit ja åker utan ställ, eller affären å köpa mjölk te morsan eller nåt.. korkat javisst, värt det? ja, så länge det inte händer något... händer det något får man bita i det sura äpplet... :kocko

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
Jag gör nog som folk gör mest, tar ryggskyddet under skinnjackan och har ett par jeans på benen om jag tex ska ner till stan och handla.
Men oj vad defensivt man kör då.
Egentligen är det väl korkat att köra mindre defensivt när man är fullt påklädd, jag menar bilarna och omgivande natur blir ju fan inte mindre hårda för att man har stället på sig :rolleyes:
Men ngn längre tur utan stället på mig skulle inte komma på fråga.
//Tobbe

Mr. Red

Åksugen
Gick med
20 Jun 2004
Hoj
VFR 750F
iom att jag bor ute i skogen så är det alltid full utrustning på(fast man får skämmas lite över att man kör med gore-tex), blir oftast bekvämast så... fast ska man bara ner på byn å löpa mjälk nöjar man sig med hjälm, jacka, ryggskydd och ett par tunna skinnhandskar, bökigt, men bättre än att gå :tummenupp

Lindén

Slutkört!
Gick med
27 Sep 2003
Hoj
Piagio med trampor
Shorts å hjälm e det minsta jag åkt i! :gnissla
Var varmt o skönt ute o blekfet o jävli :D
Fick inte på mig någon tröjja nyckelbenen var av o ett stoooort gips på ena handen.
Var en massa plåt iskruvat efter en ett par frivolter.
Hade legat hemma i 3 vekor med gipset.. abstinens :va
Var precis så jag orkade greppa om kopplingen sedan bar det utav! :yoparty
Numera så brukar jag ha hela kittet då jag lärt mig att det gör ont o krascha. :huvet
Resterande 3 tot 8v i gips så fick jag på mig skydds brallor iaf o några lager tröjjor.
Ibland rygg plattan beroende på dags formen.
Behöver jag tillägga att det inte var några längre sträckor jag körde?
O bara 50 väg...

Last edited:

pidda

Ny medlem
Gick med
30 Mar 2004
Hoj
Körde tidigare Ducati
Problemet med jeans är - om jag fattat det rätt- att dom är slitstarka. D.v.s. trådarna i jeansen går inta av när tyget sträcks utan skär in i köttet istället. Det skall visst vara ett helsike för läkarna att avlägsna jeansen med pincett. Och ofta får dom inte bort alla trådar så infektioner kommer som ett brev på posten.
Jeans skall vara det sämsta att köra i, sämre än shorts faktiskt.

Men som sagt, det är bara vad jag hört.

Kreuger

Team CaWalli Kawasaki Superbike
Gick med
6 Jul 2003
Hoj
Kawasaki ZX-10R 2010 svart
pidda skrev:
Problemet med jeans är - om jag fattat det rätt- att dom är slitstarka. D.v.s. trådarna i jeansen går inta av när tyget sträcks utan skär in i köttet istället. Det skall visst vara ett helsike för läkarna att avlägsna jeansen med pincett. Och ofta får dom inte bort alla trådar så infektioner kommer som ett brev på posten.
Jeans skall vara det sämsta att köra i, sämre än shorts faktiskt.

Men som sagt, det är bara vad jag hört.

Hur fort ska man köra för att få den effekten då? Jag har varit dum nog att köra "bara lite på gatan utanför" i jeans och fick framhjulssläpp och kana omkull i kanske ca 80 km/h. gled rätt bra många meter på asfalten innan jag kom upp på fötter. Jag är då jävligt glad att jag hade jeans och inte shorts på mig för visst fan skyddar de. Hade fina skrapmärken men inget tyg som bränt fast, däremot många hål i jeansen.

Lindén

Slutkört!
Gick med
27 Sep 2003
Hoj
Piagio med trampor
Kreuger skrev:
Hur fort ska man köra för att få den effekten då? Jag har varit dum nog att köra "bara lite på gatan utanför" i jeans och fick framhjulssläpp och kana omkull i kanske ca 80 km/h. gled rätt bra många meter på asfalten innan jag kom upp på fötter. Jag är då jävligt glad att jag hade jeans och inte shorts på mig för visst fan skyddar de. Hade fina skrapmärken men inget tyg som bränt fast, däremot många hål i jeansen.

Beror nog på tjockleken material på jeansena
Jag hade jeans på mig när jag drog åt helvete iof så var jag ute i gräset o for runt.
Men om man kanar i högre hastigheter så e det nog inge vidare!
Dom sade det åt mig med, detta med jeans som bränner in!

Rstu

ej Medlem
Gick med
29 Oct 2004
Hoj
bmw f650 gs -04
har ej hunnit prova men det blir troligtvis ryggskydd hjälm te badstranden och ryggskydd hjälm handskar och snickarbyxor te sommarjobbet :)

Elgasen

Antal krasch: 0st
Gick med
28 Jan 2004
Hoj
K1300R -09, EXC 350 Racing -05
Asfaltsskrap i jeans i 30-40knyck borde väl inte vara värre än 30-40knyck på trampcykel... och då har man ju sällan några skydd överhuvudtaget! :va

Lindén

Slutkört!
Gick med
27 Sep 2003
Hoj
Piagio med trampor
Rstu skrev:
har ej hunnit prova men det blir troligtvis ryggskydd hjälm te badstranden och ryggskydd hjälm handskar och snickarbyxor te sommarjobbet :)

Använd skydd!
Du vill nog inte se ut som jag gör!!!!
Skin ställ e bra med får då kanar man o det gör du i regel inte om du har något som biter sig fast i marken typ jeans o annat skit!
Min handled e slut o det kanske kommer bli stel op för jag har ont i den hela tiden! Hade jag haft skydd hade jag klarat mig bättre!

Lindén

Slutkört!
Gick med
27 Sep 2003
Hoj
Piagio med trampor
Elgasen skrev:
Asfaltsskrap i jeans i 30-40knyck borde väl inte vara värre än 30-40knyck på trampcykel... och då har man ju sällan några skydd överhuvudtaget! :va

Sant men går det 170 så e det ju lite nasty om man säger som så!
Blir nog jobbigt vid en 70 å uppåt!

Tri Leffe

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2004
Hoj
R6 02 Banhoj + Blackbird -97 + Lifan 125
För min egen del så blir det inte en meter utan skinnställ med alla skydd på plats, för det blir inte snygga skador om det blir hasa av på asfalten, och det är inte ett dugg skönt att på sjukan låta syrrorna skura bort alla små stenar med skurborste utan bedövning i det rosa köttet. Det är värt att svettas lite i de varma kläderna...... Man vet ju aldrig när någon korkad bilist ställer till det för en.....

//Leffe

Dez

Weeeee...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R1
Senaste året har kört och tankat (500m) en gång i jeans och T-shirt.

Dock kör jag mycket med bara jacka och handskar (och ibland ryggskydd) till skolan, jobbet och handlar.
Jag är fullt medveten om att det kommer göra ont om jag ramlar, men jag tycker det är värt risken.

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln