Köra utan ställ?

ove

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
suzuki 1100
Det är konstigt iaf att folk blir så förgrymmade över att man åker hoj i stan en varm sommardag utan skyddskläder.
Hade en vespa i somras typ räjsermodell (stulen nu grrrr) o när ja åkte på den
"alltvadengick" genom staden så var de ingen som höjde på ögonbrynet ens?
O förstå vad sporthojsåkare skulle gaffla på mig om ja hade skinnställ på en moppe :D :kocko :D hähähä

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Hoj
KTM 790 Duke
Jag "skulle bara" åka och tanka.
jeans + långärmat + lågskor. Påkörd i en korsning, visserligen bilens fel men inte gjorde det mindre ont.
Nää det blir extra skinn vid körning nu för tiden.

busz

Killen med oljetryck!
Gick med
17 Feb 2004
Hoj
StreetTriple R -10
Har man sporthoj så har man! Då ska det inte puttras i stan inte... då är det fullt ös som gäller :banana Är alltid fullrustad när jag sätter mig på min lilla beast :D

koop

Sinnessjuk
Gick med
27 Oct 2003
Hoj
Honda XR600 Motard -90, Suzuki GS500E -93
visst kör jag rundor utan skinnstället ibland.
men jag har alltid goretexjackan med godkända skydd på mig, spelar ingen roll hur kort tur som ska köras eller hur sakta, den är alltid på, och självklart krukan ;)

RSV_R

Ny medlem
Gick med
27 Aug 2003
Hoj
Aprilia RSVR Factory och Aprilia RSV-R
ove skrev:
Det är konstigt iaf att folk blir så förgrymmade över att man åker hoj i stan en varm sommardag utan skyddskläder.
Hade en vespa i somras typ räjsermodell (stulen nu grrrr) o när ja åkte på den
"alltvadengick" genom staden så var de ingen som höjde på ögonbrynet ens?

Har tänkt den tanken med... Inte bara sporthojs folk som tycker så. Känner mer att den allmänna uppfattningen är att man är dum i huvet om man pluttrar runt i stan. Men när man låg som en mäla över tanken på en trimmad moppe.... då va det helt OK. Till och med av föräldrarna....

Ska tillägga att jag pluttrade ner till stan för att käka en sommar. (i bara jeans, T-shirt, hjälm, handskar och skor)
Slutade med att jag blev ner mejad av bil som inte kollade döda vinkeln vid U-sväng.... Gjorde MYCKET ont och har fortfarande ärr efter skrapsår kvar! Blev efter det att bara köra med full mundering!

69:an

Avskaffa SJ!
Gick med
24 Feb 2004
Hoj
en liter Honda
Jag har sett tillrackligt mycket kottfars pa andra manniskor - vanner, hojbekanta och obekanta utan riktiga klader - under tjugo ar pa hoj for att det overhuvudtaget inte skall vara aktuellt att sjalv kora hoj utan full utrustning. Den insikten kommer med aren. :tummenupp

tokmaa

Risig?? Jag??!
Gick med
30 Aug 2004
Hoj
Super Ténéré -91, YZ 426-00
Ser sällan en anledning till att INTE ha stället på. Kliver man på en varm sommardag så växer ju hornen i pannan :cdevil oavsett! Sitter man på en trampcykel föredrar jag shorts och "tischa"! Men flippflopp... :kocko ...jo, ja tackar ja!

Last edited:

sir Urban

Inte riktigt som jag borde på nåt sätt
Gick med
16 May 2004
Hoj
R1 - 04 Raceversion
Elgasen skrev:
Asfaltsskrap i jeans i 30-40knyck borde väl inte vara värre än 30-40knyck på trampcykel... och då har man ju sällan några skydd överhuvudtaget! :va

Man kan ha 200 kg metall liggandes på benet vilket gör att benet skrynklas till rätt rejält.....

Bikerbitch

Stolt mamma
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprilia RSV 1000R-07
Värmeslag, sikket fjoll. Att svettas är bara manligt.
Ge fan i att köra inne i stan, vad ska ni dit o göra när det finns kurviga vägar?

Dom som inte kör i full skyddmundering har bevisligen aldrig druttat på rumpan..

heggeli

gubbjävel
Gick med
14 Jul 2003
Hoj
Aprilia rsv
sir Urban skrev:
Man kan ha 200 kg metall liggandes på benet vilket gör att benet skrynklas till rätt rejält.....

Jag satt just och tänkte på det och med tanke på vad du skriver så faller jämnförelsen med att cykla platt till backen. Har man riktig otur så kan man nog bränna sig ordenligt på avgasrör och likn. :näsblod

Jag har sett en liten unge ta i ett avgasrör (han höll nog några sekunder)på en hoj som precis hade blivit avstängd, om man säger så här killen som ägde hojen hade svårt att få bort handavtrycket från avgasröret.

Kay

#15 - O'Kay racing!
Gick med
21 Apr 2003
Hoj
Firestorm
Jag kör i jeans i stan för att jag e tuff, och så låter jag bli o ramla. :3freak :tungan

ake_fisk

Member and founder of - PoK -
Gick med
25 Mar 2004
Hoj
Gixxer 750
Soliga och varma dagar så är de skinn-jackan, ryggskyddet och jeans som gäller :yoparty Dock så sker de sällan då man är betydligt mer sugen på att testa gränserna på en krokig väg än att ligga å slököra i stan, och ska de vridas om på allvar så är de full mundering som gäller . . . FAN VA JA LÄNGTAR TILL SOMMAREN NU !!!!!!

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Skinnställ med hårda skydd är bra om man vill slippa spräckta knäskålar, köttsår och liknande, dock skyddar det inte mot benbrott & frakturer.

Ryggskydd, hjälm och jeans är en dålig komprimiss eftersom ryggskyddet sitter bättre på plats under ett skinnställ.

Jag kör hellre cab om jag ska cruisa på stan en varm sommardag.

sandstream

Guest
Resonemanget att de som kör utan ordentlig utrustning får skylla sig själva kan stämma fysiskt men inte ekonomiskt.
Sjukhusbesök kostar pengar för alla oss som betalar skatt och kan antalet besök minskas genom att folk kör med rätt utrustning så är väl det bra.

Lag på skinnställ, stövlar, handskar, hjälm och ryggskydd :tummenupp

Är ingen ängel själv och har fläkt fram i +200 iförd shorts eller träningsoverall.
Med åldern kommer vettet tack och lov :)

ezzo

Portöppnare
Gick med
26 May 2003
Hoj
KTM rc10
Elgasen skrev:
Asfaltsskrap i jeans i 30-40knyck borde väl inte vara värre än 30-40knyck på trampcykel... och då har man ju sällan några skydd överhuvudtaget! :va
Är det någon som sagt att det är bra på tampcykel då?

Sen hur ofta håller du 30-40 knyck på trampcykel?
Jag är kankse långsam... men jag brukar cykla i ca 27km/h.. för att komma över 30km/h får jag slita rätt bra....

När jag var 16-17 år så flippade polarn med sin 125a.
Han tänkte typ hellre knäna än hojen typ... Såg rätt lustigt ut när han släpades efter hojen och vägrade släppa den... Han körde possörstuket. Bara skinstälsjackan och jeans...
De stod i över 4 timmar och plockade bort jeansen ur knäskålarna....
Han knän var ingen trevlig syn alls... Efter det så lärde man sig den smarta vägen... Man lär sig utav ANDRAS misstag...
Nä.. full mundering...

Kom och tänka på en sak... I mitt försäkringsavtal står det att jag ska ha säkerhetsutrustning.... jag betalar en lägre premie pga detta.... eller hmm undrar om det inte är krav för att jag ska få försäkra.... :va

JAJA iaf.. Ni som kör utan ställ.. Ni håller väll inte på med försäkringsbedrägri?`` :confused:

Last edited:

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Hoj
Bandit 600, Hva258, KLR600
RoLLER skrev:
Vad använder du för skyddsutrustning när du kör flygplan?

Brukar du krascha ofta?

Kängor, shorts, flipupsolglasögon (ja, de säljs än men man får beställa efter... och skicka intyg till God Smak och Etik-rådet på att man faktiskt kan motivera att bära något så vansinnigt fult) och en fiskemössa. Tur det inte finns några korvmojar i luften. Raggningspotentialen är nog låg. :3freak

Man skall egentligen ha flygoverall, men den är så jävla varm när man sitter under en plexihuv. Känns resonemanget igen? :rolleyes:

Krascha? Nehej, sånt händer inte mig. Jag vet ju vad jag håller på med, i motsats till de andra klantskallarna! Känns resonemanget igen? :rolleyes:

Men tvåhundrafemti blås är roligare rakt ner eller upp. Prova! ;)

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln