Körkort är veck.. liksom jobbet.

Mr_Suzuki

Ny medlem
Gick med
15 Nov 2003
Hoj
Honda VFR
Kan bara hålla med de flesta av er.
Vad man än tycker om det här med fortkörning så är i alla fall straffet på tok för högt i förhållande till överträdelsen. Om man kör för fort (säg 31km/h över hastighetsbegränsningen) så ryker körkortet, OAVSETT förhållandena runt omkring. Det inte polisen/samhället fattar är att körkortet kan vara nödvändigt för vissa personer tex om man bor ute på landet, har barn eller är yrkesförare.
NEJ, låt oss som kört för fort (var själv av med kortet förra året) få kännbara böter men behålla kortet!
För min del har det även blivit problem med försäkringsbolagen. Jag har 14skadefria år men eftersom jag var av med kortet räknar dom (Saabia) att jag bara har haft kortet i 1år nu! :kocko

Jag har alltid (nästan i alla fall :) varit en kille som hållt mig inom lagarnas ram men jag kan säga att jag skulle INTE stanna för en snut j.. :censored en gång till! Det har man absolut inget för!

Tack för ordet

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
Vägverket har gjort fel.....

Mr_Suzuki skrev:
För min del har det även blivit problem med försäkringsbolagen. Jag har 14skadefria år men eftersom jag var av med kortet räknar dom (Saabia) att jag bara har haft kortet i 1år nu! :kocko

Det är Vägverket som är SKYLDIGA att utfärda nya körkortet med ursprungsdatum på de olika behörigheterna....Skriv och begär att få ett nytt körkort med RÄTT datum..../ behörigheter.

www.trafikjuristen.se där kan du läsa mer om det här.

KentW......också drabbad....men upprättad.

Buster

Speedking
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
cbr600rr, cbr1000rr, RSVR
SENSEI skrev:
Har nu varit av med Körkortet i hmm typ 3 månader.. 3 månader kvar..
Har överklagat och överklagat med hänvisning att jag förlorar jobbet...
idag blev jag uppsagd...

Vilken misär.
Fick du dagsböter vid körkortsindragningen?
Inget jobb - ingen inkomst - inga dagsböter, eller?

Fråga arbetsgivaren om du kan ta ut semester och tjänstledighet istället. Så pyser du till Australien och surfar ett tag istället. Eller bummar lite i alperna.

ezzo

Portöppnare
Gick med
26 May 2003
Hoj
KTM rc10
Buster skrev:
Vilken misär.
Fick du dagsböter vid körkortsindragningen?
Inget jobb - ingen inkomst - inga dagsböter, eller?

Fråga arbetsgivaren om du kan ta ut semester och tjänstledighet istället. Så pyser du till Australien och surfar ett tag istället. Eller bummar lite i alperna.

Nä bara böter.... :(

intresserad av alla möjliga jobb nu..

Olzki

Veritas hermetica
Gick med
13 Aug 2003
Hoj
R1...såklart
Therudeboy skrev:
Jag förstår allvarligt inte varför man gnäller, du visste väl reglerna innan du var ute och körde för fort eller vad du nu gjorde.

Som man bäddar får man ligga som dom säger. Även om det är trist med allt som drabbat dig.

Vilket urbota dumt inlägg.

Sensei: Lider med dig, låter verkligen surt!

/Olzki

Stavfelet

Team KnubbSäl
Gick med
2 Aug 2003
Hoj
R1
Kent W skrev:
I andra trafikmål som gäller saker som leder till indraget körkort så SKALL det
till en dom i en domstol innan ett slutligt indragande av körkortet sker, ÄVEN
vid rattfylleri/rattonykterhet!

Att dra in någons körkort är ett STRAFF som många inte klarar av rent familje-
mässigt och försärjningsmässigt, du kan tex. i rattfyllerimål få behålla
körkortet om du installerar ett "alkolås"

Iof så är du 'vid dina sinnes fulla bruk' om du kör nyktert, finns säkert inte "alkolås" för det! Sedan det här med alkolås handlar väl om 'sjukdomen' alkoholist/missbrukare...?

Olzki

Veritas hermetica
Gick med
13 Aug 2003
Hoj
R1...såklart
sandstream skrev:
Nu har vi vissa lagar och polisen har de befogenheter de har.
Håller man sig till lagarna finns det inget att gnälla om.

Sandstream....

Halva Sverige kör över tillåten hastighet. Överträdelsen allvarlighet varierar från obefintlig till graverande med tillfälle och omständighet. Trafikpoliser kan därtill emellanåt stå på synnerligen omotiverade platser och är heller inte alltid felfria individer i sin yrkesutövning. En vacker dag ska du se att du själv sitter där.

Denna gång drabbade körkortsåterkallelsen en individ exceptionellt hårt. Om du nu inte kan känna någon sympati med Sensei så kan du i alla fall vara hövlig nog och bespara omgivningen smaklösa inlägg som ovan.

/Olzki

Last edited:

UltraMarine

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Inga märkvärdiga saker
Måste varit på en liten firma...
Om jag var du skulle jag inte gå tillbaka utan försökt hitta en stabilare arbetsgivare!
Kanske han inser sedan att han borde kostat på att behålla dig istället för att stå där med en nyanställd som kanske aldrig blir lika bra som du...
(ja - jag är långsint)

Hoppas du hittar ett nytt jobb!

JoS

Uppsala RoadRunners
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CB1000RA -09, en grön fan - igen
Det är Vägverket som är SKYLDIGA att utfärda nya körkortet med ursprungsdatum på de olika behörigheterna....Skriv och begär att få ett nytt körkort med RÄTT datum..../ behörigheter.

www.trafikjuristen.se där kan du läsa mer om det här.

KentW......också drabbad....men upprättad.
Det gör dom. Men försäkringsbolagen ser i sina listor att man har varit av med lappen och när man fick tillbaka det.
Det syns inte på min körkort att jag har varit av med det någongång men försäkringsbolagen har det loggat i sina system.

SENSEI: Lider med dig.

ljungen_79

Ny medlem
Gick med
1 Apr 2004
Hoj
Zx7r -98
SENSEI skrev:
Har nu varit av med Körkortet i hmm typ 3 månader.. 3 månader kvar..
Har överklagat och överklagat med hänvisning att jag förlorar jobbet...
idag blev jag uppsagd...
Chefen sa när jag blev av med kortet att eftersom det är svårt att få tag i folk som har kunnskap och att det tar ca 2 år att lära upp en ny oerfaren kille så skulle jag få behålla jobbet... Men ekonomin sa tydligen ifrån...
Inte har man varit med i a-kassan tillräckligt länge heller..
Dock lovad att få tillbaka jobbet när körkortet är tillbaka..

Nyss köpt lgh + en ny hoj..
Känns lite jävlit just nu..
Letar jobb på nätet.. Men de flesta jobb som jag kvalar in på kräver kk...

Jaja,.. Det reder sig nog.. får sälja allt jag äger och har.. dock inte hojen :)

Det var inte kul att du inte får a-kassa. Jag vill förlora mitt jobb, för jag får a-kassa. Men chefen vill ha mig :mad:

sandstream

Guest
Olzki skrev:
Sandstream....

Halva Sverige kör över tillåten hastighet. Överträdelsen allvarlighet varierar från obefintlig till graverande med tillfälle och omständighet. Trafikpoliser kan därtill emellanåt stå på synnerligen omotiverade platser och är heller inte alltid felfria individer i sin yrkesutövning. En vacker dag ska du se att du själv sitter där.

Denna gång drabbade körkortsåterkallelsen en individ exceptionellt hårt. Om du nu inte kan känna någon sympati med Sensei så kan du i alla fall vara hövlig nog och bespara omgivningen smaklösa inlägg som ovan.

/Olzki
Jag tror du tar det här hårdare än ca Sensei gör :D
Kan dessutom lova att jag inte kommer att bespara varken dig eller någon annan mina åsikter i olika ämnen :pannkyss

Den vackra dagen som du efterfrågar inträffade för 13 år sedan när jag körde 105 på en 70-sträcka någonstanns på östkusten (i trakterna av Västervik har jag för mig).
Vart av med kortet i 2-3 månader.

Vad polisen har med det indragna körkortet att göra förstår jag inte :va
De mäter hastigheten och är den så pass hög att det ska leda till indraget körkort så går ärendet till länsstyrelsen som beslutar.
Det är alltså inte den enskilde polisen som bestämmer.
Det vet säkert du men en del andra verkar ha missuppfattat detta.

Sen tycker jag fortfarande att om man behöver körkortet i jobbet så får man anpassa sin körning på fritiden.
Man "råkar" inte köra +30 för fort, det beror isf på att man antingen inte bryr sig eller tänker på något annat.

sandstream

Guest
ft skrev:
Ja, och 140 km/h på en folktom sträcka av E4 klockan två en sommarnatt är precis lika illa som 80 km/h genom korsningen vid dagiset mitt inne i stan. Lagen säger så, så så är det. Utrymme för bedömning är fullkomligt överflödigt. Eller?
Som jag skrev i förra inlägget så är det länsstyrelsen som bestämmer tiden, inte den enskilde polisen.
Min svärmor sitter med i den nämnd som tar dessa beslut där jag bor och enligt henne tar de alltid hänsyn till vart det har skett och hur omgivningen var (väder, trafik osv.)

ft skrev:
Syftet med Lagarna är att de blint skall följas, inte att förhindra trafikfarligt beteende. Eller?
Lagar ska följas, det har du rätt i.
I detta fall är de tillför att man ska kunna framföra sitt fordon på ett säkert sätt men tanke på sig själv och omgivningen.
Därför är det tex 30 utanför dagis och skolor och 110 på motorvägen.

ft skrev:
Att straffen under körkortsindragning drabbar människor med låg inkomst väldigt hårt men knappt är kännbara för många höginkomsttagare, varför det är normen att nya BMW, Audi och 9-5 blåser om i 140 på motorvägen, är precis som det skall vara. Har man sett till att tjäna mycket pengar så är det ofarligt om man kör fort. Eller?
Det är en politisk fråga och jag anser själv att det är helt okej att alla betalar lika mycket.
De höginkomsttagare vi har betalar mycket mer i skatt som kommer många av dem med låg inkomst tillgodo.

ft skrev:
Att debattera det system vi har är onödigt. Det är redan perfekt. Media kan lika gärna stängas ner, utom för syftet att rapportera nyheter. Eller?
Självklart ska det diskuteras, inga system är perfekta.
Jag tycker dock att det som gäller för fortkörning är helt okej.

ft skrev:
Jag är också mot fortkörning och håller med om att man får stå sitt kast, men jag har också insett att världen inte är svartvit utan mer gråflammig. Det bör lagarna reflektera! Jag tycker du avfärdade ett inlägg som förtjänade ett svar på ett väldigt nonchalant sätt.
Det är full möjligt att jag uttryckte mig klumpigt, men jag börjar tröttna på folk (dock inte Sensei) som tycker det är för jävligt att man blir så drabbad utan körkort.
Visst kan man bli det men det vet alla om. Vet man det inte är det ens förbannade skyldighet att ta reda på det :)

sandstream

Guest
Bingo skrev:
Nä, men nu gör vi ju inte det, så då har vi ju något att gnälla om. Vad är ditt problem?
Mitt problem är inlägg som ditt första i den här tråden.
Länsstyrelsen ska ta hänsyn till vilket brott som har skett, vart och hur och sedan bestämma om kortet ska dras in eller inte.

Du skriver att det är länsstyrelsen som gör person arbetslös.
Då menar du alltså att en polis som sätter fast en annan polis för tex stöld av bevismaterial (säg narkotika) gör den personen arbetslös?
Det är väl ändå så att den som begår ett brott och därmed förlorar sitt jobb är den som är skyldig till detta.

ThomasN

Guest
SENSEI skrev:
idag blev jag uppsagd...

Lektion nr 1 om att bli av med körkortet: :mattias

Don't tell anyone! Lev ditt liv som vanligt men undvik så gott det går att köra bil. LITE bil får du nog köra utan, du blev väl bara av med ena bokstaven? :hihi För visst är det väl så det funkar...man kör ju inte med körkortet eller?

Last edited:

Mc Carlsson

Ny medlem
Gick med
19 Jan 2004
Hoj
Såld.
sandstream skrev:
Som jag skrev i förra inlägget så är det länsstyrelsen som bestämmer tiden, inte den enskilde polisen.
Min svärmor sitter med i den nämnd som tar dessa beslut där jag bor och enligt henne tar de alltid hänsyn till vart det har skett och hur omgivningen var (väder, trafik osv.)
Visst fan ska de ta hänsyn till rådande omständigheter, samt hur man tidigare har skött sig i trafiken och dylikt. I mitt fall gjorde dom det INTE. Konstigt att de skriver om det i foldern man fick av polisen :va

Har liksom tappat tilliten till den myndigheten iaf. :tummenner

svampe

Arlanda TT för Ezzo
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR600RR -08, GSX-R750 -00
thomas80 skrev:
du blev väl bara av med ena bokstaven? :hihi För visst är det väl så det funkar...man kör ju inte med körkortet eller?

Tror du på det själv :kocko
Ett indraget körkort ÄR ett indraget körkort oavsett vilka bokstäver det står. :fakta

Vad är det med folk som tror att det bara är hoj man inte får köra om man blir tagen på hojen. :pangihuve

Ursäkta tonen, men blir så trött, den kommentaren kommer varje gång nån sumpar lappen.

Minimorran

Blivande miljonär
Gick med
7 May 2004
Hoj
Kawasaki zzr600
svampe skrev:
Tror du på det själv :kocko
Ett indraget körkort ÄR ett indraget körkort oavsett vilka bokstäver det står. :fakta

Vad är det med folk som tror att det bara är hoj man inte får köra om man blir tagen på hojen. :pangihuve

Ursäkta tonen, men blir så trött, den kommentaren kommer varje gång nån sumpar lappen.

Lugna sig :pannkyss
jag tror faktiskt att han var ironisk... :)

svampe

Arlanda TT för Ezzo
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR600RR -08, GSX-R750 -00
thomas80 skrev:
Hehe... självklart tror jag inte ens själv på det :tummenupp

Puh. jag blev lite orolig.

Den kommentaren är uppe väldigt ofta när det gäller sånt här.
Därav mitt "sura" inlägg. :)

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...