Körkort 2005

Murra

Medlem
Gick med
22 Nov 2004
Ort
Vallentuna
Hoj
Suzuki GSX400fws 1984
Marcus74 skrev:
Det var den första jag körde också, och det var med bilskolans gamla sunkiga Honda 750 nånting, en riktigt skabbig rest från vinterkriget. Den hade visserligen bättre vändradie än en sporthoj men usch och fy...

Testa att flytta ut yttermarkeringarna på helomvändningen efter din hojs vändradie med fullt styrutslag.. Har för mig att om du kör en sporthoj på uppkörningen så ändrar de banan efter hojen. Jag hade aldrig klarat vändningen med ninjan heller.
:huvet

/Marcus

Ok aja jag har mailat vv och frågat hur de gör om man kommer med en sporthoj. Meddelar när jag får svar. =)
 

JiMpA

Söör på bara!
Gick med
30 Mar 2003
Ort
Nyköping
Hoj
KTM 525 EXC-07 Motard
själv har man lektion på måndag! ska bli kul att testa de nya manöverbanorna, behövde knappt köra något alls på de som var i det gamla testet, förutom garagesvängen :).. det blir nog svårt att leda hojjen :va :3freak
 

Ossman

Den förlorade brodern
Gick med
16 Aug 2003
Ort
Norrköping
Hoj
Ducati Monster 796 -12
Marcus74 skrev:
Det var den första jag körde också, och det var med bilskolans gamla sunkiga Honda 750 nånting, en riktigt skabbig rest från vinterkriget. Den hade visserligen bättre vändradie än en sporthoj men usch och fy...

Testa att flytta ut yttermarkeringarna på helomvändningen efter din hojs vändradie med fullt styrutslag.. Har för mig att om du kör en sporthoj på uppkörningen så ändrar de banan efter hojen. Jag hade aldrig klarat vändningen med ninjan heller.
:huvet

/Marcus

Jag har ringt och pratat med vägverket och där fick man inget vettigt svar. Dels sade han (uppkörningsförrättaren jag fick prata med) att de inte kollade så noga på måtten om man kunde visa att man hanterade hojen. Men han sa även att man får se till att välja "rätt" hoj att komma dit på. Nu tror jag inte det är så många som kan välja och vraka fritt över vilken hoj de kan ta med sig för uppkörning med det spelade tydligen ingen som helst roll i hans värld :kocko
 

Kodden

Som senap ska vara: söt, stark och grov.
Gick med
10 Feb 2005
Ort
jöttlabörrj
Hoj
Supkerduke(såld!)
DrZeus skrev:
Jag har ringt och pratat med vägverket och där fick man inget vettigt svar. Dels sade han (uppkörningsförrättaren jag fick prata med) att de inte kollade så noga på måtten om man kunde visa att man hanterade hojen. Men han sa även att man får se till att välja "rätt" hoj att komma dit på. Nu tror jag inte det är så många som kan välja och vraka fritt över vilken hoj de kan ta med sig för uppkörning med det spelade tydligen ingen som helst roll i hans värld :kocko

Hmm, det är möjligt att de tittar mer på om man krypkör som man skall och verkar ha koll på körningen i sig. Enligt min körlärare så spelade det tydligen inte så stor roll om man fotade heller numera, eftersom det enligt honom var mer realistiskt. Men det bästa är väl att undvika att sätta ner foten.
Hoppas det löser sig med hojen då, du får väl försöka låna någon gammal häck i värsta fall?

/Marcus
 

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Marcus74 skrev:
Hmm, det är möjligt att de tittar mer på om man krypkör som man skall och verkar ha koll på körningen i sig. Enligt min körlärare så spelade det tydligen inte så stor roll om man fotade heller numera, eftersom det enligt honom var mer realistiskt. Men det bästa är väl att undvika att sätta ner foten.
Hoppas det löser sig med hojen då, du får väl försöka låna någon gammal häck i värsta fall?

/Marcus


Inte sätta ner fötterna?! Låter nästan för bra för att vara sant.

Leda cykeln? Får man extra credit om man lastar ned cykeln själv från släpet?
 

Ossman

Den förlorade brodern
Gick med
16 Aug 2003
Ort
Norrköping
Hoj
Ducati Monster 796 -12
Marcus74 skrev:
Hmm, det är möjligt att de tittar mer på om man krypkör som man skall och verkar ha koll på körningen i sig. Enligt min körlärare så spelade det tydligen inte så stor roll om man fotade heller numera, eftersom det enligt honom var mer realistiskt. Men det bästa är väl att undvika att sätta ner foten.
Hoppas det löser sig med hojen då, du får väl försöka låna någon gammal häck i värsta fall?

/Marcus

Det där med ändringarna om fotning verkar vara ett väl etablerat rykte. Om det är något nytt så är det något som sagts vid sidan av lagtexterna, för däri nämns inget. Annars är det väl som tidigare att det beror helt och hållet på uppkörningsförrättarens åsikter. Inte speciellt rättvist men tyvärr är ju hela uppkörningen utformad så :gnissla

Jag kommer att köra på min hoj vid uppkörningen. Förhoppningsvis är det en vettigt kille som håller i det och inser att banan behöver anpassas. Annars får han gärna visa hur man ska ta sig runt på korrekt sätt. :D
 

Audiman

jaaadåååå
Gick med
24 Feb 2005
Ort
Malmö
Hoj
Kawa ZX6R Ninja | Såld + Fiddy
Hade också min första lektion idag....gick rätt bra.

Övade lite krypkörning och broms....lärararen sa att jag hade blicken för nära motorcykeln när man bromsar....men men övning ger färdighet.

Trafikdelen var en baggis!

Ha d.
 

slippy

med lem
Gick med
2 Feb 2004
Ort
Västerort
Hoj
såld
Audiman skrev:
Hade också min första lektion idag....gick rätt bra.

Övade lite krypkörning och broms....lärararen sa att jag hade blicken för nära motorcykeln när man bromsar....men men övning ger färdighet.

Trafikdelen var en baggis!

Ha d.


Man gör ju precis samma misstag som när man skulle lära sig köra bil.
Då åkte man också och tittade precis framför.

Får skäll varje lektion för att jag inte lyfter blicken.
:gnissla

Va menar du med trafikdelen ??
 

Audiman

jaaadåååå
Gick med
24 Feb 2005
Ort
Malmö
Hoj
Kawa ZX6R Ninja | Såld + Fiddy
Med trafikdelen menade jag stadskörning....det gick bra.

Hur långt har du kommit i din körning?

Mvh A
 

slippy

med lem
Gick med
2 Feb 2004
Ort
Västerort
Hoj
såld
Audiman skrev:
Med trafikdelen menade jag stadskörning....det gick bra.

Hur långt har du kommit i din körning?

Mvh A


Fick du köra både i trafik och på konbana på första lektionen ?

Jag e på min fjärde lektion, nöter på konbanorna (krypkörning och serpentinbanan) och övar stoppning.
Dom har inte vågat släppa ut mig i trafiken ännu :hihi
 

Alicia

Honeybutt
Gick med
27 Sep 2004
Ort
Järna
Hoj
Triumph Street Triple -10 -såld
Själv har man sin första lektion på måndag :)
Man kan ju hoppas på att de går bra..
små nervis nu ju
 

Mr. Kongo

Medlem
Gick med
17 Mar 2005
Ort
Nynäshamn
Hoj
ZX6R -05, YZ450F -08, HVA TE250 -08
Köpte hoj i tisdags, en FZR 600 -92 och klarade uppskrivningen idag :) nu ska bara lite körlektioner bokas :)
 

Audiman

jaaadåååå
Gick med
24 Feb 2005
Ort
Malmö
Hoj
Kawa ZX6R Ninja | Såld + Fiddy
tjockisbulle skrev:
Fick du köra både i trafik och på konbana på första lektionen ?

Jag e på min fjärde lektion, nöter på konbanorna (krypkörning och serpentinbanan) och övar stoppning.
Dom har inte vågat släppa ut mig i trafiken ännu :hihi

Nä inte konbana, utan körde först lite i ett industriområde där jag övade krypkörning typ 20 min sen var det ut i stadstrafik som sagt. Blir väl konbana nästa gång.

Mvh A
 

_Gurra_

Ny medlem
Gick med
3 Dec 2004
Ort
Skövde
Hoj
Ducati 748-02
Ska köra första gången för skolan på tisdag! Har blivit ett par mil innan nu närmare bestämmt 120 mil :D :gnissla.
Får väl hoppas att man fått lite erfarenhet utav dom milen men säkerheten under dom kanske inte varit de bästa. :tungan
Frågan är bara hur snabbt man kan fixa kortet i år!!! :banana
 

Hägglund

Varför bromsa om man kan gasa?
Gick med
6 Feb 2004
Ort
Gävle
Hoj
Ducati Hypermotard
ska köra upp första juni, var första tiden jag kunde få när jag ringde för 3 veckor sen :huvet

Vill ju ha körkort nu!! :Bugar
 

Hurricane600

Förnuftets röst i idioternas näste-PSG90
Gick med
22 Jul 2004
Ort
.
Hoj
no more :(
tjockisbulle skrev:
Fick du köra både i trafik och på konbana på första lektionen ?

Jag e på min fjärde lektion, nöter på konbanorna (krypkörning och serpentinbanan) och övar stoppning.
Dom har inte vågat släppa ut mig i trafiken ännu :hihi

låter som framtidens trafikskola det...
 

_Gurra_

Ny medlem
Gick med
3 Dec 2004
Ort
Skövde
Hoj
Ducati 748-02
MrDaniell skrev:
ska köra upp första juni, var första tiden jag kunde få när jag ringde för 3 veckor sen :huvet

Vill ju ha körkort nu!! :Bugar

Samma här du! Ångesten är hög när man har polare som bara drar och själv ska man "hålla sig i skinnet" :D :huvet

Har hört det ska vara gaska svårt att få tag på uppkörningstider och för dig verkade det ju så!

Ska man boka tid själv för att sätta lite press på Körskolan eller ska man låta dom säga när det är dags?? För isf kan det ju ta hur lång tid som helst innan man får köra upp, skule det vara så att man kugga så kanske man inte får någon mer tid :confused: :confused:
 

Hurricane600

Förnuftets röst i idioternas näste-PSG90
Gick med
22 Jul 2004
Ort
.
Hoj
no more :(
_Gurra_ skrev:
Ska man boka tid själv för att sätta lite press på Körskolan eller ska man låta dom säga när det är dags?? För isf kan det ju ta hur lång tid som helst innan man får köra upp, skule det vara så att man kugga så kanske man inte får någon mer tid :confused: :confused:

Jag bokade själv, däremot är de lite strul med att jag inte hittar nån hoj o hyra...
Någon som har tips?
Stockholm såklart, ska köra på barkarby
 

JMF

rookie
Gick med
10 Feb 2005
Ort
märsta
Hoj
zx7r
Superbee skrev:
Jag bokade själv, däremot är de lite strul med att jag inte hittar nån hoj o hyra...
Någon som har tips?
Stockholm såklart, ska köra på barkarby

kan du inte snacka med en trafikskola och höra om du kan hyra en hoj genom dom?
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top