Körkort 2005

#78#

Ny medlem
Gick med
18 Jun 2004
Ort
Blekinge
Hoj
Blade
willy skrev:
så. kom hem från vv nu och det nya körprovet. Det var ca 15 olika representanter där från olika delar av sverige.
Eftersom jag inte har kört det gammla provet så vet jag inte skillnaderna men det gick till såhär. Det var precis som det riktiga körprovet skulle gå till sa de.

Först så fick jag kolla så allt var ok på hojen (lagerglapp, el osv)
Sen fick jag gå med hojen. kanske man fick innan också?
Första kör övningen var krypkörning, där fanns det 2 olika banor som man kunde få. det ena var nog som det gammla (tror jag) det var typ 6 konor som stod på rad och man skulle krypköra slalom där och vända runt den sista.
Det andra var lite annorlunda. De hade satt upp koner så man körde typ "storslalom" emellan och rundade den sista (ska se om jag kan göra lite bilder i paint sen så förstår ni bättre)

Det andra provet provet var högfarts delen. Där var det koner som var uppställda på rad som man skulle köra slalom emellan och vända runt den sista. de sa att man skulle köra i ca 50 i slalom delen, bromsa in, vända runt, accelerera till 50 och köra sicksack tillbaka mellan konerna tills man kom till en punkt där man skulle stanna så snabbt som möjligt.

Sist så var det broms från 70 och 90. det är lite svårt och förklara bara såhär men jag lägger upp bilder ikväll.
Tackar för denna info. Vill bara rätta dig :7peta med att det är den bana som du beskriver som högfartsbanan som är samma som innan (ungefär). Fast man körde den annorlunda förra året. Men nu till verkligheten. Klarade du den inte för att jag tror du blev bedömd men ändå. Hur upplevde du testet? Alltså tyckte du det va lätt, svårt eller helt enkelt ok?
 

willy

Alla sätt är bra, utom dem dåliga.
Gick med
22 Sep 2003
Ort
Malmö
Hoj
Honda RS125-05, såld. Prototyp RSV Mille R
#78# skrev:
Tackar för denna info. Vill bara rätta dig :7peta med att det är den bana som du beskriver som högfartsbanan som är samma som innan (ungefär). Fast man körde den annorlunda förra året. Men nu till verkligheten. Klarade du den inte för att jag tror du blev bedömd men ändå. Hur upplevde du testet? Alltså tyckte du det va lätt, svårt eller helt enkelt ok?

ja jo det är lite svårt att bli missförstådd när man skriver såhär. ja blev dömd men har aldrig ens sett banan innan men jag tyckte det gick bra ändå. Han sa "det är några saker du ska tänka på" så jag klarade det nog inte :tungan
men vem fan kryp kör på hoj? :va
Men jag tyckte det verkar enkelt som tusan. bara man får några gånger på banan så är det nog inga problem. :tummenupp
 

kurre3

Det är visst nån som är tillbaka...=)
Gick med
9 Mar 2005
Ort
Söder om söder
Hoj
990 SMT
willy skrev:
ja jo det är lite svårt att bli missförstådd när man skriver såhär. ja blev dömd men har aldrig ens sett banan innan men jag tyckte det gick bra ändå. Han sa "det är några saker du ska tänka på" så jag klarade det nog inte :tungan
men vem fan kryp kör på hoj? :va
Men jag tyckte det verkar enkelt som tusan. bara man får några gånger på banan så är det nog inga problem. :tummenupp

Najs info!

Gärna mer av denna och/eller lite bilder som du ritar i paint! Det är besvärligt att höra att du tänker öva på skiten. Själv har jag inte ens övningskörningsmöjligheter och besitter en plastraket till uppkörningsobjekt.
I mitt fall handlar det, som så många gånger förr, om att lita på min enorma talang.. :banana

Förresten . Vilka möjligheter har man att få testa en sådan bana? Måste körskola inblandas eller kan man bara :tomten ligga med någon på något kansli på sviesta och få några timmar på banan kanske?
Nån som vet? Nån som jobbar på Sviesta?

Tror fan man fixar skiten ändå. Kugga på manövrering - störtlöjligt.... Men förekommande eller?
 

willy

Alla sätt är bra, utom dem dåliga.
Gick med
22 Sep 2003
Ort
Malmö
Hoj
Honda RS125-05, såld. Prototyp RSV Mille R
kurre3 skrev:
Najs info!

Gärna mer av denna och/eller lite bilder som du ritar i paint! Det är besvärligt att höra att du tänker öva på skiten. Själv har jag inte ens övningskörningsmöjligheter och besitter en plastraket till uppkörningsobjekt.
I mitt fall handlar det, som så många gånger förr, om att lita på min enorma talang.. :banana

Förresten . Vilka möjligheter har man att få testa en sådan bana? Måste körskola inblandas eller kan man bara :tomten ligga med någon på något kansli på sviesta och få några timmar på banan kanske?
Nån som vet? Nån som jobbar på Sviesta?

Tror fan man fixar skiten ändå. Kugga på manövrering - störtlöjligt.... Men förekommande eller?

Ja kommer fixa bilder så fort jag kan och har tid. jaja du gör ju som du vill men det är ju nästan ett måste (tycker jag) att iaf prova banan innan kör upp på den. det är bara ringa till de som har en manöver bana och höra om man kan köra där privat.
Rock on!
rätt fet hoj du har iaf :yoparty
 

slippy

med lem
Gick med
2 Feb 2004
Ort
Västerort
Hoj
såld
Fick min uppkörningstid idag.
19/5 gesus, jag som fortfarande är helt kass på att köra.
:gnissla

Trodde inte det skulle kosta så mycket, 840:-!
Fyfan, då måste man ju klara det.


Aja, antar att skolan flyttar fram mig lite,
haft 3lektioner änsålänge. Håller på att lära mig stanna nu.
:)
 

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Ort
Göteborg
Hoj
2004, Triumph Thruxton
tjockisbulle skrev:
Fick min uppkörningstid idag.
19/5 gesus, jag som fortfarande är helt kass på att köra.
:gnissla

Trodde inte det skulle kosta så mycket, 840:-!
Fyfan, då måste man ju klara det.


Aja, antar att skolan flyttar fram mig lite,
haft 3lektioner änsålänge. Håller på att lära mig stanna nu.
:)
Äääh, det fixar du! Det e ju 1½ månad kvar ju.
 

willy

Alla sätt är bra, utom dem dåliga.
Gick med
22 Sep 2003
Ort
Malmö
Hoj
Honda RS125-05, såld. Prototyp RSV Mille R
nu har jag gjort lite bilder. jag är ingen höjdare på det där med paint men:
 

Bifogat

  • kryp.bmp
    124.7 KB · Visningar: 71
Last edited:

willy

Alla sätt är bra, utom dem dåliga.
Gick med
22 Sep 2003
Ort
Malmö
Hoj
Honda RS125-05, såld. Prototyp RSV Mille R
april april... eller nåt :va
jag blir inte klok på det. jag har ju laddat upp bilderna
 

Socrates

Guest
Någon som ska köra upp i Ängelholm den 26 April? Då har nämligen jag min tid...gahh....redan nervös.

Någon som har koll på Ängelholm...är det en svår stad att köra i? Verkar ju inte vara så stort....får nog åka dit och reka veckan innan uppkörningen :)
 

Andreas_Hornet

bikeless for now
Gick med
5 Jul 2004
Ort
HELSINGBORG
Hoj
dont know whats next
grr har 3 veckor kvar till teori provet nu...

sedan har jag bokat en del körningar

hade en hornet 600 innan någon gjorde ett jävla inbrott

nu har jag en hornet utan en massa delar och på verkstad så nu kan jag inte övningsköra

arrgh :kocko
 

Hurricane600

Förnuftets röst i idioternas näste-PSG90
Gick med
22 Jul 2004
Ort
.
Hoj
no more :(
4e maj kör man upp vettu, kommer köra privat, vad är oddsen för att ja grejar d? :rolleyes:
 

pakopak

LEGEND
Gick med
12 Nov 2004
Ort
Ängelholm
Hoj
2 R1or varav 1 Stulen
Socrates skrev:
Någon som ska köra upp i Ängelholm den 26 April? Då har nämligen jag min tid...gahh....redan nervös.

Någon som har koll på Ängelholm...är det en svår stad att köra i? Verkar ju inte vara så stort....får nog åka dit och reka veckan innan uppkörningen :)

Lättaste stan som finns.
 

Bus

Guest
Mc teori!

Jag behöver hjälp med å få tag på mc teori...någon som har nåt program som man kan ladda över? :va Måste ha!! :tummenupp
 

Kodden

Som senap ska vara: söt, stark och grov.
Gick med
10 Feb 2005
Ort
jöttlabörrj
Hoj
Supkerduke(såld!)
Tog första körlektionen idag, känns helt okej och jag fick bra betyg av körläraren. :banana
Bromsning och lågfartsbanan gick fint efter ett par försök, dock körde jag lite för fort i banan och måste öva på att köra med dragläge. Trafikdelen gick skitbra!
Får se hur snabbt man kan klara av detta nu då, förhoppningsvis innan det blir ett apstort hål i plånboken. :3freak

/M
 

zippo

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2004
Ort
Karlstad
Hoj
ingen för tillfället
Marcus74 skrev:
Tog första körlektionen idag, känns helt okej och jag fick bra betyg av körläraren. :banana
Bromsning och lågfartsbanan gick fint efter ett par försök, dock körde jag lite för fort i banan och måste öva på att köra med dragläge. Trafikdelen gick skitbra!
Får se hur snabbt man kan klara av detta nu då, förhoppningsvis innan det blir ett apstort hål i plånboken. :3freak

/M

håller me!
hadde också min första lektion ida... de gick bra! :banana
har beställt uppkörning nu också, 24 maj tror ja de va... har även beställt en dubbellektion!
får hoppas att de går bra! :)
 

Murra

Medlem
Gick med
22 Nov 2004
Ort
Vallentuna
Hoj
Suzuki GSX400fws 1984
Marcus74 skrev:
Tog första körlektionen idag, känns helt okej och jag fick bra betyg av körläraren. :banana
Bromsning och lågfartsbanan gick fint efter ett par försök, dock körde jag lite för fort i banan och måste öva på att köra med dragläge. Trafikdelen gick skitbra!
Får se hur snabbt man kan klara av detta nu då, förhoppningsvis innan det blir ett apstort hål i plånboken. :3freak

/M

Vad körde du för hoj på lågfartsdelen och vilken avlågfarsdelarna körde du (beskrivning finns förövrigt på http://www.vv.se/filer/326/korr_4.pdf sid 15)

Jag var ute o provade den första av de två lågfartsdelarna ute på parkeringen hos mig och den var totalt omöjlig med min r6a dock har den en vändradie (borde det inte heta vänddiameter) på strax under 7m.
 
Last edited:

Kodden

Som senap ska vara: söt, stark och grov.
Gick med
10 Feb 2005
Ort
jöttlabörrj
Hoj
Supkerduke(såld!)
Murra skrev:
Vad körde du för hoj på lågfartsdelen och vilken avlågfarsdelarna körde du (beskrivning finns förövrigt på http://www.vv.se/filer/326/korr_4.pdf sid 15)

Jag var ute o provade den första av de två lågfartsdelarna ute på parkeringen hos mig och den var totalt omöjlig med min r6a dock har den en vändradie (borde det inte heta vänddiameter) på strax under 7m.

Det var den första jag körde också, och det var med bilskolans gamla sunkiga Honda 750 nånting, en riktigt skabbig rest från vinterkriget. Den hade visserligen bättre vändradie än en sporthoj men usch och fy...

Testa att flytta ut yttermarkeringarna på helomvändningen efter din hojs vändradie med fullt styrutslag.. Har för mig att om du kör en sporthoj på uppkörningen så ändrar de banan efter hojen. Jag hade aldrig klarat vändningen med ninjan heller.
:huvet

/Marcus
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top