Körkort 2005

Körkort 05

Ny medlem
Gick med
21 Nov 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Ingen än
Min körskolelärare sa att om svårighetsgraden på det gamla provet var 100 så är svårigheten nu 60 - 70.

Högfartsbanan är defínitivt mycket lättare.

Vad gäller lågfartsdelen så har jag hört några som tycker att garagevändningen är lättare, men de allra flesta jag känner som testat bägge tycker den nya är lättare.

RQ: Pröva GV så får du se ... Föresten det är så när man lär sig något nytt, vissa dagar går det skit bra och man tänker att nu kan man det. Nästa gång går det åt helvete. Så är det för mig med. Nästa gång sitter det !
 

#78#

Ny medlem
Gick med
18 Jun 2004
Ort
Blekinge
Hoj
Blade
Ska vi glida in på vad alla körlärare säger så sa min så här.
-Detta nya testet har samma svårighetsgrad som det gamla men detta är mer komplicerat alltså mer att lära in.

Kör min första lektion detta året på fredag så det ska bli kul att testa det nya. För jag körde mycket förra året. Bara en lektion men mycket privat på övningsbanan så jag lär ju märka vilket som va lättast för mig. Bara att hoppas det nya känns lika bekvämt som det gamla testet.
 

Perkidde

Evil mekes good karma
Gick med
15 Jul 2004
Ort
ulricehamn av alla ställen..
Hoj
retta -99 och miniretta -04
körde min första lektion igår och det gick väl hyffsat. det e den där manöverbanan som är lite jävlig bara fast den e fan så mycket lättare än förra året! själv så har man fått lov att ställa hojjen på ett industriområde precis där manöver banan övas på så jag kan åka dit varje dag framöver och öva tills allt sitter perfekt!
 

RocketQueen

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Såld :(
Körkort 05 skrev:
RQ: Pröva GV så får du se ... Föresten det är så när man lär sig något nytt, vissa dagar går det skit bra och man tänker att nu kan man det. Nästa gång går det åt helvete. Så är det för mig med. Nästa gång sitter det !


Jo du har rätt.
Va så jobbigt igår för alla va så duktiga men nu har jag pratat med några jag känner och dom säger samma sak som du.
Antar att jag lärde mig saker igår trots allt. :rolleyes:

På fredag ska de gå bättre. :tummenupp
 

Alicia

Honeybutt
Gick med
27 Sep 2004
Ort
Järna
Hoj
Triumph Street Triple -10 -såld
RocketQueen skrev:
Jo du har rätt.
Va så jobbigt igår för alla va så duktiga men nu har jag pratat med några jag känner och dom säger samma sak som du.
Antar att jag lärde mig saker igår trots allt. :rolleyes:

På fredag ska de gå bättre. :tummenupp

Gick det inte bra igår?
 

Miss_Orchidee

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha R6-00
RocketQueen skrev:
Jo du har rätt.
Va så jobbigt igår för alla va så duktiga men nu har jag pratat med några jag känner och dom säger samma sak som du.
Antar att jag lärde mig saker igår trots allt. :rolleyes:

På fredag ska de gå bättre. :tummenupp
Ja ska köra idag :hoppa ska bli spännande.... har kommit underfull med att ja nog ska låta körskolan låna mig deras hoj istller för mitt stora kassaskåp... den va visst inte så smidig.. hehehe

Nu lyser Solen över Götet
 

sharpedge

Året runt
Gick med
4 Dec 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki TL1000R -98
Davidk skrev:
kan nån typ dra den exakta säkerhetskontrollen med alla delar noga berättat, kan hela hojjen men hur vill dom ha den utförd??
ska köra upp snart!
Alltså, dom vill inte ha den i ngn speciell ordning skulle jag kunna gissa.
Vissa kontrollanter säger till en att börja med en säkerhetskontroll på hojen och andra säger till dig att tex göra en säkerhetskontroll på alla lager på hojen eller någon annan utvald del.

Om du nu ska ha en hel kontroll så börja med lysen, blinkers, bromsljus för att sen gå till fjädring, sen lager osv osv. De flesta kontrollanterna låter dig inte göra en full kontroll utan dom vill bara se att du kan utföra den någorlunda bra.
Mig stoppade dom innan jag ens hunnit kolla styrlager.

Hoppas detta hjälpte? :)
 
Last edited:

RocketQueen

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Såld :(
Miss_Orchidee skrev:
Ja ska köra idag :hoppa ska bli spännande.... har kommit underfull med att ja nog ska låta körskolan låna mig deras hoj istller för mitt stora kassaskåp... den va visst inte så smidig.. hehehe

Nu lyser Solen över Götet


Bra tjejen va kul!
Hoppas de går bra för dig.

:tummenupp
 

Felix

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
somewhere
Hoj
XR650R
Lycka till med uppkörningen alla, jag fick behålla mitt kort i en månad, sedan var det någon på länsstyrelsen som behövde låna det en månad :D

Var försiktig med gasen :tungan

/F
 

RRP Playboy

Ny medlem
Gick med
13 Apr 2005
Ort
Stockholm / Kungsholmen
Hoj
GS500f -rip CB -rip Honda CB500S Sport + BMX cykel
Haj
Jag gjorde teriprovet idag med 58 rätt :)
har bokat uppkörning i barkarby 20 april..

Är det någon som har bra ide vart man kan öva bromsning vid 90, otrafikerad väg.
 

slippy

med lem
Gick med
2 Feb 2004
Ort
Västerort
Hoj
såld
sharpedge skrev:
Alltså, dom vill inte ha den i ngn speciell ordning skulle jag kunna gissa.
Vissa kontrollanter säger till en att börja med en säkerhetskontroll på hojen och andra säger till dig att tex göra en säkerhetskontroll på alla lager på hojen eller någon annan utvald del.

Om du nu ska ha en hel kontroll så börja med lysen, blinkers, bromsljus för att sen gå till fjädring, sen lager osv osv. De flesta kontrollanterna låter dig inte göra en full kontroll utan dom vill bara se att du kan utföra den någorlunda bra.
Mig stoppade dom innan jag ens hunnit kolla styrlager.

Hoppas detta hjälpte? :)


Tillägger bara det som står i
http://www20.vv.se/vvfs/htm/2004nr109.htm

Körprovet skall inledas med säkerhetskontroll. I denna skall helt eller delvis ingå kontroll av

- bromsar
- hjul och däck
- kraftöverföring
- belysning/reflexer
- styrning
- körriktningsvisare
- signal
- parkeringsstöd
- backspeglar
- lagerglapp (styrlager, baksving och hjullager)
- fjädring/stötdämpare
- motoroljenivå
- nödstoppreglage (om tillämpligt).



Hjälpmedel (checklista) får inte användas.
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
#78# skrev:
-Detta nya testet har samma svårighetsgrad som det gamla men detta är mer komplicerat alltså mer att lära in.


Precis. Töntigt körprov, det gamla va bättre... och svårare

GV var ju sju sjömil svårare än de nya lågfartsbanorna
 

knut-sporthoj

Ny medlem
Gick med
5 Mar 2005
Ort
göteborg
Hoj
yamaha tzr
övningskörningsväst?

Hej!
..jo nu var det dax att börja övningsköra privat, vad måste man ha. Är det en sån där väst som det står övningskörning på? Var skaffar man en sån? Behöver både "eleven" o instuktören nån skylt/väst??
nån som vet?
ha de bra! :4skrika
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
knut-sporthoj skrev:
Hej!
..jo nu var det dax att börja övningsköra privat, vad måste man ha. Är det en sån där väst som det står övningskörning på? Var skaffar man en sån? Behöver både "eleven" o instuktören nån skylt/väst??
nån som vet?
ha de bra! :4skrika

Tja. Bara du som övningskör behöver skylt. Köp en vanlig på macken (för bil) och sätt fast den på hojen om du kan, annars på ryggen!

Aha du har tzr.. Jag spikade fast skylten på en planka, som jag sen monterade på passagerarhandtaget med plastspännband (stripes, kattstrypare, whatever)
 

Sundance Kid

Gasar tills det rasar & sen lite till...
Gick med
22 Dec 2003
Ort
Göteborg
Hoj
just nu ingen, snyft
Jag har tagit en vanlig övningskylt å gjort 2 hål i längs ut å dragit ett spänband igenom som jag sen spänner runt buken! Det är bara du som behöver ha skylt!
 

Alicia

Honeybutt
Gick med
27 Sep 2004
Ort
Järna
Hoj
Triumph Street Triple -10 -såld
RocketQueen skrev:
Nääää.
Jag kände de redan innna jag kom dit.
Men va fasen de var väl en sån där dag...

På fredag ska jag köra igen. Då jäklar.

Bokat nån mer tid gumsan?


Nope inte än..
Kanske ska testa å köra 600:an å öva på den lite innan jag tar någon mer,
mest för att spara pengar
 

kurre3

Det är visst nån som är tillbaka...=)
Gick med
9 Mar 2005
Ort
Söder om söder
Hoj
990 SMT
Var på sviestad idag och testade banorna..
För det första hade jag ingen aning om hur de skulle köras, så det första jag gjorde med min fina r6a var att köra slalom mellan all jäffla konor som fanns och till min lättnad var inga för täta för att bemästra!
Lite senare skrek det till 200 m bort. aaahaaa, bromsa :va
Åkte dit och tittade. Tjejen som körde borde lära sig att fejka bromsning av bakhjulet. På detta moment måste jag med min plastraket, ha en viss fördel. Mkt lätt att bromsa in fort från både 50 70 o 90...

Sedan sneglade jag på bruden när hon svor sig igenom ena lågfartaren. (den man ska stanna mellan två konor, runda en, igenom två och tillbaka.
Detta gick bra men det var lite väl tajt vid vändningen.
Jag lyckades nån gång komma på bakre linjen, men då var det absolut fullt styrutslag plus perfekt tagen linje och detta gör jag max 3-4 ggr/10. Hoppas linjen flyttas bak på uppkörningen med tanke på hojens egenskaper.

Den andra lågfartaren var 4 eller 5 konor som man skulle sicksacka. Inga problem med osäker på hur man fick göra i vändningen..

Högfartsdelen var ju simpel. Bromsa och veja för två konor, köra slalom i 50? körde nog 70 där... Bromsa in och vända runt med god marginal och tillbaka.

Hoppas jag gjorde någolunda rätt, någon som känner igen sig??

Har även satt hastighetsrekord på bromsbanan. Nytt rekord är 166 km/h.
Privatist Javisst! :tummenupp
 

RocketQueen

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Såld :(
Alicia skrev:
Nope inte än..
Kanske ska testa å köra 600:an å öva på den lite innan jag tar någon mer,
mest för att spara pengar


Får du det för grabben din så go fore it! hehe

Annars kan du alltid smyg köra men vält fan inte. :hihi
 

Alicia

Honeybutt
Gick med
27 Sep 2004
Ort
Järna
Hoj
Triumph Street Triple -10 -såld
RocketQueen skrev:
Får du det för grabben din så go fore it! hehe

Annars kan du alltid smyg köra men vält fan inte. :hihi

Haha ne du... inget välta här inte.. usch då blir det dyrt för min del..a
bra med långa ben ibland.. bara knipa åt :rofl
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top