Körkort 2005

mudder

Muppkiller
Gick med
5 Aug 2003
Ort
Kungsgården
Hoj
KTM990 Adventure S KTM690E
knut-sporthoj skrev:
Hej!
..jo nu var det dax att börja övningsköra privat, vad måste man ha. Är det en sån där väst som det står övningskörning på? Var skaffar man en sån? Behöver både "eleven" o instuktören nån skylt/väst??
nån som vet?
ha de bra! :4skrika

Liten skylt finns här.
länk
 

RRP Playboy

Ny medlem
Gick med
13 Apr 2005
Ort
Stockholm / Kungsholmen
Hoj
GS500f -rip CB -rip Honda CB500S Sport + BMX cykel
Alicia skrev:
Haha ne du... inget välta här inte.. usch då blir det dyrt för min del..a
bra med långa ben ibland.. bara knipa åt :rofl

Efter teori provet var jag tvungen att köra lite,
Släppte kopplingen hojen ryckte till och fick motorstop o jag tappade balansen o la ner hojen :huvet
kopplingshandtag, bakspegel och blinkers är trasiga nu. +2cm repa
som tur är pengarna inget problem för mig.....

20 april har jag uppkörning borde öva lite mer :tummenupp
 

Murra

Medlem
Gick med
22 Nov 2004
Ort
Vallentuna
Hoj
Suzuki GSX400fws 1984
kurre3 skrev:
.... ggr/10. Hoppas linjen flyttas bak på uppkörningen med tanke på hojens egenskaper.

Den andra lågfartaren var 4 eller 5 konor som man skulle sicksacka. Inga problem med osäker på hur man fick göra i vändningen..

Högfartsdelen var ju simpel. Bromsa och veja.....
Har även satt hastighetsrekord på bromsbanan. Nytt rekord är 166 km/h.
Privatist Javisst! :tummenupp

hmmm har 03ans r6a bättre svängradie än 99ans för jag provade lågfartsbanan o den var ju totalt omöjlig.. :huvet
 

slippy

med lem
Gick med
2 Feb 2004
Ort
Västerort
Hoj
såld
Bara 2lektioner kvar på körgården sen blir det trafik för min del.
SKOJ, äntligen komma ut på riktigt.

Dock är det ju skittråkigt att det är 2hojjar på 2 elever + läraren. Vilket betyder att man får turas om att skjutsa.

Det är ju försig nyttigt att kunna hantera skjutsning men jag undrar om lärarna här verkligen skulle våga sitta bakpå.
Ingår risk-ersättning i lönen som mc lärare ?
:)
 

Bjork1

Ny medlem
Gick med
25 Dec 2004
Ort
Norrköping
Hoj
På jakt!
teori avklarad!

tja alla glada ville bara få glänsa lite, med att jag klarat teorin idag. är ju inte ofta man får glänsa (när det gäller det teoretiska) :confused: uppkörning till början av juni!! ses på vägen :banana
 

Murra

Medlem
Gick med
22 Nov 2004
Ort
Vallentuna
Hoj
Suzuki GSX400fws 1984
kurre3 skrev:
Utveckla! Vad var omöjligt? Vilken episod?
lågfartsbana nummero ett tycker jag är ganska omöjlig mend min r6a som ha r7meters svängradie om man inte flyttar lite på konorna =)
 

Kodden

Som senap ska vara: söt, stark och grov.
Gick med
10 Feb 2005
Ort
jöttlabörrj
Hoj
Supkerduke(såld!)
Bjork skrev:
tja alla glada ville bara få glänsa lite, med att jag klarat teorin idag. är ju inte ofta man får glänsa (när det gäller det teoretiska) :confused: uppkörning till början av juni!! ses på vägen :banana

Gratulerar! :) Gött att ha den skiten bakom sig, eller hur? Bara att köra järnet nu då...
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Sådär nu är jag färdigövad på bromsning.. Imorgon är det min första, och förmodligen enda körlektion. Mindre än 2 veckor kvar nu :banana
 

Bjork1

Ny medlem
Gick med
25 Dec 2004
Ort
Norrköping
Hoj
På jakt!
Marcus74 skrev:
Gratulerar! :) Gött att ha den skiten bakom sig, eller hur? Bara att köra järnet nu då...
du annar inte hur skönt, tredje försöket gillt, men det satt hårt inne. 2 veckor av rå pluggande. nu har man ju bokat körlektioner och hoppas på en tidig uppkörning....
några finn justeringar kvar på hojen innnan den ställs på :tummenupp
 

hojbrud

Snigelgruppen
Gick med
4 Feb 2005
Ort
Skåne
Hoj
Såld!! Z1000-06
tjockisbulle skrev:
Jag kan ju omöjligt vara ensam här om att försöka ta kortet iår.
En tråd där vi mc-klantar kan dela med oss av tips&råd vore ju passande.

Nu efter att ha läst Bikes test av nya uppkörningsprovet blir man ju inte mindre sugen på att det ska bli lite plusgrader ute direkt.
Tydligen tycker dom att provet nu är lättare än tidigare, på gott och ont antar jag...

Själv tänkte jag gå på jarlatrafikskola vid solvalla, har första lektionen v9. Hoppas det är varmare då...


:tummenupp

provet är lättare, man slipper garagesvängen. men det är fler moment som man ska kunna och det kan ju tolkas som svårt.. men om man känner hojen så e den defenitift inte svår.. det kan jag lova.. ska sj köra upp...
 

Trallhusbjörn

Finnish flash
Gick med
24 Sep 2004
Ort
Goldshire, Azeroth
Hoj
Merida, trampvariant
Körde första lektionen idag! :tummenupp
Krypkörning, lite åkande i åttor, nån slags konbana mm.
Sen inbromsning från 50 och avslutningsvis lite stadstrafik...
1½ timme och 900 riksdaler fattigare....
 

heavy

Member
Gick med
18 Dec 2004
Ort
Norrköping
Hoj
KTM 640 -02
Jag är också på G me ett körkort.

Har kört ett par gånger privat o tycker det går mycket bra.

Var väldigt seg med att boka teorin så jag fick tid 24maj. :huvet
Men teorin blir nog inga problem, då jag tyckte bil teorin var lätt.

Ska ta o boka lite körlektioner vart efter också.

//macke
 

Socrates

Guest
Jag gillar inte alls det nya manöverprovet...kan visserligen inte skryta med att jag kört det gamla, men det jag stör mig på det nya är den stora skillnaden. Lågfartsbanorna skiljer ju hur mycket som helst...den man bara ska köra och sätta ner foten vid några koner är ju busenkel, den andra är mkt svårare. Lika så med högfartsbanorna...men där är skillnaden inte lika stor, då båda var enkla.
Gillar inte att en person ska välja bana åt en, sedan bedömma om man är lämplig eller ej på 30min-1timme. Tycker körlärarna borde vara förättare...dom kör ju med en varje gång och vet ju faktiskt bättre när man är lämplig. dvs en kombinerad körlärare/förrättare som godkänner eleven när han anser det är lämpligt...hade kanske varit svårt att göra realitet av, men inte omöjligt :)

Kanske bara är svammel detta...men jag är förbannat nervös inför uppkörningen :banana
 

Bjork1

Ny medlem
Gick med
25 Dec 2004
Ort
Norrköping
Hoj
På jakt!
heavy skrev:
Jag är också på G me ett körkort.

Har kört ett par gånger privat o tycker det går mycket bra.

Var väldigt seg med att boka teorin så jag fick tid 24maj. :huvet
Men teorin blir nog inga problem, då jag tyckte bil teorin var lätt.

Ska ta o boka lite körlektioner vart efter också.

//macke
tja vilken skola blir det norrköping? :banana
själv går man på Lasses efter hoppat runt på tre st. :banana
 

slippy

med lem
Gick med
2 Feb 2004
Ort
Västerort
Hoj
såld
Socrates skrev:
Jag gillar inte alls det nya manöverprovet...kan visserligen inte skryta med att jag kört det gamla, men det jag stör mig på det nya är den stora skillnaden. Lågfartsbanorna skiljer ju hur mycket som helst...den man bara ska köra och sätta ner foten vid några koner är ju busenkel, den andra är mkt svårare. Lika så med högfartsbanorna...men där är skillnaden inte lika stor, då båda var enkla.
Gillar inte att en person ska välja bana åt en, sedan bedömma om man är lämplig eller ej på 30min-1timme. Tycker körlärarna borde vara förättare...dom kör ju med en varje gång och vet ju faktiskt bättre när man är lämplig. dvs en kombinerad körlärare/förrättare som godkänner eleven när han anser det är lämpligt...hade kanske varit svårt att göra realitet av, men inte omöjligt :)

Kanske bara är svammel detta...men jag är förbannat nervös inför uppkörningen :banana


Mycke tankar som börjar fladdra runt då man blir nervös,
men visst är det skillnad på dom långsamma banorna. Jag håller med dig, den som man ska sätta ner fötterna på är mycket enklare än den andra. Men det är ju bara nöta, så himla svår är den ju inte, knixigt då man ska runda den sista konen bara.
Dom snabba banorna har jag inte kört ännu...

Hur man bäst dämpar nervositeten vet jag itne, tänk att det är en lektion och ha inställningen att du kommer kugga så kanske det släpper lite :hihi
 

Socrates

Guest
tjockisbulle skrev:
Mycke tankar som börjar fladdra runt då man blir nervös,
men visst är det skillnad på dom långsamma banorna. Jag håller med dig, den som man ska sätta ner fötterna på är mycket enklare än den andra. Men det är ju bara nöta, så himla svår är den ju inte, knixigt då man ska runda den sista konen bara.
Dom snabba banorna har jag inte kört ännu...

Hur man bäst dämpar nervositeten vet jag itne, tänk att det är en lektion och ha inställningen att du kommer kugga så kanske det släpper lite :hihi


Ne, det är väl inte hela världen, båda går ju att klara..fast det kan ställa till det med sista konen man ska vända runt, men som sagt, det går ju.
Dom snabba banorna var skitenkla...förstår inte riktigt varför dom är mer.

Ne, dags att göra något annat än tänka på uppkörningen...ska nästan bli skönt att få jobba i morgon bara för det :D
 

kurre3

Det är visst nån som är tillbaka...=)
Gick med
9 Mar 2005
Ort
Söder om söder
Hoj
990 SMT
Vad gäller när man ska runda sista konan? Får man hämta upp utrymme eller vad gäller? Om man inte får detta är det omöjligt att genomföra med R6..
 

charmis

Vem kan säga nej.....?
Gick med
8 Jul 2004
Ort
Stockholm
Hoj
NX650, KLX300R, DRZ400E
Jag vill också tala om den glada nyheten... :tungan ÄNTLIGEN är den där j*la teorin avklarad :banana Nu är det bara det roliga kvar :yoparty
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top