Körkort 2005

Socrates

Guest
Rolle85 skrev:
Men nu förstår jag inte riktigt vad ni menar..de finns två lågfartsmoment och 2 högfarstmoment och läraren på uppkörningen bestämmer vilken av dem man ska köra. Har precis varit ute på parkeringen mittemot och mätt upp lågfartsmomenten och kört dessa som en galning =) efter vägverkets ritningar och tycker båda momenten har samma svårighetsgrad faktiskt. De svåraste på moment 1 är första kurvan i korridoren....att inte svänga för mycket o samtidigt ha såpass bra med fart att hojen inte trillar över...insåg att de lättase på den är att hålla in koppling o bara rulla inget hållande på frambroms då är de klippt. De som sedan är lite svårt är sista kurvan i konbanan då man ska svänga runt o ta sig tillbaka....återigen...så rullade jag lite lätt och sedan ger lite gas.
Moment 2 ser lätt ut men tyckte den va lika jävlig...varje gång man kommer till ett stopp så står hojen riktad åt fel håll för att köra igen så de gäller o svänga om ordentligt. Funderade på en sak där...man stannar väl vid konorna på tillbakavägen också?

mv hHenke



Japp, du stannar på tillbakavägen också.
 

slippy

med lem
Gick med
2 Feb 2004
Ort
Västerort
Hoj
såld
Rolle85 skrev:
Men nu förstår jag inte riktigt vad ni menar..de finns två lågfartsmoment och 2 högfarstmoment och läraren på uppkörningen bestämmer vilken av dem man ska köra. Har precis varit ute på parkeringen mittemot och mätt upp lågfartsmomenten och kört dessa som en galning =) efter vägverkets ritningar och tycker båda momenten har samma svårighetsgrad faktiskt. De svåraste på moment 1 är första kurvan i korridoren....att inte svänga för mycket o samtidigt ha såpass bra med fart att hojen inte trillar över...insåg att de lättase på den är att hålla in koppling o bara rulla inget hållande på frambroms då är de klippt. De som sedan är lite svårt är sista kurvan i konbanan då man ska svänga runt o ta sig tillbaka....återigen...så rullade jag lite lätt och sedan ger lite gas.
Moment 2 ser lätt ut men tyckte den va lika jävlig...varje gång man kommer till ett stopp så står hojen riktad åt fel håll för att köra igen så de gäller o svänga om ordentligt. Funderade på en sak där...man stannar väl vid konorna på tillbakavägen också?

mv hHenke



Inför stoppen på bana 2 är det knepigast med som du säger att få cykeln rakt,
tänk på att ta ut svängarna ordentligt.
Du behöver ju inte köra som precis som de streckade linjerna, efter tex första konen, lägg om max, så att du kör rakt uppåt på bilden, när du sen börjar komma upp jämnhöjd så lägg om max igen och så kommer du in rakt.

Jag har inga problem med korridoren på bana 1, den går fint. Men det har säkert massor att göra med vad man kör för cykel. Det är som sagt sista svängen jag har problem med. Det brukar funka men jag det är på håret hela tiden att jag inte kan ta andra konen på vägen tillbaka.


:tummenupp
 

Bjork1

Ny medlem
Gick med
25 Dec 2004
Ort
Norrköping
Hoj
På jakt!
heavy skrev:
Tja!

Jasså jasså!

Får nog fundera på lasses lite mera då.

Hur långt har du kommit me kortet då?


första körlektionen nästa lördag. sen får vi se hur många det blir!
hoppas på uppkörning i slutet av maj lr början av juni.
teorin blev klar i veckan med tre poängs marginal. björk :banana
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Rolle85 skrev:
Men nu förstår jag inte riktigt vad ni menar..de finns två lågfartsmoment och 2 högfarstmoment och läraren på uppkörningen bestämmer vilken av dem man ska köra. Har precis varit ute på parkeringen mittemot och mätt upp lågfartsmomenten och kört dessa som en galning =) efter vägverkets ritningar och tycker båda momenten har samma svårighetsgrad faktiskt. De svåraste på moment 1 är första kurvan i korridoren....att inte svänga för mycket o samtidigt ha såpass bra med fart att hojen inte trillar över...insåg att de lättase på den är att hålla in koppling o bara rulla inget hållande på frambroms då är de klippt. De som sedan är lite svårt är sista kurvan i konbanan då man ska svänga runt o ta sig tillbaka....återigen...så rullade jag lite lätt och sedan ger lite gas.
Moment 2 ser lätt ut men tyckte den va lika jävlig...varje gång man kommer till ett stopp så står hojen riktad åt fel håll för att köra igen så de gäller o svänga om ordentligt. Funderade på en sak där...man stannar väl vid konorna på tillbakavägen också?

mv hHenke


Japp man stannar då också
edit: nån hade redan svarat

Tycker också båda banorna är lika svåra.. fan lågfartsbanorna är nog det man bör träna mest på :näsblod

Testade att göra en GV och satte den på första försöket.. typiskt :D
 
Last edited:

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Tog en körlektion i onsdags bara för och prova på de olika manöverbanorna. Ettan va toksvår tyckte jag, satte aldrig på lektionen, tvåan "funka". Högfartsbanorna va inga problem.

Va ute o körde lite på eftermiddagen, och ettan sitter nästan finnemang nu. Bara öva in tvåan helt också.

Spännande med uppkörning på onsdag, 20e.
 

heavy

Member
Gick med
18 Dec 2004
Ort
Norrköping
Hoj
KTM 640 -02
Bjork skrev:
första körlektionen nästa lördag. sen får vi se hur många det blir!
hoppas på uppkörning i slutet av maj lr början av juni.
teorin blev klar i veckan med tre poängs marginal. björk :banana


Härligt!

Hoppas du inte behöver ta så jätte många lektioner då, de är ju inte billigt.

Jag körde i trafik första gången igår(privat), skoj som fan!
:banana
Hare gott!!
 

Backen

Den som inte gasar tar bara upp plats
Gick med
20 Aug 2003
Ort
Karlskoga
Hoj
Såld
Har kört 2ggr med farsgubben nu, skoj som fan är det!

Måste börja köra på körskolan snart också. Så man kan köra upp så fort som möjligt, blir väl lite konbana antar jag hehe.
 

Bjork1

Ny medlem
Gick med
25 Dec 2004
Ort
Norrköping
Hoj
På jakt!
heavy skrev:
Härligt!

Hoppas du inte behöver ta så jätte många lektioner då, de är ju inte billigt.

Jag körde i trafik första gången igår(privat), skoj som fan!
:banana
Hare gott!!


vore kul att åka med lite folk från stan i sommar, vi får väl se om det blir nåt kort :va men det ska väl gå bra ställer på hojen till maj. mvh björk
 

heavy

Member
Gick med
18 Dec 2004
Ort
Norrköping
Hoj
KTM 640 -02
Bjork skrev:
vore kul att åka med lite folk från stan i sommar, vi får väl se om det blir nåt kort :va men det ska väl gå bra ställer på hojen till maj. mvh björk


Japp, vi får ta en sväng när vi båda har fått kortet!

Skaplig hoj hadde du också såg jag nu :tummenupp
Liiiite skillnad mot min :näsblod

//Macke
 

JMF

rookie
Gick med
10 Feb 2005
Ort
märsta
Hoj
zx7r
e det nån idé

e det ens nån ide att försöka köra upp med min zx7r? eller borde jag leta efter nån annan lättare hoj? tänkte att den har ju inte stans bästa svängradie men om man lägger ner lite så går det ju bättre.
 

#78#

Ny medlem
Gick med
18 Jun 2004
Ort
Blekinge
Hoj
Blade
frallan81 skrev:
e det ens nån ide att försöka köra upp med min zx7r? eller borde jag leta efter nån annan lättare hoj? tänkte att den har ju inte stans bästa svängradie men om man lägger ner lite så går det ju bättre.

Kan du köra med en lättare så gör det
 

RocketQueen

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Såld :(
Körkort 05 skrev:
Där ser du ! Jag hade en period med varannan gång totalt skit och varannan gång så satt det.

Jag började som sagt förra säsongen. Min teori går ut 5 maj så nu är det bråda dagar. Uppkörning bokad 27 april !!!! I dag skall jag träna lågfart 1 hela j-vla dagen, och i morgon om vädret är bra ut till Lennartsnäs vid Kungsängen och träna grusrally. Det är där man troligen får åka om man kör upp på Barkarby.

Ja de känns skit kul!
Nu vet jag att går de åt skogen nästa gång behöver man ju ej ge upp för de.
Sen visade de sig ju faktiskt att jag lärt mig nåt även när de gick dåligt!

Håller en tumme att du klarar upp körningen den 27!!! :tummenupp
 

Alicia

Honeybutt
Gick med
27 Sep 2004
Ort
Järna
Hoj
Triumph Street Triple -10 -såld
RocketQueen skrev:
Ja de känns skit kul!
Nu vet jag att går de åt skogen nästa gång behöver man ju ej ge upp för de.
Sen visade de sig ju faktiskt att jag lärt mig nåt även när de gick dåligt!

Håller en tumme att du klarar upp körningen den 27!!! :tummenupp

Hur går det för dig nu?
Har du tagit några mer lektioner?
 

Anarchist

Jag är vad jag heter
Gick med
11 Apr 2005
Ort
Skåne
Hoj
GasGas FSE400, Highland Outback V2 950 (Till salu)
Bromsning?

Någon som vet om man har någon speciell bromssträcka på sig när man ska bromsa? eller är det bara om man gör det lagom snabbt och har full kontroll?
 

Bjork1

Ny medlem
Gick med
25 Dec 2004
Ort
Norrköping
Hoj
På jakt!
heavy skrev:
Japp, vi får ta en sväng när vi båda har fått kortet!

Skaplig hoj hadde du också såg jag nu :tummenupp
Liiiite skillnad mot min :näsblod

//Macke


den är till salu, fast efter säsongen, då nya projekt hägrar i horisonten. om man har jobbet kvar vill säga. fort går det=)
:banana
 

Ossman

Den förlorade brodern
Gick med
16 Aug 2003
Ort
Norrköping
Hoj
Ducati Monster 796 -12
frallan81 skrev:
e det ens nån ide att försöka köra upp med min zx7r? eller borde jag leta efter nån annan lättare hoj? tänkte att den har ju inte stans bästa svängradie men om man lägger ner lite så går det ju bättre.

Svårt att lägga ner många grader i så låga hastigheter. Men det är nog en stor fördel att köra på en hoj man känner väl. Så vore jag dig skulle jag köra med din egen hoj. Påpeka att din hoj inte tar sig runt banan ordentligt så är uppkörningsförrättaren säkert flexibel. Annars får du väl :fatta! :D
 

Ossman

Den förlorade brodern
Gick med
16 Aug 2003
Ort
Norrköping
Hoj
Ducati Monster 796 -12
Anarchist skrev:
Någon som vet om man har någon speciell bromssträcka på sig när man ska bromsa? eller är det bara om man gör det lagom snabbt och har full kontroll?

Du ska bromsa kontrollerat och effektivt genom att använda både fram- och bakbroms. Så det finns inget krav på en speciell sträcka. Tycker han att du bromsade för klent så får du prova en gång till.
 

RocketQueen

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Såld :(
Alicia skrev:
Hur går det för dig nu?
Har du tagit några mer lektioner?

Gick trögt i tisdags men i fredags lossnade det rejält.
Förutom att hojen börja skaka som f_n när jag skulle göra en inbromsning i 50. :brinnerup
Jag har tagit tre och imorgon är de min fjärde.
Har ju 17 lektioner kvar framöver. 2 i veckan.

Hur går de själv?
Bokat nå mer?
 
Last edited:

IronMike

Guest
Uppkörning barkaby:

Tänkte höra lite om någon vet vilka omr man får köra i, eller vilka "uppkörnings-rundor" dom har?

Man ska ju kunna följa skyltar etc överallt, men jag tänkte bekanta mig lite med området runtomkring barkaby, så man hittar någorlunda även om man skulle missa någon skymd skylt osv =)

Mvh
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top