Körkort 2005

Alicia

Honeybutt
Gick med
27 Sep 2004
Ort
Järna
Hoj
Triumph Street Triple -10 -såld
RocketQueen skrev:
Gick trögt i tisdags men i fredags lossnade det rejält.
Förutom att hojen börja skaka som f_n när jag skulle göra en inbromsning i 50. :brinnerup
Jag har tagit tre och imorgon är de min fjärde.
Har ju 17 lektioner kvar framöver. 2 i veckan.

Hur går de själv?
Bokat nå mer?


Varför börja den skaka?
Vad fick du betala för allt?

Jag ska köra imorgon igen, en 80 min lektion.
Hoppas på att det ska gå bra...
 

Sad Glad

Kolestrolet som täpper till dina artärer
Gick med
1 Feb 2005
Ort
Lund
Hoj
Ducati Multistrada 1000DS, Bimota DB2
Hej allihopa

Jag håller också på med körkortet. Det är möjligt att jag skrivit i tråden förut men orkar inte kolla nu... :)

Tog teorin i höstas nån gång och min första dubbellektion i början på april. Har kört tre dubbellektioner än så länge och har fyra kvar. Sen hoppas jag att det räcker och att det är dags för uppkörning nån gång i slutet av maj eller i början av juni. Jag har inte kört något i höstas och har bara kört moped tidigare (å 125:a vid två tillfällen för 14 år sedan hehe).

Krypkörning och bromsövningarna är det jag behöver öva mest på. Slalombanan och trafikkörningen (jag har B-kort) tycker jag funkar bra, jag behöver bara vänja mig vid körskolans motorcykel först så kommer det säkert gå ännu bättre, jag har ju bara kört den i fyra timmar än så länge. Sen tenderar jag att köra för fort i slalombanan också vilket är lite onödigt.

Men även för mig går det upp och ner och jag har tappat mc:n två gånger vid krypkörningen (fan vad tunga de är). Men även om jag inte var nöjd själv vid mitt andra körtillfälle så hade jag nog ändå lärt mig något. Det är en del av inlärningskurvan att det går dåligt ibland och vid mitt tredje körtillfälle tycker jag att allt gick mycket bättre.

Fan, nu känns det som om det var en massa andra saker jag skulle kommentera och svara på men det har jag glömt och istället skrivit en massa dravel... ;)

Jag kör förresten i Lund, någon som har erfarenhet av uppkörningsduddarna här nere?
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Sad Glad skrev:
Hej allihopa

Jag håller också på med körkortet. Det är möjligt att jag skrivit i tråden förut men orkar inte kolla nu... :)

Tog teorin i höstas nån gång och min första dubbellektion i början på april. Har kört tre dubbellektioner än så länge och har fyra kvar. Sen hoppas jag att det räcker och att det är dags för uppkörning nån gång i slutet av maj eller i början av juni. Jag har inte kört något i höstas och har bara kört moped tidigare (å 125:a vid två tillfällen för 14 år sedan hehe).

Krypkörning och bromsövningarna är det jag behöver öva mest på. Slalombanan och trafikkörningen (jag har B-kort) tycker jag funkar bra, jag behöver bara vänja mig vid körskolans motorcykel först så kommer det säkert gå ännu bättre, jag har ju bara kört den i fyra timmar än så länge. Sen tenderar jag att köra för fort i slalombanan också vilket är lite onödigt.

Men även för mig går det upp och ner och jag har tappat mc:n två gånger vid krypkörningen (fan vad tunga de är). Men även om jag inte var nöjd själv vid mitt andra körtillfälle så hade jag nog ändå lärt mig något. Det är en del av inlärningskurvan att det går dåligt ibland och vid mitt tredje körtillfälle tycker jag att allt gick mycket bättre.

Fan, nu känns det som om det var en massa andra saker jag skulle kommentera och svara på men det har jag glömt och istället skrivit en massa dravel... ;)

Jag kör förresten i Lund, någon som har erfarenhet av uppkörningsduddarna här nere?

Tjenna. Du kan inte köra upp i Lund, bara så du vet. Det blir antingen Malmö eller Helsingborg (Ängelholm)
 

Sad Glad

Kolestrolet som täpper till dina artärer
Gick med
1 Feb 2005
Ort
Lund
Hoj
Ducati Multistrada 1000DS, Bimota DB2
Anton_Ljunghusen skrev:
Tjenna. Du kan inte köra upp i Lund, bara så du vet. Det blir antingen Malmö eller Helsingborg (Ängelholm)

Okej. Nä det kände jag inte till. Malmö är iofs lättare att köra i än i Lund :)
 

RocketQueen

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Såld :(
Alicia skrev:
Varför börja den skaka?
Vad fick du betala för allt?

Jag ska köra imorgon igen, en 80 min lektion.
Hoppas på att det ska gå bra...


De va blött ute och jag knep väl till lite fel om bromsen så hojen börja plötsligt leva sitt eget liv.

Jag betalade 10200 för 20 lektioner a 1 timme.
Känns jäkla skönt.

Ska också köra imorgon. :banana
 

hojbrud

Snigelgruppen
Gick med
4 Feb 2005
Ort
Skåne
Hoj
Såld!! Z1000-06
tjockisbulle skrev:
Jag kan ju omöjligt vara ensam här om att försöka ta kortet iår.
En tråd där vi mc-klantar kan dela med oss av tips&råd vore ju passande.

Nu efter att ha läst Bikes test av nya uppkörningsprovet blir man ju inte mindre sugen på att det ska bli lite plusgrader ute direkt.
Tydligen tycker dom att provet nu är lättare än tidigare, på gott och ont antar jag...

Själv tänkte jag gå på jarlatrafikskola vid solvalla, har första lektionen v9. Hoppas det är varmare då...


:tummenupp


Samlar bra länkar som finns överallt i tråden

Massa bra info + överskådliga bilder av nya konbanorna
http://www.vv.se/filer/326/korr_4.pdf

Vägen till Körkort
http://www10.vv.se/vtk/

Om nya provet
http://www20.vv.se/vvfs/htm/2004nr109.htm




hehe enkelt och bra.. va ju den första som fick kortet i år:) klarade det i fredags.. e så glad.. och det va väl inte så mycket lättare... den gamla hade man i alla fall två försök på sig... men här har man bara ett....
lycka till..
 

Audiman

jaaadåååå
Gick med
24 Feb 2005
Ort
Malmö
Hoj
Kawa ZX6R Ninja | Såld + Fiddy
hojbrud skrev:
hehe enkelt och bra.. va ju den första som fick kortet i år:) klarade det i fredags.. e så glad.. och det va väl inte så mycket lättare... den gamla hade man i alla fall två försök på sig... men här har man bara ett....
lycka till..

Grattis! Vilka prov fick du göra? Hur verkade uppkörningsnissen?

Mvh A
 

slippy

med lem
Gick med
2 Feb 2004
Ort
Västerort
Hoj
såld
hojbrud skrev:
hehe enkelt och bra.. va ju den första som fick kortet i år:) klarade det i fredags.. e så glad.. och det va väl inte så mycket lättare... den gamla hade man i alla fall två försök på sig... men här har man bara ett....
lycka till..


uhuhuh då verkar det som den första i den här tråden lyckats med kortet.

Grattis!

:tummenupp
 

Ossman

Den förlorade brodern
Gick med
16 Aug 2003
Ort
Norrköping
Hoj
Ducati Monster 796 -12
hojbrud skrev:
hehe enkelt och bra.. va ju den första som fick kortet i år:) klarade det i fredags.. e så glad.. och det va väl inte så mycket lättare... den gamla hade man i alla fall två försök på sig... men här har man bara ett....
lycka till..

Gratulerar! Nu har du satt ribban för resten av oss :hihi

Men bara ett försök låter fel. Föreskriften säger fortfarande:

"En sökande som misslyckas i det särskilda manöverprovet kan i anslutning därtill ges tillfälle att utföra provet eller delar därav ytterligare en gång."

:fakta
 

Alicia

Honeybutt
Gick med
27 Sep 2004
Ort
Järna
Hoj
Triumph Street Triple -10 -såld
RocketQueen skrev:
De va blött ute och jag knep väl till lite fel om bromsen så hojen börja plötsligt leva sitt eget liv.

Jag betalade 10200 för 20 lektioner a 1 timme.
Känns jäkla skönt.

Ska också köra imorgon. :banana


Haha usch då.... bra att du klarade av det iallafall =)

Jag får se hur många jag har råd med som sagt.
Nu ska jag iväg å köra en 80 mins lektion snart
dock är det bara 5 plus ute huttrar redan
 

RocketQueen

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Såld :(
hojbrud skrev:
hehe enkelt och bra.. va ju den första som fick kortet i år:) klarade det i fredags.. e så glad.. och det va väl inte så mycket lättare... den gamla hade man i alla fall två försök på sig... men här har man bara ett....
lycka till..


Grattis tjejen.
Först i denna tråd med lyckad uppkörning och brud också. :tungan

Jag blir så jäkla nervös när jag tänker på uppkörningen.

Kommer deffenitivt inte berätta här när jag ska köra upp.
Snacka om press.
Alltså från eget håll. :brinnerup

RQ
 

Murra

Medlem
Gick med
22 Nov 2004
Ort
Vallentuna
Hoj
Suzuki GSX400fws 1984
Hur stor risk är det att man får köra på grus egentligen?

Ngn som har ngra bra tips o trix om man ska köra upp i Barkarby?

//Mvh Tommy

:D
 

Alicia

Honeybutt
Gick med
27 Sep 2004
Ort
Järna
Hoj
Triumph Street Triple -10 -såld
Nu har man varit å kört igen, andra lektion.
Körde åttor och konbanor, gick riktigt bra faktiskt.
Dock hade jag lite problem å svänga åt höger första gångerna men sen
gick de me.
Några gånger åkte fötterna ner i marken när man körde för sakta å det kändes som hela hojen skulle tippa över en, men gick kanon senare och fötterna höll sig där dom skulle.
Sen blev det upp och nerväxlingar.

Nästa gång blir det hård inbromsning och köra runt i kvateren runt körskolan :)

Skönt att de går framåt iallafall, dock är det bara andra gången jag kör någonsin så men vill ha kortet snabbt!!!
 

Alicia

Honeybutt
Gick med
27 Sep 2004
Ort
Järna
Hoj
Triumph Street Triple -10 -såld
Hört att man måste klara konbanorna innan man får gå vidare på uppkörningen?
Nån som vet hur många försök man får på sig?
 

lärarn

Ny medlem
Gick med
21 Jul 2004
Ort
Staen
Hoj
-99 Triumph Speed Triple
Alicia skrev:
Hört att man måste klara konbanorna innan man får gå vidare på uppkörningen?
Nån som vet hur många försök man får på sig?

Jag tror att det har lite att göra med hur säker man är i övrigt. Jag satte garagevändningarna säkert och bromsade klockrent, men fick hjärnsläpp på undanmanövern och låste allt som gick att låsa så det flög koner åt alla håll. Kontrollanten stog och flina med hela ansiktet och sa bara "kör igen du".

Jag vet i o försig inte om man har något bestämt antal gånger i o med nya reglerna.
 

sir Urban

Inte riktigt som jag borde på nåt sätt
Gick med
16 May 2004
Ort
Kalmar
Hoj
R1 - 04 Raceversion
RocketQueen skrev:
De va blött ute och jag knep väl till lite fel om bromsen så hojen börja plötsligt leva sitt eget liv.

Jag betalade 10200 för 20 lektioner a 1 timme.
Känns jäkla skönt.

Ska också köra imorgon. :banana

Det lät inte så dyrt när jag tog kort för 6år sen gav jag 800 för 80 min...

Eller är det nåt paketpris du har eftersom du köpte alla lektioner ihop?

/Urban
 

Alicia

Honeybutt
Gick med
27 Sep 2004
Ort
Järna
Hoj
Triumph Street Triple -10 -såld
lärarn skrev:
Jag tror att det har lite att göra med hur säker man är i övrigt. Jag satte garagevändningarna säkert och bromsade klockrent, men fick hjärnsläpp på undanmanövern och låste allt som gick att låsa så det flög koner åt alla håll. Kontrollanten stog och flina med hela ansiktet och sa bara "kör igen du".

Jag vet i o försig inte om man har något bestämt antal gånger i o med nya reglerna.

Lär väl märkas och sen får man väl hoppas på att man får en schyst kontrollant
 

Alicia

Honeybutt
Gick med
27 Sep 2004
Ort
Järna
Hoj
Triumph Street Triple -10 -såld
sir Urban skrev:
Det lät inte så dyrt när jag tog kort för 6år sen gav jag 800 för 80 min...

Eller är det nåt paketpris du har eftersom du köpte alla lektioner ihop?

/Urban

För sex år sen??
Jag betalar nu 740 kr för 80 min
 

RocketQueen

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Såld :(
sir Urban skrev:
Det lät inte så dyrt när jag tog kort för 6år sen gav jag 800 för 80 min...

Eller är det nåt paketpris du har eftersom du köpte alla lektioner ihop?

/Urban


Oj. :3freak
De är inte billigt att ta mc kort (om man nu inte kan övningsköra mycket själv).
Jag köpte ett paket med 20 lektioner ja.
Tycker de va ett mycket bra pris men som sagt de är ju billigare med paket också.

/RQ
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top