Körkort 2005

-PV-

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2005
Hoj
Firestorm
Jag ska också äntligen ta mitt körkort i år efter några års längtan! Blev först glad när jag hörde att garagevändningen hade försvunnit men när man läser om det nya verkar det ju minst lika svårt :huvet

Tror i och för sig inte att det blir några problem bara man kan få några övningskörningsmil i trafiken och träna upp balansen lite hemma. Jag ska i alla fall försöka att undvika körlektioner men någon får man nog ta på manöverbanorna.

Får min MC i veckan så man får väl börja träna krypkörning det första man gör...

Sad Glad

Kolestrolet som täpper till dina artärer
Gick med
1 Feb 2005
Hoj
Ducati Multistrada 1000DS, Bimota DB2
Murra skrev:
OKej surt men det ska väll forhoppningsvis inte vara ngn fara då. =)

Ja lycka till du med för du kör väll oxo imorrn. Jag ska till täbygalopp imorrnbitti och träna mer på lågfartsdelen så den sitter som berget.
Finns det förresten ngn som vet ungefär hur fort man får köra lågfartsdelarna för just nu kör jag nästan stillastående men de e lite svårt och sitter inte varje gång. :p

//Mvh

Man skall kunna gå långsamt bredvid när du kör i lågfartsbanan.

RRP Playboy

Ny medlem
Gick med
13 Apr 2005
Hoj
GS500f -rip CB -rip Honda CB500S Sport + BMX cykel
Besvikelsen är stor...
Klarade inte av uppkörningen,, fick först soppatorsk på serpentinbanan, la ner fåten i krypkörningen, undamanöverprovet sparkad jag iväg en korn,,,, bromssträckan blev lite lång, måste ta i hårdare med frambromsen. VA FÅR INTE JAG FÅRTSÄTTA ATT KÖRA? :3freak

har övningskört i bara 2 veckor, så nästa gång sitter den,

p.s jag ville bara testa hur uppkörnings testet va.

Kodden

Som senap ska vara: söt, stark och grov.
Gick med
10 Feb 2005
Hoj
Supkerduke(såld!)
RRP Playboy skrev:
Besvikelsen är stor...
Klarade inte av uppkörningen,, fick först soppatorsk på serpentinbanan, la ner fåten i krypkörningen, undamanöverprovet sparkad jag iväg en korn,,,, bromssträckan blev lite lång, måste ta i hårdare med frambromsen. VA FÅR INTE JAG FÅRTSÄTTA ATT KÖRA? :3freak

Okej, tråkigt.. men det är bara att komma igen! Nästa gång sitter det, nu när du vet vad du måste öva på.

Behöver själv öva mycket på krypkörningen, får hoppas det känns bättre på lektionen imorgon.. :huvet

/Marcus

peteR1000

In Sorte Diaboli
Gick med
19 Sep 2003
Hoj
ninjan e såld...så ingen nu
RRP Playboy skrev:
Besvikelsen är stor...

Ett tips är att köra ett par lektioner på skola om du inte hade tänkt göra det. Det är nyttigt som attan kan jag lova!

RRP Playboy

Ny medlem
Gick med
13 Apr 2005
Hoj
GS500f -rip CB -rip Honda CB500S Sport + BMX cykel
$noop skrev:
Ett tips är att köra ett par lektioner på skola om du inte hade tänkt göra det. Det är nyttigt som attan kan jag lova!

Vist jag har tagit en lektion på skola innan uppkörningen, men nu vet jag vad jag ska öva på till nästa gång.

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Hoj
Bandit 600, Hva258, KLR600
Jo, krypkörningen är problemet här. Det är bra att komma ihåg att gasa innan man släpper ut kopplingen. Det blir så tyst och vingligt annars. Det är också bra att inte dra in kopplingen helt när man blir stressad. Envisa rykten gör gällande att dess primära funktion inte är nödstopp... :D

Skall i a f ut och visa vad jag kan, eller borde kunna, för 25 glada representanter för vägverket, trafikskolor m fl. M a o försökskanin. Avrapporterar hur det går och vad som hände sedan.

I övrigt känns det gott, ut och köra småvägar och grusväg idag. Lite kallt om fingrarna bara. Nåja, känseln börjar återvända nu en tre timmar senare... :rolleyes: Sedan stadskörning, gött att glida omkring inne i stan i solen!

Murra

Medlem
Gick med
22 Nov 2004
Hoj
Suzuki GSX400fws 1984
Hejsan alla i mc-etern.

Jag KLARADE uppkörningen idag, så jävla skönt. :D :D :D

Körde upp i barkarby.
Jag fick köra först i min grupp av tre.

Provet började med kontroll av elsystem och bromsar, sen fick jag köra konbanan med stopp två ggr då han tyckte jag använde bakbromsen för mkt första gången.
Sedan bar det av till högfartsdelen där det är ett hinder bestående av två koner med 30cm avstånd. Gick bra dock så råkade jag låsa bakbromsen en kortis vid inbromsningen så den fick jag prova igen och då gick det bättre.
Inbromsningarna från 70 och 90 gick galant.
Då bar det ut i trafiken, körde från flygfältet upp på motorvägen mot enköping, svängde av vid kallhäll körde runt lite och sen tillbaka kunde knappt gått bättre på trafik delen.

///Mvh en glad Tommy :banana :banana :banana

Socrates

Guest
Murra skrev:
Hejsan alla i mc-etern.

Körde upp i barkarby.

Provet började med kontroll av elsystem och bromsar, sen fick jag köra konbanan med stopp två ggr då han tyckte jag använde bakbromsen för mkt första gången.
Sedan bar det av till högfartsdelen där det är ett hinder bestående av två koner med 30cm avstånd. Gick bra dock så råkade jag låsa bakbromsen en kortis vid inbromsningen så den fick jag prova igen och då gick det bättre.
Då bar det ut i trafiken, körde från flygfältet upp på motorvägen mot enköping, svängde av vid kallhäll körde runt lite och sen tillbaka kunde knappt gått bättre på trafik delen.

Grattis!!!! Jag har min uppkörning nästa vecka, hoppas på att kunna ge samma besked som du gav idag då :banana

Körkort 05

Ny medlem
Gick med
21 Nov 2004
Hoj
Ingen än
Murra skrev:
Hejsan alla i mc-etern.

Grattis !

Hmm var det dig jag såg stå och hoppa upp och ner vid 13:30 tiden. Jag hade en lektion i eftermiddags på Barkarby. Körde runt på vägverkets banor efter att dom stack ut i trafiken.

Högfartsbanan där man först kör rakt och gör en undanmanöver och sedan rakt igen är ju buslätt. Den andra är klart knivigare tycker jag.

7 dagar kvar . . .

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
Murra skrev:
Hejsan alla i mc-etern.

Körde upp i barkarby.

Grattis som djävulen
Avundsjuk så det smäller om det :gnissla

På måndag är de min tur att ge det ett försök :banana

IronMike

Guest
Murra skrev:
Hejsan alla i mc-etern.

Körde upp i barkarby.

Grattis ;) då blire två blåa R6or utanför kth =)

Murra

Medlem
Gick med
22 Nov 2004
Hoj
Suzuki GSX400fws 1984
Tack tack. =)

Jo jag var jävligt nervös innan men när jag väl kom ut på banan så var det okej, det känndes som att jag skulle klara det. =)

Hmm jo det kan var jag som hoppade upp o ner, det var ju så jävla kallt :p hade blått skinnställ ev en grå jacka över.

Jasså två blå r6or det låter ju bra dessto fler dessto bättre :D

Lycka till alla med era uppkörningar.

//Mvh

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Murra skrev:
Hejsan alla i mc-etern.

Körde upp i barkarby.

///Mvh en glad Tommy

Fan vad nice!! Duktigt jobbat!

Jag hade oxå uppkörning idag;
Dagen börjar med att jag inte kunde käka någon frukost (jag som vanligen brukar slänga i mig tokmycket). Gick upp extra tidigt för att köra lite "uppvärmning" med krypkörning. Men hojen bara gnäggar och inte en tillstymmelse till att gå igång (förutom ett par aggresiva avgasknallar). Lite konstigt med tanke på att den hoppat igång toklätt den veckan jag har haft den (lånad). Diverse upplivningsövningar försöker jag med i drygt en timma, innan jag tillslut inser att den inte vill gå igång. Bestämer mig trots detta att lasta den och dra till Barkarby för den kanske bara var sur och ville vila ett tag.
Väl framme vill den fortfarande inte gå igång. Leder den först till grinden, där jag får vänta ett tag (för klockan var redan en bit efter min tid). Kommer in efter ett tag och rullar ned till de andra. Får efter ett tag låna en ER-5 av Tibble trafikskola :bow :bow :bow som va med och körde upp i min grupp.
Kör ut till uppkörningsinspektörn och förklarar mitt problem och provar köra iaf.
Får först göra en kontroll av bromsarna innan krypkörningen som blir den med två stopp. Klarar på första försöket.
Sedan den höghastighetsbana med undanmanöver på mitten och serpentin och broms på tillbaka vägen. Hade för låg fart in och måste köra om. Klarar den.
70 och 90 var inga problem.
Ut i trafiken!!! Weii
Gör vad jag tycker är ett par halvmissar som ger lite osäkert intryck (osäker på hastigheterna på ett par ställen och halvmissar vid en vänstersväng).
"Ger du mig radion, så ger jag dig körkortet" hör jag av uppkörningsinspektörn efter körningen! Vilken underbar lättnad!!! :banana :banana

Så nu är det bara o vänta på delarna till XR:en sedan och ut och köra!!

Kraschpucken

Stånka.. De e najs!
Gick med
22 Aug 2004
Hoj
KTM SMC-R
Det var helfvette vad alla får köra upp tidigt :gnissla
själv får man vänta tills mitten av maj :näsblod
Men man blir solklart glad för alla andra ändå! :tummenupp

Socrates

Guest
FreddaAbborre skrev:
"Ger du mig radion, så ger jag dig körkortet" hör jag av uppkörningsinspektörn efter körningen! Vilken underbar lättnad!!! :banana :banana

Ett stort GRATTIS!!!!!!!!!!! :tummenupp

Din läsning gjorde mig iaf lite mindre nervös (uppkörning nästa vecka på onsdag)...idag känns det som jag bara läst trådar där alla kuggas så fort dom inte har samma talang som Rossi.

Murra

Medlem
Gick med
22 Nov 2004
Hoj
Suzuki GSX400fws 1984
FreddaAbborre skrev:
Fan vad nice!! Duktigt jobbat!

att den inte vill gå igång. Bestämer mig trots detta att lasta den och dra till Barkarby för den kanske bara var sur och ville vila ett tag.
Väl framme vill den fortfarande inte gå igång. Leder den först till grinden, där jag får vänta ett tag (för klockan var redan en bit efter min tid). Kommer in efter ett tag och rullar ned till de andra. Får efter ett tag låna en ER-5 av Tibble trafikskola :bow :bow :bow som va med och körde upp i min grupp.

okej det var jag som satt bak på en gsx 750 som svängde in jag sa åt polarn att vi skulle hjälpa dig men han trodde inte vi skulle vara till ngn hjälp :p hade vi kanske inte vart heller men iaf. tur att du klarade det iaf :)

Kodden

Som senap ska vara: söt, stark och grov.
Gick med
10 Feb 2005
Hoj
Supkerduke(såld!)
FreddaAbborre skrev:

Grattis! Flyt att du fick den "lätta" lågfartsbanan, jag hoppas på samma tur själv. Anar att dina nerver var lite i olag pga det där med hojen, men skönt att du lyckades fixa det ändå. :) Ut och kör med dig nu, men försiktigt så att du får ha kvar kortet.

:banana

/M

Ossman

Den förlorade brodern
Gick med
16 Aug 2003
Hoj
Ducati Monster 796 -12
Det var då väldigt vad alla ska lyckas med sinna uppkörningar här då! Kommer man ha enorm press på sig att fixa det på tisdag. :gnissla

Grattias iaf :D

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...