Körkort 2005

GYMNAST

Mjuk
Gick med
20 Apr 2005
Ort
Uppsala
Hoj
R1 -05
Går intensivkurs i Västerås hos en kille som é så jävla cool. Tydligen utbildar han MC- poliser i Sverige också. Kör upp 3:e maj... längtar.
 

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Murra skrev:
okej det var jag som satt bak på en gsx 750 som svängde in jag sa åt polarn att vi skulle hjälpa dig men han trodde inte vi skulle vara till ngn hjälp :p hade vi kanske inte vart heller men iaf. tur att du klarade det iaf :)


Aha va det du?! Vad var det för gixxer som åkte med er?

Ne nu ska jag lägga mig och njuta av att ha mc kort!

Gnatt allesammans!
 

Araikaj

Våga Vara Snäll
Gick med
20 Apr 2005
Ort
Charcoal stream
Hoj
2001, Suzuki, GSXRFIGHTER
Vanish skrev:
Det är nytt manöverprov som gäller f r o m i år på slussens trafiksskola sida har dom bra bilder över låg- och högfartsdelarna. Sen är det som vanligt säkerhetskontroll och bromsning samt trafikdelen!

Du kan väl länka till slussens trafikskola, jag hittar den inte...
 

Murra

Medlem
Gick med
22 Nov 2004
Ort
Vallentuna
Hoj
Suzuki GSX400fws 1984
FreddaAbborre skrev:
Aha va det du?! Vad var det för gixxer som åkte med er?

Ne nu ska jag lägga mig och njuta av att ha mc kort!

Gnatt allesammans!


Nä det var en annan polare som oxo körde upp. Han klarade det oxo så vi har vart ute på en sväng. Ville be om ursäkt att vi inte hjälpte till men hade ju inte så mkt tid heller :gnissla

:squid
 

daemon

'Red daemon'
Gick med
16 Aug 2004
Ort
Stockholm
Hoj
YZF-R1
:)

Hej på er alla som försöker ta MCKK.

Kul att läsa era inlägg. De är ganska roliga att läsa. Grattis till er alla som har tagit er till final.

Jag vill bara att ni skall veta följande så att ni inte kommer helt oförberädda ut i världen:
Eftersom ni kör upp på 'de nya förarprovet' kommer ni ALLTID att få höra, "Jaha, du fick ditt körkort efter provturen med VV." och "Blev du kuggad efter första försöket! Var du full eller?" och sedan "Ja, du vet i allefall hur man startar hojjen. Mmmm, va bra."

Och vi som tog kortet enligt 'the old school' kommer att påminna er om hur jävla svår garagevänningen var och hur mycket tid vi fick lägga ner på den övningen. Dessutom har vi bevis på hur lätt förarprovet är idag. Bara läs tidningen bike. Tack för den tidningen. Jag har själv inte hunnit prova ännu, men jag har ju läst tidningen. :)

Men håll ut. Ni kommer inte att vara värdens sämsta förare. Det finns de som är födda på 50-talen eller tidigare och fick sitt MC-kort. Dom är tamejfan de sämsta. Min morsa var bland de sista som fick kortet. Jag har erbjudit henne att ta en repa med R1. Trots allt, hon har haft MC-kort i 33 år.
"Är du dum i hela huvudet!!! Jag har aldrig och kommer aldrig att sätta mig på en MC. Det är livsfarligt."
Ha i tankarna då att på gamla dar börjar 'jagfickmittAnärjagtogBkörkort' titta snett på HD och drömma.... ( :confused: Fan för att vara MC-försäljare och förklara hur man kör :confused: )

Skriv gärna hur det gick.....

Men håll ut, och lycka till. Och må djävulen ta alla jurry-medlemar från VV..

//Daemon
 

kaya

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2005
Ort
sthlm
Hoj
zx12r -02
känns kul så här efteråt att ha gjort båda proven...höll dock på att frysa fingrarna av mig idag på barkaby! krypkörning suger verkligen balle!!
 

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Ort
Nkpg
Hoj
Bandit 600, Hva258, KLR600
Jo, jag var glad att GV försvann. Kom inte överens med den.

Så lurad man kan bli.

Efter att ha nött nya banorna är det bara att konstatera att de består i princip av alternerande GV hela vägen. GV höger, GV vänster, GV höger, fötter i, GV höger, GV vänster.

Nu skulle jag fixa två GV utan problem. Tyvärr så kräver manöverbanorna en hel del mer nötande än.

Så daemon, du som nu har A-lappen: Räkna med att få höra "Ja du behövde ju bara göra GV... men det kanske inte var helt värdelöst, lite bättre än de som fick kortet på köpet kanske du kör" ;)
 

Sad Glad

Kolestrolet som täpper till dina artärer
Gick med
1 Feb 2005
Ort
Lund
Hoj
Ducati Multistrada 1000DS, Bimota DB2
hehehe jag skulle helt klart hellre kört upp med det gamla körprovet än det nya. Hellre garagesvängen än krypkörningen som man får köra idag. På den gamla tiden behövde man ju bara öva på en övning. Nu är det ju två krypkörningsbanor man måste öva på och som någon sade, de består ju av flera garagesvängar.

Ni gamlingar hade det lätt! ;)

Jag gillar Bike som tidning men artikeln om det nya körprovet var inte så bra och alldeles för tunn.
 

Araikaj

Våga Vara Snäll
Gick med
20 Apr 2005
Ort
Charcoal stream
Hoj
2001, Suzuki, GSXRFIGHTER
Daemon! En liten realitycheck- Nya provet är INTE lättare det är svårare. Jag har pratat med en uppkörningskontrollant+ att jag har övat på banorna och både kontrollanten o jag är överens- det är klart tuffare. Varför, kanske du som ovetande, undrar? Jo, för på det nya så är det inte 1 garagevändning utan 2. De finns i slutet på både låg o högfartsbanorna. Det är när du har rundat sista konen och sen ska vända 180 grader inom 4 meter. Detta är svårare än gargevändningen för den var anpassad till vilken svängradie din hoj hade. Här så bryr man sig inte om vilken svänradie mc´n har utan alla får köra samma bana.

Så det är att solklart vilka förare som har den överlägset bästa utbildningen, efter avklarat körprov: Det är vi som tar det nya provet! Inte Ni som körde med upp på det gamla sättet med garagevändning, eller Ni som fick det utan prov.

(Garagevändningen övade jag på i höstas, den sitter nu o är ju busenkel. De nya banorna o de vändningar som ingår i dessa, det är andra bullar det!)
 

MBGIRL

Hel och glad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
fd. Hornet-S 600 -01
RRP Playboy skrev:
Besvikelsen är stor...
Klarade inte av uppkörningen,, fick först soppatorsk på serpentinbanan, la ner fåten i krypkörningen, undamanöverprovet sparkad jag iväg en korn,,,, bromssträckan blev lite lång, måste ta i hårdare med frambromsen. VA FÅR INTE JAG FÅRTSÄTTA ATT KÖRA? :3freak

har övningskört i bara 2 veckor, så nästa gång sitter den,

p.s jag ville bara testa hur uppkörnings testet va.

Ursäkta mig men det är sånna som du som gör att andra får vänta länge på uppkörningstider! :fatta!

"jag ville bara testa hur uppkörnings testet va" :3freak

Kunde du inte gjort det på en trafikskola istället för att ta upp tider på VV
när du ändå är dömd redan från början när du kommer dit att misslyckas?!

Är man väl förberedd när man kommer dit och har övat mkt mer och det gått
bra innan på provet så är det OK om man inte klarar det men att ha attityden
att "äsch jag ser om jag klarar det för jag har iaf inte övat men jag är bäst"
är bara för jävligt.

Alla vet vi hur långa mc-uppkörningstiderna är på VV...vi behöver inte förlänga
dom för andra som verkligen ÄR redo att ta sitt kort.
 

Körkort 05

Ny medlem
Gick med
21 Nov 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Ingen än
Araikaj skrev:
Daemon! En liten realitycheck- Nya provet är INTE lättare det är svårare. Jag har pratat med en uppkörningskontrollant+ att jag har övat på banorna och både kontrollanten o jag är överens- det är klart tuffare. Varför, kanske du som ovetande, undrar? Jo, för på det nya så är det inte 1 garagevändning utan 2. De finns i slutet på både låg o högfartsbanorna. Det är när du har rundat sista konen och sen ska vända 180 grader inom 4 meter. Detta är svårare än gargevändningen för den var anpassad till vilken svängradie din hoj hade. Här så bryr man sig inte om vilken svänradie mc´n har utan alla får köra samma bana.

Så det är att solklart vilka förare som har den överlägset bästa utbildningen, efter avklarat körprov: Det är vi som tar det nya provet! Inte Ni som körde med upp på det gamla sättet med garagevändning, eller Ni som fick det utan prov.

(Garagevändningen övade jag på i höstas, den sitter nu o är ju busenkel. De nya banorna o de vändningar som ingår i dessa, det är andra bullar det!)

Svårighetsgraden på det 'gamla' respektive 'nya' krypkörningsprovet är onekligen en källa till debatt.

Jag har nött bägge alternativen till förbannelse och har följande åsikt:

På GV så MÅSTE man ha 100% fullt styrutslag i 180 grader = MYCKET svårt innan man kommer på 'känslan'. Tar en jävla lång tid att få till om man har otur. Det brukar dessutom bli så att man får ett favorithåll som går bättre. När man sedan nöter åt andra hållet så går det dåligt på det första igen.

Sedan gäller det att göra GV tillräckligt långsamt. Att tomgångsrulla runt är inte så svårt...

På det nya provet behöver man aldrig ha fullt styrutslag om man väljer rätt spår. Skulle det skita sig med spårvalet så brukar det oftast räcka att ha fullt styrutslag en liten stund för att komma på banan igen.

På bana 2 (den långa) är det inga problem med den bortre begränsninglinjen tycker jag (lite knivigare på 1:an). Sedan är tillbakavägen en baggis.

Jag har testat allt ovanstående med fäljande hojar:

Suzuki 500 Slingshot
Suzuki GSX 750
Honda CB 750
Triumph Speedmaster (1640 mm hjulbas)
 

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Ort
Nkpg
Hoj
Bandit 600, Hva258, KLR600
Araikaj skrev:
, för på det nya så är det inte 1 garagevändning utan 2. De finns i slutet på både låg o högfartsbanorna.

Apapap, inte GV i slutet på högfartsbanorna. Det blir bara svårare att köra och lättare att kugga. Du skall bara runt så snabbt och smidigt som möjligt så inget krypköra.
 

Fitte

Ny medlem
Gick med
8 Feb 2005
Ort
Malmö
Hoj
SV1000N
Själv körde jag min första lektion på skola i måndags, kör min andra idag! ( ni som bor i lund, håll undan ) :tungan
Trafikdelen går ju galant, manöverbanan likaså, har iofs bara testat krypkörningen än så länge....jaja, det ska säkert gå när dagen med stort D är kommen!

Kul med en tråd där vi kan sporra varandra! :tummenupp

ha en bra dag!

// fredde
 

Kodden

Som senap ska vara: söt, stark och grov.
Gick med
10 Feb 2005
Ort
jöttlabörrj
Hoj
Supkerduke(såld!)
MBGIRL skrev:
Ursäkta mig men det är sånna som du som gör att andra får vänta länge på uppkörningstider! :fatta!

Håller med där, att chansa o köra upp när man är osäker på om man kommer att klara det eller inte så att kasta pengarna i sjön och stjäla tid och plats från andra..


:4skrika
 

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Murra skrev:
Nä det var en annan polare som oxo körde upp. Han klarade det oxo så vi har vart ute på en sväng. Ville be om ursäkt att vi inte hjälpte till men hade ju inte så mkt tid heller :gnissla

:squid


Okej.. Då måste den vart 25kw lr? (har för mig att den minsta cc för tung är 700?!)

Haha.. Ne det är lugnt! Men va lite jobbigt att rulla ned hojen till flygrakan...
 

Kodden

Som senap ska vara: söt, stark och grov.
Gick med
10 Feb 2005
Ort
jöttlabörrj
Hoj
Supkerduke(såld!)
Körde en lektion idag och måste konstatera en sak - det hänger nästan uteslutande på vilken hoj man har. Idag körde jag skolans gamla slitna CB750 och jag satte den "svåra" lågfartsbanan 7 ggr av 7 totalt! Alltså inga fel!
När jag kört banan innan med en annan CB750 (lite nyare) så har det varit dubbelt så svårt. Hur kan det vara så stor skillnad mellan två hojar av exakt samma modell?
Ska iaf se till att jag får köra upp med den gamla hojen så lär det gå vägen. :)

Lyckades låsa framhjulet i 70-inbromsningen också men redde upp det.. lite läskigt faktiskt.. :tummenupp

/Marcus
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Håller med om att provet är svårare än förut.. Och med en offroadhoj blir det 10ggr lättare!

Någon som kan förklara höghastighetsbarnorna för mig?
Fattar inte de 2 olika banorna, när man ska välja och så :va

Det står ju "Punkt för bromsning"
Jaha då ska man väl bromsa där, men vad ska man väja för då?
 

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Ort
Nkpg
Hoj
Bandit 600, Hva258, KLR600
Jag harvar runt med en uppborrad Honda NTV650 och det går inte sådär lysande på lågfartsdelarna. Jag har väl inte lyckats åstadkomma någon godkänd vända än på den hojen.

Idag klev jag på en Suka DR av motsvarande storlek. De första metrarna jag någonsin körde på en offroad blev manöverbanan med stopp. Bortsett från att jag inte hade vant mig vid motorn och fick motorstopp på ett ställe blev det en godkänd runda rakt av. Samma med andra manöverbanan.

Klart som fasen jag skall lära mig på NTV:n också, jag lär köra den sortens hojar mycket... men för uppkörningen skall jag nog satsa på en offroad för att ha marginalerna på min sida. Lite svårare vid inbromsningar och i högfarten men inte så mycket så det stör.

Det är kort sagt sanslöst stor skillnad i svårighetsgrad beroende på vad man kör!

Att sedan se diverse proffs köra manöverproven på Intruder, Virago och stora BMW-lok med väskor är imponerande och lätt knäckande... men ge mig några år så skall jag också baxa en blyvinge med husvagn genom banorna! På villkor att ingen dokumenterar att jag suttit på eländet... :D

Går det inte att få runt hojen inom begränsningslinjerna skall det f ö visst vara helt OK att överskrida gränslinjer där det behövs. Om man sen vågar lita på att alla inspektörer uppfattat det... säkert är väl i alla fall att kommer man och vinglar omkring i övrigt inte lär få flytta ut något.
 
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top