Körkort 2005

Sad Glad

Kolestrolet som täpper till dina artärer
Gick med
1 Feb 2005
Ort
Lund
Hoj
Ducati Multistrada 1000DS, Bimota DB2
Trist att det är så förvirrat kring det nya provet. Jag tycker VV kunde varit betydligt tydligare i sina anvisningar.
 

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Ort
Nkpg
Hoj
Bandit 600, Hva258, KLR600
Sad Glad skrev:
Har jag förstått det hela rätt så får man släppa på gasen vid undanmanövern men inte bromsa.

Mina källor *host host* var först fundersamma de med men konsensus blev nog att jo, släppa på gasen är så vettigt att göra att det vore bra konstigt att se det som något negativt... när man kanske borde i själva verket borde se det som något positivt.

Trots allt, hur lämpad är någon som ser ett hinder dyka upp och ändå håller rullen? :D

Anton_Ljunghusen skrev:
Är du säker? Har någon körskolelärare sagt det eller nåt?

Just så. :)
 

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Ort
Nkpg
Hoj
Bandit 600, Hva258, KLR600
Murra skrev:
Såvitt jag förstså ska man inte släppa asen innan hindrena på höfartsbanorna

Nej, det blir så svårt nästa vända med kadaver på banan... ;)

(Kunde inte låta bli)
 

Kodden

Som senap ska vara: söt, stark och grov.
Gick med
10 Feb 2005
Ort
jöttlabörrj
Hoj
Supkerduke(såld!)
Sad Glad skrev:
Har jag förstått det hela rätt så får man släppa på gasen vid undanmanövern men inte bromsa.

Det här med att två likadana hojar betedde sig så olika... Du hade inte olika mycket soppa i dem?

Den jag körde med idag (den lätta) var iaf fulltankad så det kan det inte ha varit. Min körlärare sa också att han tyckte mer om att köra den gamla hojen...
:rolleyes:
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
ja vv är minst sagt lite otydliga i anvisningarna!

Så man ska köra i 50 mot objektet, sen väja precis innan och bibehålla hastigheten?

Hur långt innan ungefär?

Sen kan man ju fråga sig om konavståndet vid väjningen på bana 2, står inget där..
 

SolitudE

R.I.P Brorsan!
Gick med
23 May 2003
Ort
Mullsjö (Jönköping)
Hoj
NSR:en såld! Nu hojlös!
Har nu kommit hem iaf.
Har kört hoj sen klockan 14 idag.
Igår bytte jag och en kompis hojar, så nu har jag hans DTR och han har min NSR.
Åhhh, vilken lättnad! :)

Det är så stor skillnad på dessa hojar, DT:N är som att köra moppe i jämförelse.

Men så till saken. Hade körlektion idag, 14.45. Kom dit, snackade lite, sen var det dags. Jag berättade att jag ville köra allt som en "uppkörning". Det gick bra sa han då.
Vi åkte till lågfartsbanan, där gjorde jag en hel säkerhetskontroll, sen körde jag båda banorna. Allt där gick kanon (Beror mycket på denna lättkörda hojen.)
Sen till bromsningen, gick ganska bra, men han tipsade mig om några småsaker och sen gick även detta kanonbra.
Nu drog vi vidare till högfartsbanorna och han visade lite då jag inte kört dessa innan. Gick lite knackigt i början, men sen satt dessa också.
Då var det dags för trafikkörning, körde ca. 20 minuter, han hade några småsaker som han kommenterade och visade på tavlan inne på körskolan, men inget allvarligt!
Men det roliga var att han sa, "Detta kommer du fixa galant, grabben!"

Sen jag kom hem har jag vart på industriområdet och övat och övat, känner mig riktigt säker nu, men som sagt, övning GER färdighet.

Uppkörning på tisdag för er som inte vet.. :tummenupp

Lycka till, till er alla!
Och GRATTIS till er som klarat det :banana
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
SolitudE skrev:
Har nu kommit hem iaf.
Har kört hoj sen klockan 14 idag.
Igår bytte jag och en kompis hojar, så nu har jag hans DTR och han har min NSR.
Åhhh, vilken lättnad! :)

Det är så stor skillnad på dessa hojar, DT:N är som att köra moppe i jämförelse.

Men så till saken. Hade körlektion idag, 14.45. Kom dit, snackade lite, sen var det dags. Jag berättade att jag ville köra allt som en "uppkörning". Det gick bra sa han då.
Vi åkte till lågfartsbanan, där gjorde jag en hel säkerhetskontroll, sen körde jag båda banorna. Allt där gick kanon (Beror mycket på denna lättkörda hojen.)
Sen till bromsningen, gick ganska bra, men han tipsade mig om några småsaker och sen gick även detta kanonbra.
Nu drog vi vidare till högfartsbanorna och han visade lite då jag inte kört dessa innan. Gick lite knackigt i början, men sen satt dessa också.
Då var det dags för trafikkörning, körde ca. 20 minuter, han hade några småsaker som han kommenterade och visade på tavlan inne på körskolan, men inget allvarligt!
Men det roliga var att han sa, "Detta kommer du fixa galant, grabben!"

Sen jag kom hem har jag vart på industriområdet och övat och övat, känner mig riktigt säker nu, men som sagt, övning GER färdighet.

Uppkörning på tisdag för er som inte vet.. :tummenupp

Lycka till, till er alla!
Och GRATTIS till er som klarat det :banana

Grattis, lycka till nu

Du kanske kan förklara hur väjningarna går till? Bara köra i 50 mot målet, sen väja en bit innan utan att bromsa (släppa gasen)? Isåfall hur långt innan?
 

Ossman

Den förlorade brodern
Gick med
16 Aug 2003
Ort
Norrköping
Hoj
Ducati Monster 796 -12
Anton_Ljunghusen skrev:
Lycka till. Hyr en hoj på tisdag annars!! :)

Förhoppnings ska man slippa det. De tar väl ganska saftigt betalt för att hyra ut en hoj. Sen får jag ju en hoj jag inte är van vid då heller... :gnissla

Problemet verkar nu vara identifierat iaf. Det kan inte vara flottörerna då det skulle pissat på annat ställe då. Istället verkar det som tidigare ägare sabbat något vid bränsleinkopplingen på en av förgasarna. För att laga har han använt silikon som nu har ätits upp av bensinen. :kocko
Ska jaga runt efter något bättre att täta med imorgon. Blir att höra med den lokala meken vad man bör använda.
 

daemon

'Red daemon'
Gick med
16 Aug 2004
Ort
Stockholm
Hoj
YZF-R1
Läste lite om de nya 'SÄRSKILT MANÖVERPROV'
Jag som har kortet sedan tidigare kan inte tycka att det kan vara särsilt svårt.

Lågfartsdelen:

1. Finns ingen tid eller fart definerad. Bara att man skall reglera farten med kopplingen. Det står ingenstan att man skall använda fotbromsen. Gamla garageväningen skall farten regleras med gas, koppling och fotbroms.

2. Avståndet mellan kornerna är 4 meter! Jag läste rätt, 4 METER!! Okej, den svåra delen är kanske 180graders vänning man måste gör i slutet. MEN du har ju 4 meter tillgodo. På garagevännignen var avståndet mella linjerna fullt utslag+20cm. Det betyder att när väningen skulle genomföras gällde det att slå fingrarna i tanken, dvs fullt utslag. Åt bägge håll. Kunde du garagevänningen hade du tillgodo några cm.

Om jag inte minns fel, kunde jag göra garagevänningen bara med kopplingen. Bara man rullade fram, la ner hojjen lite, släppte upp koppling, så gick den runt av sig själv. Fast jag skulle bli kuggad då. I princip skulle samma manöver fixa lågfartsdelen...

Det finns en vareant till, men den är för busenkel.

Slutsats: Klarar man inte av denna övning, med 4 meter. Då.... Detta måste klassas som ett MYCKET enklare övning än GV. Men +++, mera relevant till 'The real world'. Jag skall testa i helgen...

Högfartsdelen:
Den roligase övningen. Lite som tidigare, men 12 meter mellan konerna. 12 METER!! Det blir att åka slalom i barnbacken. Men helt ok.

Slutsats: Jävligt kul övning. Hittar man ryttmen i körningen, kan man köra den hur snabbt som hällst. Glöm bara inte att det skall vara 50 på slutet vid inbromsningen. Det kan sluta illa. Tro mig.... :)

Bromsningen:
50 - 70 - 90
Som det gamla vanliga. Mitt tips är att prova på en raka och gasa upp i 160km/t istället. Bromsa ner försiktigt och kontrollerat. Prova gärna fram. Men nita inte bara. När inbromsningarna känns bra, gå ner till 90, 70 och 50 så känns dom skitenkla. Även på uppkörningen.


Den nya provet ÄR enklare. Det är kalla fakta.
:fatta! MEN för det betyder det inte att man är en sämre förare. :fatta!

Ok, ok det finns även ett moment till, checka cykel. Men vafan, klarade man inte teoriprovet så...
 

daemon

'Red daemon'
Gick med
16 Aug 2004
Ort
Stockholm
Hoj
YZF-R1
SISU skrev:
Ola är kvar på jarla.. :tummenupp

OLA ÄR DEN HÅRDASE KILLE I STAN.

En kul detalj. Titta på potatismos filmer som ligger ute på internet. Faktum är att han dyker upp. På en av Jarlas hojjar. Ola ville inte svara på frågan varför han var med............
 

IronMike

Guest
daemon skrev:
OLA ÄR DEN HÅRDASE KILLE I STAN.

En kul detalj. Titta på potatismos filmer som ligger ute på internet. Faktum är att han dyker upp. På en av Jarlas hojjar. Ola ville inte svara på frågan varför han var med............
Hade lektion med ola i onsdags, ska fråga nästa gång =) eller är det för mkt tabu ?
:rofl
 

slippy

med lem
Gick med
2 Feb 2004
Ort
Västerort
Hoj
såld
daemon skrev:
Den nya provet ÄR enklare. Det är kalla fakta.


Det nya provet är säkert lättare än det gamla provet, dock är det inte lätt utan kräver fortfarande mycket övning. OM inte mer övning än tidigare efterssom det nu är 4st olika banor som behöver läras in.

Och jag har förstått att många fick lägga mycket tid på att lära sig garagesvänga, men sanningen är att det underlättar ju väldigt om du klarar av den inför det nya provet.

daemon skrev:
:fatta! MEN för det betyder det inte att man är en sämre förare. :fatta!

Absolut inte, vi som går i körskola har ju idag inte färre lektioner bara för att provet är nytt. Det handlar fortfarande om att lära sig hantera cykeln.
 

Sad Glad

Kolestrolet som täpper till dina artärer
Gick med
1 Feb 2005
Ort
Lund
Hoj
Ducati Multistrada 1000DS, Bimota DB2
Det nya provet kanske upplevs som lättare om man redan kan köra men jag tror inte att det är lättare för en nybörjare. Jag hade hellre övat på garagesvängen, helt klart :)
 

RocketQueen

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Såld :(
Anton_Ljunghusen skrev:
Could be :va
Får köra på det.. blir endel träna på vv´s bana innan uppkörningen iaf


Börjar du bli nervös nu?
Snart dags för dig!
Kommer nog gå kanon. :tummenupp


Jag blir skit nervös bara alla här skriver att de ska köra upp. :hihi

RQ
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top