Körkort 2005

RocketQueen

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Såld :(
Alicia skrev:
Går det bra då? Kommer du någon vart?

Jag sponsrar med så mycket som det går, på alla sätt.


Ja de går framåt.
Kan tyckas segt att ägna timme ut och timme in till att få perfekta inbromsningar men de är ju så viktigt.
Idag efter en bra timme körde jag genom en vatten pöl och låste fram hjulet och flög som en vante.
Så de är ju som sagt viktigt att man är jäkla säker.

Är dock stor skillnad mot ett par timmar sen. Känns bra.

Ja jag förstår att du sponsrar med pengar.
Shysst av dig.
 

Alicia

Honeybutt
Gick med
27 Sep 2004
Ort
Järna
Hoj
Triumph Street Triple -10 -såld
RocketQueen skrev:
Ja de går framåt.
Kan tyckas segt att ägna timme ut och timme in till att få perfekta inbromsningar men de är ju så viktigt.
Idag efter en bra timme körde jag genom en vatten pöl och låste fram hjulet och flög som en vante.
Så de är ju som sagt viktigt att man är jäkla säker.

Är dock stor skillnad mot ett par timmar sen. Känns bra.

Ja jag förstår att du sponsrar med pengar.
Shysst av dig.

Flög som en vante??
Bra att du tränar ordentligt nu så du får kortet snart

Jag tycker att de är lika kul själv så just nu blir de pengar dit istället
Försöker ta någon lektion så där ibland när det finns tid å pengar över
 

RocketQueen

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Såld :(
Alicia skrev:
Flög som en vante??
Bra att du tränar ordentligt nu så du får kortet snart

Jag tycker att de är lika kul själv så just nu blir de pengar dit istället
Försöker ta någon lektion så där ibland när det finns tid å pengar över

Ja va fasen jag fatta aldrig va som hände. åkte av i en jävla fart sen låg jag där och alla bara stirra.
Som tur var har jag inte vett att bli skraj så de vara bara upp igen. hehe

Ja de kommer säkert ta tid men jag ägnar all ledig tid till detta så nån dag ska man väl få sitt kort...
 

Yadis

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2005
Ort
Örebro
Hoj
Yamaha TDM 850
tyson skrev:
själv ska man köra upp på måndag. ska man göra alla manöverproven eller väljer kontrollanten de han vill?
/erik

Kontrollanten väljer en lågfartsbana och en högfart samt dessutom vilket håll du ska starta från.
 

Araikaj

Våga Vara Snäll
Gick med
20 Apr 2005
Ort
Charcoal stream
Hoj
2001, Suzuki, GSXRFIGHTER
Har några frågor ang. körprovet (uppkörning 18 maj):

1. Får man välja vilken sida av 1:a konen man vill köra eller gör kontrollanten det?

2. I högfartsbanorna och dess inbromsningsmoment (från 50 km/h) så stoppar jag klart före nästa konpar. Bromsar alltså mycket snabbare än fram till dessa konor. Är detta bra eller onödigt bra? Ska man medvetet istället göra en längre bromsning så man stannar imellan dessa konor?

3. Är det någon som kuggat på säkerhetskontrollen? Jag är säker på allt annat men det främmre drevet ser jag inte (pga kåporna), har svårt att komma åt o känna på "skruven/lagret" som länkar ihop svingen o ramen, och parkeringsljus har jag inte på hojen, tror jag. Nojjig eller...?

4. På lågfartsbanan (den som är slingrig ej slalom) ska jag stoppa vid varje konpar även på tillbaka- vägen, eller bara på vägen fram till vändningen?

5. Högfartsbanorna: Kör Ni alla i 50 km/h eller lite saktare?

Tacksam för svar.
 

Miss_Orchidee

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha R6-00
Araikaj skrev:
Har några frågor ang. körprovet (uppkörning 18 maj):

1. Får man välja vilken sida av 1:a konen man vill köra eller gör kontrollanten det?

2. I högfartsbanorna och dess inbromsningsmoment (från 50 km/h) så stoppar jag klart före nästa konpar. Bromsar alltså mycket snabbare än fram till dessa konor. Är detta bra eller onödigt bra? Ska man medvetet istället göra en längre bromsning så man stannar imellan dessa konor?

3. Är det någon som kuggat på säkerhetskontrollen? Jag är säker på allt annat men det främmre drevet ser jag inte (pga kåporna), har svårt att komma åt o känna på "skruven/lagret" som länkar ihop svingen o ramen, och parkeringsljus har jag inte på hojen, tror jag. Nojjig eller...?

4. På lågfartsbanan (den som är slingrig ej slalom) ska jag stoppa vid varje konpar även på tillbaka- vägen, eller bara på vägen fram till vändningen?

5. Högfartsbanorna: Kör Ni alla i 50 km/h eller lite saktare?

Tacksam för svar.
Kontrollanten väljer vilken lågfarts bana du ska köra, men du får själv välja vilken sida av första konan du vill köra på!

I högfarts banan gäller samma, där bestämmer han bara vilket håll du ska "veja" åt. allt annat bestämmer du.

Du behöver inte se det främre drevet, inte på speciellt många hojar man ens kan se det, däremot ska du kunna säga om drivpaketet i övrigt är dåligt. Säger han att du ska kontrolera "kraftöverföringen" så är det drivpaketet han menar (luriga ord det där :va )

I högfarts delen SKA du hålla 50, den går att köra mycket fortare minst (70km/h) men du ska ligga på 50, ligger du under det kommer du antagligen bli kuggad på det.

Hoppas du fick svar // en som gjort det.....
 

Davidk

Guest
tjena jag tänkte bara höra om uppkörningsläraren ber dig kolla kraföverföringen behöver du endast kolla drivpaketet och inget annat såsom lysen och den vanliga rutinen med allt, undrar bara om nån kunde förklara lite i detalj typ tacksam för svar!
 

Miss_Orchidee

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha R6-00
Davidk skrev:
tjena jag tänkte bara höra om uppkörningsläraren ber dig kolla kraföverföringen behöver du endast kolla drivpaketet och inget annat såsom lysen och den vanliga rutinen med allt, undrar bara om nån kunde förklara lite i detalj typ tacksam för svar!
säger han bara det så är det bara det... men du kan ju fråga honom lite artigt om han vill att du ska kolla något mer....
 

Veratio

Medlem
Gick med
2 Apr 2005
Ort
Malmö
Hoj
Kawasaki Z900RS -18
Skyddskläder

Hej,

Jag undrar vad man ska ha för skyddskläder när man kör upp? Det står rejäla skor eller något liknande, då räcker det med kängor antar jag.

Ryggskydd står också. Räcker ryggskyddet som är inbyggt i jackan (lite mesig kvalité där) eller måste man ha separat ryggskydd?


Mhv




Niclas Lindström
 

Davidk

Guest
Veratio skrev:
Hej,

Jag undrar vad man ska ha för skyddskläder när man kör upp? Det står rejäla skor eller något liknande, då räcker det med kängor antar jag.

Ryggskydd står också. Räcker ryggskyddet som är inbyggt i jackan (lite mesig kvalité där) eller måste man ha separat ryggskydd?


Mhv




Niclas Lindström
bara det är CE godkänt så duger det för dom
 

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Ort
Nkpg
Hoj
Bandit 600, Hva258, KLR600
Veratio skrev:
Jag undrar vad man ska ha för skyddskläder när man kör upp? Det står rejäla skor eller något liknande, då räcker det med kängor antar jag.

De skall visst "vara avsedda för MC-åkning" också. Jag lånar kängor till uppkörningen. Godkänt firas med köp. :tummenupp
 

Sad Glad

Kolestrolet som täpper till dina artärer
Gick med
1 Feb 2005
Ort
Lund
Hoj
Ducati Multistrada 1000DS, Bimota DB2
Körde lågfartsbanan med de fyra konerna som man kör slalom genom idag. Upptäckte att jag har lättare att svänga åt höger, iofs så lutar banan nedåt när man gör vänstersvängen så det kan vara förklaringen.

Den banan var lite svårare än krypbanan med stoppen i.

Jag undrar fortfarande en sak som jag glömt fråga min lärare om. När man kör högfartsbanan med undanmanöver, slalom, sväng, slalom tillbaka och 50-inbromsning. När skall man då börja bromsa in inför svängen tillbaka? Är det ok att göra det direkt efter undanmanövern?
 

Miss_Orchidee

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha R6-00
Veratio skrev:
Hej,

Jag undrar vad man ska ha för skyddskläder när man kör upp? Det står rejäla skor eller något liknande, då räcker det med kängor antar jag.

Ryggskydd står också. Räcker ryggskyddet som är inbyggt i jackan (lite mesig kvalité där) eller måste man ha separat ryggskydd?


Mhv




Niclas Lindström
hihi, mitt x blev kuggad för att han inte hade riktiga mc kläder, så se till att ha allt på dig! Inklusive stövlar! grova skor hjälper inte om dom är bittra....

@Sad Glad: jag förstår inte riktigt vad du menar...menar du när du ska bromsa ner innan u-svängen eller menar du undanmanöver svängen?? :va
 

Sad Glad

Kolestrolet som täpper till dina artärer
Gick med
1 Feb 2005
Ort
Lund
Hoj
Ducati Multistrada 1000DS, Bimota DB2
Miss_Orchidee skrev:
hihi, mitt x blev kuggad för att han inte hade riktiga mc kläder, så se till att ha allt på dig! Inklusive stövlar! grova skor hjälper inte om dom är bittra....

@Sad Glad: jag förstår inte riktigt vad du menar...menar du när du ska bromsa ner innan u-svängen eller menar du undanmanöver svängen?? :va

Innan u-svängen medans man fortfarande kör slalom mellan konerna.
 

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Ort
Nkpg
Hoj
Bandit 600, Hva258, KLR600
Sad Glad skrev:
Innan u-svängen medans man fortfarande kör slalom mellan konerna.

Du skall hålla farten någorlunda genom serpentinen. Det är nog viktigare hur du bromsar än var, d v s att det ser kontrollerat ut. Tar du ner farten fyra koner innan vändningen så lär de reagera och likaså om du glider in i vändningen med låst bakhjul.

Bedömning, bedömning, bedömning...
 

#78#

Ny medlem
Gick med
18 Jun 2004
Ort
Blekinge
Hoj
Blade
Yadis skrev:
Imorrn är det dags...13.00. Måtte gudarna vara goda :Bugar
Lovar rapportera allt om uppkörningen som kan vara till nytta för er som har det framför sig. Jag SKA klara det!
Hur gick det??? Bra antar jag, kanske ute och gasa nu och har inte tid med det viktiga inlägget här
 

Veratio

Medlem
Gick med
2 Apr 2005
Ort
Malmö
Hoj
Kawasaki Z900RS -18
Tack

Tack för all hjälp. Jag köper nog ett ryggskydd extra och ett par skor så slipper jag oroa mig.


Mvh




Niclas Lindström
 

Yadis

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2005
Ort
Örebro
Hoj
Yamaha TDM 850
#78# skrev:
Hur gick det??? Bra antar jag, kanske ute och gasa nu och har inte tid med det viktiga inlägget här

Här kommer rapporten om uppkörningen:
Vi var 3 stycken som körde upp. 1 kille som skulle uppgradera sig till mellankort, 1 kille som körde upp privat och så jag.
Vägvärkarn frågade vem som ville börja med manövern o jag anmälde mig.
Fick göra hela säkerhetskontrollen, leda in cykeln och sen startade krypkörningen(den raka). Jag fick hjärnsläpp första försöket och började vända näst sista konen. Fick göra om och då gick det perfekt. Sen var det höghastighetsmanövern, den gick perfekt och likadant med 70 o 90 bromsning. Så manövern gick galant!
Sen skulle privatisten köra manöver, han hade en sporthoj och den gick inte att klara krypkörningen på. Han försökte 3 gånger och satte ned fötterna i sista vändningen varje gång. För stor vändradie. Istället fick han låna min(suzuki gsx 750) o prova med och då gick det kanon. Dock innebar det att han nu var tvungen att göra hela uppkörningen på "min"(körskolans) för man får inte byta mitt i.

När alla hade klarat manövern så var det dags för mig att ut o köra. Började med landsväg och inga problem. Sen in på grusväg och tog det ganska lungt. Landsväg sen igen rakt in mot stan, lite stadskörning och sen var vi klara. Jag tyckte att jag hade kört perfekt, kände itne att jag hade gjort nåt enda misstag. Alt bara flöt!
Dom om min förvåning när vägvärkarn säger att jag är underkänd på grund av för lågt tempo på grusvägen. Resten var perfekt sa han. Men efter som jag som mest kom upp i 50 på grusvägen så underkändes jag. "Lågt tempo grusväg" skrev han i papperen som anmärkning! :mad:

Måste säga att jag tycker domen var väl hård....men bara att bita ihop!


Lycka till alla ni som snart ska köra!
 
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top