Körkort 2005

slippy

med lem
Gick med
2 Feb 2004
Hoj
såld
Davidk skrev:
bara det är CE godkänt så duger det för dom

:skrämd :skrämd

Då kan jag inte köra upp med min hjälm.

http://www.motorcycle-superstore.com/item.aspx?style=9202&department=101&division=1

Vart har du hittat den informationen ?

Förövrigt så undrar jag också om ryggskyddet, behöver jag komplettera min jacka med ryggskydd ?
(http://www.motorcycle-superstore.com/item.aspx?style=1035&department=112&Division=1)
Ni som kört upp, har dom kollat så ni haft ryggskydd under ?

Yadis

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2005
Hoj
Yamaha TDM 850
tjockisbulle skrev:
:skrämd :skrämd

Då kan jag inte köra upp med min hjälm.

http://www.motorcycle-superstore.com/item.aspx?style=9202&department=101&division=1

Vart har du hittat den informationen ?

Förövrigt så undrar jag också om ryggskyddet, behöver jag komplettera min jacka med ryggskydd ?
(http://www.motorcycle-superstore.com/item.aspx?style=1035&department=112&Division=1)
Ni som kört upp, har dom kollat så ni haft ryggskydd under ?

Man måste ha ett ryggskydd enligt reglerna, dock kollade han inte det(kanske såg det utan att be oss lyfta på jackorna).

MrGreen

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2005
Hoj
GSX-R1000 K4
När jag tog hojkortet (över 20år sen på den svart/vita tiden) så körde jag upp i skinnpaj, jeans och gympadojjer enda kravet då var kraschhatt.

Lantis

Ny medlem
Gick med
4 May 2005
Hoj
KTM Superduke 08:a
Jag klarade det !!

I dag var det dags. För exakt 1 vecka sedan var jag inte lika glad. Jag torskade på grund av en för många fjärilar i magen. Bröt i hop och kom igen, blev jävligt förbannad på mig själv för jag ar satt samtliga moment 100 gånger på träning innan :huvet

Hade extrem tur och fick en tid i dag på morgonen. Perefekt igentligen med morgon tiden, för då hinner man inte gå och vänta och jaga upp sig. Fick dessutom tid att värma upp lite.

Vi var 4 pers i gruppen. Jag fick gå ut som nr 2. Först var det lågfart alternativ 1 (utan stopp). Gick bra först och sedan hjärn släpp i 1 sekund, varpå ena foten touchade backen. Fick gå vidare och satte högarts delen och bromsningarna utan anmärkning. Sedan i trafiken. Inget jag hade bekymrat mig så mycket för, då jag kör i snitt 100 mil bil i veckan. Enda orosmomentet var grusväg, och det slapp jag :tungan

Så mina sympatier till Yadis, som torskade på just detta trots att allt annat gått bra.

Lycka till alla andra !

Lantis (f.d. Körkort 05) alias han på "Kryp film nr 1"

Yadis

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2005
Hoj
Yamaha TDM 850
Lantis skrev:
I dag var det dags. För exakt 1 vecka sedan var jag inte lika glad. Jag torskade på grund av en för många fjärilar i magen. Bröt i hop och kom igen, blev jävligt förbannad på mig själv för jag ar satt samtliga moment 100 gånger på träning innan :huvet

Hade extrem tur och fick en tid i dag på morgonen. Perefekt igentligen med morgon tiden, för då hinner man inte gå och vänta och jaga upp sig. Fick dessutom tid att värma upp lite.

Vi var 4 pers i gruppen. Jag fick gå ut som nr 2. Först var det lågfart alternativ 1 (utan stopp). Gick bra först och sedan hjärn släpp i 1 sekund, varpå ena foten touchade backen. Fick gå vidare och satte högarts delen och bromsningarna utan anmärkning. Sedan i trafiken. Inget jag hade bekymrat mig så mycket för, då jag kör i snitt 100 mil bil i veckan. Enda orosmomentet var grusväg, och det slapp jag :tungan

Så mina sympatier till Yadis, som torskade på just detta trots att allt annat gått bra.

Lycka till alla andra !

Grattis och tack för ditt medlidande i denna svåra stund! Nu måste jag ta mig i kragen precis som du gjort o fixa detta!

#78#

Ny medlem
Gick med
18 Jun 2004
Hoj
Blade
Lantis skrev:

Lycka till alla andra !

Grattis på dig. Men behöver man inte vänta 2 veckor mellan uppkörningarna som man behövde innan??

Lantis

Ny medlem
Gick med
4 May 2005
Hoj
#78# skrev:
Grattis på dig. Men behöver man inte vänta 2 veckor mellan uppkörningarna som man behövde innan??

Nej det verkar inte finnas några sådana restriktioner längre. Jag ville köra upp på Barkarby, så de sa på bokningen att det gick att välja mellan Solnas & Sollentunas tider.

Enda restriktionen jag känner till är att man inte får boka nytt prov tills dagen efter man torskat.

För B-körkort finns det dessutom ett sista minuten nummer man kan ringa på morgonen för att få en tid samma dag. Av någon anledning ej för MC kort, jag ringde och testade.

#78#

Ny medlem
Gick med
18 Jun 2004
Hoj
Blade
Lantis skrev:
Nej det verkar inte finnas några sådana restriktioner längre. Jag ville köra upp på Barkarby, så de sa på bokningen att det gick att välja mellan Solnas & Sollentunas tider.

Enda restriktionen jag känner till är att man inte får boka nytt prov tills dagen efter man torskat.

För B-körkort finns det dessutom ett sista minuten nummer man kan ringa på morgonen för att få en tid samma dag. Av någon anledning ej för MC kort, jag ringde och testade.

Ok men detta känns ju genast lite tryggare om man skulle få ett hjärnsläpp på onsdag morgon.

Hurricane600

Förnuftets röst i idioternas näste-PSG90
Gick med
22 Jul 2004
Hoj
no more :(
#78# skrev:
Ok men detta känns ju genast lite tryggare om man skulle få ett hjärnsläpp på onsdag morgon.

Jag fick hjärnsläpp igår...

Ska boka ny tid imorgon...

Yadis

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2005
Hoj
Yamaha TDM 850
Jag missade ju min uppkörning på grund av "lågt tempo grusväg" - jag tyckte jag körde lagom(50 på rakorna, 30-40 i kurvorna). Hade jag kört fortare hade det varit risk för omkullkörning, så kändes det i vart fall. Men kan vara jag som kör som en mes:) Det var en väldigt kurvig väg med rakor som mest på kanske 100 meter. Mycket rullgrus överallt och hela vägen slutade lite utåt kanterna och en sträng av grus i mitten(läskig att åka över). Ni som är grussmiskare, vad ska man använda för teknik för att kunna köra lite fortare? Är det ok att skära kurvorna ordentligt om man ser genom kurvan när man kör upp? Jag körde/kör upp på en Suzuki gsx 750, så ingen offroad direkt.

Last edited:

andreas76

http://www.arj.se/ktm
Gick med
4 Apr 2005
Hoj
Honda CB 900 -82 + KTM 640 Prestige -04
Nå´n som vet vart man kan köpa små vägkoner? Hade vart kanoon o använda när ja ska öva på manöverprovet...

Mvh Andreas

Lantis

Ny medlem
Gick med
4 May 2005
Hoj
andreas76 skrev:
Nå´n som vet vart man kan köpa små vägkoner? Hade vart kanoon o använda när ja ska öva på manöverprovet...

Mvh Andreas

Jag köpte koner på Intersport. De skall vara 30 cm höga.

Sad Glad

Kolestrolet som täpper till dina artärer
Gick med
1 Feb 2005
Hoj
Ducati Multistrada 1000DS, Bimota DB2
Var hemma hos mina föräldrar och övningskörde på min egen hoj idag. Körde på en övningsbana som målats upp på en avstängd vägsträcka och övade krypkörning tills jag fick skavsår men nu hoppas jag att det sitter i ryggmärgen. Övade lite inbromsningar också, mest som svepskäl till att få dra på ordentligt hehe ;)

Det kändes som om min Zephyr hade bättre frambromsar och var lättare att krypköra med än skolans ZR7. Kuggar jag den 18:e kanske det är bud på att köra upp på Zephyren istället...

Jag använde förresten vattenfyllda PET-flaskor. Funkar lika bra som koner i mitt tycke :)

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
Sad Glad skrev:
Var hemma hos mina föräldrar och övningskörde på min egen hoj idag. Körde på en övningsbana som målats upp på en avstängd vägsträcka och övade krypkörning tills jag fick skavsår men nu hoppas jag att det sitter i ryggmärgen. Övade lite inbromsningar också, mest som svepskäl till att få dra på ordentligt hehe ;)

Det kändes som om min Zephyr hade bättre frambromsar och var lättare att krypköra med än skolans ZR7. Kuggar jag den 18:e kanske det är bud på att köra upp på Zephyren istället...

Jag använde förresten vattenfyllda PET-flaskor. Funkar lika bra som koner i mitt tycke :)

Många körskolor använder Zephyrer, dom är nog bra att köra upp på
Lycka till

RRP Playboy

Ny medlem
Gick med
13 Apr 2005
Hoj
GS500f -rip CB -rip Honda CB500S Sport + BMX cykel
YES jag fick mitt A-kort igår :banana :fyllisar :banana

Hade glömt min IDkort hemma när jag skulle köra upp i Barkarby klockan 08.00. inspektören sa att det var ok för mig att åka hem och hämta den under tiden kunde han ta en annan kille före mig, hem o hämta id och tillbax i 200km/t hehehehhehe

Det började regna när jag börja köra så undanmanöver provet fick jag göra i 45km/t och inbromsning i 50km/t + 70km/t + 90km/t (fick anmärkning på att jag inte hade bliken långt fram)

och själva upkörningen fick jag börja köra från McDonalds i Stäket till kungsängens gymnasium och sen exakt samma väg tillbax till McDonalds.

och idag är man hemma med högfeber :död fast man vill vara ute o köra.

#78#

Ny medlem
Gick med
18 Jun 2004
Hoj
Blade
andreas76 skrev:

Mvh Andreas

Jag kör med 2 liters cola flaskor. Antagligen billigare än koner.

Edit: Såg att någon redan nämnt det

#78#

Ny medlem
Gick med
18 Jun 2004
Hoj
Blade
RRP Playboy skrev:
YES jag fick mitt A-kort igår :banana :fyllisar :banana

Hade glömt min IDkort hemma när jag skulle köra upp i Barkarby klockan 08.00. inspektören sa att det var ok för mig att åka hem och hämta den under tiden kunde han ta en annan kille före mig, hem o hämta id och tillbax i 200km/t hehehehhehe

Det började regna när jag börja köra så undanmanöver provet fick jag göra i 45km/t och inbromsning i 50km/t + 70km/t + 90km/t (fick anmärkning på att jag inte hade bliken långt fram)

och själva upkörningen fick jag börja köra från McDonalds i Stäket till kungsängens gymnasium och sen exakt samma väg tillbax till McDonalds.

och idag är man hemma med högfeber :död fast man vill vara ute o köra.

Jag hade gladligen legat i feber dan efter bara jag klarat det. Långa dagar tills den 11:e tycker jag

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln