Körkort 2005

rBy

Med lem
Gick med
2 Sep 2004
Ort
Los Angeles CA
Hoj
Zipp zapp nada, no more.
jaha då var det avklarat! :banana :banana :banana :banana :banana :banana :banana :banana :banana :banana :banana :banana
fy fan va najs!
Va faktiskt inte vidare svårt...
Lycka till allesammans!

/Robert
 

Yadis

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2005
Ort
Örebro
Hoj
Yamaha TDM 850
sweborn skrev:
Kommer inte ihåg vad som sades innan om vänstersväng, bara att det finns goda möjligheter att hamna i mer eller mindre omöjliga situationer. Ett obestämbart problem var huruvida man räknar inspektörens bil som en "vanlig" bil vid vänstersväng. Fick man ha en bil bakom sig på 50/70-väg, och ingen på 90-väg? Klart är att inspektören placerar sin bil i syfte att skymma sikten bakåt, så håll en kontinuerlig uppsikt långt bakåt så du vet läget innan ordern kommer i högtalaren.

Fick lära mig att finns det ingen mittlinje får man skära, och man bör visa att man klarar av att välja bra spår under körningen. Förslagsvis genom att lägga snygga svepande eller raka linjer genom S-partier. Naturligtvis bara vid fri sikt.
Fick också lära mig att är det 70 som gäller skall man hålla 70 och inte mesa vid krokigare partier.

Edit: ja, banan ligger till och med PÅ flygplatsens område tror jag.

Kör inspektören bil när man kör upp för MC i västerås?? I Örebro kör dom MC, såklart.
 

Flippen

Ruff Ryderz
Gick med
15 Sep 2004
Ort
Täby
Hoj
Suzuki GSXR LT K4
Faan ska köra upp om 2 dagar o har inte tagit nån körlektion än.. :huvet Vad ska man träna på inför uppkörningen?
 

Yadis

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2005
Ort
Örebro
Hoj
Yamaha TDM 850
Flippen skrev:
Faan ska köra upp om 2 dagar o har inte tagit nån körlektion än.. :huvet Vad ska man träna på inför uppkörningen?

Träna krypkörningen, sätt upp banorna o öva öva öva. Krypen är det svåra på manövern, höghastighetsbanorna är lätta. Träna också att bromsa i 50, 70 och 90 utan att låsa hjulen.
 

Yadis

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2005
Ort
Örebro
Hoj
Yamaha TDM 850
Jag har ju omprov(missade uppkörning 4 maj) den 11 maj. Kommer inspektören veta att jag gjort ett prov o missat? Bör/måste jag lämna fram protokollet från förra provet(det står "medtag vid omprov" på det)?
Missade i Örebro men provar nu i Västerås...
 

Firestarter

Ny medlem
Gick med
1 Jan 2005
Ort
Umeå
Hoj
CBR 900 RR
Handledare

Har en fråga till alla kunniga här på Sporthoj:

Tänkte värva farsan som handledare eftersom jag behöver all övning jag kan få, särskilt på manöverproven. Han tillhör dem som fick A-kortet inpå men har inte kört båge aktivt. Han har alltså inte heller utrustning för mc-åka. Nu till frågan.

Hur ställer sig farbror blå till att jag tar min båge (Fireblade :) ) över till parkeringen ca 100-200 meter bort med min handledare/fader spankulerande bredvid för att sedan på parkeringen komma med diverse mer eller mindre hjälpsamma tips och idéer?

Körskoleläraren brukar ju stå bredvid också...
 

Yadis

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2005
Ort
Örebro
Hoj
Yamaha TDM 850
Firestarter skrev:
Har en fråga till alla kunniga här på Sporthoj:

Tänkte värva farsan som handledare eftersom jag behöver all övning jag kan få, särskilt på manöverproven. Han tillhör dem som fick A-kortet inpå men har inte kört båge aktivt. Han har alltså inte heller utrustning för mc-åka. Nu till frågan.

Hur ställer sig farbror blå till att jag tar min båge (Fireblade :) ) över till parkeringen ca 100-200 meter bort med min handledare/fader spankulerande bredvid för att sedan på parkeringen komma med diverse mer eller mindre hjälpsamma tips och idéer?

Körskoleläraren brukar ju stå bredvid också...

Går nog bra om ni först ansöker att din far blir handledare för dig hos länsstyrelsen. Men det kanske redan var gjort?
 

Sledge B

Ny medlem
Gick med
19 Sep 2004
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSX-R 1000 -08
Yadis skrev:
Jag har ju omprov(missade uppkörning 4 maj) den 11 maj. Kommer inspektören veta att jag gjort ett prov o missat? Bör/måste jag lämna fram protokollet från förra provet(det står "medtag vid omprov" på det)?
Missade i Örebro men provar nu i Västerås...

Ja, de ser om du kuggat i sina papper.. Lycka till! :)
 

IronMike

Guest
Flippen skrev:
okej, thanx =)

Tror ni dom blir snea om man kör motorcykel dit?
Hehe :hihi .. själv va jag påväg att ta hojjen till en körlektion nyligen =) men uppkörning vettefan, vägverket kanske e kompis me polisen :fatta!
 

sweborn

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Fido/Bulle
Yadis skrev:
Kör inspektören bil när man kör upp för MC i västerås?? I Örebro kör dom MC, såklart.

I mitt fall var de tva, en av dem var under upplarning av en mer erfaren. Sakert darfor de akte i bil :) , tankte inte pa att de aker hoj annars.
 

#78#

Ny medlem
Gick med
18 Jun 2004
Ort
Blekinge
Hoj
Blade
Jaha så nu har det äntligen blivit min tur att bli bedömd vid ett körprov. Har varit nervös som fan nu i ca två veckor. Nervös för att jag inte känt mig nöjd med mig själv efter körlektionerna. Körskolan har inte haft mycket att klaga på min körning, och jag har inte gjort några fel av värde på mina lektioner men som sagt ändå inte känt mig så nöjd själv. Tror att nervösiteten har hängt på krypkörningen. Har övat på krypbanorna en hel del och känner mig hyffsat säker nu. Trodde dessa sista dagarna skulle bli skit jobbiga, men inte. Är inte så jädrans nervig längre nu känns faktiskt ganska bra. Har två dubbel lektioner i morgon (en på morgonen och en på kvällen) sen bär det iväg på onsdag morgon kl 8:15. Känns som om jag klarar detta men jag skulle inte bli det minsta förvånad om jag kuggar, för det är ju jävligt lätt hänt att man gör bort sig pga nerverna, och sen dessa stenhårda regler och. Sen känns det ju inte bättre att köra upp för en som kanske bråkat med frugan halva natten och låter det gå ut över mig på morgonen efter.

Hoppas i alla fall det går vägen så man slipper hänga här och längta och kolla på allas filmer och bilder. Träffar er hellre på vägen än här.

Vet att det är nära för många av er här nu. Och vet även att det gått bra för många redan i år. Så som sagt jag kommer snart.......hoppas jag

// Micke
 
Last edited:
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top