Körkort 2005

IronMike

Guest
Själv är jag lite nyfiken på kontroll-gubbarna, hur dom bedömer..

Om man haft A1 kort sedan 6 år, å kört massor hoj, å även tung hoj (på landet...i skogarna) =) samt kör upp med körskola för A - då borde dom veta att man är mogen .. och kanske borde se mellan fingrarna mer på fel som tydligt kan bero på nervositet ?

Fel pga av nervositet skulle t ex kunna vara, om man ska välja bussfilen som är ok för hojjar, eller ligga kvar i ens körfält då man vet att man ska vänster typ 800 meter längre fram .. eller om man ska börja blinka höger vid motorvägsavfart 100 eller kanske fler meter innan man svänger av .. eller sätter ned en fot intill en rondell pga av tvekande -och om man ska åka in i cirkulationen före en bil eller efter den paserat -små detaljer som egentligen inte påverkar säkerheten, och som i alla fall utom uppkörningen skulle vara hur lugnt som helst, men under uppkörning kan tolkas fel av kontrollant.

Nervositeten har redan krypit fram, inte för jag är osäker på körningen ur trafiksäkerhets synpunkt, utan för att jag inte vill riskera flera extra veckors lidande av att ha en hoj ståendes hemma i garaget, samt planerade långturer..

Ska man erkänna sina misstag efter uppkörnigen, säga tex "jo jag höll lägre hastighet bakom bussen på motorvägen för att vi skulle av nästa avfart", eller "ang cirkulationsplatsen, så tyckte jag det kändes säkrare att släppa bilen före med tanke på hans spårval och hastighet"...

Vad tror ni?
 

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Ort
Skitidedu
Hoj
KTM 790 Duke
IronMike skrev:
Själv är jag lite nyfiken på kontroll-gubbarna, hur dom bedömer..

Om man haft A1 kort sedan 6 år, å kört massor hoj, å även tung hoj (på landet...i skogarna) =) samt kör upp med körskola för A - då borde dom veta att man är mogen .. och kanske borde se mellan fingrarna mer på fel som tydligt kan bero på nervositet ?

Fel pga av nervositet skulle t ex kunna vara, om man ska välja bussfilen som är ok för hojjar, eller ligga kvar i ens körfält då man vet att man ska vänster typ 800 meter längre fram .. eller om man ska börja blinka höger vid motorvägsavfart 100 eller kanske fler meter innan man svänger av .. eller sätter ned en fot intill en rondell pga av tvekande -och om man ska åka in i cirkulationen före en bil eller efter den paserat -små detaljer som egentligen inte påverkar säkerheten, och som i alla fall utom uppkörningen skulle vara hur lugnt som helst, men under uppkörning kan tolkas fel av kontrollant.

Nervositeten har redan krypit fram, inte för jag är osäker på körningen ur trafiksäkerhets synpunkt, utan för att jag inte vill riskera flera extra veckors lidande av att ha en hoj ståendes hemma i garaget, samt planerade långturer..

Ska man erkänna sina misstag efter uppkörnigen, säga tex "jo jag höll lägre hastighet bakom bussen på motorvägen för att vi skulle av nästa avfart", eller "ang cirkulationsplatsen, så tyckte jag det kändes säkrare att släppa bilen före med tanke på hans spårval och hastighet"...

Vad tror ni?
Lite svårt att säga...
Det beror nog på hur kontrollanten uppträtt vid teknikdelen. Man brukar få ett hum om hur h*n tänker eller vilket humör personen är på just denna dag.

Bara att avvakta tills dagen kommer!!! :tummenupp

LYCKA TILL!!!! :yoparty
 

IronMike

Guest
Rasorblade skrev:
Lite svårt att säga...
Det beror nog på hur kontrollanten uppträtt vid teknikdelen. Man brukar få ett hum om hur h*n tänker eller vilket humör personen är på just denna dag.

Bara att avvakta tills dagen kommer!!! :tummenupp

LYCKA TILL!!!! :yoparty
Mm precis .. mkt kan nog bero på vem man kör upp för, men man hoppas ju att dom har lite vett bakom sin objektiva bedömning..

Jag vet inte om jag är överdrivet förberedd kanske =) är ute och lär mig områdena kring barkaby för att vara extra safe, om man t ex skulle missa ngn skylt... Skulle ju vara betydligt enklare att köra upp "hemma"...

Så, ett bra tips för er som ska köra upp med utgånspunkt barkaby - ägna lite tid åt att lära er områdena runtomkring =) det underlättar, gjorde så sist jag körde upp för A1m samt när man tog bilkort i farsta - man slapp tänka på vilken hastighet som gälde osv där det var dåligt skyltat, för det är ofta där man hamnar....

Har även förföljt lite uppkörningar nu - verkar om att många får köra barkaby-viksjö-jakobsberg-E18-kungsängen å tillbaks... Ngt enstaka fall mot akalla och mera centrala delar, obs, har legat flera hundra meter bakom å bara observerat vilket håll dom åker mot....

:hihi
 
Last edited:

tyson

byter hoj oftare än kalsonger
Gick med
3 Jan 2005
Ort
Kungshamn
Hoj
ZX10R -04 med skrubbsår
fick mitt a-kort igår, fy fan vilken underbar känsla det var.
var tvungen att köra några timmar igår även att det regnade.
dock var det lite halt me husan :yoparty
lycka till med kortet alla andra!
/mvh erik
 

RocketQueen

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Såld :(
Grattis igen till alla som tagit sitt efterlängtade kort! :)


En fråga bara, hur fan får ni till krypkörningen.
Nya banan är SVÅR tycker jag.
Ser ut som jag dragit 5 stora när jag kör den.
Antar att jag tittar ner emellanåt och då är det tvärkört! :(

Ni som inte hade kört så mycket innan ni började ta ert kort, tog de lång tid för er?
Eller ja tog de lång tid för er alla eller fick ni till de direkt?
 

tyson

byter hoj oftare än kalsonger
Gick med
3 Jan 2005
Ort
Kungshamn
Hoj
ZX10R -04 med skrubbsår
RocketQueen skrev:
Grattis igen till alla som tagit sitt efterlängtade kort! :)


En fråga bara, hur fan får ni till krypkörningen.
Nya banan är SVÅR tycker jag.
Ser ut som jag dragit 5 stora när jag kör den.
Antar att jag tittar ner emellanåt och då är det tvärkört! :(

Ni som inte hade kört så mycket innan ni började ta ert kort, tog de lång tid för er?
Eller ja tog de lång tid för er alla eller fick ni till de direkt?

för mig tog det väl nån timme att lära sig krypkörningen (den luriga banan) med den hojen jag körde var man tvungen att svänga i god tid innan man kom fram till konen så gick det fint sen är det bara att reglera farten med koppling och broms och inte kolla ner i backen. sen är det bara att träna så man lär känna hojen. lycka till!
 

RocketQueen

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Såld :(
tyson skrev:
för mig tog det väl nån timme att lära sig krypkörningen (den luriga banan) med den hojen jag körde var man tvungen att svänga i god tid innan man kom fram till konen så gick det fint sen är det bara att reglera farten med koppling och broms och inte kolla ner i backen. sen är det bara att träna så man lär känna hojen. lycka till!

Nån timme?
Oh my!

Ja skam den som ger sig.
Ska tänka på blicken och ta de llite lugnt så går det nog bra. :3freak
 

Ossman

Den förlorade brodern
Gick med
16 Aug 2003
Ort
Norrköping
Hoj
Ducati Monster 796 -12
RocketQueen skrev:
Nån timme?
Oh my!

Ja skam den som ger sig.
Ska tänka på blicken och ta de llite lugnt så går det nog bra. :3freak

Jag hade knappt suttit på en hoj (eller moped för den delen) när jag började i slutet på förra sommaren. För min del blev det ett 20-tal timmar med krypbanan under veckorna innan uppkörningen. Det jag upplevde som svårast var att hantera full styrutslag när hojen hade en tendens att välta innåt. Sen blev jag informerad om att det faktiskt var okej att släppa upp kopplingen så pass mycket att hojen rätade upp sig igen. Jag som inbillat mig att man skulle kunna se till att man inte ens hamnade i den situationen. :D

Jag fick dessutom möjlighet att praktisera denna nyfunna teknik på själva uppkörningen. :tummenupp
 

mikaelmats

Ny medlem
Gick med
10 Dec 2004
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
Honda SuperBlackbird
Jag undrar om man måste hålla 50 kmh igenom högfartsdelen? är ju lite tight på tillbakavägen! efter vändningen.
 

tyson

byter hoj oftare än kalsonger
Gick med
3 Jan 2005
Ort
Kungshamn
Hoj
ZX10R -04 med skrubbsår
mikaelmats skrev:
Jag undrar om man måste hålla 50 kmh igenom högfartsdelen? är ju lite tight på tillbakavägen! efter vändningen.

på tillbakavägen skall man accelerera upp till 50 för att sedan bromsa hårt alltså behöver man inte hålla 50 hela vägen.
/mvh erik
 

Yadis

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2005
Ort
Örebro
Hoj
Yamaha TDM 850
RocketQueen skrev:
Grattis igen till alla som tagit sitt efterlängtade kort! :)


En fråga bara, hur fan får ni till krypkörningen.
Nya banan är SVÅR tycker jag.
Ser ut som jag dragit 5 stora när jag kör den.
Antar att jag tittar ner emellanåt och då är det tvärkört! :(

Ni som inte hade kört så mycket innan ni började ta ert kort, tog de lång tid för er?
Eller ja tog de lång tid för er alla eller fick ni till de direkt?

Efter timmar av övande så sätter jag nu 99 av 100 krypkörningar, och jag använder följande teknik:
1. Målet är att bågen hela tiden ska stå rak, även i sista vändningen i den raka krypbanan.
2. Ha kopplingen precis vid dragläge och finjustera genom att dra o släppa lite.
3. Om bågen vill falla inåt lite lite bara så släpper man lite lite på kopplingen så den rätar upp sig.
4. Om bågen vill falla utåt så rätar jag styret lite lite så den rätar upp sig.
5. När man inte vänder så har jag blicken 2 koner framåt. När jag vänder så tittar jag 90 grader åt sidan tills jag nästan nått den punkten, tar ny punkt 90 grader åt sidan osv.

Så där håller jag sen på och "vaggar" runt krypbanorna, en som står o tittar ser inte vaggandet för man låter aldrig bågen falla åt nåt håll speciellt mycket. Man känner med kroppen och korrigerar. Och när jag tänker efter så rätar jag nog bågen låter den falla lite lite och rätar den osv. Dvs faller inte ofta utåt.

En del använder bromsen för att räta upp bågen om den vill falla utåt, det är nog en smaksak.

Hoppas detta var till nån hjälp.

Lycka till!
 
Last edited:

larza

Ny medlem
Gick med
27 Apr 2005
Ort
Sundsvall
Hoj
Ingen ännu
Säkerhetskontroll

Tja allihopa!

Undrara över en sak angående säkerhetskontrollen.
Någon som har kört upp nyligen och med en hoj utan centralstöd, hur ställer sig uppkörningssnubben till hur man genomför säkerhetskontrollen. Har svårt att tänka mig att han vill bryta upp bågen på sidostödet då jag vill kontrollera styrlager/hjullager ???

Eller är det bara att försöka rycka i gaffelbenen samt känna på kjullagret när den står på sidostödet så gott det går eller, blir han nöjd över det då??

Johan
 

Alicia

Honeybutt
Gick med
27 Sep 2004
Ort
Järna
Hoj
Triumph Street Triple -10 -såld
RocketQueen skrev:
Grattis igen till alla som tagit sitt efterlängtade kort! :)


En fråga bara, hur fan får ni till krypkörningen.
Nya banan är SVÅR tycker jag.
Ser ut som jag dragit 5 stora när jag kör den.
Antar att jag tittar ner emellanåt och då är det tvärkört! :(

Ni som inte hade kört så mycket innan ni började ta ert kort, tog de lång tid för er?
Eller ja tog de lång tid för er alla eller fick ni till de direkt?


Hur går det för dig nu?
Jag ska köra igen på torsdag, blir några lektioner hit och dit tills det ramlar in mer pengar, men körkortet ska väl bli av innan året är slut iallafall.
Får stå ut med att vara böna tills dess att kortet är taget

Krypkörningen tyckte inte jag var så svår, så länge man håller upp blicken och får ett bra arbete med kopplingen så,
vet någon om det är enklare att bromsa eller bara använda kopplingen under krypkörningen?
Har inte ens testat använda bakbromsen under något moment än
 

MBGIRL

Hel och glad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
fd. Hornet-S 600 -01
RocketQueen skrev:
Grattis igen till alla som tagit sitt efterlängtade kort! :)


En fråga bara, hur fan får ni till krypkörningen.
Nya banan är SVÅR tycker jag.
Ser ut som jag dragit 5 stora när jag kör den.
Antar att jag tittar ner emellanåt och då är det tvärkört! :(

Ni som inte hade kört så mycket innan ni började ta ert kort, tog de lång tid för er?
Eller ja tog de lång tid för er alla eller fick ni till de direkt?

Hade inte kört moppe eller nått annat än cykel innan, och inte ens det hade
jag kört så himla mycket. Sen fick man höra alla andra som sa att "oooh, har
du inte kört moppe innan...då kommer du ha svårt med balansen"
My ass!

Visst i början var det klart svårt men efter lite träning och lite svordomar :lol
så klarade jag krypkörningen galant sen. Tycker faktiskt krypkörningen är det
lättaste på provet. Men alla har vi våra svårigheter på olika ställen.
Och det där med balansen...har en jävla balans på hoj och det såg man bara
efter lite övande. Så fast man inte varit ett moppefucko innan så kan man
ha balans utan större problem. Så låt inte det snacket avskräcka en för då
kommer det garanterat att gå dåligt på krypkörningen.

Men det som jag tyckte var viktigt i början för mig var inte att ha blicken uppe.
Och nog har man fått höra tjatet om att "upp med blicken!" Men jag tittade
faktiskt neråt och då gick det mycket bättre i början. För jag koncentrerade
mig väldigt mycket på att känna balansen i hojen. Man måste bli ett med hojen!
Och om jag då tittar upp eller ner kvittar men för mig var det svårare att titta
upp just i början. Sen när jag lärt mig krypkörningen då började jag koncentrera
mig på blicken. Men men alla lär vi oss på olika sätt...

Att köra banan rätt är inte så viktigt om man vill få det att sitta tycker jag...
det allra viktigaste är att ta sig tiden att verkligen bli ett med hojen. När du
känner tyngdpunkten så kommer du klara all krypkörningen väldigt lätt sen.
Så var det iaf för mig.
 

RocketQueen

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Såld :(
DrZeus skrev:
Jag hade knappt suttit på en hoj (eller moped för den delen) när jag började i slutet på förra sommaren. För min del blev det ett 20-tal timmar med krypbanan under veckorna innan uppkörningen. Det jag upplevde som svårast var att hantera full styrutslag när hojen hade en tendens att välta innåt. Sen blev jag informerad om att det faktiskt var okej att släppa upp kopplingen så pass mycket att hojen rätade upp sig igen. Jag som inbillat mig att man skulle kunna se till att man inte ens hamnade i den situationen. :D

Jag fick dessutom möjlighet att praktisera denna nyfunna teknik på själva uppkörningen. :tummenupp

Precis!!!
Så händer för mig också.
Jag har ju inte heller kört innan jag började skolan. Tog min 12te lektion igår.
Har ej övat så mycket på just krypkörningen men igår va de mest de och fan va svårt de är.
Bra tips. SKa testa de nästa gång.
Jag blir så trött. Hojen är tung, jag bara vinglar, tålamodet tryter. hehe
Skönt att höra att du också la lite tid på banan. :tummenupp

Känns lite bättre nu.
 

RocketQueen

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Såld :(
Yadis & MBGIRL:

Tack så mycket för dina bra tips Yadis!
Jag börjar tro att min balans suger!
De gånger de har gått bra så har jag varit duktig på att kolla upp och åt rätt håll.
Men precis som du säger MBGIRL måste jag kanske även känna att jag blir ett med hojen liksom.
Antar att mitt tålamod inte va så bra igår på lektionen. :3freak

Ska verkligen tänka på att bra tips och ta de lugnt. Viktigt att få en bra strat på en gång.

:)
 

NIbbe

Nibbe foo real
Gick med
8 May 2005
Ort
Kalmar
Hoj
yzf r6
tyson skrev:
fick mitt a-kort igår, fy fan vilken underbar känsla det var.
var tvungen att köra några timmar igår även att det regnade.
dock var det lite halt me husan :yoparty
lycka till med kortet alla andra!
/mvh erik

Nått litet tips som du kan dela med dig till dom som har
uppkörningen framför sig ? :tungan
 

Sad Glad

Kolestrolet som täpper till dina artärer
Gick med
1 Feb 2005
Ort
Lund
Hoj
Ducati Multistrada 1000DS, Bimota DB2
Att pumpa med gasen är ett annat bra tips vid krypkörning. Jag vet dock inte om man kan få anmärkning för att man pumpar med för högt varvtal. Annars tycker jag det är lättast om man gör det.

Se till att planera din körning runt konerna, det är jätteviktigt!
 

Yadis

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2005
Ort
Örebro
Hoj
Yamaha TDM 850
1 dag kvar till min andra uppkörning!
Har nu fått nervspel på vänstersväng på landsväg. Fått lära mig att om bilar bakom eller i mötande så stanna till i kanten o vänta tills fritt. Men msåte väl bara gälla "småvägar" till vänster? Eller alla vägar där man riskerar att bli stående vid mittlinjen?
 

hulkenstrong

Ny medlem
Gick med
1 Feb 2005
Ort
Nyköping
Hoj
Suzuki DRZ400S
Alla 70/90 vägar som bara har ett körfält i din riktning. Stanna på lämplig plats på högersida. Vänd vid fri sikt och gör en säker högersväng.
 
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top