Körkort 2005

Yadis

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2005
Ort
Örebro
Hoj
Yamaha TDM 850
Såpan fortsätter....:)
Körskolan bokade ny uppkörning(missade första på grund av körde mesigt på grus 4 maj i Örebro), den 23 juni(!!). Lite långt fram för min smak. Så ringde vägverket o frågade dom vad jag ska göra - "kör upp i annan stad" var deras råd. Så nu bokad redan på onsdag(11 maj) för uppkörning i Västerås. Dock har jag ingen båge men efter rundringningar till körskolor i Västerås så hyrde en snäll själ ut en båge MOT att jag tog en dubbellektion på måndag för att visa att jag kan köra. Blir svindyrt, men kortet går före allt just nu:)

Nån västeråsare som har lite tips om vilken väg dom brukar ta från manöverbanan när man kör trafik?
 

Anderzzon

No Pain, No Game
Gick med
6 Mar 2005
Ort
LBG tha place 2 B
Hoj
Honda CRF 250R -09, Biltema Cruiser, Arctic Cat Sno Pro 440 -05
Hmmm för mig går det inge vidare att uppdatera lappen :va

Första körskolan som jag var anmäld hos var brutalt sega, vilket sedemera förklarades när jag skulle boka uppkörning. De hade gått i konkurs :huvet

:6surkart tänkte jag och sprang till nästa, där jag faktiskt var först att boka lektioner så på Fredag nästa vecka hoppas jag att de tycker att jag är så pass bra så att uppkörning kan bokas!

Sen är det väl ett par månaders väntetid :huvet

Bladen har något argsint i blicken varje gång jag sätter mig i bilen :skrämd
 

sweborn

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Fido/Bulle
Yadis skrev:
Såpan fortsätter....:)
Körskolan bokade ny uppkörning(missade första på grund av körde mesigt på grus 4 maj i Örebro), den 23 juni(!!). Lite långt fram för min smak. Så ringde vägverket o frågade dom vad jag ska göra - "kör upp i annan stad" var deras råd. Så nu bokad redan på onsdag(11 maj) för uppkörning i Västerås. Dock har jag ingen båge men efter rundringningar till körskolor i Västerås så hyrde en snäll själ ut en båge MOT att jag tog en dubbellektion på måndag för att visa att jag kan köra. Blir svindyrt, men kortet går före allt just nu:)

Nån västeråsare som har lite tips om vilken väg dom brukar ta från manöverbanan när man kör trafik?

Om du är först ut i trafiken ligger manöverbanan utanför stan efter E18, så då är chansen stor att få börja med motorväg, lite rondeller och sedan ut mot sala för att testa vänstersväng, rolig landsväg bland bebyggelse och gruskörning. Sedan in till stan och harva i villaområden och lite enkelriktat. Säkert en o annan överraskande korsning som det finns gott om i V-ås.

Annars får du (som i mitt fall) ta dig till inspektörernas kontor inne i Västerås under tiden första offret kör i trafiken. Jag fick köra lite dubbelfilig ringled/motorväg/rondeller ut mot sala och ovan nämna sväng. Körskoleläraren lät oss också övningsköra åt det hållet, så det är nog en lågoddsare att du finner dig körandes mot Sala om några dagar.
 

Yadis

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2005
Ort
Örebro
Hoj
Yamaha TDM 850
sweborn skrev:
Om du är först ut i trafiken ligger manöverbanan utanför stan efter E18, så då är chansen stor att få börja med motorväg, lite rondeller och sedan ut mot sala för att testa vänstersväng, rolig landsväg bland bebyggelse och gruskörning. Sedan in till stan och harva i villaområden och lite enkelriktat. Säkert en o annan överraskande korsning som det finns gott om i V-ås.

Annars får du (som i mitt fall) ta dig till inspektörernas kontor inne i Västerås under tiden första offret kör i trafiken. Jag fick köra lite dubbelfilig ringled/motorväg/rondeller ut mot sala och ovan nämna sväng. Körskoleläraren lät oss också övningsköra åt det hållet, så det är nog en lågoddsare att du finner dig körandes mot Sala om några dagar.

Hur är det i västerås vad gäller vänstersväng på landsväg? Släppa förbi bakomvarande, om mötande/bakomvarande stanna till i väggrenen/busshållsplats o vänta tills fritt? Grusväg, ska man skära kurvorna i västerås. I Örebro ska man inte det:)
Manöverbanan ligger utåt flygplatsen i Västerås?
 
Last edited:

sweborn

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Fido/Bulle
Yadis skrev:
Hur är det i västerås vad gäller vänstersväng på landsväg? Släppa förbi bakomvarande, om mötande/bakomvarande stanna till i väggrenen/busshållsplats o vänta tills fritt? Grusväg, ska man skära kurvorna i västerås. I Örebro ska man inte det:)
Manöverbanan ligger utåt flygplatsen i Västerås?

Kommer inte ihåg vad som sades innan om vänstersväng, bara att det finns goda möjligheter att hamna i mer eller mindre omöjliga situationer. Ett obestämbart problem var huruvida man räknar inspektörens bil som en "vanlig" bil vid vänstersväng. Fick man ha en bil bakom sig på 50/70-väg, och ingen på 90-väg? Klart är att inspektören placerar sin bil i syfte att skymma sikten bakåt, så håll en kontinuerlig uppsikt långt bakåt så du vet läget innan ordern kommer i högtalaren.

Fick lära mig att finns det ingen mittlinje får man skära, och man bör visa att man klarar av att välja bra spår under körningen. Förslagsvis genom att lägga snygga svepande eller raka linjer genom S-partier. Naturligtvis bara vid fri sikt.
Fick också lära mig att är det 70 som gäller skall man hålla 70 och inte mesa vid krokigare partier.

Edit: ja, banan ligger till och med PÅ flygplatsens område tror jag.
 

Davidk

Guest
crosshandskar

Tänkte bara kolla här om man får köra upp i crosshandskar??? någon som vet???
 

Miss_Orchidee

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha R6-00
Davidk skrev:
Tänkte bara kolla här om man får köra upp i crosshandskar??? någon som vet???
Men jösses, minnimera nu risken och ta ett par riktiga! även om "pappret" säger att du får det så får "läraren" en viss uppfattning, och den påverkar STARKT i slutändan

Seså, ta vanliga riktiga mc handskar nu!!!
 

Biturbo

Min går i etthundra!
Gick med
29 Aug 2003
Ort
08 en stund till
Hoj
KTM LC4
Miss_Orchidee skrev:
Men jösses, minnimera nu risken och ta ett par riktiga! även om "pappret" säger att du får det så får "läraren" en viss uppfattning, och den påverkar STARKT i slutändan

Seså, ta vanliga riktiga mc handskar nu!!!

:hihi
 

Davidk

Guest
Miss_Orchidee skrev:
Men jösses, minnimera nu risken och ta ett par riktiga! även om "pappret" säger att du får det så får "läraren" en viss uppfattning, och den påverkar STARKT i slutändan

Seså, ta vanliga riktiga mc handskar nu!!!
men du vi som åker offroad lr motard kör med motardhandskar å det är sånna jag har så det borde accepteras tycker man
 

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Ort
RoCKHoLM
Hoj
Yamaha FZ8-n
Davidk skrev:
Tänkte bara kolla här om man får köra upp i crosshandskar??? någon som vet???

Jag körde upp i Crosshandskar. Det va inga probbs.

Dessutom hade jag crosshjälm, kanske inget konstigt med det. Det som va konstigt va att jag körde hela uppkörningen med oknäppt hjälm. När vi va klara och om tillbaks till utgångspunkten skulle jag ta av mig hjälmen. Då kände jag att den va oknäppt och tänkte:

"HELVETE! Nu är det kört, han måste ha sett stropparna fladdra i vinden"

Jag låtsades jag som det regnade och tog av mig hjälmen och fick KK't i handen. :brinnerup

Jag va så dj*la nervös att jag glömde knäppa hjälmen. :huvet

Lycka till looserdjävlar! :arsele
 

Davidk

Guest
RoLLER skrev:
Jag körde upp i Crosshandskar. Det va inga probbs.

Dessutom hade jag crosshjälm, kanske inget konstigt med det. Det som va konstigt va att jag körde hela uppkörningen med oknäppt hjälm. När vi va klara och om tillbaks till utgångspunkten skulle jag ta av mig hjälmen. Då kände jag att den va oknäppt och tänkte:

"HELVETE! Nu är det kört, han måste ha sett stropparna fladdra i vinden"

Jag låtsades jag som det regnade och tog av mig hjälmen och fick KK't i handen. :brinnerup

Jag va så dj*la nervös att jag glömde knäppa hjälmen. :huvet

Lycka till looserdjävlar! :arsele
ja men när körde du upp???? år 1931? lr 2004 typ :)
 

Miss_Orchidee

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha R6-00
Davidk skrev:
men du vi som åker offroad lr motard kör med motardhandskar å det är sånna jag har så det borde accepteras tycker man
Det är mycket som inte är som det borde!

ja ville bara tipsa dig, men du gör självklart som du vill..... Ta vad som känns bäst då, men ja skulle råda dig till att ta med dom andra iallafall ifall han frågar så kan du ju byta bara :tummenupp
 

Miss_Orchidee

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha R6-00
RoLLER skrev:
Jag körde upp i Crosshandskar. Det va inga probbs.

Dessutom hade jag crosshjälm, kanske inget konstigt med det. Det som va konstigt va att jag körde hela uppkörningen med oknäppt hjälm. När vi va klara och om tillbaks till utgångspunkten skulle jag ta av mig hjälmen. Då kände jag att den va oknäppt och tänkte:

"HELVETE! Nu är det kört, han måste ha sett stropparna fladdra i vinden"

Jag låtsades jag som det regnade och tog av mig hjälmen och fick KK't i handen. :brinnerup

Jag va så dj*la nervös att jag glömde knäppa hjälmen. :huvet

Lycka till looserdjävlar! :arsele
jag hade med oknäåpp hjälm :3freak men han såg som tur va inte det heller...:hihi
 

Davidk

Guest
Miss_Orchidee skrev:
Det är mycket som inte är som det borde!

ja ville bara tipsa dig, men du gör självklart som du vill..... Ta vad som känns bäst då, men ja skulle råda dig till att ta med dom andra iallafall ifall han frågar så kan du ju byta bara :tummenupp
jo jag tror jag kör på den metoden faktiskt jag anar också att dom inte älskar crosshandskar men jag tänkte bara höra mig för så jag vet typ! :)
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top